vägkung wrote:Å här kommer fler kvalitetsmissar (eller vad man nu ska kalla det).
Hastighetsmätaren = glädjemätare
Men annars är jag helnöjd, å allt går ju att fixa ändå, hastigheten kan ju kollas mot annat "pålitligt" fordon så man vet hur fort det går.
Det är så att hastighetsmätaren på fordon i trafik FÅR INTE visa lägre hastighet än den verkliga hastigheten. De får visa exakt hastighet, men för att vara på säkra sidan (ha lite marginaler) så brukar alla tillverkare av bilar, mc, etc göra hastighetsmätarna så att de visar lite för mycket.
Det bästa som är relativt lättillgängligt är att mäta mot GPS, även där kan du få en felvisning på flera km/h, men framförallt i förlora-körkortet-på-motorväg-hastigheter så kan felvisningen på hastighetsmätaren vara ganska stor, medan GPS:en har en betydligt mindre felvisning.
En polis skriver lite om det här...
Lasern gör ett automatiskt säkerhetsavdrag på 3 km/tim.
Trip-Track (genomsnittshastighetsmätaren som mäter hur fort fordonet man mäter på färdas i genomsnitt en viss sträcka som ska vara minst 300 meter, man mäter hur långt tid det tar för fordonet att färdas mellan en start- och slutpunkt som man själv väljer) har ett säkerhetsavdrag på 1%. Denna är väldigt exakt då den mäter hastigheten.
Jag har kollat GPS mot Trip-Track och GPS:en visade då väldigt exakt. Skiljde bara 0-3 km/tim för mycket i farter upp 110 km/tim. Dock så visade GPS:en även 1-2 km/tim för lite vilket kan resultera i att man blir rapporterad för en fortkörning om man är i gränslandet. En vanlig hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Så viss försiktighet rekomenderas om man väljer att följa GPS:ens visning av hastighet.
Annars så skulle man få mycket exaktare värden om man skulle köra på en 402m dragstrip (egentligen, quartermile = 402.336 m) med professionell tid/hastighetsmätning.
Fast det skulle vara mycket besvärligare, dels måste man anmäla sig till något event, antagligen bli utskrattad om man kör med en standard scooter och sen är det bara sluthastigheten man får.
Så för vanliga dödliga så är nog GPS ändå det bästa.
vägkung wrote:Nej jag är duktigt skeptisk till uppgiften 0.23 per mil, kanske om man åker i 5 kmh och absolut inte mer, men vem kan det????
Fast motorn drar ju bränsle så länge den är igång oavsett fordonets hastighet. Så det skulle gå att köra slut på en hel tank utan att köra en enda meter. Då skulle man få oändligt hög bränsleförbrukning. :p
Någonstans måste alltså finnas ett gränsvärde att om du kör långsammare än X km/h så drar den mer per mil jämfört om du kör i X km/h.
Nu vet jag inte var gränsen går, men jag tror inte att du sparar många droppar per mil på att köra långsammare än 30 km/h, åtminstone om det inte är kraftig motvind.
Skulle vara lite intressant om 2 personer skulle köra ett visst antal mil var,
där den ena alltid drar fullt på gasrullen när han ska komma upp i hastighet, kör mestadels 90 vägar och motorväg och lägger sig vanligtvis på 30+ över skyltad hastighet på 70 vägar och uppåt
och den andra aldrig drar mer än 3/4 på gasrullen när han ska upp i hastighet, kör mestadels 70 vägar och ligger mellan skyltad hastighet och 10+ och aldrig över 90, även på 90 vägar eller snabbare.
Hur stor skillnad skulle det kunna vara för dessa 2 personer för en original 200 - 400cc scooter? 1dl milen? mer?
Jag läste någon gång på ett annat forum (
var längesen, så jag vet inte om jag kan hitta tråden igen) om bensinförbrukning på motorcyklar. Det var då inte forum för scootrar utan så kallade '
riktiga motorcyklar'. De snålaste låg under 0,4 L / mil och de törstigaste låg med god marginal över 1,0 L / mil.
Någon skrev något i stil med att hojen drog runt 1L milen men han tyckte inte det var så farligt för bilen drog närmare 4 liter milen eller något sådant.
Sen var det stor skillnad på förutsättningarna. De snålaste var de som hade en bränslesnål hoj som de jobbpendlade med. De som låg runt 1 liter milen var mestadels de som körde på bana och jagar varvtider och de törstigaste var mest turbotrimmade hojar med långt över 200hk.
Poängen är att på vissa fordon kan körstilen påverka förbrukningen ganska mycket. Om man har en bil som drar under litern vid lugn landsvägskörning men närmare 4 liter per mil när man piskar den på bana så säger inte bara en siffra på hur mycket den drar per mil så mycket utan att nämna något om under vilka förutsättningar den drar det.
Då kan även förbrukningssiffror mellan bil och mc vara missvisande. Någon som har 0.6 i bränsleförbrukning på en hoj har med största sannolikhet inte samma körstil som någon som kör en bil på 0.6.