Avgasvinkeln hjälper väl för övrigt inte bara till att tömma cylindern effektivare, den riktar blåsets returpuls så att den inte krockar med gas från att komma ut genom t ex boostportar. Så har jag förstått det i allfall.
Så vi får se när det kommer lite dynokurvor, jag är rätt säker på att samtliga RB-kit ganska lätt spöar Malossi 210, både i kraft och i användbar effektkurva.
Mvh
G
Stian wrote:Jag vet inte så mye om port-tider osv. Men dom sier at en vesentlig skilnad på RB kit'et ifht feks TS1 er vinkelen på avgas porten, noe som vistnok skal gjøre at sylinderen tømmer seg bedre enn TS1.
Ock insugs arealet er nå unektelig mycket større på alle RB kit enn den største påsveisete reed på en vespa, hjelper vel inte at port-tidene i sylinderen er bygd for høg effekt hvis inte insug kanalen klarer å levere nok gass til den?
Det der med HK fra Dyno benker skal man jo alltid ta med en stor klype salt, men det som er helt sikkert er at en RB22(RB20 vet jag inte noe om) bolt on kontra en malossi 210 bolt on gir RB kitet mye mye mye mer kraft som er andvendbar. Den er mye sterkere og dra høgre toppfart, det mener jeg at jeg har nok erfaring for å si. Jag har hatt en del malossi motorer i forskjellige utførelser ock ingen av dom har vært i nerheten av å levere samme power som min RB!
Så kan teoretikerne studere port-tider til de blir blå, men i den virkelig verden er RB fantastiske greier ock mycket snabbere enn en malossi 21 rett fra esken!!
//Stian