Ny, skräddarsydd sadel

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Natanael Derwinger
Nybörjare
Nybörjare

Post by Natanael Derwinger »

Så otroligt snyggt. Att du dessutom egentligen "inte kan" det du tydligen kan gör mig otroligt imponerad.
Jag får da Vinci-komplex när jag läser här på forumet om allt som alla kan. Eller Michelangelo-komplex. Kalla det vad du vill.
Att ni kan så mycket inom olika områden samtidigt förstummar.
Skruva motor - check
Lacka - check
Sy - check
Vad kommer sen?
Bygga en kopia av sixtinska kapellet som garage - check
Sätta vingar på styret så scootern kan flyga - check.
Baka en surdegslimpa i form av en Vespa Rally - check.
Jag väntar bara.

Själv fortsätter jag att putsa krom. Det är jag i alla fall ganska bra på.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Tack!

Jag är säker på att de flesta kan, gäller bara att vara nyfiken, läsa på lite, vara målinriktad och till sist ha mycket tålamod.

att göra saker själv till sin scooter är sällan billigare och kräver ofta mycket tid, samtidigt är det kul att lära sig nya saker. jag skulle nog aldrig välja att sy ett sadelöverdrag som redan finns att köpa, drivkraften ligger i att göra något som jag själv skissat fram till verklighet.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Natanael: Jag hör till dem som gärna vill göra själv men kommit underfund med att man inte kan/har tid att göra allt. Så jag satsar 40 euro på ett nytt överdrag för singelsadeln hos Mauro Pascoli. Det skall vara orginalliknande med rätt färgskiftning för hela slanten. Tråkigt kanske, men väldigt praktiskt.

Federico: Fantastiskt! Hur syr man sådant? Kräver det väldigt mycket kraft att pressa i nålen, hurdan nål, hurdan tråd, hur mycket kant inom sömmen? En detaljrik Burdabeskrivning för nybörjare, tack! :wink:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Federico wrote:Tack!

Jag är säker på att de flesta kan, gäller bara att vara nyfiken, läsa på lite, vara målinriktad och till sist ha mycket tålamod.

att göra saker själv till sin scooter är sällan billigare och kräver ofta mycket tid, samtidigt är det kul att lära sig nya saker. jag skulle nog aldrig välja att sy ett sadelöverdrag som redan finns att köpa, drivkraften ligger i att göra något som jag själv skissat fram till verklighet.
Jo, det måste väl nästan vara det eftersom 10 timmars arbets/fritidsbortfall är värt en hel del.... ;)

Priset på 600 tyckte jag var ett rent fynd, det är vad min sadelmakare i Rom tar, och det är en herre på ca 70 bast i en förort långt från centrum...

Snyggt som fan blev det dock Fede - hatten av!

/.v - som har en industrisymaskin som öven kan sy i knappar :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote: Federico: Fantastiskt! Hur syr man sådant? Kräver det väldigt mycket kraft att pressa i nålen, hurdan nål, hurdan tråd, hur mycket kant inom sömmen? En detaljrik Burdabeskrivning för nybörjare, tack! :wink:
tack!

jo, jag hade en kraftig syntettråd, nål för skinn/läder och fingerborg. man behöver inte göra hål innan man syr. sömsmån ungefär 2cm, men ibland mindre där det svänger kraftigt, det är ändå tacksamt på så sätt att skummgummiskiktet bäddar in sömsmånen.
stoppningen består av en hårdarecellgummibotten och sedan ett lager vanligt skumgummi
Federico
Post Reply