Köpte min första vespa idag!
jag brukar endast blästra hjulhuset invändigt,sen slipar jag karossen.piaggio wrote:okej tack för bra snabba svar få ser hur det blir med blästring ska prata lite med min lärare också om vad det e för blästring maskin och sånt,
Men blästra stötdämare, framhjuls upphängningen går väll bra att blästra?
risken är väl att sanden tränger in skadar tätningar och att axlars ytor tar skada.piaggio wrote:okej tack för bra snabba svar få ser hur det blir med blästring ska prata lite med min lärare också om vad det e för blästring maskin och sånt,
Men blästra stötdämare, framhjuls upphängningen går väll bra att blästra?


Tack! Såg på www.vespa50.se att han hade blästrat hela sin ram. Men min fotplatta är helt rostig måste byta ut delar/hela den på nått sätt ska gå svetskurs i tvåan så då kanske man kan svetsa på lite plåtar.
Mitt PV-chassi är också blästrat så visst går det.piaggio wrote:Tack! Såg på www.vespa50.se att han hade blästrat hela sin ram. Men min fotplatta är helt rostig måste byta ut delar/hela den på nått sätt ska gå svetskurs i tvåan så då kanske man kan svetsa på lite plåtar.


Annars finns det hela nya fotplattor att svetsa på http://www.sip-scootershop.com/Products ... 90125.aspxpiaggio wrote:Men min fotplatta är helt rostig måste byta ut delar/hela den på nått sätt ska gå svetskurs i tvåan så då kanske man kan svetsa på lite plåtar.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte wrote:Blästra tunnplåt lär vara ett moment fullt av överraskningar, var försiktig!![]()
INTET problem å sandblåse vespa-stål!
Må bare bruke lavere trykk, slik at du ikke får varmgang i stålet.
Det er nemlig varmen som gjør at metallet slår seg.
Så når du begynner å blåse, sjekk at metallet ikke blir for varmt!
Det tar lang tid med lavt trykk, men det er verdt det!
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
SIP i Tyskland säljer den http://www.sip-scootershop.com/Products ... V50NL.aspx (och jag tror EM har den också även om den inte tycks vara med i webshoppen).piaggio wrote:Någon som vet en sida som säljer kåpan över cyllindern? hittar inget verkar inte finnas på emscooters.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Man kan också gå över ytan med snabba drag och gå tillbaka flera gånger med tidsmellanrum.piaggio wrote:Min pappa kom hemm nu han har jobbat som blästrare han sa presic som Svint1 att det bara är att ha lågt tryck och ta det lungt plus att man inte behöver få bort allt om det sitter jätte hårt, så jag ska blästra den nångång i veckan hoppas jag
Precis varje millimeter kanske inte behöver blästras men det är nog bra att få bort så mycket som möjligt, det är alltid en risk att gammal färg släpper när man börjar spruta på ny och då är det trist att behöva börja om.
lycka till!
Federico
Tack för tipset, men var ska man klicka för att få fram den?. Ja att gå tillbaks efter ett ta va ju smart
Var får man tag på färg till pullverlack dom har det på skolan också har tänkt mig den färgen som den är nu, ser race ut.
Är det nån som vet ett bra sätt att räta ut bucklor på framskärm samt benskyddsplåten (presic på kanten)?

Var får man tag på färg till pullverlack dom har det på skolan också har tänkt mig den färgen som den är nu, ser race ut.
Är det nån som vet ett bra sätt att räta ut bucklor på framskärm samt benskyddsplåten (presic på kanten)?
om framskärmen är väldigt bucklig så kan man helt enkelt köpa en ny. eller fixas med vanliga karossverktyg: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80704piaggio wrote: Är det nån som vet ett bra sätt att räta ut bucklor på framskärm samt benskyddsplåten (presic på kanten)?
för att få till ytterkanten på en vespasköld kan följande clas ohlson produkt användas http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57390444
man använder helt enkelt tvingens ytterkant som mothåll i den sickade kanten (på insidan). tvingen är tillverkad i gjutjärn och har bra rundhet och varierande böjar, dessutom är det lite tyngd i den. att det sedan är en tving som kan avändas till annat är ju bara en bonus. en hammare behönvs givetvis också för att forma utifrån.
Federico
först ska större bucklor rätas, exempelvis med en gummihammare/klubba, sedan tar man har tvingen som ett mothåll och lägger det i "diket", sedan slår man med hammare från utsidan och mothållet (tvingen) arbetar då tillbaka bucklor om man slår försiktigt i bucklans ytterkanter. till sist kan man forma en snygg rund form mot tvingen.piaggio wrote:Okej framskärmen är inte så bucklig så det borde gå att rätta till.
Förstod inte riktigt det där med tvingen ska man ha den platta delen på framsidan av skölden och pressa ut bucklorna från insidan?
Är det nån som vet var det finns en guide till hur man portar veven på vespa 50?
ett tips är att prova lite på någon annan bucklig plåtbit innan du går på vespan, det är risk att man sträcker plåten om man knackar för mycket.
Federico
här har du polinis beskrivning för primavera: http://www.scooterhelp.com/tuning/polin ... nstall.pdfpiaggio wrote:Nån som vet en guide på hur man portar veven?
den stämmer säkert inte med v50 motorn då de har olika slaglängd, men du kan få en uppfattning vad det handlar om.
Federico
Du kan få öppnings- och slutningsvinklar från mig när jag mätt på min 'italenska original'-vev, en sak bör man tänka på innan man trimmar den gamla veven: V5 har en bussning till lagring i vevens lillända medan nya trimvevar har ett rullager. Kan man, bör man köpa en ny vev.
Last edited by Dag on Mon 12 Jan 2009, 11:45, edited 1 time in total.
Dag
Dag - dom måtten är jag också intresserad av - gärna en skiss a la Polinis med avstånd till kända/fasta mätpunkter... (sorry för trådkladdet)
Tack på förhand /Richard
Tack på förhand /Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;