Federico wrote:man skulle kunna stänga kranen och låta motorn gå och köra slut på soppan i förgasaren, då borde man kunna byta hjul utan sur motor.
Så gör jag också, när hjulbytet är planerat. Vid akutpunka eller, som i detta fall, när hojen vält/välts är möjligheterna att köra tom förgasaren mer begränsade. Då blir det till att springa
/jens
För att slippa stänga kran, köra fuggen torr & välta Vespa tog jag bort plåten som var i vägen, reservhjulet sitter med de tre övre hålen i en 3 mm plåt formad som en månskära.
moorflax wrote:att stänga kranen är en bra idé, 8 liter bensin på garagegolvet är inte bra.
I en amerikansk MC-tidning stod att 1 gallon (3,785 liter) bensin förångad o blandad med rätt mängd luft räcker för att blåsa ur en normalstor villa.
Jag har för mig att "rätt" blandning bensin/luft är 6%. Om man tänker sig att bensin förångas och då expanderar typ 10ggr (gissat värde) så blir den perfekta blandningen ~600l, när den perfekta blandningen sedan exploderar och expanderar ytterligare 2000ggr (också gissat) har vi helt plötsligt 1,2 miljoner liter luft/bensinblandning som brinner. Det känns inte helt orimligt att det skulle blåsa bort ett hus som sagt.
Lite kul. Den som orkar googla kan ju räkna lite mera exakt om den vill.
Bufflig hade en teori, burken som förgasaren sitter i var antagligen full med soppa som förångades under natten.
Bra tack! Alla teorier är välkomna.
Om inte annat till nästa gång det händer.
fast då har du väl kranen stängd?
Behandla kranen som gylfen, håll den stängd då inga ativiteter pågår, kolla regelbundet att den är stängd, så går det Dig väl i livet.
fritte wrote:
Bufflig hade en teori, burken som förgasaren sitter i var antagligen full med soppa som förångades under natten.
Bra tack! Alla teorier är välkomna.
Om inte annat till nästa gång det händer.
fast då har du väl kranen stängd?
Behandla kranen som gylfen, håll den stängd då inga ativiteter pågår, kolla regelbundet att den är stängd, så går det Dig väl i livet.
Jag lovar!!
Men det där med gylfen köper jag inte riktigt.
Kan vara praktiskt att ha 'kranen' öppen utifall att...
Är det möjligtvis så att du gjort denna själv? Sissyn alltså?
Och i så fall, kan man lägga in en beställning?
Jaja, man måste ju fråga
Gillar de där navkapslarna oxå!
Om tutkåpan vet jag dock inte vad jag ska tycka?? Är det snyggt, fult eller bara roligt??
fritte wrote:För att slippa stänga kran, köra fuggen torr & välta Vespa tog jag bort plåten som var i vägen, reservhjulet sitter med de tre övre hålen i en 3 mm plåt formad som en månskära.
Hade demonterat bakhjulet & passade på att ta lite bättre bilder...