Sommarklädd på scootern..?
Köpte nyss den här: http://www.motosprint-shop.com/en/jacke ... _2006.html
Väldigt trivsam i klassisk stil, förhållandevis sval och med fullgoda mc-skydd. Har ficka för inbyggt ryggskydd, men jag kör med löst under istället. En sköterska på akuten sa att hon var förundrad över varför inte alla mc-förare hade ryggskydd. Det var skillnaden mellan att bli förlamad eller inte, enligt hennes erfarenheter.
Ett annat alternativ i samma genre jag tittade på var den här: http://www.alpinestars.com/Messenger_Wa ... 20870.html
Väldigt trivsam i klassisk stil, förhållandevis sval och med fullgoda mc-skydd. Har ficka för inbyggt ryggskydd, men jag kör med löst under istället. En sköterska på akuten sa att hon var förundrad över varför inte alla mc-förare hade ryggskydd. Det var skillnaden mellan att bli förlamad eller inte, enligt hennes erfarenheter.
Ett annat alternativ i samma genre jag tittade på var den här: http://www.alpinestars.com/Messenger_Wa ... 20870.html
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Jag kör oftast med den här jackan från Amarillo Scooterwear i England http://armadilloscooterwear.com/product ... ity-rider/, med löst ryggskydd och tillhörande byxor. Känns som en rimlig kompromiss.
De har även en parkas med skydd som bl a vännen Soulboy i Stockholm använder och skrev om i Scooteristen för några år sedan http://armadilloscooterwear.com/products/view/parka.
/jens
De har även en parkas med skydd som bl a vännen Soulboy i Stockholm använder och skrev om i Scooteristen för några år sedan http://armadilloscooterwear.com/products/view/parka.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hehe - han skulle säkert dra den där om hur de vred huvudet rätt på en omkullkörd MC-förare, men tyvärr hade han satt jackan på sig bak-och-fram för att inte vinden skulle leta sig genom blixtlåset.fritte wrote:Victor:
Ta med pappa på nåt scooterrally. På kvällen runt lägerelden skulle han kunna berätta några kortärmade scooterhistorier till glädje för alla.
Jag är helt övertygad om att ryggskydden gör nytta vid omkullkörningar, där du glider eller rullar på asfalten, för att undvika friktions- och krosskador på kotor.
Däremot vid en våldsam omkullkörning där du i 100km/h eller mer möter något fast föremål, scenariot där en brytning av ryggen är sannolik, undrar jag om ett ryggskydd gör någon större nytta. Frågan är om det finns något skydd som gör nytta i en sådan situation...
Jag har fått lära mig att oskyddade kroppsdelar som ger stora skrapsår är riktigt dåligt i kombination med exempelvis benbrott/handledsbrott eller andra "enklare" fraktur som kan uppstå vid omkullkörning.
De stora såren tar mycket läkekraft från kroppen och bromsar upp benbrottets läkandeprocess kraftigt, därför är det viktigt att ha kläder som ger skrapsårsskydd oavsett armsvett m.m.
Att köra utan mc-handskar är ännu värre, söndertrasade händer är bland det svåraste som finns att laga och ett par tunnare MC handskar hjälper ganska långt.
De stora såren tar mycket läkekraft från kroppen och bromsar upp benbrottets läkandeprocess kraftigt, därför är det viktigt att ha kläder som ger skrapsårsskydd oavsett armsvett m.m.
Att köra utan mc-handskar är ännu värre, söndertrasade händer är bland det svåraste som finns att laga och ett par tunnare MC handskar hjälper ganska långt.
Federico
Victor>>> Precis min mening. Jag tror, att om du håller 150 knyck och viker dig runt en telefonstolpe så hjälper inget ryggskydd i världen. MEN, om du får ett slag mot ryggen så är du bättre skyddad med en ordentlig ryggskena än en vanlig jacka utan skydd.
Samma sak med armbågs/knä/axel/höftskydd. Om du går av motorvägen i 270 knyck så hjälper inga skydd i världen. Men om du går omkull med hojen i 80 och kasar på asfalten så är det nog inte fel med lite extra skydd innanför västen.
Summa summarum: Skydden hjälper inte mot allt, men är bättre än inga skydd alls.
Samma sak med armbågs/knä/axel/höftskydd. Om du går av motorvägen i 270 knyck så hjälper inga skydd i världen. Men om du går omkull med hojen i 80 och kasar på asfalten så är det nog inte fel med lite extra skydd innanför västen.
Summa summarum: Skydden hjälper inte mot allt, men är bättre än inga skydd alls.
/ Christian
-
- Lärling
Nästan hela vår tillvaro bygger på kalkylerade risker. Med tanke på att många av oss anser oss vara skickliga motorcyklister, som även gränslat och kört avsevärt starkare och snabbare tvåhjulingar, så är det lätt att kalkylera lite fel när det gäller scooteråkande.
Det jag tror för många med mig är lite avgörande för hur man klär sig när man kör är hur långt man planerar att köra. Ska man bara ner till kiosken o köpa tidningen blir det kanske lätt att man åker ner i shorts och tröja. Självklart kan olyckan vara framme då också, men man kalkylerar då den risken mindre än om man skall ut och åka en längre tur. Risken att man skall börja frysa är ju också avsevärt större om man åker i kortbyxor en längre sträcka. Vi har ju dessvärre inte samma gynnsamma klimat här för scooteråka som Victor har i Italien.
Ett land som jag för övrigt gärna skulle vilja befinna mig i ikväll, dock inte i Rom utan i Milano.
Det jag tror för många med mig är lite avgörande för hur man klär sig när man kör är hur långt man planerar att köra. Ska man bara ner till kiosken o köpa tidningen blir det kanske lätt att man åker ner i shorts och tröja. Självklart kan olyckan vara framme då också, men man kalkylerar då den risken mindre än om man skall ut och åka en längre tur. Risken att man skall börja frysa är ju också avsevärt större om man åker i kortbyxor en längre sträcka. Vi har ju dessvärre inte samma gynnsamma klimat här för scooteråka som Victor har i Italien.
Ett land som jag för övrigt gärna skulle vilja befinna mig i ikväll, dock inte i Rom utan i Milano.
Precis!. Kl. 14.00 idag kan ni kolla på killar som regelbundet kör av vägen i 200 km/h (om ni har Visast Motor). De kasar till de stannar, reser sig upp och går oskadade därifrån. Knepet? De kör aldrig in i något. Och så har de skydd och kläder som inte går hål på. Det är ju förstås inte farten som dödar utan det abrupta stoppet mot ett fast föremål. Lösning för svensk trafik? Avåkningszoner i alla kurvorSumma summarum: Skydden hjälper inte mot allt, men är bättre än inga skydd alls.

Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Själv kör jag inte ens över gatan till baren utan handskar; vet hur ont det gjorde när man var liten och trillade av cykeln och att ta emot med händerna vid omkullkörning på scooter, även endast i 30 m/h, är inget jag ser fram mot.Federico wrote: Att köra utan mc-handskar är ännu värre, söndertrasade händer är bland det svåraste som finns att laga och ett par tunnare MC handskar hjälper ganska långt.
Det ska dock erkännas att jag har ett par mc-handskar med avklippta fingertoppar, men det är handflatorna det är viktigast att skydda enligt mig.
Jag beslöt att jag skulle ta lärdom av andras erfarenhet och kör med mc-jacka och byxor, därtill integral och handskar med ordentliga skydd. Och det var jag förbaskat glad över den gången jag kanade med Vespan på resan till jobbet. Efter det kunde jag konstatera att nu hade jag egen erfarenhet att bygga på och fortsätter ännu mera hårt på linjen att jag gillar mitt skinn som det är. Förra sommaren förbättrade ryggskyddsavdelningen med separat skena och har slängt texjackans tältmadrassbit, skinnjackan hade ingen att slänga(!). Skenan är faktiskt så pass skön att använda att man glömmer den.
Hmm, taleordet "Vill man vara fin får man lida pin" får en egen betydelse i mc/skotervärlden...
Hmm, taleordet "Vill man vara fin får man lida pin" får en egen betydelse i mc/skotervärlden...

Bra liknelse! Varför finns de egentligen? De är ju inte skyddsklassade för fem öre utan får bara folk att tro att de har ett ryggskydd när de egentligen inte har det.texjackans tältmadrassbit, skinnjackan hade ingen att slänga(!
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Varför ska du ha skinnställ i bilen?
/G
/G
victor wrote:I Rom där man mer än någonstans tror jag skulle ha behov av skydd är det dessvärre omöjligt sommartid; när termometern närmar sig 40 grader i skuggan, och är fast i en bilkö under gassande sol, stekande asfalt, smog och avgaser och inte minst värmen från alla fordon avlider du i ett skinnställ
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Det behövs ju bara om du ska på en kinky-fest och är på väg dit i bil...Hedge wrote:Varför ska du ha skinnställ i bilen?
/G
victor wrote:I Rom där man mer än någonstans tror jag skulle ha behov av skydd är det dessvärre omöjligt sommartid; när termometern närmar sig 40 grader i skuggan, och är fast i en bilkö under gassande sol, stekande asfalt, smog och avgaser och inte minst värmen från alla fordon avlider du i ett skinnställ
Däremot är trafiken här ofta så pass intensiv och igenkorkad att du inte ens kan ta dig fram på scooter.
Alternativet att köra på trottoaren är också uteslutet då bilar parkerade i dubbla filer omöjliggör åtkomst till densamma.
Sedan existerar inte heller en grön våg i Rom, vilket gör att du ständigt vid vartenda rödljuse har just rött ljus. I kombination med automatiska rödljuse-kameror så har du inget annat val än att stanna upp...

Kortärmat och shorts vågar åtminstone inte jag köra i längre.
Än värre i dessa dagar när man riskerar att bli tagen för eu-moppe av bilister som då känner sig tvingade att köra om i alla möjliga vansinniga situationer.
Ryggplattan åker numera alltid på, även på korta turer.
Än värre i dessa dagar när man riskerar att bli tagen för eu-moppe av bilister som då känner sig tvingade att köra om i alla möjliga vansinniga situationer.
Ryggplattan åker numera alltid på, även på korta turer.
Last edited by Popolino on Thu 27 May 2010, 07:52, edited 2 times in total.
Min resväg till jobbet är inspirerande smal asfaltsväg med många skymda kurvor, så därför har jag alltid hjälm, skinnjacka, handskar och ett rejält ryggskydd.
Det är väl litegrann som bilbälte, om man använder det jämt så känns det konstigt att inte använda det.
Det är väl litegrann som bilbälte, om man använder det jämt så känns det konstigt att inte använda det.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se