Paka wrote:Har den sålts i Sverige är man ju i exakt samma situation om man hittar en hoj utan papper eller skyltar uppe på en loge. Varför dra in EU?
/P
Det är lite olika regler beroende vartifrån scootern kommer. Vid Import så gäller olika förfarande beroende på om landet man importerar från är EU, EES eller annat. i huvudsak gäller nog att fordonet inte ska vara stulet eller skrotat, men har du ett aktuellt registreringsbevis och ett kvitto mellan dig och personen registreringsbeviset gäller för så är det nog inga problem.
Om man däremot hittar en scooter utan papper på en loge så får man försöka hitta papper på länsarkiven som visar att fordonet tidigare har varit registrerat i sverige. Om inte det går så får man försöka hitta andra papper som bestyrker att fordonet har varit sverigeregistrerat.
Det är nya regler sedan februari och det verkar vara lite förvirrat än så länge. men i slutändan så avgörs det av en subjektiv bedömning och då gäller det att lägga fram så trovärdiga papper som möjligt.
Det verkar som om ursprungskontrollen fokuserar på fordonets identitet, inte modell.
Det här är min tolkning av det jag läst och fått reda på genom samtal med VV och frågar man någon annan så kanske man får ett annat svar.
