Woodstock wrote:
Megapixelracet är mycket riktigt helt vansinnigt, men det är ett sätt för fabrikanterna att försöka vinna över de naiva konsumenterna på marknaden. Folk tror att det är antalet pixlar som gör kameran, vilket alltså är helt fel.
"Twelve megapixels is, I think, enough for covering most applications most customers need," said Akira Watanabe, manager of Olympus Imaging's SLR planning department, in an interview here at the Photo Marketing Association (PMA). "We have no intention to compete in the megapixel wars for E-System," Olympus' line of SLR cameras, he said.
Instead, Olympus will focus on other characteristics such as dynamic range, color reproduction, and a better ISO range for low-light shooting, he said.
Increasing the number of megapixels on cameras is an easy selling point for camera makers, in part because it's a simple concept for people to understand. Even though having more megapixels can enable larger prints and enlargement of subject matter through cropping, adding megapixels comes with some drawbacks.
Woodstock wrote:
Megapixelracet är mycket riktigt helt vansinnigt, men det är ett sätt för fabrikanterna att försöka vinna över de naiva konsumenterna på marknaden. Folk tror att det är antalet pixlar som gör kameran, vilket alltså är helt fel.
"Twelve megapixels is, I think, enough for covering most applications most customers need," said Akira Watanabe, manager of Olympus Imaging's SLR planning department, in an interview here at the Photo Marketing Association (PMA). "We have no intention to compete in the megapixel wars for E-System," Olympus' line of SLR cameras, he said.
Instead, Olympus will focus on other characteristics such as dynamic range, color reproduction, and a better ISO range for low-light shooting, he said.
Increasing the number of megapixels on cameras is an easy selling point for camera makers, in part because it's a simple concept for people to understand. Even though having more megapixels can enable larger prints and enlargement of subject matter through cropping, adding megapixels comes with some drawbacks.
när systemkamerorna låg på 6mpix så skrevs liknande saker som att detta var långt över konsumentnivå. på den tiden kunde man använda 6mpix bilder till reklambilder på stortavlor mm, idag skulle detta vara omöjligt
Hur många Mpixlars kameror använder ni idag? Min kära gamla *ist D har 6 Mpixlar. ISO ligger mellan 200 - 3200. 1600 var visst rätt skaplig, men 3200 var redan korngrötig. Använder mest 200 (för lat för att ändra).
vespaco wrote:Hur många Mpixlars kameror använder ni idag? Min kära gamla *ist D har 6 Mpixlar. ISO ligger mellan 200 - 3200. 1600 var visst rätt skaplig, men 3200 var redan korngrötig. Använder mest 200 (för lat för att ändra).
vespaco wrote:Hur många Mpixlars kameror använder ni idag? Min kära gamla *ist D har 6 Mpixlar. ISO ligger mellan 200 - 3200. 1600 var visst rätt skaplig, men 3200 var redan korngrötig. Använder mest 200 (för lat för att ändra).
6 MP räcker bra till en hel A4-sida i en tidskrift. Ska du täcka ett uppslag behöver du 12 MP, men hur ofta får man chans att publicera en bild över ett helt uppslag? Ibland kanske du vill beskära bilden och då kan det vara bra att ha lite fler MP att utgå från. I praktiken är 10 - 12 MP en bra kompromiss, som täcker de allra flestas behov med betryggande marginal.
Redan vid 10 - 12 MP ligger man över gränsen för vad enklare objektiv klarar av skärpemässigt. De billigare objektiven är ofta oskarpa i någon del av zoomområdet och på största bländare. Det lönar sig att satsa på ett objektiv som är skarpt vid största bländare, så slipper man använda höga ISO och få brus i bilden.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hehe, så mera pixlar rekommenderas! Objektiven är viktiga för mig, därför kämpar jag med de gamla som jag har. De är faktiskt bra. Begagnat och "ärvt". Men/Och helt manuella, enbart tiden räknade filmkameran ut. Och bilderna blev bättre... Den digitala är inte riktigt lika bra med de gamla linserna, besvärligare att använda...
Och det som jag blir galen på är att det nyare huset använder givetvis annat formats minneskort. Just som man satsat på snabba kort för att kunna ta med dem till följande hus...
vespaco wrote:Hehe, så mera pixlar rekommenderas! Objektiven är viktiga för mig, därför kämpar jag med de gamla som jag har. De är faktiskt bra. Begagnat och "ärvt". Men/Och helt manuella, enbart tiden räknade filmkameran ut. Och bilderna blev bättre... Den digitala är inte riktigt lika bra med de gamla linserna, besvärligare att använda...
Varför är gamla manuella objektiv besvärligare att använda på en digitalkamera? Själv har jag kört mauella nikon F objektiv på min Canon systemkamera med hjälp av en adapter och det fungerar perfekt, känns bra att vrida in skärpan manuellt. Köper du exempelvis en gammal 350D så går det att köra PentaxK på denna, med rätt adapter så ska ingen modifiering av objektivet behövas. Man kan ju alltid måla över canonloggan på huset med svart färg om det är besvärande att den sitter där
vespaco wrote:Och det som jag blir galen på är att det nyare huset använder givetvis annat formats minneskort. Just som man satsat på snabba kort för att kunna ta med dem till följande hus...
Men idag får du ju ett 2 GB minneskort för under hundralappen (svenska enkronor). De gamla kort man har är väl oftast mindre än så, så varför inte lika bra köpa nya? Minneskort kan dessutom bli mindre tillförlitliga med tiden, så en del proffs byter kort regelbundet bara för att minimera risken för dataförlust.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco wrote:Men/Och helt manuella, enbart tiden räknade filmkameran ut. Och bilderna blev bättre... Den digitala är inte riktigt lika bra med de gamla linserna, besvärligare att använda...
Ska man använda gamla objektiv är det bra att välja ett kamerahus med bildstabilisering inbyggd i huset. Jag har använt mitt gamla favoritobjektiv från filmtiden (ett Canon FD 85/1,8) med bra resultat. Så här byggde jag om det, för att passa på digitalkameran: http://www.fourthirdsphoto.com/blog/?p=21
/Jörgen
På filmkameran valde jag bländare och avstånd och tryckte på avslutarknappen. Klart och färdigt. Kameran mätte automatiskt tiden.
På digiversionen härjar jag med olika objektiv (nya/gamla) som kräver olika inställningar på vissa knappar. Gör bytet mera motigt fast det är frågan om petitesser. Och innan jag "knäpper" är jag tvungen att trycka på en extra knapp för att kameran skall mäta tiden rätt med gammalt objektiv. Mätarknapp och avtryckarknapp är alltså separat. Om jag tar från samma punkt flera bilder så räcker det med mätarknappen en gång.
Jag har föredragit bra och snabba kort. Första kortet var en Ultra II (uh, det var dyrt...) och mitt andra en Extreme III. De enda flaskhalsar jag tillåter från "knappen till kortet" är de som är fast inbyggda i kameran. Till SD-sidan har de snabba korten kommit betydligt senare och det gör mig misstänksam. Ultra II är visst fortfarande ett extrapiffsigt kort på den sidan?
vespaco wrote:På filmkameran valde jag bländare och avstånd och tryckte på avslutarknappen. Klart och färdigt. Kameran mätte automatiskt tiden.
På digiversionen härjar jag med olika objektiv (nya/gamla) som kräver olika inställningar på vissa knappar. Gör bytet mera motigt fast det är frågan om petitesser. Och innan jag "knäpper" är jag tvungen att trycka på en extra knapp för att kameran skall mäta tiden rätt med gammalt objektiv. Mätarknapp och avtryckarknapp är alltså separat. Om jag tar från samma punkt flera bilder så räcker det med mätarknappen en gång.
Jag har föredragit bra och snabba kort. Första kortet var en Ultra II (uh, det var dyrt...) och mitt andra en Extreme III. De enda flaskhalsar jag tillåter från "knappen till kortet" är de som är fast inbyggda i kameran. Till SD-sidan har de snabba korten kommit betydligt senare och det gör mig misstänksam. Ultra II är visst fortfarande ett extrapiffsigt kort på den sidan?
med canonkameran behöver du bara ställa skärpa och trycka, naturligtvis välja bländare också. man sätter kameran i AV läge och den känner automatiskt att det är ett manuellt objektiv och ignorerar elektroniska signaler med bländartal, exponeringen/ljuset mäts precis som med moderna objektiv. kanske läge att byta märke
vespaco wrote:På digiversionen härjar jag med olika objektiv (nya/gamla) som kräver olika inställningar på vissa knappar. Gör bytet mera motigt fast det är frågan om petitesser. Och innan jag "knäpper" är jag tvungen att trycka på en extra knapp för att kameran skall mäta tiden rätt med gammalt objektiv. Mätarknapp och avtryckarknapp är alltså separat. Om jag tar från samma punkt flera bilder så räcker det med mätarknappen en gång.
Hmm... på min räcker det att välja A-läget (bländarförval) så ställer kameran in tiden rätt, oavsett hur du vrider på objektivets bländarring. Enda nackdelen, jämfört med den gamla filmkameran, är att sökaren blir mörkare när du bländar ned.
När det gäller minneskorten så behöver du egentligen bara ett snabbt kort om du bränner av så många bilder i rad att kamerans minnesbuffert inte räcker till. Hur ofta tar du serietagningar? Jag gör det nästan aldrig. Det kan ändå vara en bra idé att köpa ett kvalitetskort, eftersom de är mer tillförlitliga. Jag använder ett Sandisk Extreme IV på 4 GB, som inte var ruggigt dyrt när jag köptet det och nu antagligen är snorbilligt.
/Jörgen
Grabbar! Nu talar vi om gamla objektiv! Utan bländarinformation! Redan följande serie har bländarinformation och de har inga problem, har jag förstått. Borde välan rajda alla fotoaffärer efter nyare gamla objektiv, men jag är uppvuxen med min 50 mm/1,4 och vi två liksom hör ihop. Den fungerar tyvärr nu som en 75 mm...
Extreme IV och 4 Gb... *darrarnde suck* För mig gäller inte förnuftighet vid kortval, utan möjligheten om jag någongång skulle vilja köra "video". Heh, min man tar i misstag seriebilder när han tar bilder med den! Det räknas väl?
vespaco wrote:Grabbar! Nu talar vi om gamla objektiv! Utan bländarinformation!
Joru! Jag pratar om objektiv som inte ens är gjorda för samma kameramärke. Alltså ingen som helst kommunikation mellan objektivet och kamerahuset. Men det fungerar faktiskt ändå i A-läget. Till och med skakstabiliseringen fungerar, förutsatt att man ställer in objektivets brännvidd på en meny i kameran.
som du ser sitter det en gammal mekanisk 1,4:a på canonen.
brännviddsförlängningen som det kallas handlar ju inte om att man ändrar objektivets karaktär vad gäller skärpa och oskärpa, det går alltså inte säga att 50mm är lika med 75mm, utan man får en beskärning av bilden men oskärpedjupets egenskaper är fortfarande de samma, likaså perspektivet av en 50mm
Federico wrote: det går alltså inte säga att 50mm är lika med 75mm, utan man får en beskärning av bilden men oskärpedjupets egenskaper är fortfarande de samma, likaså perspektivet av en 50mm
Mjäe... Perspektivet beror enbart på avståndet mellan fotograf och motiv. Skärpedjupet påverkas i viss mån när du beskär bilden, eftersom du samtidigt förstorar upp den mittre delen av bilden så den täcker samma bildyta. Att förstora upp en detalj som är aningen oskarp gör att den upplevs som mer oskarp.
som du ser sitter det en gammal mekanisk 1,4:a på canonen.
brännviddsförlängningen som det kallas handlar ju inte om att man ändrar objektivets karaktär vad gäller skärpa och oskärpa, det går alltså inte säga att 50mm är lika med 75mm, utan man får en beskärning av bilden men oskärpedjupets egenskaper är fortfarande de samma, likaså perspektivet av en 50mm
En annan fördel att använda objektiv för 135 mm film - s k småbildsformat - på en DSLR med liten sensor (APS-C), är att man slipper eventuella problem med vinjettering som de flesta objektiv är behäftade med i olika grad.
Woodstock wrote:En annan fördel att använda objektiv för 135 mm film - s k småbildsformat - på en DSLR med liten sensor (APS-C), är att man slipper eventuella problem med vinjettering som de flesta objektiv är behäftade med i olika grad.
Å andra sidan förstorar man upp fel och brister i den mittre delen. Så om objektivet inte är knivskarpt i mitten så blir skärpan aldrig riktigt bra. Detta gör att mycket få objektiv från filmtiden gör en sensor på 10 MP eller mer rättvisa.
Federico wrote: det går alltså inte säga att 50mm är lika med 75mm, utan man får en beskärning av bilden men oskärpedjupets egenskaper är fortfarande de samma, likaså perspektivet av en 50mm
Mjäe... Perspektivet beror enbart på avståndet mellan fotograf och motiv. Skärpedjupet påverkas i viss mån när du beskär bilden, eftersom du samtidigt förstorar upp den mittre delen av bilden så den täcker samma bildyta. Att förstora upp en detalj som är aningen oskarp gör att den upplevs som mer oskarp.
Vad jag menar med perspektiv är hur exempelvis en 85mm är bra som porträttobjektiv tack vare att de inte förvränger ett ansikte med jättenäsa o.s.v som en vidvinkel gör, dessutom är en ljusstark 85mm bra för att lägga oskärpa i bakgrunden av personen (eller vad man nu fotar). Dessa egenskaper förändras ju inte för att man förminskar bildytans yttre kanter. men jag är med på att perspektivet ändras om man måste stå längre bak för att fota exakt samma utsnitt som man får med en fullframe eller film.
[quote="FedericoVad jag menar med perspektiv är hur exempelvis en 85mm är bra som porträttobjektiv tack vare att de inte förvränger ett ansikte med jättenäsa o.s.v som en vidvinkel gör[/quote]
Det är inte vidvinkeln som förvränger näsan utan det korta fotograferingsavståndet som du oftast tar till när du har en vidvinkel på kameran. Objektivets brännvidd påverkar bara bildutsnittet, det vill säga hur stor del av motivet som kommer med på bilden.
/Jörgen
*ist D var den första versionen som kom ut. Kanske måhända de följande versionerna har bättre system för gamla objektiv... SUCK! Och så saknar jag förstås pentaprismen alldeles förskräckligt. Kanske bara bli deppad eller så...
Har du målat över Canon-texten, Federico? Det kommer att ta lång tid innan jag kommer över den där bilden bakom ekorrlinken...
Bergfors wrote:[quote="FedericoVad jag menar med perspektiv är hur exempelvis en 85mm är bra som porträttobjektiv tack vare att de inte förvränger ett ansikte med jättenäsa o.s.v som en vidvinkel gör
Det är inte vidvinkeln som förvränger näsan utan det korta fotograferingsavståndet som du oftast tar till när du har en vidvinkel på kameran. Objektivets brännvidd påverkar bara bildutsnittet, det vill säga hur stor del av motivet som kommer med på bilden.
/Jörgen[/quote]
ok, tror att jag är med på vad du menar.
om man tar ytterligare ett exempel; säg att man ställer upp tre kameror, en storformat (typ hasselblad), en fullsensor, och en cropsensor. man ställer dem på samma avstånd från motivet. För att få samma bildutsnitt krävs då olika brännvidder på de olika kamertyperna. får man inte då olika förvrängning i bilderna även om avståndet mellan kamera och motiv är de samma?
Federico wrote:[om man tar ytterligare ett exempel; säg att man ställer upp tre kameror, en storformat (typ hasselblad), en fullsensor, och en cropsensor. man ställer dem på samma avstånd från motivet. För att få samma bildutsnitt krävs då olika brännvidder på de olika kamertyperna. får man inte då olika förvrängning i bilderna även om avståndet mellan kamera och motiv är de samma?
Nej.
Du kan även göra det här testet: Sätt en kamera på ett stativ och fotografera samma motiv med flera olika brännvidder. Beskär sedan bilderna i datorn så bildutsnittet blir samma på alla. Då blir även förvrängningen samma.
/Jörgen
Last edited by Bergfors on Wed 01 Apr 2009, 16:01, edited 1 time in total.
vespaco wrote:*ist D var den första versionen som kom ut. Kanske måhända de följande versionerna har bättre system för gamla objektiv... SUCK! Och så saknar jag förstås pentaprismen alldeles förskräckligt. Kanske bara bli deppad eller så...
Har du målat över Canon-texten, Federico? Det kommer att ta lång tid innan jag kommer över den där bilden bakom ekorrlinken...
jag har inte målat på min kamera. det står canon på huset och nikon på gluggen! Men jag funderar på att köpa en Pentax kamerarem till den kombinationen!
Federico wrote:[om man tar ytterligare ett exempel; säg att man ställer upp tre kameror, en storformat (typ hasselblad), en fullsensor, och en cropsensor. man ställer dem på samma avstånd från motivet. För att få samma bildutsnitt krävs då olika brännvidder på de olika kamertyperna. får man inte då olika förvrängning i bilderna även om avståndet mellan kamera och motiv är de samma?
Nej.
intressant, känner att jag har en del att lära mig här.