Jaha, så verkar det vara dags för motorrenovering då....

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Kolvringsgapet skall ligga mellan 0,025-0,040 mm. I med ringen i loppet (ovanför spolportarna) och mät gapet med bladmått. För stort = dags för nya ringar.

Mvh

Guran

primavera133 wrote:Okulärbesiktning är bra men slår inte "the hard facts"...

Har du petat ner kolvringarna i loppet och kollat spelet med bladmått? Kommer inte ihåg lagom tolerans i huvudet nu men det är det säkert ngn anna som kan upplysa om (eller göra en sökning på).

/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Och för litet kan innebära trubbel när de expanderar av värmen...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Kolvringsgapet skall ligga mellan 0,025-0,040 mm. I med ringen i loppet (ovanför spolportarna) och mät gapet med bladmått. För stort = dags för nya ringar.

Mvh

Guran

Någonstans mellan 0,030 och 0,035 - så jag verkar vara safe! :D

Grämer mig dock lite över det där med ramlagren. Med min vanliga tur lär jag väl upptäcka att de är tvärslut när grejerna kommit och jag arbetat mig längre in i motorn...
Men å andra sidan - eftersom jag inte märkt av något borde de väl vara ok, eller?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Förmodligen är det inga problem med dina lager. Toleranserna,smörjningen och belastning talar alla i Vespans fall för en låååång livslängd.

Tycker det byts alldeles för mycket lager i scooterkretsar egentligen. Känn efter det verkar glappa, gör det inte det, låt dom sitta. Tycker jag.

Mvh

Guran

Ronnie wrote:
Hedge wrote:Kolvringsgapet skall ligga mellan 0,025-0,040 mm. I med ringen i loppet (ovanför spolportarna) och mät gapet med bladmått. För stort = dags för nya ringar.

Mvh

Guran

Någonstans mellan 0,030 och 0,035 - så jag verkar vara safe! :D

Grämer mig dock lite över det där med ramlagren. Med min vanliga tur lär jag väl upptäcka att de är tvärslut när grejerna kommit och jag arbetat mig längre in i motorn...
Men å andra sidan - eftersom jag inte märkt av något borde de väl vara ok, eller?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Sådär, ja. Äntligen kom alla grejerna jag beställt så jag kan sätta igång!
Lagom till semestern, dessutom...perfekt!

Nu drar jag iofs iväg en vecka, men efter det har jag all tid i världen. Skall nog ha hojjen på vägen igen snart nog... :wink:
Post Reply