Kolvringsgapet skall ligga mellan 0,025-0,040 mm. I med ringen i loppet (ovanför spolportarna) och mät gapet med bladmått. För stort = dags för nya ringar.
Mvh
Guran
primavera133 wrote:Okulärbesiktning är bra men slår inte "the hard facts"...
Har du petat ner kolvringarna i loppet och kollat spelet med bladmått? Kommer inte ihåg lagom tolerans i huvudet nu men det är det säkert ngn anna som kan upplysa om (eller göra en sökning på).
Hedge wrote:Kolvringsgapet skall ligga mellan 0,025-0,040 mm. I med ringen i loppet (ovanför spolportarna) och mät gapet med bladmått. För stort = dags för nya ringar.
Mvh
Guran
Någonstans mellan 0,030 och 0,035 - så jag verkar vara safe!
Grämer mig dock lite över det där med ramlagren. Med min vanliga tur lär jag väl upptäcka att de är tvärslut när grejerna kommit och jag arbetat mig längre in i motorn...
Men å andra sidan - eftersom jag inte märkt av något borde de väl vara ok, eller?
Förmodligen är det inga problem med dina lager. Toleranserna,smörjningen och belastning talar alla i Vespans fall för en låååång livslängd.
Tycker det byts alldeles för mycket lager i scooterkretsar egentligen. Känn efter det verkar glappa, gör det inte det, låt dom sitta. Tycker jag.
Mvh
Guran
Ronnie wrote:
Hedge wrote:Kolvringsgapet skall ligga mellan 0,025-0,040 mm. I med ringen i loppet (ovanför spolportarna) och mät gapet med bladmått. För stort = dags för nya ringar.
Mvh
Guran
Någonstans mellan 0,030 och 0,035 - så jag verkar vara safe!
Grämer mig dock lite över det där med ramlagren. Med min vanliga tur lär jag väl upptäcka att de är tvärslut när grejerna kommit och jag arbetat mig längre in i motorn...
Men å andra sidan - eftersom jag inte märkt av något borde de väl vara ok, eller?