Att köpa en vespa

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Knappast.. :mrgreen:

Man kan tycka att Vespa-agenterna kunde lösa detta själva, som det är nu framgår samtliga Vespa-agenterna som klantar som inte kommuniserar sinsemellan.

Dåligt, Buu!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fritte in da house:
som det är nu framgår samtliga Vespa-agenterna som klantar som inte kommuniserar sinsemellan.

En sanning med modifikation skulle jag nog vilja flika in, vi handlare (Vespa-agenter är coolare benänmning, jag är agent 749 DP med rätt att reklamera) ska inte behöva kommunisera med varandra om fordonet är registrerat i garanti systemet, Piaggio, Vespa, Gilera i Sverige har ett lite bakvänt garanti system, får jag in en hoj så ska jag beställa delen, vänta på den och sen montera och innom en månad (för att fakturan inte ska förfalla till betalning) så ska jag göra reklamationen och det tar som oftast 10-14 dagar (just nu 30 dagar) till jag får en kredit på delen och betalt för arbetet, har säljande agent inte laggt in fordonet i garanti systemet (men bara stämplat boken så jag vid första anblick tor att det är garanti på den) får jag istället ett besked om att det inte finns någon garanti på fordonet och fakturan förfaller för betalning, jag måste betala, kontakta kunden eller säljande agent så att dom gör vad dom skulle ha gjort och registrera hojen, sen får jag jaga Reinhardt för en kredit på fakturan och betalt för jobbet, detta kan ta 2-3 månader, tyvärr gör detta att kunder ibland blir lidande men under vintern ska detta system läggas över tillsammans med Aprilia & Moto Guppi där man kan gå in och kolla om garantin är aktiverad redan innan man tar in den....

DP says: Byråkrati suger!!!!!!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

DP wrote:fritte in da house:
som det är nu framgår samtliga Vespa-agenterna som klantar som inte kommuniserar sinsemellan.

En sanning med modifikation skulle jag nog vilja flika in, vi handlare (Vespa-agenter är coolare benänmning, jag är agent 749 DP med rätt att reklamera) ska inte behöva kommunisera med varandra om fordonet är registrerat i garanti systemet, Piaggio, Vespa, Gilera i Sverige har ett lite bakvänt garanti system, får jag in en hoj så ska jag beställa delen, vänta på den och sen montera och innom en månad (för att fakturan inte ska förfalla till betalning) så ska jag göra reklamationen och det tar som oftast 10-14 dagar (just nu 30 dagar) till jag får en kredit på delen och betalt för arbetet, har säljande agent inte laggt in fordonet i garanti systemet (men bara stämplat boken så jag vid första anblick tor att det är garanti på den) får jag istället ett besked om att det inte finns någon garanti på fordonet och fakturan förfaller för betalning, jag måste betala, kontakta kunden eller säljande agent så att dom gör vad dom skulle ha gjort och registrera hojen, sen får jag jaga Reinhardt för en kredit på fakturan och betalt för jobbet, detta kan ta 2-3 månader, tyvärr gör detta att kunder ibland blir lidande men under vintern ska detta system läggas över tillsammans med Aprilia & Moto Guppi där man kan gå in och kolla om garantin är aktiverad redan innan man tar in den....

DP says: Byråkrati suger!!!!!!!
Väldigt intressant, men knappast något som vi konsumenter skall ligga sömnlösa över.. :smile: :smile: :smile: :smile:
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fritte in da house:
men knappast något som vi konsumenter skall ligga sömnlösa över..

Absolut inte!!!! Ville bara förklara hur det går till och varför en del handlare inte gärna servar något dom inte sålt, vi har en Aprilia handlare (som ska förbli annonym) som har en tendens "to cut a deal" på hojar till höger & vänster men när det blir strul så har dom "fullt i verkstan flera månader framöver" och hänvisar runt till oss andra....

DP says: Försöker alltid se till att kunden inte blir lidande....
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Det visade sig att att de trots allt inte beställt insatsen. Förklaringen denna gång var att Vespaservice inte går in i Reinhardts servicedatatbas utan förlitar sig på stämpeln och anteckningarna i servicehäftet. Efter flera besök och telefonsamtal har de dock gått med på att lägga beställningen. Det känns som om man stulit Vespan när man gång på gång måste förklara att den ÄR köpt hos en auktoriserad vespaåterförsäljare och att den ÄR inregisterad i Reinhardts databas. Den senaste tidens skyfall har lett till både fukt och vattensamling på instrumenteringen under glaset. Hoppas nu att den nya insatsen håller tätt! Har fått tid nästa fredag på verkstan.

Image
Last edited by mejiro on Mon 07 Sep 2009, 10:17, edited 1 time in total.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Då har jag hämtat Vespan från verkstan och nu är den som ny igen! Ja mätarställningen stod i alla fall på noll när jag hämtade den.

Image
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Efter nattens slagregn kan jag bara konstatera uppgivet att den nya panelen inte är tätare än den gamla. En liten vattensamling åker nu retsamt runt längst ner på panelen innanför glaset. Vid gupp i vägbanan hamnar en skvätt i försänkningen för LCD-klockan. Det måste läcka in vid gummiknapparna för klockan. Knapparna klarar vanliga regn, men uppenbarligen inte när det regnar som fan.

På Vespa Service konstaterar man att det är "Italiensk kvalitet". De kan byta insatsen igen (lite motvilligt), men är noga med att markera att de inte garanterar att det gör någon skillnad. Har läst på Modern Vespa och GTS Owners Club om många liknade problem på GT200 (samma insats) men även på nya GTS 300. Någon hade pillat ut gummiknapparna och sedan försökt täta infattningen med silicon. Jag antar att det är kapell eller garage som gäller för slagregn. Eller kan man be frugan sy en liten badmössa att dra på vid mörka moln...
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Det låter som en konstruktionsmiss från Vespa. Vad tror du om att peta ner fett i skarven mellan gummi och plast? Ett fett med hög värmebeständighet som inte börjar rinna i sommarvärme. Dow Corning har ett vacuumfett som jag skull rekommendera, men det får du nog inte tag på hursomhelst. Men Biltema har Litiumfett på burk (cykeltillbehör tror jag) som bör ha hög värmebeständighet.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Post Reply