T5-blås på PX?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På kul räknade jag fram o svetsade ihop ett rör till en kompis moppe häromåret av 1,5 mm plåt. Röret från cyllen är ett "förädlat" cykelstyre. Vi provade aldrig ut det riktigt... :lol: :lol:
Image

"Stingern" skulle haft klenare diameter.. :(
OlleM
Entusiast
Entusiast

Re: T5-blås på PX?

Post by OlleM »

[quote="Hedge"]Är det denna du menar?:

http://vintagescooters.free.fr/tuning/p ... xhaust.htm

Nej det var en annan länk jag tänkte på och nu har jag hittat den: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=75

Där skriver Truls: www.leistung-messen.de > auspufftest > välj den översta testmotorn > här kan ni klicka och jämföra T5, sito plus, original, PEP Plus mot tex SIP Performance, JL RH eller vilket ni vill.

Det man ser är att PEP-Plus har ett dräpar-bottenvrid jämfört med dom andra, och det håller kvar mycket längre i varv tack vare en stärkare tryckvåg i avgassystemet.

Men, som jag skrev ovan den tyska siten är tyvärr nedlagd.

Ser på forumet att både omgjorda T5-blås och PEP-Plus är på väg att bli testade så snart varmare väder infinner sig. Så någon form av utvärdering kommer förmodligen ändå. :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

T5 vs PX..
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vespan blev varvvilligare, mer högvarvig & ngt snabbare med T5-blåset. Men den behövde också högre varv för att gå rent, så krypkörning på 4:an var inta lika behagligt längre, man får växla mer. Eftersom effektröret ger en "returpuls" så blir effekten densamma som vid alla kompressionhöjande åtgärder, motorn går hårdare och maskinen vibrerar mer, ett monterat Sito+ ger samma upplevelser.

För att få tillbaka Vespans mjuka gång återmonterade jag originalblåset efter 39 mils körning. Visst blev Vespan en lite vildare maskin, men jag föredrar nog det lugna lunkande som originalmotorn ger.

Men det var kul att prova!
:D :D
Post Reply