Vespa 50N 1971 renovering

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Rickard wrote:Testade med TIG först, men det blev för varmt och svårare att fylla igen sprickor med, även med tillsatsmedel, annars är det ju verkligen att rekommendera. Så det får bli MIG/MAG igen. Vad är det för skillnad egentligen. Jag är ingen svetsare men killen som svetsade sa att det var
MAG och inte MIG...
MAG, Melting Active Gas, vanligtvis koldioid som är en aktiv gas.
MIG, Melting Inert Gas, vanligtvis Argon, Argonblandningar eller Helium som är inerta gaser.
som jag minns det.. :smile: :evil:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Rickard wrote:Nix, dom nya listerna täcker inte alla hålen dessvärre. Hade dom gjort det så hade det varit lugnt, men jag kan ju inte lämna några synliga hål längst bak, hur ser det ut?? Det får bli igensvetsning av dessa senare.
Du kunde visa en bild hur det skulle se ut med hålen. För det finns faktiskt en liten fördel med ett hål därbak: vattnet som hamnar på fotbrädan har lättare att rinna bort! Killen som fixade min Vespas fotlister (hans Vespa på den tiden) har placerat en list aningen fel och ett hål har blivit kvar/synligt. Först var jag harmsen på det men nu är det enklare att blåsa/fösa undan vatten så att det inte blir och stå på brädan. Mitt hål är givetvis inte av pluppstorlek så det syns ju inte så där väldigt drastiskt.

Det ju litet synd att svetsa igen hålen, om du/kommande ägare hittar gummilister med rätt plupp-placering i framtiden.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:
Rickard wrote:Nix, dom nya listerna täcker inte alla hålen dessvärre. Hade dom gjort det så hade det varit lugnt, men jag kan ju inte lämna några synliga hål längst bak, hur ser det ut?? Det får bli igensvetsning av dessa senare.
Du kunde visa en bild hur det skulle se ut med hålen. För det finns faktiskt en liten fördel med ett hål därbak: vattnet som hamnar på fotbrädan har lättare att rinna bort! Killen som fixade min Vespas fotlister (hans Vespa på den tiden) har placerat en list aningen fel och ett hål har blivit kvar/synligt. Först var jag harmsen på det men nu är det enklare att blåsa/fösa undan vatten så att det inte blir och stå på brädan. Mitt hål är givetvis inte av pluppstorlek så det syns ju inte så där väldigt drastiskt.

Det ju litet synd att svetsa igen hålen, om du/kommande ägare hittar gummilister med rätt plupp-placering i framtiden.
Tidigare ägre till min GS160 hade borrat två små hål (ett på varje sida) längst fram på golvet, troligtvis för att få bort vatten. Hålen har jag sparat och de fungerar, speciellt bra är det om man har sidostöd då regn samlas och till slut rinner in i bromsvajerhålet.
Federico
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Bild efterfrågades, här kommer den:
Image

Nu tänker ni kanske: Han är ju dum för den längre skall sitta ytters och vice versa, men det hjälper inte. Det blir hål över i alla fall.
Förresten, hur skall dom placeras, skall den längre sitta ytterst eller innerst?

Måste visa vad som kom nu när jag satt och skrev detta....
Image
Mina nya gratis fälgar bättre förpackade denna gången :grin:
Vespa 50/N -71
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jahas, det ser bråkigt ut hur man än ordnar listerna. Den längsta listen brukar vara längst ut, eftersom den skyddar kanten samtidigt, men 50-serien har tydligen tvärtom och nästan lika långa. Dina lister är ju olika långa. Hmm...

Jag är kanske trist men jag har ett nytt förslag: Du skaffar dig gummilister i metervara. Du kanske har gummit oklippt i förpackningen och den räcker till? Därefter borrar du hål i gummilisterna vid nuvarande ramhål och popnitar fast dem direkt (finns svarta popnitar?). Eller skruvar fast dem med brickor och muttrar på undersidan? Med en fördjupning så skruvens huvud är insänkt. Då skulle ju utseendet likna mera orginalet (vilket kanske är aningen tråkigt?) och du skulle få hålen dolda.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Vespaco, tack för dina svar, men jag vill behålla mina aluminiumlister i alla fall. Tror (vet) att det kommer bli mycket snyggare.

I eftermiddag har lackerare och färgval gjorts :grin: :grin: :grin:
Färgen avslöjar jag inte, ni får vänta och se 8)

Men jag fick ett väldigt bra pris på omlackeringen. Lackerare nr.1 som jobbar med vattenbaserade färger ville ha 3-4000kr. Jag tyckte att det lät rimligt. Lackerare nr.2 som jobbar med lösningsmedelsbaserade färger ville endast ha ca: 2000kr för samma jobb :grin:
Så min vespa och alla lösa delar står nu hos honom och väntar. Klart blir det i mitten av Mars eller som senast 1 April.
Jag är så super nöjd med priset jag fick, och jag vet att han är duktig eftersom försäkringsbolag anlitar honom i försäkringsskador på bilar. Han lackade även min Audi A6 förra året efter en klumpig incident av mig på Öland :roll: det stod en stolpe i vägen....
Vespa 50/N -71
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Rickard wrote:Vespaco, tack för dina svar, men jag vill behålla mina aluminiumlister i alla fall. Tror (vet) att det kommer bli mycket snyggare.

I eftermiddag har lackerare och färgval gjorts :grin: :grin: :grin:
Färgen avslöjar jag inte, ni får vänta och se 8)

Men jag fick ett väldigt bra pris på omlackeringen. Lackerare nr.1 som jobbar med vattenbaserade färger ville ha 3-4000kr. Jag tyckte att det lät rimligt. Lackerare nr.2 som jobbar med lösningsmedelsbaserade färger ville endast ha ca: 2000kr för samma jobb :grin:
Så min vespa och alla lösa delar står nu hos honom och väntar. Klart blir det i mitten av Mars eller som senast 1 April.
Jag är så super nöjd med priset jag fick, och jag vet att han är duktig eftersom försäkringsbolag anlitar honom i försäkringsskador på bilar. Han lackade även min Audi A6 förra året efter en klumpig incident av mig på Öland :roll: det stod en stolpe i vägen....
ja,det va billigt,grattis!,med tanke på vad färgen kostar......
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Rickard wrote:Så min vespa och alla lösa delar står nu hos honom och väntar. Klart blir det i mitten av Mars eller som senast 1 April.
all svetsning & blästring du skrivit om, blev det nånsin gjort? :eek:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Men Fritte, har du inte sett dom blästrade bilderna jag lagt upp här? Har glasblästrat ALLT förutom ramen, styret och dess delar, tanken, sadelinfästningen, motorluckan samt framskärmen.
Ramen blev svetsad i veckan på jobbet också, skrev jag inte det tidigare? Har svetsat igen en spricka på höger bakskärms nederkant samt en tidigare lagning av bakre balken i golvet på vänster sida, även svetsat igen en spricka på översidan av fotplåten. Så det var allt som behövdes svetsas. Detta gjordes mha MAG.

Dealen med lackeraren var att jag även glasblästrar: Styret och dess delar, tanken & tanklocket, sadelinfästningen, motorluckan samt framskärmens kanter där viss ytrost finns. Sen finns det inte flera delar att blästra!? Jag har inte flera delar på min Vespa i alla fall. Det enda som jag inte kommer att göra någonting alls med är pakethållaren som har dåligt krom. Men jag väljer att inte montera tillbaka den.

Så visst har jag glasblästrat och svetsat allt jag kan, eller :/ Har jag missat något??? Möjligtvis skruvar och brickor isåfall? Förgasaren tex blästrar jag ju inte, ej heller tutan.
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Rickard wrote: Har jag missat något???
Kanske blästring av chassi & svetsa de omdiskuterade hålen i golvet? :smile: :evil:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jo det har du rätt i. Chassiet kan inte blästras där jag brukar eftersom det är för stort. Så det fixar lackeraren själv. Han sa att han hade finkornig svart sand för detta ändamålet?! Hålens vara eller icke vara är ej helt bestämt ännu. Jag kommer borra nya hål i aluminium listerna som stämmer överens med chassiet och fästa listerna i dessa. Men det blir 3 hål över/sida, se tidigare bilder. Vet faktiskt inte vad jag skall göra med dessa. Antingen lämnar jag dom som avrinningshål, eller låter jag lackeraren svetsa igen dom för en femtiolapp extra...
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Vespa renoveringen fortskrider. Enligt dealen med lackeraren så skulle jag blästra lite andra delar också. Och nu är även det gjort :grin:

Image

Image

Köksbordet fick agera fotostudio, det fungerar nu när all rost och olja m.m är ett minne blott 8)

Det enda "missöde" jag haft sedan sist är att jag fick plocka bort vredet på motorluckan för att lacken skall bli så bra som möjligt. Men jag fick borra bort den nitade delen på baksidan av vredet, så nu får jag väl borra ett nytt hål i vredet och gänga med typ M3 eller liknande så jag kan låsa fast den med en liten skruv. Tänkte beställa ett nytt vred från SIP, men jag kommer i nuläget inte upp i deras lägsta order summa. EM och EHR har inte detta vred :(
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Hålens vara eller icke vara i golvet är idag bestämt med lackeraren. Han svetsar igen de hål som blir över när aluminiumliserna är monterade. Han passar även in listerna och gör nya hål för nitarna som håller ändstyckena i böjen på skölden. Skönt!
Jag själv hade planer på att borra nya hål efter lackering, men detta blir ju mycket bättre, då "hålen" får lite lack också.

Vi bestämde oss också för att lacka hela fotbromsen. Jag visste inte riktigt vad som var bäst för denna del, men lackeraren tyckte det var bättre att den fick samma behandling som övriga delar.

Det är vad som hänt sedan sist, plus att förgasaren har fått en ny choke wire monterad. Har även borrat och gängat upp ett M3 hål i vredet och satt ihop den med en skruv istället. Ser ut att fungera galant.
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Har idag beställt flera delar. Kan inte låta bli att byta vev nu när ändå motorn är lös, samt att resterande delar är på lackering. Jag måste ju hitta något att pilla med :grin:
Samtidigt som vevbyte byter jag även ramlager och packboxar. Veven blir en Italiensk standard vev.

Nu till en fråga också.
Glaset till hastighetsmätaren har några sprickor, hur byter jag detta? Det sitter ju fast med en klämd kromad ring. Skall jag försöka bända upp denna ring för att komma åt glaset eller? Ser ut att sitta väldigt tajt...
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Idag har jag fått mina nya Continental K62WW däck, trodde jag :/
Jag beställde (och har betalat för) 2st 3.00x10" och idag ringde Taxi och sa att bussgodset hade kommit. Glad i hågen åkte och hämtade mina däck. Då hade dom skickat 8 däck istället för 2 :cry: :cry: :cry:

Jag lastade in alla i bilen och körde hem, och ikväll upptäcker jag att alla däcken är fel :evil: Så nu har jag 8st 3.50x10" som jag inte har någon användning för. Ringde och berättade för firman att jag fått 8st innan idag, men inte att alla 8 var fel...

TUR att jag är ute i god tid med mina däck, för hade jag varit färdigrenoverad och stått utan däck så hade jag varit minst sagt förbannad just nu. Men nu är det väl bara att glida ner i soffan ikväll och ta en god drink och skratta åt alltihopa, så får dom lösa detta sen bäst dom vill.
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Ja sedan sist har det hänt en hel del. De 8 däcken är tillbakaskickade och mina nya rätta däck har anlänt också.

Motorn har varit totalt delad, och ny vev samt lager och packboxar är bytta. Nu är motorn ihopsatt igen, men jag har inte startat den ännu.

Men det roligaste av allt är att min lackerare ringde mig nyss och sa att Vespan är klar för avhämtning :D . Jag hoppas att han skämtade när han sa att den nu var grön och fin, för den färgen har inte jag beställt i alla fall. Får försöka åka och hämta den ikväll, jag är såååå nyfiken på hur den ser ut. Nåväl, när den är hemma så skall ni få se på bilder i alla fall, bara den inte är grön.... :/
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag lovade bilder, här kommer några...
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Och färgen heter: Dark Silver Pearl 8)
Vespa 50/N -71
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Snygg farve !!! :grin:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

ClausFox wrote:Snygg farve !!! :grin:
Ser ut som samma färg som fanns på Vespa GT 200.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
madoc
Entusiast
Entusiast

Ser kanonbra ut!

Post by madoc »

Snygg färg - det blir nog kanon! Finns din lackerare i Stockholmstrakten?
Rickard
Entusiast
Entusiast

Re: Ser kanonbra ut!

Post by Rickard »

madoc wrote:Finns din lackerare i Stockholmstrakten?
Nej, du får ta dig djupt in i södra delen av dom småländska skogarna för att hitta min lackerare.
Vespa 50/N -71
madoc
Entusiast
Entusiast

tänkte väl det...

Post by madoc »

Tänke väl det. Det såg riktigt bra ut. Och billigt var det. Grattis!
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Idag anlände 3st huvudmunstycken samt en gummisats med pluppar till motorluckan. Jag har nu ikväll också fått kabelstammen på plats. Det var trixigare än jag trodde, men det gick det också.
Vespa 50/N -71
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Du drog väl kablarna "akter" om styrlåset, för det gjorde inte jag och det blev jobbit att få gasvaijern rätt placerad..
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jo den är dragen akter om styrlåset och styrbord om styrstången :)
Det som gjorde den extra svårt är att jag har valt 1.5mm2 kablar så stammen blev ganska tjock.
Vespa 50/N -71
Post Reply