Hedge wrote:Ett indiskt motorblock är svårt att skilja från ett italienskt, men de italienska betraktas i de flesta fall som 'bättre' och mer värda. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
Det kan därför finnas en bra anledning för firmorna som plockar ihop vesporna, att låta stansa in ett italienskt serienummer i blocket, för att låta påskina att det är en genuin italiensk motor i hojen. Det säljer helt enkelt bättre. Problemet blir bara att den som köper en sån hoj hela tiden kommer köpa fel delar (lager, packboxar, etc) eftersom det finns skillnader mellan t ex p125 och Bajaj, även om de är små och inte direkt synliga med motorn ihop.
Som tidigare sagts i tråden, när det gäller sydostasienbyggda Vespor så finns inga absoluter. Allt är möjligt.
Edit: Sen att du inte kan SE att det är slipat, betyder inte att det inte ÄR slipat. Den här hojen:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ht=vietnam
...såg jättefin ut med lack och spackel på. Men jag skulle inte vilja åka många meter på den.
Mvh
/Guran
Ja vi får väl se hur illa detta är? Skall i alla fall plocka ner både motor och chassi i vinter och se om det gömmer sig några överaskningar.
Jag har heller ingen lust att åka på Vespan förrän jag vet att allting är okej.
Kör sporthoj annars så körnerven får sitt ändå.
VespaGBG wrote:Hedge wrote:Bara för att blocket är ett P125, behöver ju inte motorn i övrigt vara det. P-PX150-cylindrar passar rakt av på ett P125-block.
Så om de inte förfalskat motornnumret, så har du åtminstone EN del som faktiskt är Piaggio-orginal.
Mvh
Guran
Okej det är bra att veta. Skall mäta upp cylindern.
Varför skulle dom förfalska motornumret? Finns inga slipningar eller liknande varken på ramen eller blocket som skulle tyda på detta så det tror jag inte.
Hjälp! Vad är det för årsmodell??
Här finns rätt mycket, främst Bajajdelar som ska gå på auktion.
http://www.netauktion.se/auction/mopedg ... 008-08-12/
/P
http://www.netauktion.se/auction/mopedg ... 008-08-12/
/P
Det liknar definitivt inte min motorPaka wrote:Här finns rätt mycket, främst Bajajdelar som ska gå på auktion.
http://www.netauktion.se/auction/mopedg ... 008-08-12/
/P

Vilka marknadsvärden dom hade satt?
Jajamän! Kablar existerar i både fram&bakskärmfritte wrote:Kolla under fram & bakskärmen efter kablar...VespaGBG wrote:Hehehejencla wrote:Om reg.besiktning:
Kan du verklgen få en korrekt ljusbild från den strålkastaren? Som jag ser det på bilden verkar den peka typ 20 grader neråt? Men cool är den, och absolut inte från 1968 utan minst 10 år äldre. Farobasso kallas den i la bella Italia. Det här är ju i princip redan en custom-Vespa.
/jensLjusen fungerar inte? Dom har tydligen fungerat men detta är ett minne blott.
Ytterliggareen grej som jag får fixa. Kanske är ett kabelbrott?
Men det konstiga är att varken fram eller bak funkar.

Till och med upp till ljusomkopplaren på styret

Kanske ett jordfel
