Packning på tub Versus "vanlig"
du mekar inte isär dina blockhalvor genom att stoppa in skruvmejslar heller? En del gamla motorer man övertagit verkar mekade med slägga och huggmejsel.fritte wrote:Permatex använde jag också förr på min gamla Indian & det gick bra, men vad kladdig man blev. På min P200 har jag aldrig använt något klet, bara packningar o det har hållit tät.
Federico
Förr gjorde jag nog det, men min Vespa, som jag haft sen den var ny, har fått en mera kärleksfull behandling.Federico wrote:du mekar inte isär dina blockhalvor genom att stoppa in skruvmejslar heller? En del gamla motorer man övertagit verkar mekade med slägga och huggmejsel.fritte wrote:Permatex använde jag också förr på min gamla Indian & det gick bra, men vad kladdig man blev. På min P200 har jag aldrig använt något klet, bara packningar o det har hållit tät.
Fast när jag skall klyva motorn o som vanligt glömt den där sista bulten har det varit bra nära att jag trevat efter en skruvmejsel...

"Loctite 510" IS THE SHIT!!!!
+ Activator spray om du har lagningar lr spalt över 0.3mm
Jag kör med det runt vevhuset utan orginal "centreringssarg" (bort fräst).
Håller det för vevhuskompresionen bör det väl hålla för resterande tryck i en vespamotor.
Jag har slutat med papperspackningar på gamla motorer, tråkigt att klyva pga läckande växllåda.

+ Activator spray om du har lagningar lr spalt över 0.3mm
Jag kör med det runt vevhuset utan orginal "centreringssarg" (bort fräst).
Håller det för vevhuskompresionen bör det väl hålla för resterande tryck i en vespamotor.
Jag har slutat med papperspackningar på gamla motorer, tråkigt att klyva pga läckande växllåda.

-1967 Primavera 154cc-
Bästa packningsmassan är enligt min mening "Three Bond".
Till och med en 40 år gammal brittisk motorcykel blir hyfsat (nåja) oljetät med den.
Dessutom så släpper den inte loss något av det material som kläms ut mellan blockhalvorna så det ligger löst inne i vevhuset. Ingen risk för igensatta oljekanaler alltså.
Den brukar finnas på ebay. Säljs även under namn som tex YamaBond, KawaBond osv...
/simon
Till och med en 40 år gammal brittisk motorcykel blir hyfsat (nåja) oljetät med den.
Dessutom så släpper den inte loss något av det material som kläms ut mellan blockhalvorna så det ligger löst inne i vevhuset. Ingen risk för igensatta oljekanaler alltså.
Den brukar finnas på ebay. Säljs även under namn som tex YamaBond, KawaBond osv...
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/