Ska ta en tur till Classe och köpa magneter så snart jag kan...
Skulle svida med böter om man åkte fast, men det gör det ju å andra sidan vid felparkering också... och då är det på det hela taget bättre att satsa på att parkera så att man kan låsa fast ordentligt eftersom det lär svida rätt illa om man får vespan stulen också
Idag dök en Scarabeo 100cc upp som vi sålde på Hojladan med våran (o-patenterade) magnetplåtslösning på här i Enköping, en polare till "familjen" som fortfarande har den och åker på. Betänk att lösningen är år 2002 och kanske inte den "smygigaste" men scootern har bott i Järfälla och åkts på i Stor Stockholm sedan ny och aldrig har den blivit lappad då plåten ligger i topboxen så fort den parkeras....
Fasen, fick 700 spänn i böter igår när jag stod utanför jobbet på Katarinavägen. Det var knökfullt i MC-rutan så jag ställde den några decimeter utanför. Antar att det bara är att betala och se glad ut. Vi var minst 15 MC som fick vars 700 kr böter, så grattis till Vägverket (eller var pengarna nu hamnar). I fortsättningen plockar jag bort regskylten och drar på kapellet om jag tvingas ställa den lite tveksamt.
En kollega hittade en utredning med bl.a. beskrivning av ett rättsfall från 1999 om en överklagad p-bot;
"I ett beslut från 1999 (ÖA 2767-98) undanröjde Svea hovrätt en felparkeringsavgift för en motorcyklist som hade betalat parkeringsavgift men tagit biljetten med sig. Hovrätten anförde att den lokala föreskriften om parkeringsbiljetter är skriven för bilar och att motorcyklister har problem med att fästa biljetten på ett säkert sätt på sitt fordon.
Det förekommer att mc- och mopedförare får felparkeringsavgift eller kontrollavgift trots att de betalat parkeringsbiljett. De har i efterhand kunnat visa biljetten men ändå inte fått rättelse. Problemet med att fästa biljetten på ett fordon som moped eller mc är konkret, och det bordes införa lösningar. Fram tills att frågan är löst borde moped och MC få parkera utan att erlägga avgift."
700 kr om du stannar där det inte är tillåtet att stanna
på ett stoppförbud
mot färdriktningen
vinkel (utom på p-plats där det är skyltat så)
på en gångbana
på en cykelbana
på en refug
i ett cykelfält
på en p-plats för rörelsehindrad
inom 10 meter före – eller på – ett övergångsställe eller en cykelöverfart
inom 10 meter före – i – eller efter – en vägkorsning
i zoner med stoppförbud, till exempel vändzon, lastzon
långt ifrån körbanekanten
i ett kollektivkörfält
i terräng
för nära en spärrlinje
på en busshållplats (men du får stanna för att släppa av eller ta upp
passagerare om du inte hindrar bussen)
samt på andra sorters stoppförbud
Om du felaktigt fått en parkeringsanmärkning kan du överklaga. Du kan antingen direkt ta med p-anmärkningen till närmaste polisstation och förklara situationen, eller skriva eller e-posta till Trafikpolisenheten, utredningssektionen/parkeringsärenden.
Du måste betala även om du överklagar. Får du rättelse skickas pengarna tillbaka. Du har sex månader på dig att överklaga.
Kom ihåg att kontrollera uppgifterna på p-anmärkningen om vart du ska skicka din överklagan. Om marken är privat ska överklagan inte gå till polisen.
Får du inte rätt hos polismyndigheten kan du överklaga beslutet till tingsrätten. I vissa speciella fall kan du, om du får prövningstillstånd, därefter överklaga till hovrätten som är sista instans i felparkeringsmål.
Kanske ett överklagande kan se ut så här:
"Boten måste vara fellaktigt eftersom jag altid ta med mig skylten och p-vakten alltså inte kan veta regnummret"
700 kr för att det är en lastzon precis efter MC-rutan på Katarinavägen. Jag står med hjulet två decimeter över linjen, men får samma böter som om jag spärrat av hela lastzonen med en Dodge-van.
Den där utredningen ledde ingen vart och det är fortfarande så att MC och klass II moped måste betala p-avgift om man står på vanlig plats. Igen på gatukontoret eller Securitas (som sköter P-övervakning åt Stockholms stad) kan svara på var på MC:n som man ska fästa biljetten. Jag fick inte ens svar på om man kan ansöka om boendeparkering för en MC.
Terraplane Blues wrote:Vill bara tipsa om ett utmärkt sätt att slippa parkeringsböter. Clas Ohlsons neodym-magneter medger att skruva fast skylten i magneterna tack vare ett försänkt genomgående hål. Jag köpte två stycken neodym-magneter (art nr 31-566, häftkraft 31 kg/st) och skruvade fast i registreringsskylten:
Har testat påfrestningarna nu ett par dagar och skylten sitter kanonhårt (utan att rubbas det minsta) och motstår med lätthet eventuell fartvind, vibrationer, vägbumpar m m. Trots detta går skylten att ta loss enkelt med handkraft och rätt teknik (medelst dubbel handfattning).
Köp!
Nu har det gått ett halvår och mer än 700 mils daglig scooterkörning sedan jag skaffade magneter till regskylten - och jag måste säga att det funkar förträffligt bra! Parkerar varje dag (precis var jag vill, ti-hi!) i Malmö centrum, där lapplisorna är som hökar, och jag har alltså inte fått en enda parkeringsböter sedan konstruktionen med neodym-magneterna. Skylten har aldrig varit ens i närheten att lossna oavsett väder, vind och annat. Vid parkering rycker jag av den och lägger den under sadeln, eller tar den med mig om jag har väska.
Jag rekommenderar verkligen alla scooterister att investera i ett par neodym-magneter att fästa sin regskylt med. Sedan kan ni parkera var ni vill och lapplisorna kan inget göra. Så länge stat och kommun inte bemödar sig att skapa fler (och användbara) mc-parkeringar, är detta ett bra sätt att kringå den idiotiska lagen om att man inte får parkera en mc-scooter som man får parkera en klass II-moped. Seså, ut och handla magneter!