"Barnsjukdomar" vid första starten

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Vespan verkar vara mera lättstartad kall. Testade precis nu (hemma med sjukt barn) och den startade direkt UTAN choke.
Känner jag under förgasaren (flottörkoppen) så är det blött, alltså läcker förgasaren ännu, men inte luft denna gången utan bensin. Kan det vara flottörnålen som behöver bytas också, eller o-ringen som ligger i flottörkoppen som är otät?

Och sist jag körde kändes det som bensin också hade runnit ut under luftfilret, alltså på undersidan av luftfiltret fanns den bensin.
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Verkar som om den flödar över lite, ja. Om flottörnålen har svart spets ska den bytas till en med röd spets. Rengöring av anliggningsytan mellan spetsen och förgasaren (topz) rekommenderas. Och ja, kanske behöver du byta flottörhuspackningen också. När du ändå har alltsammans åtskilt så skruva ur munstyckena, blås rent både dom och kanalerna i förgasaren, torka ur flottörhus etc.

Notera munstyckenas storlek. Jag tror fortfarande du kör för fett, så kolla upp alla munstycksstorlekarna.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag skall kolla exakt om jag kör fett eller inte i helgen. Jag vet att jag kör magert på tomgång i alla fall. Polaren har ett "tändstift" som gör att jag kan se ner i cylindern när motorn är i gång. Och olika färger på "explosionen" motsvarar olika förhållande för blandning. Gult = Magert och Blått = Fett.

Skall även ställa om tändningen till 19° igen.

Har någon ett bra tips hur jag skall få det tätt mellan blockhalvorna. Det droppar ut olja hela tiden. Jag trodde att det skulle lösa sig av sig själv när väl packningen är inoljad, men icke. Måste jag riva motorn igen och byta packning, eller finns det något annat alternativ?
Vespa 50/N -71
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Rickard wrote: Skall även ställa om tändningen till 19° igen.

Har någon ett bra tips hur jag skall få det tätt mellan blockhalvorna. Det droppar ut olja hela tiden. Jag trodde att det skulle lösa sig av sig själv när väl packningen är inoljad, men icke. Måste jag riva motorn igen och byta packning, eller finns det något annat alternativ?
HAr du kollat att alla blockskruvar är spända korrekt? Annars kan du ju göra det...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

calle wrote: HAr du kollat att alla blockskruvar är spända korrekt? Annars kan du ju göra det...
Vad är korrekt? Och hur vet jag det?
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm...glöm det där magiska tändstiftet ett slag. Jag kan gissa att du får felindikation av det för du kör ju oljeblandat. Dessutom - har du rätt värmetal i det magiska stiftet? Inte helt oviktigt.

Lita på hur motorn känns och hur stiftet ser ut efter att du kört på kvarts, halv och trekvarts gas en bit.

Ta reda på vilka munstycken som faktiskt sitter i förgasaren idag. Blås rent dom, ta gärna ett penselhår eller nåt och dra igenom munstyckets alla hål så du rensar lite. Montera inte tillbaks dom förrän du blåst rent i kanalerna och fjort rent flottörnålens anliggningsyta i förgasaren - samt bytt flottörnål.

Den här tråden är låång, men innehåller mycket om förgasare och bestyckning:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841

/R

PS: I verkstadsmanualen står väl momenten som blockets muttrar ska dras med? Bara åka o låna en momentnyckel då ju, samt evt översätta de gamla värdena (i manualen) till moderna värden på momentnyckeln.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

lagom hårt.. och lika hårt ;)
finns säkert något NM värde att gå efter...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Momenten ses i nedanstående tabell (från verkstadshandboken som väl också finns i sin helhet på scooterhelp.com)

Håll till godo!

/Richard

Image
Hälsningar
/R
Post Reply