Förgasare, Lambretta

Här diskuterar vi Lambrettor!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

fritte wrote:kan även vara tändningsproblem också... dvs både och...
Fast den startar varje gång och står sig på tomgång. Kan det ändå vara nått med elen som dödar allt? jag bytte ju lampa och drog lite i kontakterna på lamhållarens koplingsdosa
Kolla kontakten mellan de gröna kablarna (tändplatta till tändspole) i den svarta kopplingsdosan.
Glöm inte att borra upp munstyckena.
Munstycken är bytta till Dell'orto original och rätt storlek så någon uppborning behövs inte.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

När jag hade problem för några år sedan, motorn gick på tomgång, men då växeln lagts i o kopplingen började ta, dog den. Som du skruvade jag isär förgasaren o sökte felet där, provade igen, skruvade isär fuggen igen. Den började krångla 4 km hemifrån så jag drog hem eländet o testade o skruvade isär vid pauser. Efter att den ståt i skammvrån några dagar kollade jag kablarna till CDI, de var av så de hade endast legat mot varandra dvs urusel kontakt. :(
Kolla kablar, tändstift o tändhatt.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Kan vara el ja. Det kan ju vara så att den dör ut av elfel o inte bensinfel.
Last edited by kejj on Tue 13 Jul 2010, 16:38, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Gör ren förgasaren, ta en bit slang & anslut, sätt en tratt eller nåt i slangens andra ände, häll i lite bensin o prova. En modellmotorbränsleplastflaska med pip från Wentzels bör duga. Är det tank, kran o filter som krånglat så borde den funka då!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Körförbud hindrar inte en glad scooterist...

Allvarligt: Du har rengjort och bytt fugge. Allstå är det inte det som är problemet, om det inte är så att du vänt bränslefiltret fel.

Alltså sitter felet någon annan stans, och det mest logiska är att det är tändningen som spökar. Fortsätt felsökningen där.

/G
kejj wrote:Inte jätteglada besked. aja jag har körförbud och det är fint väder. det blir ingen scootersommar i år.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Sant göran, Du har rätt. Jag måste ta nedslaget och resa mig för att ge mig på tändningsfelsökning, skäms den som ger sig.

Någon i STHLM-trakten som har en 12v indisk (eller liknande) tändplatta liggandes som kan låna ut den till mig för att testa om det är den indiska tändningen som gett upp?

Nu voltmätare på inköpslistan!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Förgasare, Lambretta

Post by kejj »

Länge sen detta löste sig nu. Jag tänkte uppdatera tråden för framtida forummedlemmar med liknande problem.

Efter felsökning var man tillbaka på ruta ett. Insåg efter ett par tester att bensinflödet var på tok för liten.
Ner med förgasare och tank igen. Insåg att trots mina försök att rengöra tanken 3 gånger så hade jag inte lyckats helt.
Det såg rent ut men det fanns väldigt finkornigt rost kvar i tanken som satte igenom kranen och filter ganska fort.

Efter ett par försök att dra ut allt med en magnet sket jag i det och köpte mig en rostfri tank från scooter-center. Valde originalstorleken för att kunna ha kvar luftburken.

Rengjorde tanken väldigt noggrant och slängde in den i scootern. "läpparna är lite större än på en standardtank och luftburken krävde modifieringar med en hammare för att få plats igen.

Rengjorde förgasare och kran och satte på ett bensinfilter för att ha under en inkörningsperiod. Ville vara säker på att jag fångade upp alla små partiklar som kan finnas kvar i den rostfria tanken.

Den nya jetexförgasaren jag hade köpt tidigare installerades. Mest för att den var lättare att få på insuget än den äldre som hängde med hojen. Den trilskades något enormt, mycket svårare att få dit en gaswirenippel, och själva gas-"slide" hängde sig på max under provkörning. Tog ut och bytte delarna mot dem som fanns i den gamla förgasaren och allt ordnade sig direkt.

Besiktningen gick igenom och jag kunde fortsätta köra en bit in på hösten utan problem.
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply