Har haft isär lite idag för att se hur jag skulle gå till väga för att komma åt att gänga om avtappningshålet. Verkar som att jag i princip måste montera isär hela motorn. Någon som kan bekräfta det?
Måste göra något det är riktigt illa. Typ en dl av de två jag hällde i förra veckan hade runnit ur idag.. Och allt verkar ha runnit igenom just avtappningshålet. Bulten går att skruva med fingrarna. Den bara gängar över.
Växellådan läcker
-
- Entusiast
du kan ju vara riktigt ful och bara gänga upp till M10 utan att öppna motorn...och sedan sätta i en avkapat M10-bult.
Lite trist med aluminiumspån i motorn fast det är inte ovanligt att mindre nogräknade serviceverkstäder gör detta utan att öppna motorn och byter olja ett par gånger efter för att få ut det mesta, det mesta i motorn är hårdare än aluminuim men inte allt så om du har tur funkar det.
Lite trist med aluminiumspån i motorn fast det är inte ovanligt att mindre nogräknade serviceverkstäder gör detta utan att öppna motorn och byter olja ett par gånger efter för att få ut det mesta, det mesta i motorn är hårdare än aluminuim men inte allt så om du har tur funkar det.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Entusiast
Om du pallar upp Vespan och monterar bort bakhjulet, då kommer du åt växellådsurluftningen. Den ser ut som en fingerborg som sitter på den runda kopplingskåpan. Den kan monteras bort om man är varsam och greppar runt foten och inte själva fingerborgen, använd en smal tandad tång typ liten polygrip. Sedan kan du sätta tryckluftspistolen i hålet. Surra pistolens luftjustering med ett spännband eller tejp så att du har konstant övertryck i växellådan. Se till att den sitter kvar och sedan kan du gänga i lugn och ro, ty nu kommer förhoppnigsvis spånor och oljerester att blåsa ut genom bottenhålet med både gravitation och pneumatisk kraft.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Nu verkar det som att jag fått ordning på oljeläckan tillfälligt iaf.
Men...
en ny fråga har dykt upp angående läckor. Är det normalt att det droppar bensin när man kickar? Har vid ett flertal tillfällen märkt att det blir en liten pöl med bensin under när jag kickar igång vespan. Ett par droppar per kickförsök. Ska man oroa sig?
Men...
en ny fråga har dykt upp angående läckor. Är det normalt att det droppar bensin när man kickar? Har vid ett flertal tillfällen märkt att det blir en liten pöl med bensin under när jag kickar igång vespan. Ett par droppar per kickförsök. Ska man oroa sig?