Nylackad Primavera

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Nylackad Primavera

Post by Jonny »

Det gick tydligen lite för lätt att montera motorn, så jag var tvungen att komplettera med lite äkta klantighet. Det såg så inbjudande ut att prova ett drag med kicken och när jag gjorde det så sa det "fomp" då papperstussen i insugsröret tog sig in i vevhuset :oops: Eländes elände.
På en skala från ingenting till att dela motorn.....vad hade ni gjort?
Primavera -69
Woodstock

Post by Woodstock »

Blir fantastiskt snyggt! (Fast lägg stänkan åt sidan - riktigt ful om du frågar mig).

Det lättaste sättet att få bort trasan borde väl vara att lossa insugningsröret och sedan försöka fiska upp den?

Mvh

/ Fredrik
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Tack Fredrik...inte minst för din avdömning om stänkan och den hamnar härmed i runda arkivet. Jag har en original i dåligt skick som jag nog kan få tillräckligt fin.

Insugsröret har jag med viss möda redan fått bort. Hoppades att papperstussen skulle vara synlig/åtkomlig, men så bra var det inte. Min bedömning är att pappret inte kan skada motorn och att det löses upp/hackas/förbränns med tiden....bara jag får igång motorn. Ångestbeslutet är ju om jag ska fortsätta arbetet med risk för att tvingas ta isär allt senare, vilket ju givetvis blir krångligare när el och vajrar är anslutna och justerade.
/Jonny
Primavera -69
Woodstock

Post by Woodstock »

Jonny wrote:Tack Fredrik...inte minst för din avdömning om stänkan och den hamnar härmed i runda arkivet. Jag har en original i dåligt skick som jag nog kan få tillräckligt fin.

Insugsröret har jag med viss möda redan fått bort. Hoppades att papperstussen skulle vara synlig/åtkomlig, men så bra var det inte. Min bedömning är att pappret inte kan skada motorn och att det löses upp/hackas/förbränns med tiden....bara jag får igång motorn. Ångestbeslutet är ju om jag ska fortsätta arbetet med risk för att tvingas ta isär allt senare, vilket ju givetvis blir krångligare när el och vajrar är anslutna och justerade.
/Jonny
Först, vad ska du med stänka till? Du behöver ingen för besiktning eller Farbror Blå om du nu funderar i de banorna. En Primavera har en smäcker, stolt och vacker bakdel som gör sig allra bäst "au naturelle"... :wink:

Är det bara papper borde tussen brinna upp alternativt komma ut "den naturliga vägen" i lagom bitar? Du behöver dock inte oroa dig för att dela motorn när el och wirar är inkopplade - det går hur bra som helst att göra med dessa på och låta motorn sitta kvar i ramen (svingen). Det är bara till att lyfta upp karossen och sänka ner motorn i bakkant (alltså lossa vid stötdämparen och låta den sitta kvar i svingen). Du behöver endast lossa kopplingswiren från kopplingsarmen samt separera bromsskölden från motorn (bromswiren behöver ej demonteras).

Mvh

/ Fredrik
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Låter bra att det går att fixa med motorn på plats och det lutar därför åt att papperstussen få komma ut "den naturliga vägen". PV-monteringen får ej bli onödigt fördröjd eftersom reg-besiktning är bokad.

Stänkan är ju inte helt nödvändig.....får se hur det blir.

MVH
Jonny
Primavera -69
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Nu börjar det bli klart :D
Tyvärr är det vissa problem som blir svåra/omöjliga att lösa till regbesiktningen på måndag. Dels fungerar inte bromsljuset som det ska....fungerar bara när all annan belysning är släckt! :-? Sedan bränner den lampor (bakljuset och den lilla lampan fram i strålkastaren) och jag har tyvärr inga nya. Blir svårt eller omöjligt att fixa i helgen. Det verkar som att det räcker med att en lampa går sönder så går nästa....är det vanligt på en Vespa eller vad kan va fel?
Tyvärr funkar inte heller hastighetsmätaren...supertrist eftresom den fungerade innan jag började renovera. Finns det något man kan göra själv?

Nåväl....kul att den börjar bli klar. Här kommer lite bilder.

/Jonny
Attachments
IMG_0730.JPG
IMG_0730.JPG (112.36 KiB) Viewed 7959 times
IMG_0727.JPG
IMG_0727.JPG (116.41 KiB) Viewed 7959 times
IMG_0726.JPG
IMG_0726.JPG (121.75 KiB) Viewed 7959 times
Primavera -69
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Snyggt!

Elen på vespor är lite magisk, så enkel på pappret men ändå fungerar det inte som det ska... Bromslyset skall vara helt frikopplad från övriga lampor så det verkar konstigt att den påverkas av om du har övrig belysning tänd eller släckt. Det enda tips jag kan ge är att detaljkolla kopplingsschemat, kolla att det är rätt kopplat i dosan vid motorn (lätt att t.ex. blanda ihop blått och grönt när kablarna åldras) samt sätta igång att mäta spänningen.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Hej Anders!

Jag kan se i elschemat att det är som du säger...att bromsljuset har egen försörjning. Verkligen konstigt att övrig belysning påverkar.
Jag har tagit upp frågan i Smallframeforumet och fått en del tips där oxå.

/Jonny
Primavera -69
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Nu finns det en Primavera till i fordonsregistret :D
Tyvärr så hann inte besiktningsmannen att göra kontrollbesiktning, vilket jag trodde ingick :-? Så nu får jag vänta tills skylten kommit och sedan boka besiktning. Vet alltså inte om allt är ok ännu och får alltså vänta lite till innan jag kan ut och glida.

Jonny
Primavera -69
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Verkligen ögongodis!!!
URSNYGG!!! :D
/ Christian
DL_3614
Nybörjare
Nybörjare

Post by DL_3614 »

Har du lackat motorn eller? den såg så väldigt fin och fräsch ut.
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Tack tack ska ni ha!!
Alltid kul att höra sånt :D
Motorn är glasblästrad och ser ganska fin ut, men det finns en liten farhåga att den kommer att bli "smutsig" så fort jag börjar använda vespan "på riktigt". Det jag menar är att ytan är ganska matt vilket kanske gör att smuts fastnar mycket lättare än om den hade varit lackad eller polerad

Trevlig midsommar
Jonny
Primavera -69
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Mycket lyckad renovering, ser riktigt fin ut. :shock:
Nu börjar jag ångra en färg ur gråskalan till min v50l och kanske kör på röd ändå, som är original egentligen.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Tack Ikonen!
Ja, den röda är fin. Min har kanske fått lite för mycket rött för att vara original, men jag är nöjd.
Idag var det dags för kontrollbesiktningen som inte hanns med när vespan regbesiktigades förra veckan. Var lite orolig över att fortfarande inte ha fått koll på belysningen + att jag inte fått glödlampor jag har beställt.
Det samlades lite intresserade besiktningsmän kring Vespan och allt flöt på med ett rent papper som resultat :D . Äntligen får man ut och köra!!!

Jag hade mer än tre mil enkel resa till besiktningen och det är i princip i det första jag kört på landsväg och det visade sig att jag missat två viktiga ting som även andra kanske kan lära sig av.

-Lucklåset var för "löst" justerat och det var bara tur som gjorde att jag inte tappade luckan. Se till att låset går tillräckligt "trögt" på din nyrenoverade klenod.

-Besiktningsmannen upptäckte att bakhjulet satt för löst. Lossade på kåpan och det visade sig att muttern satt löst och bara hölls kvar av saxpinnen. Jag har aldrig betvivlat nyttan med saxpinnar, men nu är det bekräftat.
Bakhjulet hade alltså inte bottnat på sina splines. Har ändå använt mycket fett och dragit med momentnyckel, vilket bevisligen inte var tillräckligt.
Gissar att detta inte är någon nyhet för alla, men jag har lärt mig något i alla fall.

/Jonny
Primavera -69
Post Reply