Låååång, men snyggare än jag kunde tro! Spännande att kolla hur den ser ut efter att ha dragit hem en massa lösa delar. Den är väl inte seriöst hopsatt på bilden, men i alla fall.
Titta, jag fick bort Image Shack-tugget också!
Läderremmarna till "sockerbiten" för passageraren har torkat sönder, därför är det inte med på bild. Men som Paka sa, var ska den som sitter bak ha fötterna?
Skönheten visas på Classic Motor Marknad på lördag i Örebro, gamla mässan.
Ja, det gick bra på marknaden i Örebro. Två ur publiken gav sig till känna. Den ena hade köpt en Svalan i Kristinehamn, i gott bruksskick. Den andre hade sålt sin Svalan, efter att först ha målat den giftgrön, till en kompis. Två till i mitt Svalan-register alltså.
Lennart Magnusson, från MC-museet i Falköping, tipsade om en osåld Apollo Biet i Västergötland (samma som du tipsade om Ola?) plus att han gav mig ett namn på en av de som var med och konstruerade Biet!
Fick ett samtal alldeles nyss. Jag lyckades få in en bild på mig och min Svalan i Falukuriren. Det fick Johnny Jansson från Svalans hemort Falun att ringa. Både hans far och bror hade jobbat på Svalan-fabriken. Johnny besökte själv fabriken under bygget av Svalan Scootern, då som elvaåring.
Johnny hade en del att berätta bland annat att lufthålen som syns här nedan borrades i fabrik! Allt i ett desperat förösk att få bukt med överhettningen.
Ett tips från läsare av Falu-kuriren gjorde att jag ringde upp en herre i Dalarna.
Han hade två NOS-karosser till Svalan!
Båda med borrade hål som ytterligare talar för att fabriken desperat försökte rädda sina maskiner. Det visade sig att han sålt en tredje Svalan-kaross och under några år haft med sig en på DAK:s marknader i Falun.
Tänk vad folk spar saker.
Nu händer det grejer - som det heter i reklamen. Jag har fått tag i bilder tagna i Svalanfabriken 1954-1955! På en prototyp och en förserie-scooter!
Av ren lathet får ni en länk, Svalan-diggare därute: http://community.classicmotor.se/blogs/ ... funna.aspx
Kvarteret Järnet. Allt är tydligen rivet och det har byggts höghus där.
1968 flyttade man till Tegelbruket 4, i dag Hemköp, OnOff och en mack.
(snabbsurfat)
Järnet är en stadsdel nära Elsborg. Innan hyreshusen upprättades på Järnet så var det ett industriområde med en järnfabrik och även en cykelfabrik vid namn Svalan.
Järnet har lockat till sig många ungdomar på senaste tiden till dess lägenheter.
/P
Den låg e u på två ställen. I senare tid vid den Vivo(?) Svalan mataffär som ligger i norra Falun. Före detta låg den vid MC-Hansson och det ska ha varit lite söder om centrum. Jag kommer att kolla detta mer noggrannt längre fram.
Zikes wrote:Så gott som helt OT kan jag berätta att jag haft en cykel från Svalan.
Den var tre-växlad och ganska trevlig tills dess att någon snodde mina innerslangar och sedan till slut hela cykeln.
hade också en herrcykel från 40-50-talet. vackra detaljer med flygande svalor i framdrevets centrum.
ps. Seagrove, kul att se bilder från fabriken. undrar vem som var formgivaren/desigern och hur han/hon tänkte. formen runt motorn och så en bulle till där bakskärmen går ut.
Nja, det är en pressad stålplåt som baktill får en påsvetsad "bakgaffel". Det som är lurigt är att vad jag fått veta tidigare så gjordes karosserna i Värnamo, både för Svalan Scooter och systermaskinen Apollo Biet. Sedan fick de sin särprägel hos M Berlin & Co i Värnamo respektive Svalan i Falun.
Men om man ser på att karossen fått en nederdel påsvetsad undrar jag om det är "urprototypen" för den gemensamma maskinen. Var det Svalan som hittade på allt? Men det motsägs av konstruktören av Apollo Biet som jag talat med.
Hoppet står till att hitta någon som jobbade på Svalanfabriken 1954-1955, och minns något idag...
Kan också berätta att när jag besökte Vittorio Tessaras museum utanför Milano så var han sugen på en Monarscoot men han hade inte hört talas om Svalan/Apollo Biet.
Kan det vara lösningen på Svalans överhettningsproblem?
Jag har en god vän som heter Jim och som brinner för att JB-motorerna inte får dåligt rykte. Med viss träning i italienska tillverkares lösning av fläktkylning har nedanstående åstadkommits för att sätta fart på Svalan. Snyggt va? Kommer att lackas svart i enlighet med originalet. [/URL]
Snyggt, Jim är en händig man vet vi som läser din tidning! Och jag noterar att tändstiftet är ett gammalt hederligt Bosch (två gröna ringar på isolatorn)
/jens
Visst är det så, Jim är överjävlig!
Fläkt- och cylinderkåpan blir nog riktigt bra. Läge för massproduktion på en serie av sju-åtta stycken?
Visst ja, det finns ju Apollo Biet också, fem-sex till då kanske...
Att aldrig Vespa eller Lambretta tänkte på detta:
Hittad på veteranmarknaden i Södertälje i lördags. 10 spänn!
En Svalan Scooter-ägare till har hört av sig. Jag har alltså koll på åtta st till vårt Svalan-register. Nästa steg blir att designa våra skinnvästar...
Ser misstänkt ut som en ringklocka till en trampcykel, troiligen av fabrikat svalan. Hoppas fläktkylan ger bättre nypkomfort och att du slipper besöka hondjuret!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Ola Lång wrote:Ser misstänkt ut som en ringklocka till en trampcykel, troiligen av fabrikat svalan.
ringklocka är det, efter klassisk "Perlan" modell. Är det Hedlunds i Hedemora som tillverkat? står det något på baksidan? Finns liknande med Husqvarna text.
Last edited by Federico on Tue 03 Mar 2009, 16:54, edited 2 times in total.