Upphottning av en TV175 motor

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

topps wrote:Det är 60mm stroke.
Ok, blir spännande!
topps wrote:Jag ska fundera ut lite hur jag gör med toppen eftersom det är förknippat med problemet jag har att det är drygt 6mm mellan kolven och cylindens kant vid Ö.D.
Jo, jag funderade lite på det... När man kör suzukikonversionen på 107 vevstake så brukar det vara kutym att korta cylindern vid foten för att kompensera för skillnaden i kompressionshöjd, kommer inte exakt ihåg på rak arm men (jag har för mig att) det skiljer 7 mm mellan japankolven och en vanlig 150/200 kolv (och alltså 2mm mellan japan och TV175 kolven). Kortar man mindre än 7 mm innebär det ju i praktiken en höjning av cylindern så det är ju en väg att gå kanske.

Apropå det så undrar jag lite över porttiderna som du fick (som iofs inte lät så tokiga), om jag inte tänker helt fel "borde" du, om du inte har kortat cyllen i basen, få myyycket längre spol och avgas duration, typ drygt 180 grader på avgas med 60 slag. Och kolvens topp borde vara en bra bit under portens golv i nedre vändläget? Men men, det ger sig. Kan återkomma när jag får tillbaks mina kära gamla anteckningar och trimlitteratur. Lycka till!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Med kapad cylinder i överkant 6,4 mm, blir avståndet till avgasporten 33,1 mm. När veven har rört sig 90 grader från TDC har kolven gått ner 34,3 mm, vilket innebär mer än 180 graders utblås..
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

När jag ser på dina uppmätta portar så får jag inte det als att stämma.

En avgasport som är 66,4-39,5 = 26,9mm hög
och spolportar som är 66,4-46,5 = 19,9 mm hög.

Jag kan nämna för jämförelse att en malossi 210 har 24mm hög avgasport och 11mm höga spolportar. !!!!!

Kolla noggrannt så att du verkligen är säker på nedre dödläge är vid portarnas underkant!

Med dina uppmätta mått får jag avgasduration 159,5 och spolduration 128,5. Det är förutsatt att kolvens övre vändläge är vid cylinderns överkant.

För att få dessa portvärden måste du alltså svarva av 6,4 i bottnen på cylindern.

Om du tex låter kolven vända 1mm under cylinderkanten så får du 163,4/132,7 graders porttider.

Som du ser så har du ett förutblås på endast (159,5-128,5)/2=15,5

Om du går åt andra hållet o låter kolvens överkant gå 1mm över cylinderkanten så får du ner spolportsdurationen till 124 grader.
Det är nog mer lämpligt värde att gå efter.

Om du då väljer ett förutblås på 25 grader så ser du att du ska ligga på 174 graders avgasduration.
Då vill du egentligen ha en avgasport som är 4-5 mm högre.

Det borde räcka för att få hyggligt drag i motorn.

Nu är mina porttider enbart baserat på dina uppmätta värden.
Om du vill ha excelarket så kan du leka själv med porttiderna.

Om du har måttet från avgasportens underkant til cylinderns överkant så kan man med lätthet bestämma avgasportens riktiga höjd.
Skulle gissa på att den är 58mm.

Det stämmer rätt hyfsat med en original avgasduration som är 152grader,
enligt den här sidan

http://scooter-center.com/assets/pdf/sc ... 2007_E.pdf
s41....

Är orolig för att kolven är för kort! Hur lång är den nu när den är kapad?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ett tips:

Gör en cylinder av rutat papper som precis passar inuti cylindern och sedan tejpar du den så att den inte rör sig. Se till att du markerar cylinderns topp och botten bara så att du har definitiva mätpunkter.

Skita sedan ner ett finger med grafit eller något annat lämpligt (golvsmuts funkar...), och kan du 'fingra' fram dina portar på papperscylindern inuti cylindern. Det går att använda en mjuk blyertspenna eller kol också, men jag tycker fingret funkar bäst.

Då får du en väldigt bra, skalenlig bild på hur dina portar ser ut, du kan mäta de exakta måtten både på portarnas läge och storlek. Gör du dessutom en mätning på kolven så kan du passa in den i bilden för att se hur den stämmer med alltihopa.

Mvh

Guran

[quote="topps"]En liten skiss på vad jag har mätt upp.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

freddarok wrote: ... drygt 180 grader på avgas med 60 slag...
fritte wrote:... vilket innebär mer än 180 graders utblås...
:wink:
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Tackar Topps.

Det får nog bli en Wiseco framöver. Verkar vara en grym kolv.
Har testat XP Trimtipsen till Tv175 tidigare. Fungerade utmärkt. Körde då med originalkolv.
Här kan du läsa några rader under rubriken Trimma TV175:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... =trim++175
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Här kommer lite bilder på hur det ser ut

När kolven är i sitt högsta läge:
Image

Som man ser är det ju ganska mycket kvar innan det blir nått komp att prata på med den här...

När kolven är i sitt lägsta läge:
Image

Här ett sträck kolven som markerar nedre kanten på insugsporten när kolven är i sitt lägsta läge.

Image

Nu med er input och efter att ha kollat lite så har jag konstaterat att det får bli en avsvarvning på cylinderfoten, bör ialla fall kunna ta några mm men om man tar för mycket kommer bla pinbultarna till insuget att ryka.

Mera bilder kommer när det blir svarv-tajm :)
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Är nyfiken på hur det gått med svarvandet och motorn i övrigt?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Det går ganska dåligt, har inte hännt mycket på det projektet på senaste tiden. Men kanske dags att kicka igång det hela igen ... vi får se
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

När jag kollade runt i garaget hittade jag ett nyt GP/DL block som jag visst hade glömt att jag köpt - med det kommer ju veven stämma mycket bättre så jag slipper svarva osv.

Har dock kommit på att jag har lite för många projekt i garaget och ingen Lambretta att sätta motorn i så jag funderar på att sälja av projektet till någon som har lite mera kraft att få ihop det hela.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

topps wrote:När jag kollade runt i garaget hittade jag ett nyt GP/DL block som jag visst hade glömt att jag köpt
!!!

Låter onekligen som om du borde dra ner på antalet projekt :grin:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply