98 oktan istället för 95?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

[quote="Hedge"]-Alkylatbensin ja-. Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om 95-oktan. A-bensin är det ju välkänt att den pallar att stå hur länge som helst. Det är ju därför man rekommenderar att man använder den till gräsklippare och annat som står långa perioder. Är det någon som kommer ihåg att era föräldrar jagade specialbensin till gräsklipparen hemma när ni var små? Något måste ha hänt med lagringsegenskaperna, helt klart när tillochmed tillverkarna av småmotorer avråder från att man använder pumpbensin idag.

/G

OKQ8 skriver:
Hur länge kan man lagra bensin på dunk utan att den blir dålig?


mao frågan på OKQ8s hemsida ger knappast ett korrekt svar.. :evil: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

så här skriver preem:

http://www.preem.se/templates/ProductIn ... _2697.aspx

man undviker att skriva något om hållbarhet, framhåller bara positiva egenskaper hos Alkylatbensin som även här rekomenderas för gräsklippare m.m.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag har sänt denna fråga till OKQ8:
Är 95 & 98 oktanig bensin färskvara? Hur länge ger den full effekt?
undra om & vad de svarar... :smile:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Man blir ju inte direkt överraskad av att bensinbolagen tonar ner detta. Om jag säger så.

/G
Federico wrote:så här skriver preem:

http://www.preem.se/templates/ProductIn ... _2697.aspx

man undviker att skriva något om hållbarhet, framhåller bara positiva egenskaper hos Alkylatbensin som även här rekomenderas för gräsklippare m.m.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

konstigt att jag sluppit problem... :eek:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

@marre, visst håller alla gummiarter som klarar bensin också etanol. Det enda som inte funkar bra är gamla korkflottörer med schellack, men dessa finns mig veterligen inte ens i gamla vespor och lambrettor.

Det som kan ställa till det om man har riktigt gamla bensinslanger vars gummi har blivit svampigt av bensin, när man kör då med etanol inträffer samma sak som om den inte används på ett tag, gummit blir då hård och kan få sprickor. Egentligen är det då åldern+bensin som har slitit ut gummit inte etanolen. Det är flera som låtit både gummislanger, plast (fottörer) och metaldelar från förgasare i åratal i burkar med E85 och det händer inget som helst med det. Man kan gärna jämföra flaskor till koncentrerad spolarvätska och T-röd (=etanol) med bensinflaskor, då ser man hur mkt bättre bensinbehllare måste vara.

@fritte tror inte 98 innehåller etanol idag. Om man blandar i (för mkt) vatten i etanoldelen av 95 oktan eller E85 så blir etanol för polärt och vill det inte längre blanda sig med bensinen. Det är temperaturavhängig, ju kallare ju sämre det blandar sig. Jag kommer inte ihåg nu men det finns spec om hur mkt vatten e85 kan innehålla vid olika grader utan att separera.

@DP det du ser fäller ut när du låter 95 oktan med olja stå länge beror tror jag på att etanolen och oljan som du använder inte blandar bra. Med vegetabiliska oljo eller andra svag polära syntetisk oljor så skulle det inte nog inte hända

@hedge, det är inte bara hållbarheten av bensin som gör att man rekommenderar alkylatbensin till gräsklippare, det är framförallt för att den som går bakom inte ska sniffa i sig så mkt giftiga avgaser. Förr i tiden så brydde man sig inte lika mkt om det.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan
Tidigare hade Shells datablad för 95 & V-power delen ethanol specad, och som jag minns det innehöll båda 5 %.

Givetvis är mängden vatten som kan blandas begränsad.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Javisst all 95 innehåller mig veterlig 5% etanol dag, 98 oktan inte, och 96 är väll 50/50 95 och 98 oktan.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 98_sds.pdf

http://www.hmsassist.com/master/content ... 812&lang=S

Både Preem 98 octan & Shell 98 octan, ej V-power, kan innehålla upp till 5% etanol. :evil:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja fast jag kan dock inte se att 98 verkligen innehåller 5% etanol, däremot att 95, 96 och har ≤5% etanol. Det skulle kunna innebära att 95 oktan har 5% etanol och 98 oktan 0% men även att det finns 5% etanol i 98

På Ok's produtblad står det "Den 95 oktaniga bensinen har 5 % etanol inblandad i bensinen."
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... in_MK1.pdf

På Statoils produktblad: "Statoil Grön 95 E5 Miljöklass 1 innehåller upp till 5 vol-% bioetanol. Merparten av Grön 95 Miljöklass 1 som distribueras i Sverige är kvaliteten Grön 95 E5 Miljöklass 1. Etanolblandning upp till 5 vol-% är helt enligt gällande Svensk Standard SS 15 54 22 och europeisk standard EN 228 på motorbensin. "
http://www.statoil.se/file_archive/07pr ... bensin.pdf

Och http://spi.se/produkter.asp?art=31
95 oktanig bensin med tillsats av etanol

Etanol tillverkad från t.ex. spannmål eller cellulosa är ett förnyelsebart bränsle som begränsar utsläppen av koldioxid. På detta sätt minskas vår påverkan på miljön

Merparten av den 95-oktaniga bensin som distribueras i östra Sverige innehåller sedan 2001 upp till 5% etanol.

Under 2003 har omfattningen av etanol i bensin utökats och omfattar nu i stort sett hela landet.
På tal om etanolkonvertering:
A "Fluid Solution" to Make All 2-Cycle Engines Flex Fuel without Requiring Modifications of Hardware for the Ignition, Fuel or Exhaust Systems

Humbug eller hur skulle det funka?

http://www.getg.com/articles/article_de ... ticleID=55

/Aryan
Last edited by aryan on Wed 10 Sep 2008, 19:58, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

& jag kan inte finna att 98 inte skulle innehålla etanol...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Nej enligt specen är det tillåtet att ha i 5% etanol och 5% metanol om jag inte mins fel!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

om jag minns rätt så började misstänksamhet och diskussion kring bensinens hållbarhet redan i övergången från "blyad"(=innehållande blyersättning) till grön bensin. på den tiden vad det många som fick problem med bensin som förstördes över vintern m.m. vet inte när man började blanda etanol i bensinen, men övergången från "blyad" till grön slutfördes för 98 oktan runt 1999, tidigare var det bara preem som hade grön 98. grön 95 fanns sedan tidigare hos alla bensinstationer.

vet inte om man blandar ihop dessa problem med att etanolen i 95 är en orsak eller om det är "grön" bensin man ska se som grundproblem vad gäller hållbarhet?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan

var fick du metanolen från?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

fritte wrote:aryan

var fick du metanolen från?
Det är visst 3% (och inte 5%) metanol som är tillåtet idag utöver de 5% etanol i bensin, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensin eller http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 8b3f19.pdf

"EU:s drivmedelsdirektiv tillåter idag en inblandning av 3 volymsprocent metanol och en höjning av denna inblandning bedöms för närvarande inte vara aktuell. "

Men jag tror inte något oljeblag blandar i någon metanol i bensinen idag fast det allså skulle vara tillåtet enl gällande standard.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

@Federico
Som jag minss det "gummade" bensinen precis lika mkt när det var bly i det. Jag tror helt enkelt det beror på bensinen till en stor del är gjort av längre kolkedjor (tjockolja) som är huggen i mindre "bensinlånga" molekyler. När beninsin får stå tillräkligt länge så blir det tjockolja igen.
Alkylatbensin däremot är "rena" bensinmolekyler som därför inte heller "klibbar ihopp" igen när det får stå.

http://www.extremespark.com/gum-varnish.htm

Också kul http://ask.metafilter.com/18882/How-long-does-gas-last

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

Kan man köpa den där alkylatsoppan på vilken mack som helst och är det alltså den man ska ha i tanken när Vespan går i ide över vintern? På Statoils produktblad talas bara om gräsklippare, motorredskap och utombordare...

http://www.statoil.se/file_archive/07pr ... bensin.pdf
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mejiro wrote:Kan man köpa den där alkylatsoppan på vilken mack som helst och är det alltså den man ska ha i tanken när Vespan går i ide över vintern? På Statoils produktblad talas bara om gräsklippare, motorredskap och utombordare...

http://www.statoil.se/file_archive/07pr ... bensin.pdf
Jag har flera vespor som står med pump-bensin i tanken över vintern, en av dem hade stått i två år innan jag drog igång den i år, ingen av dem har varit svårstartad eller gått dåligt när man väl börjar använda dem. det jag brukar vara noga med är att tömma förgasaren innan de får vila, man stänger kranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote: Jag har flera vespor som står med pump-bensin i tanken över vintern, en av dem hade stått i två år innan jag drog igång den i år, ingen av dem har varit svårstartad eller gått dåligt när man väl börjar använda dem. det jag brukar vara noga med är att tömma förgasaren innan de får vila, man stänger kranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.
Enkelt & bra!
Varför göra livet krångligare än det redan är? :grin: :grin: :grin: :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote: Jag har flera vespor som står med pump-bensin i tanken över vintern, en av dem hade stått i två år innan jag drog igång den i år, ingen av dem har varit svårstartad eller gått dåligt när man väl börjar använda dem. det jag brukar vara noga med är att tömma förgasaren innan de får vila, man stänger kranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.
Enkelt & bra!
Varför göra livet krångligare än det redan är? :grin: :grin: :grin: :grin:
det jag har funderat på är vad som är bäst ur rostsynpunkt, alltså rost i tanken.
Är en proppfull tank bästa skyddet, eller ska man tömma tanken helt och dusha en film med tvåtaktsolja (lätt upplöst med bensin) på insidan av hela tanken? för det är väl vad jag vet helt obehandlad plåt på insidan av en vespatank.
Federico
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Alkylatbensin finns på dunk hos de flesta mackar och t ex hos granngarden men den kostar multum eftersom man betalar en hel del för förpackningen.

http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation kan man se vilka OK stationer som har Alkylatbensin 4T 14,66 kr/l och eller Alkylatbensin 2T (med 2T olja) 15,51 kr/l i "lösvikt" på pump. Här http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sd ... ch_station kan man hitta Statoil stationer som har det på pump.

Att tömma förgasaren tycker jag också är en enkel och smart lösning mot gum.

Tror att det är lika bra att ställa undan vespan med full tank eller med lite skydds olja sprejat i tanken. Att stänga undan den med halvtank är inte så bra ur rostsynpunkt.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

aryan wrote:http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation kan man se vilka OK stationer som har Alkylatbensin 4T 14,66 kr/l och eller Alkylatbensin 2T (med 2T olja) 15,51 kr/l i "lösvikt" på pump.
Tydligen finns det lite överallt, UTOM i Stockholmstrakten. Man kan ju undra varför.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Proppfull tank fungerar nog bra nog. Det ihop med att tomköra förgasaren torde räcka för förvaring över vintern.

Planerar man att låta scootern stå längre än så kanske man inte ska ha tanken full med brandfara i onödan. Då får man nog ta till någon alternativ lösning, som att spraya enl Federicos recept. Bara det inte torkar ihop till några flagor som senare fastnar i munstyckena...

Det jag undrar över är om det verkligen var så att bensinen var bättre förr? Låter i mina öron som att alla dessa problem lika gärna skulle kunnat finnas innan de började tillsätta etanol. Själv kör jag iofs nästan alltid 98 oktan men jag har aldrig haft några större problem som skulle kunna härledas till bensinkvalitet.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

primavera133 wrote:Det jag undrar över är om det verkligen var så att bensinen var bättre förr?/JM
Karlebo handbok från 1960 specar energiinnehållet i bensin till 11'000 kcal/kg vilket ger 46'090 Kj/kg
Shell specar energiinnehållet i 95 & 98 till 9,4Kwh/l, densiteten 745 kg/m3, vilket ger 44'460 Kj/kg
om detta stämmer är bensinen sämre nu.
Etanolen i bensinen har lägre energiinnehåll och sänker totala energiinnehållet.

Karlebos siffra verkar lite grov.. :smile:
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

primavera133 wrote:Planerar man att låta scootern stå längre än så kanske man inte ska ha tanken full med brandfara i onödan.
Angående brandfaran. Ångorna som (väl alltid?) finns kvar i en tom tank är mycket mer lättantändliga (explosionsrisk) än bensinen i en proppfull tank.
Bara en tanke.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply