/G
OKQ8 skriver:
Hur länge kan man lagra bensin på dunk utan att den blir dålig?
mao frågan på OKQ8s hemsida ger knappast ett korrekt svar..


Federico wrote:så här skriver preem:
http://www.preem.se/templates/ProductIn ... _2697.aspx
man undviker att skriva något om hållbarhet, framhåller bara positiva egenskaper hos Alkylatbensin som även här rekomenderas för gräsklippare m.m.
På tal om etanolkonvertering:95 oktanig bensin med tillsats av etanol
Etanol tillverkad från t.ex. spannmål eller cellulosa är ett förnyelsebart bränsle som begränsar utsläppen av koldioxid. På detta sätt minskas vår påverkan på miljön
Merparten av den 95-oktaniga bensin som distribueras i östra Sverige innehåller sedan 2001 upp till 5% etanol.
Under 2003 har omfattningen av etanol i bensin utökats och omfattar nu i stort sett hela landet.
Det är visst 3% (och inte 5%) metanol som är tillåtet idag utöver de 5% etanol i bensin, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensin eller http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 8b3f19.pdffritte wrote:aryan
var fick du metanolen från?
Jag har flera vespor som står med pump-bensin i tanken över vintern, en av dem hade stått i två år innan jag drog igång den i år, ingen av dem har varit svårstartad eller gått dåligt när man väl börjar använda dem. det jag brukar vara noga med är att tömma förgasaren innan de får vila, man stänger kranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.mejiro wrote:Kan man köpa den där alkylatsoppan på vilken mack som helst och är det alltså den man ska ha i tanken när Vespan går i ide över vintern? På Statoils produktblad talas bara om gräsklippare, motorredskap och utombordare...
http://www.statoil.se/file_archive/07pr ... bensin.pdf
Enkelt & bra!Federico wrote: Jag har flera vespor som står med pump-bensin i tanken över vintern, en av dem hade stått i två år innan jag drog igång den i år, ingen av dem har varit svårstartad eller gått dåligt när man väl börjar använda dem. det jag brukar vara noga med är att tömma förgasaren innan de får vila, man stänger kranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.
det jag har funderat på är vad som är bäst ur rostsynpunkt, alltså rost i tanken.fritte wrote:Enkelt & bra!Federico wrote: Jag har flera vespor som står med pump-bensin i tanken över vintern, en av dem hade stått i två år innan jag drog igång den i år, ingen av dem har varit svårstartad eller gått dåligt när man väl börjar använda dem. det jag brukar vara noga med är att tömma förgasaren innan de får vila, man stänger kranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.
Varför göra livet krångligare än det redan är?![]()
![]()
![]()
Tydligen finns det lite överallt, UTOM i Stockholmstrakten. Man kan ju undra varför.aryan wrote: På http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation kan man se vilka OK stationer som har Alkylatbensin 4T 14,66 kr/l och eller Alkylatbensin 2T (med 2T olja) 15,51 kr/l i "lösvikt" på pump.
Karlebo handbok från 1960 specar energiinnehållet i bensin till 11'000 kcal/kg vilket ger 46'090 Kj/kgprimavera133 wrote:Det jag undrar över är om det verkligen var så att bensinen var bättre förr?/JM
Angående brandfaran. Ångorna som (väl alltid?) finns kvar i en tom tank är mycket mer lättantändliga (explosionsrisk) än bensinen i en proppfull tank.primavera133 wrote:Planerar man att låta scootern stå längre än så kanske man inte ska ha tanken full med brandfara i onödan.