Bestridande och överklagan av parkeringsbot?
terraplane blues in da house:
Så där, ja! Nu kan jag stava till "rättshaverist" - för detta är verkligen vad jag siktar på att bli nu.
Om du läser mitt inlägg som du citerer ur så gjorde jag faktiskt en Edit och tonade ner lite bara så att rätt blir rätt och du inte tar mig till rätten för förtal eller något sånt. Ge dig du på parkeringsmyndiheterna men det hade varit lättare (och säkert billigare) att fixa till en avmonteringsbar nummerplåt så hade dom trott att det var en gammal moppe och inte lappat den....
Ser ut som om du låst fast hjälmen med låset genom och runt scooter & stolpe, så gjorde jag också en gång.... För många år sedan ägde jag den första och enda Buell White Lightning som fanns i Sverige och en varm sommarkväll var vi ute på stan och hängde runt Stureplan (detta var innan Brattsen tog över) slutade som vanligt på Spy Bar och kom ut på torget i småtimmarna, solen var på väg upp och resan ut till Vallentuna lockade, jag hade dragit ett kedjelås genom framhjulet trätt på hjälmen och runt cykelstället mitt på Stureplan (fick inga P-böter tack vare löstagbar nummerplåt), öppnade låset, startade hojen och tog upp hjälmen, hmmm fuktig... måste vara dagg, ska dra på den och F*N VA DEN STINKER!!! troligtvis har någon eller en hund pinkat i min hjälm, dumpar den (en nästan helt ny Simpsson Bandit för 5K) i en papperskorg och tar det lungt hem utan hjälm....
DP says: Sensmoral, Lås aldrig fast hjälmar och skaffa avtagbara nummerplåtar....
Så där, ja! Nu kan jag stava till "rättshaverist" - för detta är verkligen vad jag siktar på att bli nu.
Om du läser mitt inlägg som du citerer ur så gjorde jag faktiskt en Edit och tonade ner lite bara så att rätt blir rätt och du inte tar mig till rätten för förtal eller något sånt. Ge dig du på parkeringsmyndiheterna men det hade varit lättare (och säkert billigare) att fixa till en avmonteringsbar nummerplåt så hade dom trott att det var en gammal moppe och inte lappat den....
Ser ut som om du låst fast hjälmen med låset genom och runt scooter & stolpe, så gjorde jag också en gång.... För många år sedan ägde jag den första och enda Buell White Lightning som fanns i Sverige och en varm sommarkväll var vi ute på stan och hängde runt Stureplan (detta var innan Brattsen tog över) slutade som vanligt på Spy Bar och kom ut på torget i småtimmarna, solen var på väg upp och resan ut till Vallentuna lockade, jag hade dragit ett kedjelås genom framhjulet trätt på hjälmen och runt cykelstället mitt på Stureplan (fick inga P-böter tack vare löstagbar nummerplåt), öppnade låset, startade hojen och tog upp hjälmen, hmmm fuktig... måste vara dagg, ska dra på den och F*N VA DEN STINKER!!! troligtvis har någon eller en hund pinkat i min hjälm, dumpar den (en nästan helt ny Simpsson Bandit för 5K) i en papperskorg och tar det lungt hem utan hjälm....
DP says: Sensmoral, Lås aldrig fast hjälmar och skaffa avtagbara nummerplåtar....
Jösses. Man skulle kunna tro att dom har provision på böterna - ibland är dom bara FÖR nitiska. Problemet är att dom säkert har rätt, och att du kommer få svårt även med denna bot. Terräng? Jösses.
Det finns ju en "rimlighet" som borde kunna tillämpas. Den här gången har du ju faktiskt ställt dej så du inte hindrar nån, men bröt därigenom mot nån annan föreskrift som troligen i grunden ska förhindra att skrotbilar ställs i naturen.
Men visst - klart som korvspad att nåt måste göras. Försäkringarna (och antalet lösdrivande pundare/vandaler/tjuvar i Malmö) kräver fastlåsning, och allt som GÅR att låsa fast i står på icke-MC-område. Gissningsvis är det inte tillåtet att spänna en 3 meter lång kedja över en gångbana/kansten heller, så att man kan nå närmsta stolpe. Moment 22.
Om du inte kör skyltlöst framöver. Och då får du böter igen...
Du får börja med att lusläsa VTF och lokala ordningsstadgan för att försöka hitta generellt tillåtna p-ställen för MC. Om du inte hittar några som stämmer med föreskrifterna (OCH försäkringsvillkoren) i Malmö kommun, så bör du ha en poäng gentemot p-bolaget. Det är alltså inte rimligt av dom att kräva en korrekt parkering när möjligheterna inte finns. Att dom ber dej lämna PVn hemma om det är så besvärligt är möjligt, men än så länge är inte motorcyklismen förbjuden.
Lycka till.
Det finns ju en "rimlighet" som borde kunna tillämpas. Den här gången har du ju faktiskt ställt dej så du inte hindrar nån, men bröt därigenom mot nån annan föreskrift som troligen i grunden ska förhindra att skrotbilar ställs i naturen.
Men visst - klart som korvspad att nåt måste göras. Försäkringarna (och antalet lösdrivande pundare/vandaler/tjuvar i Malmö) kräver fastlåsning, och allt som GÅR att låsa fast i står på icke-MC-område. Gissningsvis är det inte tillåtet att spänna en 3 meter lång kedja över en gångbana/kansten heller, så att man kan nå närmsta stolpe. Moment 22.
Om du inte kör skyltlöst framöver. Och då får du böter igen...
Du får börja med att lusläsa VTF och lokala ordningsstadgan för att försöka hitta generellt tillåtna p-ställen för MC. Om du inte hittar några som stämmer med föreskrifterna (OCH försäkringsvillkoren) i Malmö kommun, så bör du ha en poäng gentemot p-bolaget. Det är alltså inte rimligt av dom att kräva en korrekt parkering när möjligheterna inte finns. Att dom ber dej lämna PVn hemma om det är så besvärligt är möjligt, men än så länge är inte motorcyklismen förbjuden.
Lycka till.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eh..va?
Edit: Du kan sluta vara spydig - dom böterna jag tänkte på var av annan art, nämligen dom du får om du blir tagen i trafik utan skyltar - i en flygande, t ex. Och dom är värre.
/R
Edit: Du kan sluta vara spydig - dom böterna jag tänkte på var av annan art, nämligen dom du får om du blir tagen i trafik utan skyltar - i en flygande, t ex. Och dom är värre.
/R
Last edited by Bluesman on Tue 29 Jul 2008, 10:06, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
/R
Men han ska ju inte köra utan vad är de du inte förstår??Bluesman wrote:Eh..va?
/R
Man kör MED skylt och parkerar UTAN!
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
Är du 1000% säker på att en registreringsskylt inte måste vara FAST monterad (= ditskruvad )på fordonet?
Jag är rätt säker på att man löper en risk att få böter för att ha brutit mot ett EG-direktiv eller nån paragraf i VTF om man kör med LÖSTAGBARA skyltar - återkommer med detaljer.
/R
Jag är rätt säker på att man löper en risk att få böter för att ha brutit mot ett EG-direktiv eller nån paragraf i VTF om man kör med LÖSTAGBARA skyltar - återkommer med detaljer.
/R
Hälsningar
/R
/R
Jag blev stoppad hösten 2006 och hade då kardborreskylt, dom klagade på vinkeln vilket jag absolut kan gå med på men dom sa inte ett ord om fastsättningen. Man kan ju välja på det eller p-böter, för mig är valet iaf väldigt enkelt.
Drg 200
Tph 173
Tph 173
bluesman in da house:
Är du 1000% säker på att en registreringsskylt inte måste vara FAST monterad (= ditskruvad )på fordonet
På 90% av alla nya fordon sitter nummerplåten inskjuten i en plastram (med dealer reklam), altså är bara ramen fast monterad och inte skylten och det är inga problem, visst kan man använda sig av en sådan och bara dra ut skylten vid behov med dels är dom fula och så skvallrar dom om att det ska sitta en skylt där, magneter på en "plåtis" är ju det absolut bästa dom kan inte veta om det är en moppe eller inte, idag säljs ju faktiskt ett flertal "PVC Scooters" som 25kph (utan plåt), EU-45 och 100cc eller 125cc lätt MC så hur ska dom kunna hålla koll på det....
DP says: Att åka utan plåt är olagligt, att parkera utan plåt är upp till samvetet...
Är du 1000% säker på att en registreringsskylt inte måste vara FAST monterad (= ditskruvad )på fordonet
På 90% av alla nya fordon sitter nummerplåten inskjuten i en plastram (med dealer reklam), altså är bara ramen fast monterad och inte skylten och det är inga problem, visst kan man använda sig av en sådan och bara dra ut skylten vid behov med dels är dom fula och så skvallrar dom om att det ska sitta en skylt där, magneter på en "plåtis" är ju det absolut bästa dom kan inte veta om det är en moppe eller inte, idag säljs ju faktiskt ett flertal "PVC Scooters" som 25kph (utan plåt), EU-45 och 100cc eller 125cc lätt MC så hur ska dom kunna hålla koll på det....
DP says: Att åka utan plåt är olagligt, att parkera utan plåt är upp till samvetet...
Japp, ni vinner. Jag kan inte heller hitta nåt tvingande om just monteringen. Bara böterna för saknad resp oläslig skylt. EG-direktivet handlar mer om synlighet och montering än om det ska vara fastskruvat. Så det är nog lugnt. Civil olydnad kanske lönar sej till sist. Fast det blir bökigt.
/R
PS: marre - är det värmen som gör dej så bitsk?
/R
PS: marre - är det värmen som gör dej så bitsk?
Hälsningar
/R
/R
Terraplane Blues wrote:Givetvis skall jag bestrida även denna p-bot bara för sakens skull, något jag uppmanar alla motorcyklister/scooterister att göra tills Malmö Kommun ger oss förutsättningar att parkera våra fordon på ett korrekt sätt, d v s någon form av möjlighet till förankring av fordonet, t ex en stolpe eller en ögla i marken inom eller i anslutning till en parkeringsruta.
Är det så illa att det inte går att lämna scootern utan att den blir stulen om man inte låser fast den i nåt? Jag är nog lite bortskämd här uppe. Risken för stöld finns givetvis, men känns inte som ett stort problem.Bluesman wrote:Försäkringarna (och antalet lösdrivande pundare/vandaler/tjuvar i Malmö) kräver fastlåsning, och allt som GÅR att låsa fast i står på icke-MC-område.
Har ni provat att framföra det här till trafikansvariga på kommunen? Vad får ni för respons där?
Någon som vet var man köper starka mobilmagneter?
Har förresten börjat nysta i problemet genom att kontakta Parkering Malmö och har pratat med högste chefen där. Där fick jag minsann inte gehör för mina åsikter, då vederbörande inte anser att p-vakter skall utfärda böter med fingertoppskänsla eller sunt förnuft.
För att framföra min kritik och mina synpunkter kontaktade jag istället Parkering Malmös övervakande enheter, Malmö Stads trafikregleringsenhet respektive markenhet. Dessvärre var samtliga höjdare där på semester och de vikarierande nissarna svarar inte. Gissar att jag får avvakta ett tag.
Sålänge Malmö Stad inte fixar så att jag kan parkera min scooter på ett korrekt och säkert sätt, kommer jag att fortsätta parkera min scooter där jag inte utgör något hinder ur trafiksäkerhetssynpunkt. De eventuella böterna kommer jag att bestrida enbart av principiella skäl.
Väljer jag att utrusta min regskylt med mobilmagneter skall jag börja okynnesparkera på trottoarer bara för att det är tillåtet att göra detta med oregistrerade fordon. Det är skoj att vara rättshaverist...
EDIT:
Har förresten börjat nysta i problemet genom att kontakta Parkering Malmö och har pratat med högste chefen där. Där fick jag minsann inte gehör för mina åsikter, då vederbörande inte anser att p-vakter skall utfärda böter med fingertoppskänsla eller sunt förnuft.
För att framföra min kritik och mina synpunkter kontaktade jag istället Parkering Malmös övervakande enheter, Malmö Stads trafikregleringsenhet respektive markenhet. Dessvärre var samtliga höjdare där på semester och de vikarierande nissarna svarar inte. Gissar att jag får avvakta ett tag.
Sålänge Malmö Stad inte fixar så att jag kan parkera min scooter på ett korrekt och säkert sätt, kommer jag att fortsätta parkera min scooter där jag inte utgör något hinder ur trafiksäkerhetssynpunkt. De eventuella böterna kommer jag att bestrida enbart av principiella skäl.
Väljer jag att utrusta min regskylt med mobilmagneter skall jag börja okynnesparkera på trottoarer bara för att det är tillåtet att göra detta med oregistrerade fordon. Det är skoj att vara rättshaverist...

EDIT:
Ja, stölder av scootrar i allmänhet är ett gigantiskt problem här i Malmö. Generellt gäller här att ett visst klientel, som man enligt lag inte får peka ut som homogen grupp, har svårigheter att anpassa sig till samhällets normer och Svea rikes lag. Man tycks resonera att "din scooter är min scooter". Om detta beror på bristande uppfostran, s k "kulturkrockar" eller något annat kan jag inte svara på. Dock är det ett faktum och verklighet i dagens Malmö.Bengan wrote:Är det så illa att det inte går att lämna scootern utan att den blir stulen om man inte låser fast den i nåt? Jag är nog lite bortskämd här uppe. Risken för stöld finns givetvis, men känns inte som ett stort problem.
Kom över den här roliga tråden när jag sökte på låsmetoder för en px200 men fann den högst intressant i villket då jag själv har frågat mig många gånger hur F*N man ska göra och aldrig fått ett vettigt svar.
Några intressanta fakta för hur det sköts i Malmö... eller SKA skötas iaf
http://www.parkering.malmo.se/parkering ... kering.htm
Listan över MC-parkeringar (som vi nuförtiden också ska dela med EU-moppar) är ju inte direkt överväldigande... och, som det sagts flera gånger innan, vi hade velat ha en ögla/stång/båge som vi kan säkra fast våra fordon i.
Pratade för övrigt med en väldigt trevlig (jo; det finns faktiskt sådana tro det eller ej
) P-Lisa om just ngt att förankra scootern i. Hon tyckte själv att det var en bra idé, men att hon som P-vakt hade lika stort (litet) inflytande som en privatperson har. Hon tyckte dock att vi skulle lämna in det som förslag och om tillräckligt många gjorde det kanske det skulle få genomslagskraft.
En bra bild som visar hur de har löst det på vissa ställen i England (kallas för ett "Y-Anchor")

Några intressanta fakta för hur det sköts i Malmö... eller SKA skötas iaf

http://www.parkering.malmo.se/parkering ... kering.htm
Listan över MC-parkeringar (som vi nuförtiden också ska dela med EU-moppar) är ju inte direkt överväldigande... och, som det sagts flera gånger innan, vi hade velat ha en ögla/stång/båge som vi kan säkra fast våra fordon i.
Pratade för övrigt med en väldigt trevlig (jo; det finns faktiskt sådana tro det eller ej

En bra bild som visar hur de har löst det på vissa ställen i England (kallas för ett "Y-Anchor")

"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Jag har skrivit och föreslagit detta. Gör det ni också!bell wrote: Pratade för övrigt med en väldigt trevlig (jo; det finns faktiskt sådana tro det eller ej) P-Lisa om just ngt att förankra scootern i. Hon tyckte själv att det var en bra idé, men att hon som P-vakt hade lika stort (litet) inflytande som en privatperson har. Hon tyckte dock att vi skulle lämna in det som förslag och om tillräckligt många gjorde det kanske det skulle få genomslagskraft.
GT200 '07
Touring '60
Touring '60
vem ska man egentligen lägga in förslaget hos? Det lokala parkeringsbolaget (i detta fallet parkering malmö), till gatukontoret, kommunen..? Eller ska man ta det den omvända vägen och tipsa försäkringsbolagen om det så att de i sin tur sätter press?
Jag skickade förslag och en länk till tillverkarna av Y-anchor till Parkering Malmö. Här är deras svar
ännu ett slag för virusnojan...
Hej!
Vidarbefordrar ditt mejl till Olle Thor på Gatukontoret. Vi får väl se om han vågar öppna det.
Jag personligen gör det inte.
Med vänliga hälsningar
Ulf Nilsson

Men sa dar far de val inte svara? Pa Gatukontoret som lyder under kommunen maste de saval oppna det som diariefora det, och forhoppningsvis aven lasa det.
/.v
/.v
bell wrote:Jag skickade förslag och en länk till tillverkarna av Y-anchor till Parkering Malmö. Här är deras svar
Hej!
Vidarbefordrar ditt mejl till Olle Thor på Gatukontoret. Vi får väl se om han vågar öppna det.
Jag personligen gör det inte.
Med vänliga hälsningar
Ulf Nilssonännu ett slag för virusnojan...
hur ska du bestrida denna p-bot?jag tycker det ser ut som en klockren felparkering,bara för att kommun inte har byggt parkeringar som passar dina önskningar,så kan du ju inte parkera hur du vill,erkänn nån gång att du har gjort fel och betala boten!Terraplane Blues wrote:Så där, ja! Nu kan jag stava till "rättshaverist" - för detta är verkligen vad jag siktar på att bli nu.DP wrote:DP asks: Kan du stava till R Ä T T S H A V E R I S T ?????
Vi tog tåget till Köpenhamn igår förmiddag och jag parkerade primmyn på tågstationen Svågertorp i Malmö. Eftersom där inte fanns några anvisade mc-parkeringar och inga stolpar på de ordiniarie p-platserna, såg jag mig som vanligt tvungen att leta upp en stolpe där primmyn inte stod ivägen. Hittade en, vad jag tyckte, perfekt plats för ändamålet utanför tågstationens område på en oansenlig gräsplätt, där varken fotgängare, cyklister eller bilister uppehåller sig.
Når vi åter anlände till Malmö på kvällen hade jag givetvis erhållit 700 kr i böter för att jag stod parkerad på "gräs" som noteringen på boten gör gällande. Jag blir fan trött på Malmö Kommuns dåliga fingertoppskänsla när det gäller utfärdande av parkeringsböter! Givetvis skall jag bestrida även denna p-bot bara för sakens skull, något jag uppmanar alla motorcyklister/scooterister att göra tills Malmö Kommun ger oss förutsättningar att parkera våra fordon på ett korrekt sätt, d v s någon form av möjlighet till förankring av fordonet, t ex en stolpe eller en ögla i marken inom eller i anslutning till en parkeringsruta.
Oboy, det här skall kosta samhället pengar! Say goodbye till 50.000 nya skattekronor, skattebetalare!![]()
Mvh
/ Fredrik, rättshaverist...
Alltså, de är ju fan inte kloka parkeringsvakterna i Malmö. Själv har jag fått böter på de mest märkliga ställen; vid svågertorp, där jag parkerat dagligen under år när jag pendlade till Danmark, har jag aldrig fått böter men däremot handskfacket uppbrutet och alla verktyg stulna.Terraplane Blues wrote:
Oboy, det här skall kosta samhället pengar! Say goodbye till 50.000 nya skattekronor, skattebetalare!![]()
Mvh
/ Fredrik, rättshaverist...
För de som inte känner till det är Svågertorp ett tågstopp i Malmös periferi, mitt på en potatisåker, utan annan bebyggelse i närheten än ett köpcentrum (för ett par år sedan inte ens det), där företrädesvis pendlare som vill slippa trängseln på centralen stiger på tåget till Danmark.
Som jag ser det är enda lösningen i Malmö att ta med sig skylten när man parkerar, sett till faktumet att i Malmö, med ett par hundra tusen invånaer, finns det kring 3 MC-parkeringar....
Re: Bestridande och överklagan av parkeringsbot?
Jag håller med dig. Jag var med om nästan exakt samma sak i göteborg. Här är man nog rättslös. Att ha dessa "parkeringsregler" motverkar sitt eget syfte. Öka framkomligheten, minska avgaserna, minska allvarliga olyckor är skäl som de kommunala beslutsfattarna borde förstå. Det är tyvärr känslor som är med och styr här. Mopeder bullrar, ungdomar gillar dom och poliser har svårt att få fast dom, där har vi huvudskälen till att EU-mopeder betraktas som bilar ur parkeringssynpunkt tror jag.
Jag fick en bot på min MC för några år sedan, även min bror som stod bredvid på sin.. Ibland blir man bötfälld av slappfisor som bara vill jävlas med en.. Min polare har haft MC i 15 år och ställt sig överallt och aldrig fått böter. Härom dagen fick min bror ytterligare en bot på sin MC då den stod parkerad bakom hans hyreshus på gården längst med väggen och som dessutom hade ett MC cover över sig..
Dessa botrar går inte överklaga men att överklaga fortkörningsbötrar går! Jag lyckades när jag nekade till en fotad hastighetskamera för ett par månader sen. Sparade 3800 kr.
Ibland är det ett paragrafland man bor i ! men att gå upp till kamp ibland och bestrida kan ge resultat
Dessa botrar går inte överklaga men att överklaga fortkörningsbötrar går! Jag lyckades när jag nekade till en fotad hastighetskamera för ett par månader sen. Sparade 3800 kr.
Ibland är det ett paragrafland man bor i ! men att gå upp till kamp ibland och bestrida kan ge resultat