Om du inte hittar på närmare håll så är det nog bäst att vända sig till Mauro Pascoli, han har massor med delar för gamlingar. Därifrån hämtade vi en jättebeställning för vår gammelvespa. Vi kryssade på en sprängskiss vilka delar vi saknade/behövde ersättas och överlämnade listan (på plats). Det var bara några få detaljer som inte fanns direkt utan behövde mera tid. Dit for vår reskassa och kreditgräns. Vi hade räknat med att vi bara skulle få en del av sakerna...
Samla ihop till en litet större beställning så blir inte postavgiften så väldigt stor per manick.
Min drömvespa, en 125:a (V30T) från 1951.
fler borde kanske gå ihop på samma beställning?vespaco wrote:Om du inte hittar på närmare håll så är det nog bäst att vända sig till Mauro Pascoli, han har massor med delar för gamlingar. Därifrån hämtade vi en jättebeställning för vår gammelvespa. Vi kryssade på en sprängskiss vilka delar vi saknade/behövde ersättas och överlämnade listan (på plats). Det var bara några få detaljer som inte fanns direkt utan behövde mera tid. Dit for vår reskassa och kreditgräns. Vi hade räknat med att vi bara skulle få en del av sakerna...
Samla ihop till en litet större beställning så blir inte postavgiften så väldigt stor per manick.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: Min drömvespa, en 125:a (V30T) från 1951.
Väcker liv i tråden igen... Hur har det gått med renoveringen...?
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Min renovering går framåt.
Just nu håller jag på med framgaffeln. 75% klart.
Men har stött på ett problem. När jag demonterade framfjädern, den som sitter bakom styrstången, så märkte jag att det gick ett rör genom fjädern, röret kommer uppifrån, underifrån fanns det ett stag, eller "Pinne" med en kula längst upp som var ganska sliten. Röret var mycket sliten och rostig, nästan av faktist. samma sak gäller stången underifrån. Röret hade spår invändigt, såg nästan ut som gängor.
Min fråga är följande:
Vad fyller detta för funktion, (röret genom fjädern), ska det vara gängor? Ingen som har en bra bild?
Tack för svar.
Just nu håller jag på med framgaffeln. 75% klart.
Men har stött på ett problem. När jag demonterade framfjädern, den som sitter bakom styrstången, så märkte jag att det gick ett rör genom fjädern, röret kommer uppifrån, underifrån fanns det ett stag, eller "Pinne" med en kula längst upp som var ganska sliten. Röret var mycket sliten och rostig, nästan av faktist. samma sak gäller stången underifrån. Röret hade spår invändigt, såg nästan ut som gängor.
Min fråga är följande:
Vad fyller detta för funktion, (röret genom fjädern), ska det vara gängor? Ingen som har en bra bild?
Tack för svar.
De enda gängorna är de grova där den undre (pinnen) gängas in i fjädern. Skulle tro att det är tänkt att fungera som någon slags mekaniskt stötdämpning. Eventuellt att det ska "styva till" fjädern, jag vet faktiskt inte. De delarna tas bort 53. Ja, U har dem förstås.
Jag vet att jag har de nya övre rör som jag kan plåta, men tror att jag bara har slitna underdelar.
/P
Jag vet att jag har de nya övre rör som jag kan plåta, men tror att jag bara har slitna underdelar.
/P
Kolla det Paka. Vad gör man utan dig!
Övre delen kan jag nog laga, men har du en så slipper jag göra det! Min nedre del är i mycket dåligt skick. Det värsta är att hållet där axeln sitter är ovalt och mycket glapp. Tyvärr inte det lättaste att hitta. Om du har en där hållet till axeln är bra, resten kan jag nog fixa hehe.
Övre delen kan jag nog laga, men har du en så slipper jag göra det! Min nedre del är i mycket dåligt skick. Det värsta är att hållet där axeln sitter är ovalt och mycket glapp. Tyvärr inte det lättaste att hitta. Om du har en där hållet till axeln är bra, resten kan jag nog fixa hehe.
Hallå i gammelscooterträsket!
Jag plockade isär en dylik framvagn en gång och då var ovan nämnda rör fyllt med fett. Har inte demonterat några fler sen dess men det känns ju som att det
skulle kunna vara en lämplig smörjning av den där skumma "irrstötdämparen". Lycka till!
Jag plockade isär en dylik framvagn en gång och då var ovan nämnda rör fyllt med fett. Har inte demonterat några fler sen dess men det känns ju som att det
skulle kunna vara en lämplig smörjning av den där skumma "irrstötdämparen". Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr