Svensk Svalan flyger igen?

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Låååång, men snyggare än jag kunde tro! Spännande att kolla hur den ser ut efter att ha dragit hem en massa lösa delar. Den är väl inte seriöst hopsatt på bilden, men i alla fall.
Image
Titta, jag fick bort Image Shack-tugget också!
Läderremmarna till "sockerbiten" för passageraren har torkat sönder, därför är det inte med på bild. Men som Paka sa, var ska den som sitter bak ha fötterna?
Skönheten visas på Classic Motor Marknad på lördag i Örebro, gamla mässan.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Ja, det gick bra på marknaden i Örebro. Två ur publiken gav sig till känna. Den ena hade köpt en Svalan i Kristinehamn, i gott bruksskick. Den andre hade sålt sin Svalan, efter att först ha målat den giftgrön, till en kompis. Två till i mitt Svalan-register alltså.
Lennart Magnusson, från MC-museet i Falköping, tipsade om en osåld Apollo Biet i Västergötland (samma som du tipsade om Ola?) plus att han gav mig ett namn på en av de som var med och konstruerade Biet!

http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -rade.aspx
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Årets bild? Fast parka M/51 och mod target känns väl inte helt Svalan?
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Här har vi en som är sugen på att vara med i SSKs kalender 2009!!
:-)

/HB
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Håller med dig Henrik, kalendern skulle få ett lyft på alla plan.
Fast det känns som om tåget gått så här i slutet av februari...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Fick ett samtal alldeles nyss. Jag lyckades få in en bild på mig och min Svalan i Falukuriren. Det fick Johnny Jansson från Svalans hemort Falun att ringa. Både hans far och bror hade jobbat på Svalan-fabriken. Johnny besökte själv fabriken under bygget av Svalan Scootern, då som elvaåring.
Johnny hade en del att berätta bland annat att lufthålen som syns här nedan borrades i fabrik! Allt i ett desperat förösk att få bukt med överhettningen.
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Ett tips från läsare av Falu-kuriren gjorde att jag ringde upp en herre i Dalarna.
Han hade två NOS-karosser till Svalan!
Båda med borrade hål som ytterligare talar för att fabriken desperat försökte rädda sina maskiner. Det visade sig att han sålt en tredje Svalan-kaross och under några år haft med sig en på DAK:s marknader i Falun.
Tänk vad folk spar saker.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Nu händer det grejer - som det heter i reklamen. Jag har fått tag i bilder tagna i Svalanfabriken 1954-1955! På en prototyp och en förserie-scooter!
Av ren lathet får ni en länk, Svalan-diggare därute:
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... funna.aspx
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

var i falun låg svalanfabriken?
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kvarteret Järnet. Allt är tydligen rivet och det har byggts höghus där.
1968 flyttade man till Tegelbruket 4, i dag Hemköp, OnOff och en mack.
(snabbsurfat)
Järnet är en stadsdel nära Elsborg. Innan hyreshusen upprättades på Järnet så var det ett industriområde med en järnfabrik och även en cykelfabrik vid namn Svalan.
Järnet har lockat till sig många ungdomar på senaste tiden till dess lägenheter.
/P
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Den låg e u på två ställen. I senare tid vid den Vivo(?) Svalan mataffär som ligger i norra Falun. Före detta låg den vid MC-Hansson och det ska ha varit lite söder om centrum. Jag kommer att kolla detta mer noggrannt längre fram.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Varför försöka när Paka är igång...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Hemköp svalan heter det. då vet jag.
Federico
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Så gott som helt OT kan jag berätta att jag haft en cykel från Svalan.

Den var tre-växlad och ganska trevlig tills dess att någon snodde mina innerslangar och sedan till slut hela cykeln.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Zikes wrote:Så gott som helt OT kan jag berätta att jag haft en cykel från Svalan.

Den var tre-växlad och ganska trevlig tills dess att någon snodde mina innerslangar och sedan till slut hela cykeln.
hade också en herrcykel från 40-50-talet. vackra detaljer med flygande svalor i framdrevets centrum.

ps. Seagrove, kul att se bilder från fabriken. undrar vem som var formgivaren/desigern och hur han/hon tänkte. formen runt motorn och så en bulle till där bakskärmen går ut.

är ramen tagen från en annan MC/mopedmodell?
Federico
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Nja, det är en pressad stålplåt som baktill får en påsvetsad "bakgaffel". Det som är lurigt är att vad jag fått veta tidigare så gjordes karosserna i Värnamo, både för Svalan Scooter och systermaskinen Apollo Biet. Sedan fick de sin särprägel hos M Berlin & Co i Värnamo respektive Svalan i Falun.
Men om man ser på att karossen fått en nederdel påsvetsad undrar jag om det är "urprototypen" för den gemensamma maskinen. Var det Svalan som hittade på allt? Men det motsägs av konstruktören av Apollo Biet som jag talat med.

http://community.classicmotor.se/blogs/ ... 6-ren.aspx

Hoppet står till att hitta någon som jobbade på Svalanfabriken 1954-1955, och minns något idag...

Kan också berätta att när jag besökte Vittorio Tessaras museum utanför Milano så var han sugen på en Monarscoot men han hade inte hört talas om Svalan/Apollo Biet.

http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -rnet.aspx
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Kan det vara lösningen på Svalans överhettningsproblem?
Jag har en god vän som heter Jim och som brinner för att JB-motorerna inte får dåligt rykte. Med viss träning i italienska tillverkares lösning av fläktkylning har nedanstående åstadkommits för att sätta fart på Svalan. Snyggt va? Kommer att lackas svart i enlighet med originalet.
Image[/URL]
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Snyggt, Jim är en händig man vet vi som läser din tidning! Och jag noterar att tändstiftet är ett gammalt hederligt Bosch (två gröna ringar på isolatorn)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Visst är det så, Jim är överjävlig!
Fläkt- och cylinderkåpan blir nog riktigt bra. Läge för massproduktion på en serie av sju-åtta stycken?
Visst ja, det finns ju Apollo Biet också, fem-sex till då kanske...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Mycket snyggt byggt!
Och vilket vackert tändstift!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

It ain't over til' the fat lady sings!
Image

Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Att aldrig Vespa eller Lambretta tänkte på detta:
Image
Hittad på veteranmarknaden i Södertälje i lördags. 10 spänn!
En Svalan Scooter-ägare till har hört av sig. Jag har alltså koll på åtta st till vårt Svalan-register. Nästa steg blir att designa våra skinnvästar...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Seagrove wrote:Att aldrig Vespa eller Lambretta tänkte på detta:
Vad är det? knappar till era kommande skinnvästar? (snygg i allafall fast det kanske är till just skinnväst...he he)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Ser misstänkt ut som en ringklocka till en trampcykel, troiligen av fabrikat svalan. Hoppas fläktkylan ger bättre nypkomfort och att du slipper besöka hondjuret!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Ola Lång wrote:Ser misstänkt ut som en ringklocka till en trampcykel, troiligen av fabrikat svalan.
ringklocka är det, efter klassisk "Perlan" modell. Är det Hedlunds i Hedemora som tillverkat? står det något på baksidan? Finns liknande med Husqvarna text.

Image
Last edited by Federico on Tue 03 Mar 2009, 16:54, edited 2 times in total.
Federico
Post Reply