mavio wrote:Proffessorn är i tjänst, alive n kickin.
Aha bra för honom, han höll på att utveckla
homogenmotorn som i för sig är spännande men han visade inte kunna så mkt om klimatproblem och etanol då. Jag var med och skrev ett svar på hans debattartikel i DN som finns här
http://www.etanol.nu/dokument/KommentarKTH.pdf men det refuserades förstås av DN-debatt så hans artikel förblev oemotsagt.
Tekniska högskolefolk gillar per definition högteknologiska prestigeprojekt och sällan enklare lösningar som att konvertera en gammal motor, det finns inte något prestige i så som en enkel etanolkonvertering. Själv är jag mer en "less is more typ" och gillar idén att man med så enkla medel kan få mindre klimatpåverkan utan att behöva skrota en massa fina befntliga fordon.
mavio wrote:Klart jag ska testa etanol men det får nog bli till våren. Jag har allt som kan tänkas behövas till förgasaren och tändningen går att manipulera + eller - 3 grader med en offset krysskil. Har du testat castrol tts med etanol? Den funkar fint till metanol så jag tänkte nog köra med den. Den luktar ju så gott..
Vad bra!
Nej, Castrol TTS funkar tyvärr inte, den separerar so nästan alla 2T oljor om blandnigen med E85 får stå lite. Men Castrol R40 tycker jag också lucktar gott! Racing typ!
Det som funkar är:
1.
Klotz, Östersund
Dom har 3 oljor som passar till etanol.
Alla oljor från Klotz kostar under 100kr/L
och du beställer genom att kontakta han på telefonnummret som finns på
www.Gesonoil.biz
1) Klotz BeNol. En helt ricinbaserad olja. 12000 Rpm och mer. (Race maskiner)
2) Klotz 100 Super techniplate. En helsyntetisk olja med 20% ricinolja inblandat. (Till Race maskiner)
3) Klotz Kl-200 Techniplate En 100% helsyntetisk olja. Rekommenderas av andra (Sotar minimalt och tål ned till -15C) men jag har inte testat ännu, min flaska R40 är inte slut än. Avsätt till vardagsmaskiner och "Hobby Räcer"

Kostar 75kr/L.
2) Castrol M ricinbaserad egenteligen till för modellmotorer. Fungerar också bra, kostar ca 160kr/L .
3) Castrol 747 ricinbaserad även den men är dyr 160kr/L
Samtliga oljor från Castrol är gjorda för racingmotorer och Högvarviga motorer 10000+Rpm Om du nu skulle vilja köpa en Castrol olja så finns dom på Mekonomen, Laitis m.m.
kostar ca 160kr/L.
Techiplate kan man också köpa
hos helitech i Gustavsberg, vi får ta en ride-out dit
/Aryan