(Ännu en) konstig annons

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

VespaGBG wrote:
Terraplane Blues wrote:Är den också från göteborgsauktionen? Ytterligare en opportunist som vill tjäna sig en rejäl hacka då med andra ord? Någon som vet vad den kostade i auktionen? (Personligen skulle jag inte ens vilja ha den för en femhundring). En ful fisk!
Den vita "Vespan" gick för 2600:- och motorn för 700:- :/
Nån vill tjäna sig en rejäl hacka!
nu är det väl inte samma person som säljer motor och hel Bajaj?
Federico
VespaGBG
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by VespaGBG »

Federico wrote:
VespaGBG wrote:
Terraplane Blues wrote:Är den också från göteborgsauktionen? Ytterligare en opportunist som vill tjäna sig en rejäl hacka då med andra ord? Någon som vet vad den kostade i auktionen? (Personligen skulle jag inte ens vilja ha den för en femhundring). En ful fisk!
Den vita "Vespan" gick för 2600:- och motorn för 700:- :/
Nån vill tjäna sig en rejäl hacka!
nu är det väl inte samma person som säljer motor och hel Bajaj?
Det är säkert riktigt så jag borde ha skrivit "NÅGRA vill tjäna sig en rejäl hacka" :grin: Petimeter gubbe :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

VespaGBG wrote: :grin: Petimeter gubbe :grin:
:wink: :wink:

jag tycker inte att det är rättvist att blanda ihop de olika säljarna, en av dem tar orimligt höga priser och har en mängd felaktiga uppgifter i sina annonser, den som säljer vit bajaj kör inte samma tråkiga försäljningsstil och annonsen känns ärlig.
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:

jag tycker inte att det är rättvist att blanda ihop de olika säljarna, en av dem tar orimligt höga priser och har en mängd felaktiga uppgifter i sina annonser, den som säljer vit bajaj kör inte samma tråkiga försäljningsstil och annonsen känns ärlig.
Men det tycker jag... Båda är opportunistiska nasare som vill göra snabba och feta klipp. Jag gillar inte den typen av ockrare, som de båda defacto är. Hoppas deras skräp förblir osålt, mu-ha-ha-ha-ha... :evil:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

eru avundsjuk? :evil:
Terraplane Blues

fritte wrote:eru avundsjuk? :evil:
Näe, jag är inte den typen som är avundsjuk av mig - tvärtom! Jag gillar inte nasare som är ute efter att göra pengar helt enkelt. Det handlar om hut och vett, inget annat. Hurså?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

VespaGBG wrote:Men sicket pris :roll: 11000:- hua!
Bajaj är alltid underprisade he he
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:

Men det tycker jag... Båda är opportunistiska nasare som vill göra snabba och feta klipp. Jag gillar inte den typen av ockrare, som de båda defacto är. Hoppas deras skräp förblir osålt, mu-ha-ha-ha-ha... :evil:
Båda vill göra ett snabbt klipp, ja. Men ockrare? jag vet inte, det finns väl en lag som säger vad som anses vara ocker. I så fall är ju alla antikhandlare ockrare enligt dig, de kan ju ha köpt den dyra 25k vasen för en krona på loppis!
Kanske är det ocker om man drar till med rejält felaktiga uppgifter om ordinarie priser som inte stämmer alls?

Själv orkar jag inte bry mig om vad säljaren betalt för sina prylar, huvudsaken att jag anser att jag får ett bra pris. Därför är det viktigt att kolla runt ordentligt för att få veta vad ett "bra pris" är.

Det tråkigaste med de här "köpa - sälja vidare dyrt" annonserna är att aktiva scooterister i olika klubbar slutar med byteshandel och "kompispriser", tittar man tillbaka på scooterklubbens medlemmar för tio år sedan var det som jag upplevde det; otänkbart att köpa polarens eller andra medlemmars scooter och sälja vidare med feta påslag, det var otänkbart att försöka kränga på sina klubbkompisar prylar till överpriser.

I takt med att scooterpriserna (framför allt veteran) ökar snabbt så ser man en chans att tjäna pengar.

Det glädjer mig när jag hör historier om byteshandel, eller Bengan som ger bort gratisböcker, Terraplane som ger bort halva scooterramar... Man önskar lite mer av det.
Last edited by Federico on Thu 04 Sep 2008, 11:44, edited 4 times in total.
Federico
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Terraplane Blues wrote:Förresten, är det dig jag har sett ett par gånger på en modern svart Vespa i stan, tro?
Nope, min är tråkgrå.

/Svante
GT200 '07
Touring '60
Terraplane Blues

Federico wrote:Båda vill göra ett snabbt klipp, ja. Men ockrare? jag vet inte, det finns väl en lag som säger vad som anses vara ocker. I så fall är ju alla antikhandlare ockrare enligt dig, de kan ju ha köpt den dyra 25k vasen för en krona på loppis!
Kanske är det ocker om man drar till med rejält felaktiga uppgifter om ordinarie priser som inte stämmer alls?
Ja, jag anser att det är ocker när man försöker intala någon att en vara säljs till ett bra pris och så inte är fallet. Dessutom blir det extra tydligt när säljarna själva inte har gett en bråkdel av vad de vill ha. Och visst, de flesta antikhandlare är ockrare enligt mig. Bunta ihop och slå ihjäl dem bara! :wink:
Federico wrote:Själv orkar jag inte bry mig om vad säljaren betalt för sina prylar, huvudsaken att jag anser att jag får ett bra pris. Därför är det viktigt att kolla runt ordentligt för att få veta vad ett "bra pris" är.
Håller med dig i sak, men i de två exemplifierade fallen anser jag inte att något av priserna är ett "bra pris". 2600 kr för Bajajen och 700 kr för motorn (som säljarna tydligen gav på auktionen) får väl däremot anses som ett bra pris, även om jag själv inte hade varit intresserad att köpa prylarna för dessa summor.
Federico wrote:Det tråkigaste med de här "köpa - sälja vidare dyrt" annonserna är att aktiva scooterister i olika klubbar slutar med byteshandel och "kompispriser", tittar man tillbaka på scooterklubbens medlemmar för tio år sedan var det som jag upplevde det; otänkbart att köpa polarens eller andra medlemmars scooter och sälja vidare med feta påslag, det var otänkbart att försöka kränga på sina klubbkompisar prylar till överpriser.
Precis. Mitt önskemål är att alla typer av dylik hobby skall vara till för alla, d v s att alla har råd att utöva hobbyn, oavsett vad det nu än må vara. De senaste åren har folk t o m börjat spekulera i begagnade delar och objekt inom motorhobbyn, t ex gällande veteranmopeder. För 10-15 år sedan kunde man få en komplett veteranmoped för mellan 100-1000 kr. Idag kostar de sämsta objekten 3-4000 kr. Bisarr utveckling!
Federico wrote:I takt med att scooterpriserna (framför allt veteran) ökar snabbt så ser man en chans att tjäna pengar.
Visst, och det tycker jag är svinaktigt. Därför blev jag fullständigt vansinnig när en känd italienare ringde mig först av alla och försökte dra snyfthistorier för att få köpa min kompletta och fungerande Vespa Touring - dessutom hävdandes att 4500 kr, som jag begärde, var för dyrt. Han kunde tänka sig att vara så generös att han gav mig 2000 kr för denna, enligt honom, fullständigt ointressanta vespamodell. Grrr...
Federico wrote:Det glädjer mig när jag hör historier om byteshandel, eller Bengan som ger bort gratisböcker, Terraplane som ger bort halva scooterramar... Man önskar lite mer av det.
Va, jag har inte gett bort någon halv scooterram? Vi kom väl överens att jag skulle få 10 % av din lön i tio år framöver? Försök nu inte trixa, Federico - här ges inget bort gratis! :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote: Va, jag har inte gett bort någon halv scooterram? Vi kom väl överens att jag skulle få 10 % av din lön i tio år framöver? Försök nu inte trixa, Federico - här ges inget bort gratis! :wink:
det där stämmer inte, dealen var att jag skulle försöka hitta en billig parka åt dig och bränna några northern soul CD:s

:wink:

du kan få 10% på överskottet av alla mina scooteraffärer som gått med plus det senaste tio åren.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Terraplane Blues wrote: Va, jag har inte gett bort någon halv scooterram? Vi kom väl överens att jag skulle få 10 % av din lön i tio år framöver? Försök nu inte trixa, Federico - här ges inget bort gratis! :wink:
det där stämmer inte, dealen var att jag skulle försöka hitta en billig parka åt dig och bränna några northern soul CD:s

:wink:

du kan få 10% på överskottet av alla mina scooteraffärer som gått med plus det senaste tio åren.
Tack för den! :cry: Nu avslöjade du inför alla att jag egentligen vill vara en r-i-k-t-i-g scooterist med alla de nödvändiga tillbehören och musikplattorna. Därför känns det just nu som jag istället siktar på att bli en riktig biker (jag har faktiskt redan en tatuering på axeln som jag gjorde under min muckarresa 1991 - otroligt men sant!). Ingen som har en skinnväst med mycket fransar och tuffa tygmärken till salu?

Menar du allvar? 10 % på vinsten av dina scooteraffärer de senaste tio åren måste ju bli enorma summor, eller? För det är väl du som är Stockholms motsvarighet till Cippolino, som ryktet gör gällande? *skojar*
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:Därför känns det just nu som jag istället siktar på att bli en riktig biker (jag har faktiskt redan en tatuering på axeln som jag gjorde under min muckarresa 1991 - otroligt men sant!). Ingen som har en skinnväst med mycket fransar och tuffa tygmärken till salu?
vad är det för fel med fransar? En ung "Young", stenhård frissa, stenhård fransjacka!

Image

Image
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:vad är det för fel med fransar?
Äsch, kanske inget...

Image
Post Reply