På en skala från ingenting till att dela motorn.....vad hade ni gjort?
Nylackad Primavera
Re: Nylackad Primavera
Det gick tydligen lite för lätt att montera motorn, så jag var tvungen att komplettera med lite äkta klantighet. Det såg så inbjudande ut att prova ett drag med kicken och när jag gjorde det så sa det "fomp" då papperstussen i insugsröret tog sig in i vevhuset
Eländes elände.
På en skala från ingenting till att dela motorn.....vad hade ni gjort?
På en skala från ingenting till att dela motorn.....vad hade ni gjort?
Primavera -69
-
Woodstock
Re: Nylackad Primavera
Blir fantastiskt snyggt! (Fast lägg stänkan åt sidan - riktigt ful om du frågar mig).
Det lättaste sättet att få bort trasan borde väl vara att lossa insugningsröret och sedan försöka fiska upp den?
Mvh
/ Fredrik
Det lättaste sättet att få bort trasan borde väl vara att lossa insugningsröret och sedan försöka fiska upp den?
Mvh
/ Fredrik
Re: Nylackad Primavera
Tack Fredrik...inte minst för din avdömning om stänkan och den hamnar härmed i runda arkivet. Jag har en original i dåligt skick som jag nog kan få tillräckligt fin.
Insugsröret har jag med viss möda redan fått bort. Hoppades att papperstussen skulle vara synlig/åtkomlig, men så bra var det inte. Min bedömning är att pappret inte kan skada motorn och att det löses upp/hackas/förbränns med tiden....bara jag får igång motorn. Ångestbeslutet är ju om jag ska fortsätta arbetet med risk för att tvingas ta isär allt senare, vilket ju givetvis blir krångligare när el och vajrar är anslutna och justerade.
/Jonny
Insugsröret har jag med viss möda redan fått bort. Hoppades att papperstussen skulle vara synlig/åtkomlig, men så bra var det inte. Min bedömning är att pappret inte kan skada motorn och att det löses upp/hackas/förbränns med tiden....bara jag får igång motorn. Ångestbeslutet är ju om jag ska fortsätta arbetet med risk för att tvingas ta isär allt senare, vilket ju givetvis blir krångligare när el och vajrar är anslutna och justerade.
/Jonny
Primavera -69
-
Woodstock
Re: Nylackad Primavera
Först, vad ska du med stänka till? Du behöver ingen för besiktning eller Farbror Blå om du nu funderar i de banorna. En Primavera har en smäcker, stolt och vacker bakdel som gör sig allra bäst "au naturelle"...Jonny wrote:Tack Fredrik...inte minst för din avdömning om stänkan och den hamnar härmed i runda arkivet. Jag har en original i dåligt skick som jag nog kan få tillräckligt fin.
Insugsröret har jag med viss möda redan fått bort. Hoppades att papperstussen skulle vara synlig/åtkomlig, men så bra var det inte. Min bedömning är att pappret inte kan skada motorn och att det löses upp/hackas/förbränns med tiden....bara jag får igång motorn. Ångestbeslutet är ju om jag ska fortsätta arbetet med risk för att tvingas ta isär allt senare, vilket ju givetvis blir krångligare när el och vajrar är anslutna och justerade.
/Jonny
Är det bara papper borde tussen brinna upp alternativt komma ut "den naturliga vägen" i lagom bitar? Du behöver dock inte oroa dig för att dela motorn när el och wirar är inkopplade - det går hur bra som helst att göra med dessa på och låta motorn sitta kvar i ramen (svingen). Det är bara till att lyfta upp karossen och sänka ner motorn i bakkant (alltså lossa vid stötdämparen och låta den sitta kvar i svingen). Du behöver endast lossa kopplingswiren från kopplingsarmen samt separera bromsskölden från motorn (bromswiren behöver ej demonteras).
Mvh
/ Fredrik
Re: Nylackad Primavera
Låter bra att det går att fixa med motorn på plats och det lutar därför åt att papperstussen få komma ut "den naturliga vägen". PV-monteringen får ej bli onödigt fördröjd eftersom reg-besiktning är bokad.
Stänkan är ju inte helt nödvändig.....får se hur det blir.
MVH
Jonny
Stänkan är ju inte helt nödvändig.....får se hur det blir.
MVH
Jonny
Primavera -69
Re: Nylackad Primavera
Nu börjar det bli klart
Tyvärr är det vissa problem som blir svåra/omöjliga att lösa till regbesiktningen på måndag. Dels fungerar inte bromsljuset som det ska....fungerar bara när all annan belysning är släckt!
Sedan bränner den lampor (bakljuset och den lilla lampan fram i strålkastaren) och jag har tyvärr inga nya. Blir svårt eller omöjligt att fixa i helgen. Det verkar som att det räcker med att en lampa går sönder så går nästa....är det vanligt på en Vespa eller vad kan va fel?
Tyvärr funkar inte heller hastighetsmätaren...supertrist eftresom den fungerade innan jag började renovera. Finns det något man kan göra själv?
Nåväl....kul att den börjar bli klar. Här kommer lite bilder.
/Jonny
Tyvärr är det vissa problem som blir svåra/omöjliga att lösa till regbesiktningen på måndag. Dels fungerar inte bromsljuset som det ska....fungerar bara när all annan belysning är släckt!
Tyvärr funkar inte heller hastighetsmätaren...supertrist eftresom den fungerade innan jag började renovera. Finns det något man kan göra själv?
Nåväl....kul att den börjar bli klar. Här kommer lite bilder.
/Jonny
- Attachments
-
- IMG_0730.JPG (112.36 KiB) Viewed 8472 times
-
- IMG_0727.JPG (116.41 KiB) Viewed 8472 times
-
- IMG_0726.JPG (121.75 KiB) Viewed 8472 times
Primavera -69
-
anders2011
- Lärling

- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nylackad Primavera
Snyggt!
Elen på vespor är lite magisk, så enkel på pappret men ändå fungerar det inte som det ska... Bromslyset skall vara helt frikopplad från övriga lampor så det verkar konstigt att den påverkas av om du har övrig belysning tänd eller släckt. Det enda tips jag kan ge är att detaljkolla kopplingsschemat, kolla att det är rätt kopplat i dosan vid motorn (lätt att t.ex. blanda ihop blått och grönt när kablarna åldras) samt sätta igång att mäta spänningen.
Elen på vespor är lite magisk, så enkel på pappret men ändå fungerar det inte som det ska... Bromslyset skall vara helt frikopplad från övriga lampor så det verkar konstigt att den påverkas av om du har övrig belysning tänd eller släckt. Det enda tips jag kan ge är att detaljkolla kopplingsschemat, kolla att det är rätt kopplat i dosan vid motorn (lätt att t.ex. blanda ihop blått och grönt när kablarna åldras) samt sätta igång att mäta spänningen.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Re: Nylackad Primavera
Hej Anders!
Jag kan se i elschemat att det är som du säger...att bromsljuset har egen försörjning. Verkligen konstigt att övrig belysning påverkar.
Jag har tagit upp frågan i Smallframeforumet och fått en del tips där oxå.
/Jonny
Jag kan se i elschemat att det är som du säger...att bromsljuset har egen försörjning. Verkligen konstigt att övrig belysning påverkar.
Jag har tagit upp frågan i Smallframeforumet och fått en del tips där oxå.
/Jonny
Primavera -69
Re: Nylackad Primavera
Nu finns det en Primavera till i fordonsregistret 
Tyvärr så hann inte besiktningsmannen att göra kontrollbesiktning, vilket jag trodde ingick
Så nu får jag vänta tills skylten kommit och sedan boka besiktning. Vet alltså inte om allt är ok ännu och får alltså vänta lite till innan jag kan ut och glida.
Jonny
Tyvärr så hann inte besiktningsmannen att göra kontrollbesiktning, vilket jag trodde ingick
Jonny
Primavera -69
Re: Nylackad Primavera
Har du lackat motorn eller? den såg så väldigt fin och fräsch ut.
Re: Nylackad Primavera
Tack tack ska ni ha!!
Alltid kul att höra sånt
Motorn är glasblästrad och ser ganska fin ut, men det finns en liten farhåga att den kommer att bli "smutsig" så fort jag börjar använda vespan "på riktigt". Det jag menar är att ytan är ganska matt vilket kanske gör att smuts fastnar mycket lättare än om den hade varit lackad eller polerad
Trevlig midsommar
Jonny
Alltid kul att höra sånt
Motorn är glasblästrad och ser ganska fin ut, men det finns en liten farhåga att den kommer att bli "smutsig" så fort jag börjar använda vespan "på riktigt". Det jag menar är att ytan är ganska matt vilket kanske gör att smuts fastnar mycket lättare än om den hade varit lackad eller polerad
Trevlig midsommar
Jonny
Primavera -69
Re: Nylackad Primavera
Mycket lyckad renovering, ser riktigt fin ut.
Nu börjar jag ångra en färg ur gråskalan till min v50l och kanske kör på röd ändå, som är original egentligen.
Nu börjar jag ångra en färg ur gråskalan till min v50l och kanske kör på röd ändå, som är original egentligen.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Re: Nylackad Primavera
Tack Ikonen!
Ja, den röda är fin. Min har kanske fått lite för mycket rött för att vara original, men jag är nöjd.
Idag var det dags för kontrollbesiktningen som inte hanns med när vespan regbesiktigades förra veckan. Var lite orolig över att fortfarande inte ha fått koll på belysningen + att jag inte fått glödlampor jag har beställt.
Det samlades lite intresserade besiktningsmän kring Vespan och allt flöt på med ett rent papper som resultat
. Äntligen får man ut och köra!!!
Jag hade mer än tre mil enkel resa till besiktningen och det är i princip i det första jag kört på landsväg och det visade sig att jag missat två viktiga ting som även andra kanske kan lära sig av.
-Lucklåset var för "löst" justerat och det var bara tur som gjorde att jag inte tappade luckan. Se till att låset går tillräckligt "trögt" på din nyrenoverade klenod.
-Besiktningsmannen upptäckte att bakhjulet satt för löst. Lossade på kåpan och det visade sig att muttern satt löst och bara hölls kvar av saxpinnen. Jag har aldrig betvivlat nyttan med saxpinnar, men nu är det bekräftat.
Bakhjulet hade alltså inte bottnat på sina splines. Har ändå använt mycket fett och dragit med momentnyckel, vilket bevisligen inte var tillräckligt.
Gissar att detta inte är någon nyhet för alla, men jag har lärt mig något i alla fall.
/Jonny
Ja, den röda är fin. Min har kanske fått lite för mycket rött för att vara original, men jag är nöjd.
Idag var det dags för kontrollbesiktningen som inte hanns med när vespan regbesiktigades förra veckan. Var lite orolig över att fortfarande inte ha fått koll på belysningen + att jag inte fått glödlampor jag har beställt.
Det samlades lite intresserade besiktningsmän kring Vespan och allt flöt på med ett rent papper som resultat
Jag hade mer än tre mil enkel resa till besiktningen och det är i princip i det första jag kört på landsväg och det visade sig att jag missat två viktiga ting som även andra kanske kan lära sig av.
-Lucklåset var för "löst" justerat och det var bara tur som gjorde att jag inte tappade luckan. Se till att låset går tillräckligt "trögt" på din nyrenoverade klenod.
-Besiktningsmannen upptäckte att bakhjulet satt för löst. Lossade på kåpan och det visade sig att muttern satt löst och bara hölls kvar av saxpinnen. Jag har aldrig betvivlat nyttan med saxpinnar, men nu är det bekräftat.
Bakhjulet hade alltså inte bottnat på sina splines. Har ändå använt mycket fett och dragit med momentnyckel, vilket bevisligen inte var tillräckligt.
Gissar att detta inte är någon nyhet för alla, men jag har lärt mig något i alla fall.
/Jonny
Primavera -69


