Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.moorflax wrote:Jag vet inte vad som anses dyrt/billigt på tvåtaktsolja men jag gav 107:- för den.Terraplane Blues wrote:Va, det där är knappast en dyr olja? Bra val dock: är billig, funkar bra och luktar gott (ricinbaserad). Har själv kört med den oljan de senaste 1500 milen - kolv och cylinder ser fortfarande nytt ut!moorflax wrote:Är det här en olja som är ok att blanda i bensinen?
Tog den dyraste de hade på OK
moorflax P200e -80
Re: moorflax P200e -80
vafför då?VespaGBG wrote:[
Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
Jag kör på Shell för 130:-/l

Tråden spårar ur totalt till en oljediskussion. Innan jag flyttade till Rom grämde jag mig över att biltema höjde priset på sin utmärkta olja från 39,-/l till kring 69,-/lfritte wrote:vafför då?VespaGBG wrote:[
Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.

Är det Castrol TTS? Dyr men naggande god...VespaGBG wrote:Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
Shell Advance Scooter Plus? Den är prisvärd...fritte wrote:vafför då?
nej, jag kör på Shell Advance VSX 2.
Semisyntetisk motorolja för 2-taktsmotorer
Advance VSX 2 är en semisyntetisk olja speciellt utvecklad för utmärkt motorskydd och prestanda i 2-takts motorcykelmotorer. Den förebygger blockerade avgassystem och minimerar avgasrök.
Advance VSX 2 är anpassad både för lubrikatorsystem och för blandning direkt i bensinen
De flesta mackar har olja i den prisklassen som duger bra till en icke högtrimmad moppe eller scooter. Shell använder jag för att jag fick fördelaktigt konto där genom jobbet.
Advance VSX 2 är en semisyntetisk olja speciellt utvecklad för utmärkt motorskydd och prestanda i 2-takts motorcykelmotorer. Den förebygger blockerade avgassystem och minimerar avgasrök.
Advance VSX 2 är anpassad både för lubrikatorsystem och för blandning direkt i bensinen

De flesta mackar har olja i den prisklassen som duger bra till en icke högtrimmad moppe eller scooter. Shell använder jag för att jag fick fördelaktigt konto där genom jobbet.

Är det Castrol TTS? Dyr men naggande god...Terraplane Blues wrote:VespaGBG wrote:Jag betalar 219:-/L för 2-takts olja till min sons moppe. Så detta låter mer som en billig olja.
Yes och då kan jag aldrig få dåligt samvete för att jag har använt undermåliga produkter

Det är väl den billiga Shell oljan som man använder i gokart som också luktar skitfritte wrote:nej, jag kör på Shell Advance VSX 2.

-
- Lärling
Jag håller med Fritte. Jag har alltid kört med det billigaste från macken i mina otrimmade vespor och har aldrig märkt något negativt av det. När jag plockat ner dom har dom aldrig varit särskilt sotiga och jag har heller aldrig haft problem som indikerar dålig smörjning.
//Anders
Eller som att köpa högtalarkablar för 500 kr/m till stereopaketet från onoff...fritte wrote: Dyr olja i en sketen moppe är som att dricka champange till blopudding..
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
I gocart är det väll Shell Advanced M som används?
Det är en ricinbaserat olja som har som fördel att den tåll exremt höga varvtal och den luktar gott, tycker jag.
Castrol R30 och R40 (140 kr/l) är liknande oljor. En annan fördel med ricinoljor är att de blandar sig bra ed etanol (E85) och därför kör vi nu med Castrol R40. Nackdel med ricinbaserade oljor är att de sotar mera.
När den nya cylinder i min (sons) V50 väll är inkört ska vi byta till helsyntetiska Klotz Kl-200 Techniplate som inte sotar och funkar bra med E85. Klotz Kl-200 Techniplate är inte heller så dyr, ca 75 kr/l.
/Aryan
Det är en ricinbaserat olja som har som fördel att den tåll exremt höga varvtal och den luktar gott, tycker jag.
Castrol R30 och R40 (140 kr/l) är liknande oljor. En annan fördel med ricinoljor är att de blandar sig bra ed etanol (E85) och därför kör vi nu med Castrol R40. Nackdel med ricinbaserade oljor är att de sotar mera.
När den nya cylinder i min (sons) V50 väll är inkört ska vi byta till helsyntetiska Klotz Kl-200 Techniplate som inte sotar och funkar bra med E85. Klotz Kl-200 Techniplate är inte heller så dyr, ca 75 kr/l.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Hehe - det viktiga ar val att oljan i slutanden foljer alla kvalitetsmarkningar som finns for olika typer av oljor? Som t ex biltemas olja, eller Castrol TTSanders2011 wrote:Jag håller med Fritte. Jag har alltid kört med det billigaste från macken i mina otrimmade vespor och har aldrig märkt något negativt av det. När jag plockat ner dom har dom aldrig varit särskilt sotiga och jag har heller aldrig haft problem som indikerar dålig smörjning.
Eller som att köpa högtalarkablar för 500 kr/m till stereopaketet från onoff...fritte wrote: Dyr olja i en sketen moppe är som att dricka champange till blopudding..
//Anders

Bra och bra, jag blandade med Castrol TT och undvek färdigblandat även när det fanns.
Oljan i färdigblandat gav mera sot och ofta problem med stiften. Jag kan även tänka mig att det blev mera slitage med den men det är svårt att bevisa.
/Aryan
Oljan i färdigblandat gav mera sot och ofta problem med stiften. Jag kan även tänka mig att det blev mera slitage med den men det är svårt att bevisa.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Jag och hela gänget i Vespa Club Sverige körde färdigblandat då för länge sedan, när 2-takts SAAB-arna var vanliga och tapparna hade pumpar med oljeblandat. Vi körde LÅÅÅNGT och allt funkade lysande. Däremot gällde det att välja rätt tapp, jag tankade konsekvent BP.aryan wrote:Oljan i färdigblandat gav mera sot och ofta problem med stiften.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Administrator
Frågan är väl hur pass bra Castrol TTS är nuförtiden. Själv tycker jag inte det är värt pengarna längre, även om det luktar gott. Jag kör också på Shells oljor, dock brukar jag köra på den helsyntetiska varianten till min trimmade Rally (eller de otrimmade om jag ska köra långt)
/JM
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
köpte en flaska Agip hos DP i Enköping, är nöjd med doft (luktar TTS men är billigare) och den verkar fungera som smörjprodukt också, motorn har inte skruit ännuprimavera133 wrote:Frågan är väl hur pass bra Castrol TTS är nuförtiden. Själv tycker jag inte det är värt pengarna längre, även om det luktar gott. Jag kör också på Shells oljor, dock brukar jag köra på den helsyntetiska varianten till min trimmade Rally (eller de otrimmade om jag ska köra långt)
/JM

Federico
Eftersom tillverkningen av gamla Vespamotorer är ganska så begränsad nuförtiden så undviker vi alla risker och kör med TTS. Overkill kanske, men vi vet att om det en dag blir riktigt jobbigt i motorn så kanske overkillen räddar. Bättre vara förberedd än senare ångra sig. Luktar gott och bakomåkare behöver inte ty sig till gasmask. Säkert ekologiskt snällare också. Dessutom betalde jag "bara" 50 euro för tre flaskor TTS senast (bönade om litet mängdrabatt). Det blir ju 17 euro per flaska, vilket är billigare än 219 kr.
Och champagne är faktiskt en bra dricka till mat, vet ni! Fick jag tips av någon en gång och det testade vi vid tillfälle. Stämmer faktiskt. Blodpudding däremot är jag nog litet motvillig att testa...
Men vad handlade den här tråden ursprungligen om egentligen?
Och champagne är faktiskt en bra dricka till mat, vet ni! Fick jag tips av någon en gång och det testade vi vid tillfälle. Stämmer faktiskt. Blodpudding däremot är jag nog litet motvillig att testa...

Men vad handlade den här tråden ursprungligen om egentligen?