Skillnad på P200 och PX 200?
Skulle nog föredra bil med släp. Det fixar du på en dag i alla fall.calle wrote:55 mil är inget på en P200moorflax wrote: Lite lite trist att just 81:an finns i Helsingborg, 55 mil ifrån mig.
Men men... tåg ner och sen stanna på halva vägen hem och övernatta.fixar du lätt på en dag!
Du ska köra en gammal scooter du inte känner till så väl en lång sträcka, risken att det händer något är inte försumbar. Dessutom är inte komforten SÅ bra. Eller det kanske är jag som är vek...
Du kan också:Bengan wrote:Skulle nog föredra bil med släp. Det fixar du på en dag i alla fall.
Du ska köra en gammal scooter du inte känner till så väl en lång sträcka, risken att det händer något är inte försumbar. Dessutom är inte komforten SÅ bra. Eller det kanske är jag som är vek...
1. ha en vän med släp i beredskap
2. mobiltelefon
3. verktyg
(bara retas lite...viktigaste är ju att du får en scooter du trivs med

Lycka till med ditt Vespaköp!
Med nyköpt scooter i 55 mil kan det bli ett äventyr att komma ihåg när adventsljusstakens elektriska lampor glimmar mot snön.

Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ja hur skulle det se ut? he hemoorflax wrote:Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Om du nu kör scooter hela vägen får du väl ta en före och efterbild, gärna med en babian vid sidan om så att det lätt kan jämföras.
Med en dålig sadel så är det lite smärtsamt de första tiotalet milen, sen brukar det bli avdomnat...efter 100mil scooter har man ingen känsla alls kvar ...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Sådärja!calle wrote:Ja hur skulle det se ut? he hemoorflax wrote:Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Om du nu kör scooter hela vägen får du väl ta en före och efterbild, gärna med en babian vid sidan om så att det lätt kan jämföras.
Nu börjar denna tråd spåra ur sådär skönt som den bara kan göra på www.sporthoj.com

Ju mer jag tänker på det, ju mer sugen blir jag på att köra hem den.
Jag körde en Gsx-R750 85:a upp till Haparanda för en massa år sedan.
100 mil enkel resa utan andra raster en tankstopp. Det funkade ju då, så då kanske det funkar med halva sträckan nu när jag är dubbelt så gammal med hälften av förståndet.

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
55 mil med en fungerande P/PX är ingen match, förutom att man kan få lite ont i rumpan och ryggen.
När jag köpte min första scooter så körde jag den från Surte utanför Göteborg upp till Stockholm, ungefär samma distans. Det var en PX125, så jag kunde inte ligga riktigt lika snabbt som du kommer kunna göra med din. Jag var således ganska tacksam när Södertälje uppenbarade sig efter 9 timmar med tankstopp (för många) och mat. Väl hemma så var jag dock glad att jag hade gjort det, man upplever resan betydligt mer än med andra fordon, och då talar jag inte om bekvämlighetsbiten.
Jag menar: Paris Dakar har körts med P200! Vad är då 55 mil på vanlig väg? Jag bara frågar!
Mvh
Guran
När jag köpte min första scooter så körde jag den från Surte utanför Göteborg upp till Stockholm, ungefär samma distans. Det var en PX125, så jag kunde inte ligga riktigt lika snabbt som du kommer kunna göra med din. Jag var således ganska tacksam när Södertälje uppenbarade sig efter 9 timmar med tankstopp (för många) och mat. Väl hemma så var jag dock glad att jag hade gjort det, man upplever resan betydligt mer än med andra fordon, och då talar jag inte om bekvämlighetsbiten.
Jag menar: Paris Dakar har körts med P200! Vad är då 55 mil på vanlig väg? Jag bara frågar!
Mvh
Guran
moorflax wrote:Sådärja!calle wrote:Ja hur skulle det se ut? he hemoorflax wrote:Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Om du nu kör scooter hela vägen får du väl ta en före och efterbild, gärna med en babian vid sidan om så att det lätt kan jämföras.
Nu börjar denna tråd spåra ur sådär skönt som den bara kan göra på www.sporthoj.com![]()
Ju mer jag tänker på det, ju mer sugen blir jag på att köra hem den.
Jag körde en Gsx-R750 85:a upp till Haparanda för en massa år sedan.
100 mil enkel resa utan andra raster en tankstopp. Det funkade ju då, så då kanske det funkar med halva sträckan nu när jag är dubbelt så gammal med hälften av förståndet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hela mitt liv har jag alltid varit ute efter den där kicken som en riktigt vass motorcykel kan ge. Nu vill jag testa det motsatta.Hedge wrote:55 mil med en fungerande P/PX är ingen match, förutom att man kan få lite ont i rumpan och ryggen.
När jag köpte min första scooter så körde jag den från Surte utanför Göteborg upp till Stockholm, ungefär samma distans. Det var en PX125, så jag kunde inte ligga riktigt lika snabbt som du kommer kunna göra med din. Jag var således ganska tacksam när Södertälje uppenbarade sig efter 9 timmar med tankstopp (för många) och mat. Väl hemma så var jag dock glad att jag hade gjort det, man upplever resan betydligt mer än med andra fordon, och då talar jag inte om bekvämlighetsbiten.
Jag menar: Paris Dakar har körts med P200! Vad är då 55 mil på vanlig väg? Jag bara frågar!
Jag funderade länge innan jag kom på tanken med Vespa.
HD? Fjolligt
EU-Moppe? Tilltalar mig inte alls
Normal mc typ Honda Hornet? Aldrig i livet, hatar mainstream
Vespa? Jomenvisst, det funkar ju!
Jag är nu helt inne på att köra den hem. Antagligen lite dumt, men rätt ballt med en premiärtur på 55 mil.
Paris Dakar med en P200?


Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
patrikgrann wrote:http://www.dakardantan.com/forum/l-epop ... vt389.html

10-tumshjul i öknen? Nja... Det är nog en resa jag hoppar över.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Att köra långt på scooter är oftast rätt trevligt, man hinner fundera en del över livet. För några veckor sedan, när bl a Hedge och jag var på Sauna Run i Finland, körde jag på min PX 200 ensam först c:a 50 mil Göteborg-Stockholm (medvind, 6 tim 15 min, 17 l bensin) och sedan hem 50 mil till (motvind, 7 tim, 21 l bensin). Fullt njutbart, bara lite regn, och min rumpa är precis lika vacker som den alltid har varitHedge wrote:55 mil med en fungerande P/PX är ingen match, förutom att man kan få lite ont i rumpan och ryggen.

Däremot skulle jag nog tveka att köra samma sträcka på en nyköpt okänd hoj, risken för akutmek på vägen är inte försumbar ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ja, eller hur man behåller det, hur man nu vänder på det. Jag tycker mest jag brukar toklyssna efter visslande ljud, ha två fingrar på kopplingen, konstant räkna på bromssträcker som trumbromsar och 10"-hjul ger medans vespan vibrerar som om den skulle ramla isär vilken sekund som helst, alltjämnt med en hastighetsmätarnål som dallrar mot slutet av mätaren.... Vilket kanske innebär 115 km/h... Men mycket mer adrenalinkick än att hålla 200 km/h på en BMWjencla wrote:[
Att köra långt på scooter är oftast rätt trevligt, man hinner fundera en del över livet.

det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!patrikgrann wrote:http://www.dakardantan.com/forum/l-epop ... vt389.html
Federico
Ja varför inte? Det är väl inget jätteprojekt.Federico wrote:det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!patrikgrann wrote:http://www.dakardantan.com/forum/l-epop ... vt389.html
Bara att sätta igång

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Scootering hade ett grymt reportage för några nummer sedan. Där ser man ganska bra hur dom moddat PD-vesporna.
Bästa detaljerna är den gigantiska runda luftburken som sitter bredvid bensinkranen, och den underbara long range tanken som helt simpelt konstruerades genom att ta bort överdelen på två tankar och svetsa ihop dom. Underdelen sticker upp precis bakom den specialfjädrade ensitssadeln. För övrigt körde dom på 4.00 x 10 crossdäck och hade ett specialbyggt avgassystem som kröp in under vänsterkåpan.
Jaja. Om jag någonsin varit sugen på att bygga en replika, så är det en sån.
Mvh
Guran
Bästa detaljerna är den gigantiska runda luftburken som sitter bredvid bensinkranen, och den underbara long range tanken som helt simpelt konstruerades genom att ta bort överdelen på två tankar och svetsa ihop dom. Underdelen sticker upp precis bakom den specialfjädrade ensitssadeln. För övrigt körde dom på 4.00 x 10 crossdäck och hade ett specialbyggt avgassystem som kröp in under vänsterkåpan.
Jaja. Om jag någonsin varit sugen på att bygga en replika, så är det en sån.
Mvh
Guran
Federico wrote:det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!patrikgrann wrote:http://www.dakardantan.com/forum/l-epop ... vt389.html
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Är det ett extra luftfilter där datorväsk-kroken normalt är monterad under sadeln?moorflax wrote:Ja varför inte? Det är väl inget jätteprojekt.Federico wrote:det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!patrikgrann wrote:http://www.dakardantan.com/forum/l-epop ... vt389.html
Bara att sätta igång
Hade de inte en jättetank dessutom, som tog upp hela den bakre delen av sadeln?
Edit: posten är från för tre timmar sedan, hade hängt sig. Såg nu att Guran nämnt att det är en luftburk
