Lite kvalitetsmissar på GTS300

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

vägkung wrote: Om det är som du säger (nödkörningsprogram) borde inte motorn då också uppvisa något mer "fenomen" än ökad förbrukning??
Skulle inte motorn gå sämre då, t.ex orkeslös?? Och skulle inte motorlampan lysa då??
Du har rätt i att motorlampan borde lysa om nödkörningsprogrammet är aktivt. Om orken är lite sämre än normalt är kanske svårt att avgöra om man inte är van vid en normalt fungerande av samma modell.
Hur som helst måste det finnas en förklaring till den höga förbrukningen.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Håller med dig om att det är svårt att avgöra om motorn uppvisar försämringar i prestanda, om man inte har kört/provat en med samma motortyp tidigare.
Nu har jag dock provat starol:s 300, visserligen bara en kortare tur, men vad jag minns av den turen (prestandamässigt) kan jag inte säga att min går sämre, ja förutom att min drar, i mitt tycke, för mycket bensin då.

Men jag är optimist av naturen, det löser sig, jag tror nämligen att firman jag köpte vespan av har allt intresse i världen att fixa "felet", jag har bara gott att säga om det bemötande jag fick av de jag träffade i butiken i allmänhet, men kanske DP i synnerhet.

vägkung
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Hämtade min från 100 mila servicen idag och passade på att fråga angående bränsleförbrukningen,men det ända svar jag fick var att ''så var det nog med den modellen''när jag påpekade att den drog mer soppa än min ducati monster s4 så sa han att det är väll ändå ingen automatare!det har han förståss rätt i men jag bad han kolla med Piaggio men jag har inte allt för stora förhoppningar där,tror inte att vespa är deras grej riktigt.Vet faktiskt inte vad man ska göra mer,är väll bara att köpa läget och försöka att gasa lite mindre.Föresten är det någon som kan rekomendera någon bra vespa meckare i Malmö området?
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Lider med er! Litet halvt offtopic så drar mig till minnes min px200E som drog nästan halvlitern. Jag vet att många här på forumet hävdar bra mycket lägre förbrukning än så för DEN modellen. Allt jag kan säga är att min px gick fint men drog mycket bensin. Jag hoppas era 300:or går snålare efter inkörning.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Min GTS 125 drar hela 0,43 när jag bara kör den i stan. Minst drog den på en landsvägskörning där jag verkligen koncentrerade mig på att ligga lugnt mellan 70 och 80 km/h. Då hamnade jag på 0,36. Kör jag med fullt gaspådrag drar den dock över 0,4 även vid landsvägskörningen. Med tanke på att det idag finns personbilar som drar under 0,5 är den lilla 125 cc-motorn otroligt törstig. När jag tankade i helgen fick jag i prick 8 liter och hade då kört 193 km. Med min tank som rymmer 10,0 liter ger det mig en räckvidd på ca 25 mil.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

mejiro wrote:Med tanke på att det idag finns personbilar som drar under 0,5
Det gör det definitivt inte, om man räknar körning enbart i stan. Det gäller att inte jämföra äpplen och päron. I stadstrafiken är Vespan betydligt snålare än även de snålaste småbilarna. Speciellt om man räknar med att man inte fastnar i köer med Vespan.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
mejiro wrote:Med tanke på att det idag finns personbilar som drar under 0,5
Det gör det definitivt inte, om man räknar körning enbart i stan. Det gäller att inte jämföra äpplen och päron. I stadstrafiken är Vespan betydligt snålare än även de snålaste småbilarna. Speciellt om man räknar med att man inte fastnar i köer med Vespan.

/Jörgen
Sen har ju vespan en steglös transmission, tror man förlorar en hel del effekt där, även om jag inte är intelligent nog att förstå varför...
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Jorå, nog hade jag oxså kunnat "köpa läget" att vespan dragit nästan en halv liter per mil, men det förutsätter ju att alla 300-hundror gör det.
Att det finns skillnader i lika modeller accepterar jag, men det kan näppeligen gälla förbrukningen, i vart fall inte om det är markanta skillnader, som i detta fall.

För närvarande använder jag 125:an för transport fram och åter till jobbet bland annat, den är förbannat rolig att köra, nu har det inte alltid varit så, den var en aningen slö i början, men nu är det bättre.

Men som sagt, det ska bli mycket intressant och höra vad servicekillarna säger.
Jag vet inte vad de andra som har 300-hundror har för erfarenhet av förbrukningen från start (alltså nya) och om det eventuellt har förändrats efter ett tag.
Men det låter osannolikt, då det är elektronik som styr tändning och insprut.

Sen det här snacket med att det inte finns bilar som drar under halvlitern per mil. Volvo:s nya V50 drar enligt deklaration 0.35, visserligen vid s.k blandad körning.
Vid stadskörning hamnar den väl på 0.45. Likaså drar Toyota Prius under halvlitern.
Men låt oss inte nu diskutera olika bilmärkens fördelar på detta forum, här diskuterar vi ju Vespa :D

Vägkung
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Sedan sist har jag åkt cirka 15 mil, det gör att nu har 300:an gått 91 mil. Under dessa 15 mil har jag "slangat ur" all bensin och mätt förbrukningen vid två tillfällen, dessa två tillfällen gör alltså 7.5 mil vardera.
Vad jag kommit fram till är- nu drar den cirka 0.35 - 0.37 per mil. Skillnaderna mellan dessa två tillfällena förbrukningsmässigt är som ni ser marginella, och kan nog tillskrivas olika körstil (stadskörning etc etc).
Varför den drog nästan halvlitern vid föregående tester har jag inget svar på, lika lite vet jag varför den börjat att dra 0.35/0.37, men jag tänker inte försöka att fördjupa mig i det nu, jag är bara hur nöjd som helst :lol:

Och på onsdag ska jag köra till enköping, då kommer vespan att ha gått 100 mil, och det är dags för service.
Synd att säsongen lider mot sitt slut, annars hade jag tänkt att åka på en lite längre semestertripp med vespan, men det kommer ju en sommar nästa år, och jag får väl köra en sväng då.

Mv 300-hälsningar
vägkung
plast
Nybörjare
Nybörjare

Post by plast »

vägkung wrote:Å här kommer fler kvalitetsmissar (eller vad man nu ska kalla det).

Hastighetsmätaren = glädjemätare

Men annars är jag helnöjd, å allt går ju att fixa ändå, hastigheten kan ju kollas mot annat "pålitligt" fordon så man vet hur fort det går.

Det är så att hastighetsmätaren på fordon i trafik FÅR INTE visa lägre hastighet än den verkliga hastigheten. De får visa exakt hastighet, men för att vara på säkra sidan (ha lite marginaler) så brukar alla tillverkare av bilar, mc, etc göra hastighetsmätarna så att de visar lite för mycket.
Det bästa som är relativt lättillgängligt är att mäta mot GPS, även där kan du få en felvisning på flera km/h, men framförallt i förlora-körkortet-på-motorväg-hastigheter så kan felvisningen på hastighetsmätaren vara ganska stor, medan GPS:en har en betydligt mindre felvisning.

En polis skriver lite om det här...
Lasern gör ett automatiskt säkerhetsavdrag på 3 km/tim.

Trip-Track (genomsnittshastighetsmätaren som mäter hur fort fordonet man mäter på färdas i genomsnitt en viss sträcka som ska vara minst 300 meter, man mäter hur långt tid det tar för fordonet att färdas mellan en start- och slutpunkt som man själv väljer) har ett säkerhetsavdrag på 1%. Denna är väldigt exakt då den mäter hastigheten.

Jag har kollat GPS mot Trip-Track och GPS:en visade då väldigt exakt. Skiljde bara 0-3 km/tim för mycket i farter upp 110 km/tim. Dock så visade GPS:en även 1-2 km/tim för lite vilket kan resultera i att man blir rapporterad för en fortkörning om man är i gränslandet. En vanlig hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Så viss försiktighet rekomenderas om man väljer att följa GPS:ens visning av hastighet.

Annars så skulle man få mycket exaktare värden om man skulle köra på en 402m dragstrip (egentligen, quartermile = 402.336 m) med professionell tid/hastighetsmätning.
Fast det skulle vara mycket besvärligare, dels måste man anmäla sig till något event, antagligen bli utskrattad om man kör med en standard scooter och sen är det bara sluthastigheten man får.

Så för vanliga dödliga så är nog GPS ändå det bästa.

vägkung wrote:Nej jag är duktigt skeptisk till uppgiften 0.23 per mil, kanske om man åker i 5 kmh och absolut inte mer, men vem kan det????
Fast motorn drar ju bränsle så länge den är igång oavsett fordonets hastighet. Så det skulle gå att köra slut på en hel tank utan att köra en enda meter. Då skulle man få oändligt hög bränsleförbrukning. :p
Någonstans måste alltså finnas ett gränsvärde att om du kör långsammare än X km/h så drar den mer per mil jämfört om du kör i X km/h.
Nu vet jag inte var gränsen går, men jag tror inte att du sparar många droppar per mil på att köra långsammare än 30 km/h, åtminstone om det inte är kraftig motvind.

Skulle vara lite intressant om 2 personer skulle köra ett visst antal mil var,
där den ena alltid drar fullt på gasrullen när han ska komma upp i hastighet, kör mestadels 90 vägar och motorväg och lägger sig vanligtvis på 30+ över skyltad hastighet på 70 vägar och uppåt
och den andra aldrig drar mer än 3/4 på gasrullen när han ska upp i hastighet, kör mestadels 70 vägar och ligger mellan skyltad hastighet och 10+ och aldrig över 90, även på 90 vägar eller snabbare.

Hur stor skillnad skulle det kunna vara för dessa 2 personer för en original 200 - 400cc scooter? 1dl milen? mer?

Jag läste någon gång på ett annat forum (var längesen, så jag vet inte om jag kan hitta tråden igen) om bensinförbrukning på motorcyklar. Det var då inte forum för scootrar utan så kallade 'riktiga motorcyklar'. De snålaste låg under 0,4 L / mil och de törstigaste låg med god marginal över 1,0 L / mil.

Någon skrev något i stil med att hojen drog runt 1L milen men han tyckte inte det var så farligt för bilen drog närmare 4 liter milen eller något sådant.

Sen var det stor skillnad på förutsättningarna. De snålaste var de som hade en bränslesnål hoj som de jobbpendlade med. De som låg runt 1 liter milen var mestadels de som körde på bana och jagar varvtider och de törstigaste var mest turbotrimmade hojar med långt över 200hk.

Poängen är att på vissa fordon kan körstilen påverka förbrukningen ganska mycket. Om man har en bil som drar under litern vid lugn landsvägskörning men närmare 4 liter per mil när man piskar den på bana så säger inte bara en siffra på hur mycket den drar per mil så mycket utan att nämna något om under vilka förutsättningar den drar det.

Då kan även förbrukningssiffror mellan bil och mc vara missvisande. Någon som har 0.6 i bränsleförbrukning på en hoj har med största sannolikhet inte samma körstil som någon som kör en bil på 0.6.
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Hämtade vespan i måndags från första servicen (100:a mila). Inga felkoder kunde noteras, och vad gäller den höga förbrukningen som uppstod finns det ingen förklaring på.
Men skit samma, nu har förbrukningen legat stadigt på 0.36 - 0.38, och det gäller även efter servicen och 100 mil på mätaren. Jag har kört lite fortare nu än innan service, och förbrukningen har inte ökat nämnvärt :D

Köpte en nerkapad original vesparuta av en snubbe från tyskland, och jag kan ju förstå att en del av er inte tycker det är snyggt med ruta, jag är inte riktigt säker på att jag gör det själv heller om sanningen ska fram, men ibland måste funktion råda framför hur ev snyggt det är, och i detta fall kan jag konstatera att rutan gör åkningen mycket behaglig, nu slipper jag allt drag på kroppen och i ansiktet, och jag har upplevelsen att vespan går bättre, jo det är sant, jag behöver inte gasa så förbannat för att komma upp i samma fart som tidigare, dessutom går den stadigare också.
Synd bara att säsongen är över för längre turer, men det kommer ju en sommar nästa år igen, och då blir det lite längre turer, hoppas vi ses efter vägarna då.

Mv vespa hälsningar
vägkung
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Jag borde kanske inte skriva det här, men nu drar den konstant 0.33 per mil :D :lol: :D
Jag tror det har med rutan att göra, det blir väl bättre aerodynamik med rutan kanske, ja inte vet jag.

Nu får jag väl skaffa ruta till 125:an också, men jag tror det får bli den kortare varianten till den, det kanske ser dumt ut med en större ruta på den.
Och sen undrar jag om det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig att få tag i handtag till 300:an som är lite tjockare, och då menar jag typ tjockare på mitten av handtaget, det ska alltså fylla ut greppet i mitten av handen när man håller i handtaget, alltså inte ett jämntjockt handtag.

Mv 300:a hälsningar
vägkung
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kolla Roffes & Lelles kataloger eller gå in till din lokala moppemek. :)
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag vet att man inte skall jämföra Innovan med en 'automatväxlad' vespa, men jag måste ändå kommentera.

Jag har kört min Innova 800 mil och merparten av dessa går den samma sträcka dvs 90 km till och från mitt arbete.

Resan går i tung kötrafik i Stockholm och skotern rullar hela tiden men i relativt låg fart pga trafiken. Det känns inte som en helt optimal körstil att pumpgasa sig fram mellan bilarna på essingeleden men Innovan är ju löjligt låg i sin förbrukning så det kan man leva med.

Hur som helst. Jag läste hela den här tråden först idag och reagerade lite på Vägkungs problem som växte bort med tiden.

De första 3-400 milen jag körde min Innova till och från jobbet så tankade jag alltid lite drygt 2 liter bensin, ibland tom någon dec mer.

När det blåste motvind och den lilla motorsvaga skotern tappade 10-15 km/h var jag ibland uppe och nosade på 0.3l milen.

MEN när jag passerade 600 mil på mätaren så började min besinförbrukning att sjunka. Långt över inkörningstiden mao och jag har ingen förklaring som går att vederlägga. Idag tankar jag runt 1.75 lit efter ett dagspass och om det varit mycket blåsig kanske max 1.9 lit.

Gynnsamma dagar kör jag mao under 2 dl milen. Nu skall det självklart inte jämföras med 300:an som har mer löd, automatväxel o.s.v. men min teori är faktiskt inte att cykeln efter 600 mil slitit in sig tillfördel för soppaförbrukningen. Jag tror snarare att det handlar om att jag lärt mig att läsa av motorn och utnyttja den bättre. En hoj som den här är rätt otacksam när det handlar om att köra i motvind eller under lite besvärliga förhållanden som dåliga väglag osv.

Jag tror att jag helt enkelt har lärt mig cykeln, insett dess begränsningar och därmed inte pressar ur den, där det inte lönar sig.

Jag kör ofta med GPS, framför allt när jag inte kör till och från jobbet. Det kan vara värt att kolla även väg mätaren, inte bara hastighetsmätaren. Min hastighetsmätare visar nästan exakt 5% högre fart från 60 km och uppåt. GPS:en visar också att den 90 km sträcka jag kör enligt mätaren defakto bara är lite drygt 85 km så även där är det en glädjemätare, vilket också påverkar soppaförbrukningen lite.

/putte
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Jag läste ett test i motorad där dom långkör en bmw r1200gs och när dom bänkade den efter 5000 mil hade den mer(!) effekt än när den gått 900 mil vilket man får säga är lite anmärkningsvärt. Man kan ju undra om det är något med mjukvaran till insprutningen som bestämmer vad som ska hända efter ett visst miltal i din, men det låter lite märkligt ändå.. :-?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marre wrote:Jag läste ett test i motorad där dom långkör en bmw r1200gs och när dom bänkade den efter 5000 mil hade den mer(!) effekt än när den gått 900 mil vilket man får säga är lite anmärkningsvärt. Man kan ju undra om det är något med mjukvaran till insprutningen som bestämmer vad som ska hända efter ett visst miltal i din, men det låter lite märkligt ändå.. :-?
Jag har svårt att tro att det är en så smart förklaring. Innovan känns inte tillräckligt avancerad för att man skulle bygga in en sådan mappning. Nej den logiska förklaringen måste ligga i att jag själv läser och kan hantera 'motortempramentet'.

/putte
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Efter 300 mil har jag ändrat min körstil. Jag har märkt att full gas från rödljuset inte ger märkbart bättre acceleration än att gradvis dra på. Automatlådan verkar nästan få bättre grepp om man inte tokgasar. På köpet blir körningen mer ekonomisk. Har läst på Modern Vespa att det finns folk som t.o.m. tror att man kan få en högre maxfart om man ger gradvis gas på detta sätt.
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Har inte så stor koll på hur mycket min S 125 drar per mil. Däremot så märktes det en tydlig skillnad i prestanda efter ca 300 mil. Både i acceleration och topphastighet. Innan kom den knappt upp i 90 km/h men nu har jag faktiskt lyckats knuffa upp den i en bit över hundra (på mätaren alltså). Sedan så låter den mycket bättre nu också.

//S//
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

stebler- så trevligt att läsa ditt inlägg ang din 125:a. Jag har en LX 125:a som har gått c:a 85 mil till dags dato, jag tycker att den går tungt i motorn, och vad gäller acceleration och toppfart är det väl inget att skryta med om man säger så.
Förhoppningsvis kommer också min att gå bättre i motorn när jag lagt till ett par hundra mil till på mätaren.
För nu är det mycket mööööööande i motorljud istället för ett "normalt piggt 125:a ljud"
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Ja hoppas att du märker en viss skillnad så att det inte bara är jag som inbillar mig… Den blir ju ingen 300 direkt men klart piggare tycker jag.
Sen att det tar typ tio minuter innan den blir varm och börjar gå bra och att man oftast kommit fram dit man ska just då är ju en helt annan femma ;)

Hade faktiskt tänkt sälja min nästa år och köpa en 300 istället. Men nu kommer jag nog att behålla den. Formatet och den nya farten väger över 300:ans bättre prestanda. Det optimala hade ju varit en 300-motor i en S-ram dock :)

//S//
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det är ju stor skillnad på LX-baserade och GT-baserade Vespor.
förutom motorerna då.
Jag tycker att alla GT-ram är på tok för stora ifall det är statstrafik man mest rör sig i. skulle jag vara tvungen att pendla så skulle jag eventuellt ta den större storleken för att slippa vingliga motorvägsturer.

Men som sagt, LX-ramen är så snyggt det just nu kan bli.
Bara det är gjord av plåt så....
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

kejj wrote: Jag tycker att alla GT-ram är på tok för stora ifall det är statstrafik man mest rör sig i.
För stor för vad? Min erfarenhet av stadstrafik är att det är backspeglarna som tar i om något tar i när man försöker ta sig fram där det är trångt. Vilken Vespa som helst utan backspeglar är smidigare än en med.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

LX = Moped
GTS = MC

Nej, nu retas jag. Jag tycker det är jätteskoj att låna min kollegas LX125. Den uppför sig verkligen helt annorlunda jämfört med GTS. Det känns lite som att styret sitter löst så att man måste hålla hårt när man kör över gupp och ojämheter. Antar att jag blivit beroende av mina tunga barends. LX känns riktigt kvick upp till 70-80 men på maxfart känner jag mig inte lika trygg som på GTS:en. Kollegan tycker att min GTS känns tung men stabil. Han tycker att bromsarna tar bättre och var lite impad av att han fick upp den i 120 då han sällan får upp sin LX över 100-strecket.
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Skulle man kunna få önska något angående skillnaderna mellan LX och GTS, ja då skulle det i så fall vara att Piaggio hade tillverkat 300:an med LX:ens stil på karossen.
Nu tycker jag att 300:an visserligen är snygg, men som sagt, LX:en är mer klassisk på nåt sätt.
Dessutom är det så på mina vespor (LX och GTS) att LX:ens röda färg är djupare och mer åt det klarröda hållet, GTS:en har ett stråk av orange, den är alltså inte så röd om man säger så.

Vad gäller körbarheten mellan de två modellerna är väl (känns väl) GTS:en stadigare, men det ska den väl vara då man kan köra med högre hastighet på den.
Jag menar inte att LX:en är vinglig i överkant, den uppför sig bara helt annorlunda än GTS:en.
Nu får vi bara hoppas att LX:en börjar att gå lite bättre i motorn, för nu känns det duktigt segt, inte för att jag kan klaga på topphastigheten, det är ju trots allt "bara" en 125:a.

Sen har jag några frågor till er som här på forumet har LX 125- vid start (kall motor) måste ni gasa lite innan den startar? På min måste jag ge lite gas innan den startar.

Mv LX och GTS-hälsningar
vägkung
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Min har faktiskt varit ganska svårstartad sedan första servicen. Måste gasa både en och två gånger innan den behagar starta.
Post Reply