moorflax P200e -80

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: moorflax P200e -80

Post by VespaGBG »

moorflax wrote:
Terraplane Blues wrote:
moorflax wrote:Är det här en olja som är ok att blanda i bensinen?
Tog den dyraste de hade på OK
Va, det där är knappast en dyr olja? Bra val dock: är billig, funkar bra och luktar gott (ricinbaserad). Har själv kört med den oljan de senaste 1500 milen - kolv och cylinder ser fortfarande nytt ut!
Jag vet inte vad som anses dyrt/billigt på tvåtaktsolja men jag gav 107:- för den.
Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

VespaGBG wrote:[

Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
vafför då?
Jag kör på Shell för 130:-/l :mrgreen:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:
VespaGBG wrote:[

vafför då?
Tråden spårar ur totalt till en oljediskussion. Innan jag flyttade till Rom grämde jag mig över att biltema höjde priset på sin utmärkta olja från 39,-/l till kring 69,-/l :(
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

va finns biltema i Rom???
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:va finns biltema i Rom???
Man kan ju önska sig det...

Nej, innan jag flyttade d v s de höjde priset redan när jag bodde i Malmö ;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

min synpunkt var att det verkar lite "overkill" att hälla i en högkvalitetsolja för 219:- /l i en motor med så litet effektuttag som en moppe har.. :evil:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

VespaGBG wrote:Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
Är det Castrol TTS? Dyr men naggande god...
fritte wrote:vafför då?
Shell Advance Scooter Plus? Den är prisvärd...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

nej, jag kör på Shell Advance VSX 2.
Semisyntetisk motorolja för 2-taktsmotorer
Advance VSX 2 är en semisyntetisk olja speciellt utvecklad för utmärkt motorskydd och prestanda i 2-takts motorcykelmotorer. Den förebygger blockerade avgassystem och minimerar avgasrök.
Advance VSX 2 är anpassad både för lubrikatorsystem och för blandning direkt i bensinen :smile:

De flesta mackar har olja i den prisklassen som duger bra till en icke högtrimmad moppe eller scooter. Shell använder jag för att jag fick fördelaktigt konto där genom jobbet. :mrgreen:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

fritte wrote:min synpunkt var att det verkar lite "overkill" att hälla i en högkvalitetsolja för 219:- /l i en motor med så litet effektuttag som en moppe har.. :evil:
Snåljåp :/ Man skall vara rädd om sina kapitalvaror :grin:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

Terraplane Blues wrote:
VespaGBG wrote:Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
Är det Castrol TTS? Dyr men naggande god...

Yes och då kan jag aldrig få dåligt samvete för att jag har använt undermåliga produkter :smile:
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

fritte wrote:nej, jag kör på Shell Advance VSX 2.
Semisyntetisk motorolja för 2-taktsmotorer
Advance VSX 2 är en semisyntetisk olja speciellt utvecklad för utmärkt motorskydd och prestanda i 2-takts motorcykelmotorer. Den förebygger blockerade avgassystem och minimerar avgasrök.
Advance VSX 2 är anpassad både för lubrikatorsystem och för blandning direkt i bensinen :smile:

De flesta mackar har olja i den prisklassen som duger bra till en icke högtrimmad moppe eller scooter. Shell använder jag för att jag fick fördelaktigt konto där genom jobbet. :mrgreen:
Det är väl den billiga Shell oljan som man använder i gokart som också luktar skit :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

VespaGBG wrote: Det är väl den billiga Shell oljan som man använder i gokart som också luktar skit :grin:
En gokart har högre trimningsgrad än vespor & moppar, där finns det orsak att ha bättre olja.
Dyr olja i en sketen moppe är som att dricka champange till blopudding.. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag håller med Fritte. Jag har alltid kört med det billigaste från macken i mina otrimmade vespor och har aldrig märkt något negativt av det. När jag plockat ner dom har dom aldrig varit särskilt sotiga och jag har heller aldrig haft problem som indikerar dålig smörjning.
fritte wrote: Dyr olja i en sketen moppe är som att dricka champange till blopudding..
Eller som att köpa högtalarkablar för 500 kr/m till stereopaketet från onoff...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

I gocart är det väll Shell Advanced M som används?

Det är en ricinbaserat olja som har som fördel att den tåll exremt höga varvtal och den luktar gott, tycker jag.

Castrol R30 och R40 (140 kr/l) är liknande oljor. En annan fördel med ricinoljor är att de blandar sig bra ed etanol (E85) och därför kör vi nu med Castrol R40. Nackdel med ricinbaserade oljor är att de sotar mera.

När den nya cylinder i min (sons) V50 väll är inkört ska vi byta till helsyntetiska Klotz Kl-200 Techniplate som inte sotar och funkar bra med E85. Klotz Kl-200 Techniplate är inte heller så dyr, ca 75 kr/l.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

anders2011 wrote:Jag håller med Fritte. Jag har alltid kört med det billigaste från macken i mina otrimmade vespor och har aldrig märkt något negativt av det. När jag plockat ner dom har dom aldrig varit särskilt sotiga och jag har heller aldrig haft problem som indikerar dålig smörjning.
fritte wrote: Dyr olja i en sketen moppe är som att dricka champange till blopudding..
Eller som att köpa högtalarkablar för 500 kr/m till stereopaketet från onoff...

//Anders
Hehe - det viktiga ar val att oljan i slutanden foljer alla kvalitetsmarkningar som finns for olika typer av oljor? Som t ex biltemas olja, eller Castrol TTS :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

ända in på 80-talet kunde man tanka oljeblandat. Säkerligen är alla oljor som nu marknadsförs avsevärt bättre än den oljan man fick då, men de funkade bra. :|
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Bra och bra, jag blandade med Castrol TT och undvek färdigblandat även när det fanns.

Oljan i färdigblandat gav mera sot och ofta problem med stiften. Jag kan även tänka mig att det blev mera slitage med den men det är svårt att bevisa.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

fritte wrote:
VespaGBG wrote: Det är väl den billiga Shell oljan som man använder i gokart som också luktar skit :grin:
En gokart har högre trimningsgrad än vespor & moppar, där finns det orsak att ha bättre olja.
Dyr olja i en sketen moppe är som att dricka champange till blopudding.. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Vi rika vi kan :grin:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

aryan wrote:Oljan i färdigblandat gav mera sot och ofta problem med stiften.
Jag och hela gänget i Vespa Club Sverige körde färdigblandat då för länge sedan, när 2-takts SAAB-arna var vanliga och tapparna hade pumpar med oljeblandat. Vi körde LÅÅÅNGT och allt funkade lysande. Däremot gällde det att välja rätt tapp, jag tankade konsekvent BP.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Och du tror på reklam :roll:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

VespaGBG wrote:Vi rika vi kan :grin:
jovisst, det syns ju lång väg att du är en välbärgad herre på "lyxåket" i din avitar.. :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Frågan är väl hur pass bra Castrol TTS är nuförtiden. Själv tycker jag inte det är värt pengarna längre, även om det luktar gott. Jag kör också på Shells oljor, dock brukar jag köra på den helsyntetiska varianten till min trimmade Rally (eller de otrimmade om jag ska köra långt)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

primavera133 wrote:Frågan är väl hur pass bra Castrol TTS är nuförtiden. Själv tycker jag inte det är värt pengarna längre, även om det luktar gott. Jag kör också på Shells oljor, dock brukar jag köra på den helsyntetiska varianten till min trimmade Rally (eller de otrimmade om jag ska köra långt)

/JM
köpte en flaska Agip hos DP i Enköping, är nöjd med doft (luktar TTS men är billigare) och den verkar fungera som smörjprodukt också, motorn har inte skruit ännu ;)
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Eftersom tillverkningen av gamla Vespamotorer är ganska så begränsad nuförtiden så undviker vi alla risker och kör med TTS. Overkill kanske, men vi vet att om det en dag blir riktigt jobbigt i motorn så kanske overkillen räddar. Bättre vara förberedd än senare ångra sig. Luktar gott och bakomåkare behöver inte ty sig till gasmask. Säkert ekologiskt snällare också. Dessutom betalde jag "bara" 50 euro för tre flaskor TTS senast (bönade om litet mängdrabatt). Det blir ju 17 euro per flaska, vilket är billigare än 219 kr.

Och champagne är faktiskt en bra dricka till mat, vet ni! Fick jag tips av någon en gång och det testade vi vid tillfälle. Stämmer faktiskt. Blodpudding däremot är jag nog litet motvillig att testa... :yuck:

Men vad handlade den här tråden ursprungligen om egentligen? :grin:
Post Reply