Varför passar inte denna???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Re: Varför passar inte denna???

Post by Wally »

Testmonterade lite igen igår och blir fundersam över två saker utöver min saknade ögla vid bakre tankskruven:

1. När jag fäst pakethållaren i de främre skruvarna går inte sadeln att stänga längre? Ska man behöva ta ur hål på sadelfästet för fästena till hållaren?
2. Om jag skaffar ett extrahjul, får det verkligen plats där bak? Ser ut som om tanklock och ev sadeln kommer ta emot?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Wally wrote:Testmonterade lite igen igår och blir fundersam över två saker utöver min saknade ögla vid bakre tankskruven:

1. När jag fäst pakethållaren i de främre skruvarna går inte sadeln att stänga längre? Ska man behöva ta ur hål på sadelfästet för fästena till hållaren?
2. Om jag skaffar ett extrahjul, får det verkligen plats där bak? Ser ut som om tanklock och ev sadeln kommer ta emot?
Nu har jag ännu inte sett den IRL (som det heter på nätet) men fäste du de främre stagen under eller över sadelfästet? Tror de skall sitta över, det är kanske därför inte sadeln går att stänga. Då hamnar ju dessutom allting lite högre upp så du kanske får "frigång" över tanklocket? Bara en tanke, men...
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ronnie wrote:
Wally wrote:Testmonterade lite igen igår och blir fundersam över två saker utöver min saknade ögla vid bakre tankskruven:

Nu har jag ännu inte sett den IRL (som det heter på nätet) men fäste du de främre stagen under eller över sadelfästet? Tror de skall sitta över, det är kanske därför inte sadeln går att stänga. Då hamnar ju dessutom allting lite högre upp så du kanske får "frigång" över tanklocket? Bara en tanke, men...
Dokumentation!

Så här fäste jag.
bild1.JPG
bild1.JPG (88.43 KiB) Viewed 2732 times
Då uppstår detta.
bild2.JPG
bild2.JPG (74.65 KiB) Viewed 2732 times
Är jag helt dum i huvudet? Förstår inte riktigt hur den ska sitta annars. De andra hålen man ser på första bilden är där den förra, hemmabyggda pakethållaren satt. De ska väl inte vara där egentligen? Fäster jag istället hållaren i dem så går sadeln nästa natt stänga men hållaren hamnar väldigt långt bak och då kommer det inte gå att fästa någon ögla i den bakre tankskruven vad jag kan se.
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:De andra hålen man ser på första bilden är där den förra, hemmabyggda pakethållaren satt. De ska väl inte vara där egentligen? Fäster jag istället hållaren i dem så går sadeln nästa natt stänga men hållaren hamnar väldigt långt bak och då kommer det inte gå att fästa någon ögla i den bakre tankskruven vad jag kan se.
Jo, den ska fästas i de andra hålen.

Mvh

/ Fredrik
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Wally wrote:
Ronnie wrote:

Dokumentation!

Så här fäste jag.
bild1.JPG
Då uppstår detta.
bild2.JPG
Är jag helt dum i huvudet? Förstår inte riktigt hur den ska sitta annars. De andra hålen man ser på första bilden är där den förra, hemmabyggda pakethållaren satt. De ska väl inte vara där egentligen? Fäster jag istället hållaren i dem så går sadeln nästa natt stänga men hållaren hamnar väldigt långt bak och då kommer det inte gå att fästa någon ögla i den bakre tankskruven vad jag kan se.
Tror faktiskt de skall fästas i de bakre hålen. Syns på sadelfästet.

EDIT: Woodstock var snabbare! :wink:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Ronnie wrote:

Där ser man. Som sagt tyckte jag att hållaren hamnade alldeles för långt bak då. Och de smalare ribborna tycks inte hamna i något bra läge för att kunna fästa i den bakre tankskruven. Jag får återigen efterlysa någon vänlig själ som kan tänka sig att fota om de har samma pakethållare. Jag har googlat mig blodig utan resultat.
Woodstock

Post by Woodstock »

Wally wrote:
Ronnie wrote:

Där ser man. Som sagt tyckte jag att hållaren hamnade alldeles för långt bak då. Och de smalare ribborna tycks inte hamna i något bra läge för att kunna fästa i den bakre tankskruven. Jag får återigen efterlysa någon vänlig själ som kan tänka sig att fota om de har samma pakethållare. Jag har googlat mig blodig utan resultat.
Du lär inte hitta någon bild på Google, då denna pakethållare var unik för Sverige. Jag har en sådan, men min fästögla har släppt och försvunnit. Har dock för mig att öglan "förlängdes" genom ett v-format stag, ungefär så här:

Image

Mvh

/ Fredrik
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Woodstock wrote:
Wally wrote:
Ronnie wrote:

Du lär inte hitta någon bild på Google, då denna pakethållare var unik för Sverige. Jag har en sådan, men min fästögla har släppt och försvunnit. Har dock för mig att öglan "förlängdes" genom ett v-format stag, ungefär så här:

Image

Mvh

/ Fredrik
Tackar, får improvisera lite då.
Denna pakethållare är alltså ingen "officiell" extrautrustning utan från någon annan tillverkare? Läste jag någonstans om vilka årtal det handlade om (hittar inte inlägget nu)?
Härligt överdimensionerad är den i alla fall. :)
Post Reply