fritte wrote:kan även vara tändningsproblem också... dvs både och...
Fast den startar varje gång och står sig på tomgång. Kan det ändå vara nått med elen som dödar allt? jag bytte ju lampa och drog lite i kontakterna på lamhållarens koplingsdosa
Kolla kontakten mellan de gröna kablarna (tändplatta till tändspole) i den svarta kopplingsdosan.
Glöm inte att borra upp munstyckena.
Munstycken är bytta till Dell'orto original och rätt storlek så någon uppborning behövs inte.
När jag hade problem för några år sedan, motorn gick på tomgång, men då växeln lagts i o kopplingen började ta, dog den. Som du skruvade jag isär förgasaren o sökte felet där, provade igen, skruvade isär fuggen igen. Den började krångla 4 km hemifrån så jag drog hem eländet o testade o skruvade isär vid pauser. Efter att den ståt i skammvrån några dagar kollade jag kablarna till CDI, de var av så de hade endast legat mot varandra dvs urusel kontakt.
Kolla kablar, tändstift o tändhatt.
Gör ren förgasaren, ta en bit slang & anslut, sätt en tratt eller nåt i slangens andra ände, häll i lite bensin o prova. En modellmotorbränsleplastflaska med pip från Wentzels bör duga. Är det tank, kran o filter som krånglat så borde den funka då!
Sant göran, Du har rätt. Jag måste ta nedslaget och resa mig för att ge mig på tändningsfelsökning, skäms den som ger sig.
Någon i STHLM-trakten som har en 12v indisk (eller liknande) tändplatta liggandes som kan låna ut den till mig för att testa om det är den indiska tändningen som gett upp?
Länge sen detta löste sig nu. Jag tänkte uppdatera tråden för framtida forummedlemmar med liknande problem.
Efter felsökning var man tillbaka på ruta ett. Insåg efter ett par tester att bensinflödet var på tok för liten.
Ner med förgasare och tank igen. Insåg att trots mina försök att rengöra tanken 3 gånger så hade jag inte lyckats helt.
Det såg rent ut men det fanns väldigt finkornigt rost kvar i tanken som satte igenom kranen och filter ganska fort.
Efter ett par försök att dra ut allt med en magnet sket jag i det och köpte mig en rostfri tank från scooter-center. Valde originalstorleken för att kunna ha kvar luftburken.
Rengjorde tanken väldigt noggrant och slängde in den i scootern. "läpparna är lite större än på en standardtank och luftburken krävde modifieringar med en hammare för att få plats igen.
Rengjorde förgasare och kran och satte på ett bensinfilter för att ha under en inkörningsperiod. Ville vara säker på att jag fångade upp alla små partiklar som kan finnas kvar i den rostfria tanken.
Den nya jetexförgasaren jag hade köpt tidigare installerades. Mest för att den var lättare att få på insuget än den äldre som hängde med hojen. Den trilskades något enormt, mycket svårare att få dit en gaswirenippel, och själva gas-"slide" hängde sig på max under provkörning. Tog ut och bytte delarna mot dem som fanns i den gamla förgasaren och allt ordnade sig direkt.
Besiktningen gick igenom och jag kunde fortsätta köra en bit in på hösten utan problem.