Nu har jag satt in den nya fjädern, och det funkar ganska fint.
Har dock inte kört så mycket men den niger fortfarande ganska mycke, men slår inte igenom som förr.
Nu skulle jag vilja göra en till som är ett litet snäppet styvare.
Tror du kan hjälpa mig och hitta en som skulle kunna passa?
Nu har jag satt in den nya fjädern, och det funkar ganska fint.
Har dock inte kört så mycket men den niger fortfarande ganska mycke, men slår inte igenom som förr.
Nu skulle jag vilja göra en till som är ett litet snäppet styvare.
Tror du kan hjälpa mig och hitta en som skulle kunna passa?
mvh C
OK, ska kolla, men kontrollmät 140-måttet,det kan vara det som spökar.
En kraftigare fjäder får inte plats, men eftersom din fjäder är längre än Federicos så används bara 2/3 av fjäderns kraft.
Kapa ner fjädern enligt bild, gör en distans 46 mm lång så används hela fjäderns kraft.
Jag trodde Federicos fjäder var i hårdaste laget så att din fjäder var längre såg jag som ett plus.
fritte wrote:En kraftigare fjäder får inte plats, men eftersom din fjäder är längre än Federicos så används bara 2/3 av fjäderns kraft.
Kapa ner fjädern enligt bild, gör en distans 46 mm lång så används hela fjäderns kraft.
Jag trodde Federicos fjäder var i hårdaste laget så att din fjäder var längre såg jag som ett plus.
Nu vet jag knappt någonting om fjädrar, så innan fritte svarar är det nog bäst att inte lyssna på mig.
Men är det verkligen korrekt att fjädern behåller sin fulla kraft nedkapad med 1/3?
Borde den inte ha en "kraftenhet" per varv, och med färre varv mindre kraft?
Dessutom, förloras inte fjädringsväg med en distans ilagd?
Hej igen Fritte
Din kunskap är imponerande
det låter ju undebart att om jag kapar så blir det styvare....
ska prova då jag får tid.
men nu sitter jag ju också med två orginalfjädrar i källaren.
min stilla undran är om jag kan använda dessa på något sätt i min andra ss-dämp och få gott resultat och där med spara ett fjäder inköp.
freeway wrote:men nu sitter jag ju också med två orginalfjädrar i källaren.
min stilla undran är om jag kan använda dessa på något sätt i min andra ss-dämp och få gott resultat och där med spara ett fjäder inköp.
mvh c
Fullt hoptryckta ger de inte den fjäderkraft du vill ha, du behöver en kraftigare fjäder.