Small block RB

Här diskuterar vi Lambrettor!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Avgasvinkeln, boyesenportarna i insuget, den enorma avgasporten, jättelikt reed...RB-kiten är ju de enda i veteranscootervärlden som verkligen ser ut som en modern tvåtaktscylinder. Eller, iofs, Malossis kit till Vespa T5 och T5 orginal ser hyfsat moderna ut de också.

Avgasvinkeln hjälper väl för övrigt inte bara till att tömma cylindern effektivare, den riktar blåsets returpuls så att den inte krockar med gas från att komma ut genom t ex boostportar. Så har jag förstått det i allfall.

Så vi får se när det kommer lite dynokurvor, jag är rätt säker på att samtliga RB-kit ganska lätt spöar Malossi 210, både i kraft och i användbar effektkurva.

Mvh

G

Stian wrote:Jag vet inte så mye om port-tider osv. Men dom sier at en vesentlig skilnad på RB kit'et ifht feks TS1 er vinkelen på avgas porten, noe som vistnok skal gjøre at sylinderen tømmer seg bedre enn TS1.

Ock insugs arealet er nå unektelig mycket større på alle RB kit enn den største påsveisete reed på en vespa, hjelper vel inte at port-tidene i sylinderen er bygd for høg effekt hvis inte insug kanalen klarer å levere nok gass til den?

Det der med HK fra Dyno benker skal man jo alltid ta med en stor klype salt, men det som er helt sikkert er at en RB22(RB20 vet jag inte noe om) bolt on kontra en malossi 210 bolt on gir RB kitet mye mye mye mer kraft som er andvendbar. Den er mye sterkere og dra høgre toppfart, det mener jeg at jeg har nok erfaring for å si. Jag har hatt en del malossi motorer i forskjellige utførelser ock ingen av dom har vært i nerheten av å levere samme power som min RB!

Så kan teoretikerne studere port-tider til de blir blå, men i den virkelig verden er RB fantastiske greier ock mycket snabbere enn en malossi 21 rett fra esken!!

//Stian
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Nu Dr.Truls har du fått alle opplysningen du har søkt, hva sier teorien?
Håcky
Drömmare
Drömmare

Post by Håcky »

Jag var inne på att köpa ett Mugello innan, men efter att ha sett att RB20 inte kostar så mycket mer (LTH) så vaknade trimningdjävulen i mig och jag börjar tveka. Fråga: Går det att trimma måttligt med ett sånt här kit eller är det allt eller inget som gäller?
Finns det en sportslig att en li-vev håller för ett RB20? (har redan ett li-varitronic)

/Håkan
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Jeg personlig ville aldi tatt risken på å kjøre et RB kit på en Li vev. Jeg vile at angst vær gang jag var mer en 5km hjemmefra...

Litt a problemet med RB hvis man ikke vil ta den helt ut er at det ikke fins noe clubman e.l avgass, enda i allefall. Så det er full pupp med ekspansjon som gjelder.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du vill utsätta en vev avsedd för 5-6 hk för +20 hk. Vad tror du själv? ;-)

Bara genom att sätta dit cylindern har du trimmat upp hojen rejält, jag skulle säga till en 14-15 hk, även om du bara sätter på ett Clubmanblås.

Lägg sen till att RB-kiten med sina Boyesen-portar stjäl en massa smörjning från storändslagret, så inser du nog att det inte är en speciellt bra idé att köra massor med effekt på en svag orginalvev vars lager behöver all smörjning den kan få.

/G
Håcky wrote:Jag var inne på att köpa ett Mugello innan, men efter att ha sett att RB20 inte kostar så mycket mer (LTH) så vaknade trimningdjävulen i mig och jag börjar tveka. Fråga: Går det att trimma måttligt med ett sånt här kit eller är det allt eller inget som gäller?
Finns det en sportslig att en li-vev håller för ett RB20? (har redan ett li-varitronic)

/Håkan
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Någon i Sverige som monterat ett sådant här ännu?
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Du kan bli först! ;-)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Mmmm - jag är sugen. Riktigt sugen. Om jag nu ändå skall trimma kanske det är lika bra att göra det ordentligt... :wink: Och med tanke på vad man får läsa om man kikar runt lite på utländska forum verkar ju folk vara mycket nöjda.

Mankemanget är ju att det inte direkt är billigt. Sedan vore det ju intressant att prata med någon "på riktigt" som har det också och få reda på mer om hur det beter sig. Jag menar, fart och kraft i alla ära - men jag vill ju samtidigt ha en scooter som är touringvänlig och pålitlig.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena,

har kört en del RB20 i Vietnam, underbart härligt och lättkört kit. Går lika fint som min Ts1 i Sverige och den har kostat bra mkt mer tid och dollar än RB20.

Kitet kräver modern koppling för att vara lättkörd.
Håller faktiskt själv på att planerar (köper in grejor efter hand) RB20 i Hong Kong, blir Li150 med 16/46, japansk koppling och SIL tändsystem med lättat svänghjul.

RB20 ger såpass mycket kraft att du behöver gå hela vägen, man kan inte bara montera en cylinder och hoppas att det håller utan hela mtorn måste vara i toppklass.
AF har en sammanställning som ger en uppfattning av vad som behövs:
http://www.afrayspeed.co.uk/online_cata ... prices.htm

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Håcky wrote: Fråga: Går det att trimma måttligt med ett sånt här kit eller är det allt eller inget som gäller?
Nej :)
Då får du fila på din originalcylle, skaffa Mugello eller stage 4.
RB20 är allt eller inget, men med allt också alldeles underbart
Mina scootrar:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Den där har jag ju såklart redan kollat på. :)
Sedan känns det som om jag får lägga på uppgradering av bromsar och dämpning också i så fall (trumbromsar och så många hp = nja... :wink: ).
Smakar det så kostar det brukar man ju säga - eller är det tvärtom? Haha...

Vi får väl se...sugen är jag iaf.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ronnie wrote:...sugen är jag iaf.
Jag också, kan knappt vänta längre!
...Silver specialaren till vänster har RB20:
http://soulscooter.com/bilder/09_05_28_ ... 9_0645.htm och både går och låter helt underbart
Mina scootrar:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Visst är det väl den som figurerat på LCGBs forum i någon tråd? Tycker jag känner igen pepitarutorna...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ronnie wrote:Visst är det väl den som figurerat på LCGBs forum i någon tråd? Tycker jag känner igen pepitarutorna...
inte en aning, kollar knappt där, men ägaren heter Mark Brooks, tror han har användarnamn Saigonmark
rutorna är ganska färska f.ö.
Mina scootrar:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jodå, då är det den. Såg den när jag googlade runt lite om just RB20 igår...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

cool, världen är liten!
Mina scootrar:
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Jeg har jo kjørt en del med mitt RB22, ock det har funket klockerent og problemfritt. Nå er jo inte RB 22 ock 20 helt samme sak, men mycket er likt. Jag monterat just nylig avgas temp ock topp temp meter da "alle" på forums etc sier at RB går så varmt, men det er inte tilfelle hos meg, fikk fine ock trygge verdier på alt. Så mitt inntrykk er at det er rett så pålitelig! Vil ha mer da, så et portet ock modifeserat RB25 er på trappene....

Hadde bare resten av Lambretta he... vært av samme kvalitet så hadde det jo inte vært noen bekymer. Siste var etter en ti min tur i solen gikk det hull i tanken og hele garage gulvet mitt var full av bensin før jeg hadde fattat hva som hende og fått ut tank jævelen...

Stian
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Re: Small block RB

Post by Peter Sundfeldt »

Någon som har mer erfarenheter? 2009/07/04 var det sista inlägget här om nyheten som nu har varit med ett par år. Det finns mycket positivt att läsa fortfarande.
Truls har haft lite erfarenheter och har nästan övertygat mig om att satsa på RB20 till mitt projekt http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=6845" onclick="window.open(this.href);return false;, för visst blir det vildare och roligare så. Och mer passande. Ska jag ha kolfiberdelar exponerade förväntas ju också scootern gå lite. Är medveten om nödvändigheten att anpassat bygga motorn helt och hållet från grunden. Pata och jag talade mycket om Mugello 198, och jag hade bestämt mig för det, men... :wink: .
Calle, byggde du något som du planerade?
calle wrote: Håller faktiskt själv på att planerar (köper in grejor efter hand) RB20 i Hong Kong, blir Li150 med 16/46, japansk koppling och SIL tändsystem med lättat svänghjul.
RB20 ger såpass mycket kraft att du behöver gå hela vägen, man kan inte bara montera en cylinder och hoppas att det håller utan hela motorn måste vara i toppklass. /C
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ja, vad händer egentligen?

Jag är också på G att få min motor uppdaterad till RB20, frågan är bara:

1, Vilken vev man ska ha;
2. Vilken koppling som fungerar bäst. Vill inte ha en som inte är för trög, AF rekommenderar 6 plattor men den kopplingen verkar det ju som om det bara är problem att få i scootern och dessutom går den loss på 300 pund.
3. Blås. Ville ju egentligen ha ett Gori, och helst inte ett fult expansionsblås. Vad finns det för alternativ?
4. Elektronisk koppling. Finns ju hur många olika som helst, men är det kanske säkrast att köra på Tino Sacchis senaste Varitronic?
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

1. En med breda skivor, BGM, MB, AF eller sacchi
2. Std korg med försänkta spår för lamellklackorna och MBs nya spider, samt LTH plus 5-skivig kit. Med nya spidern behöver man ej böja klackorna vilket är en stor möda. borde bli billigaste lösningen som håller för 30 bhp.
3. hade inte kört ett clubman på en rb20
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply