Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Federico wrote:
blizzy wrote:
Federico wrote:
Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.

Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
jo,d e klart,men vad menar med riktig utrustning?Allt som behövs för det här vi diskuterar e ju en kompressor,resten e ju bara material.
Det är just den där kompressorn jag tänker på, gissar att de som köper sprayfärg inte har tillgång till kompressor. Utan kompressor blir det lägre nivå, så är det bara, det vet alla. Men det är ju inget fel att använda sprayburk, det kan bli förvånansvärt bra resultat. Tyvärr håller spraylack sämre mot lösningsmedel och mekaiskt slitage.

Jag tycker dina tips är bra, de är värdefulla för många här, det var inget negativt om det. Ville bara att de som väljer den lägre nivån ändå ska känna att det är något man kan göra utan helt värdelöst resultat. Jag kan tycka att det är ok att rolla sin scooter om man vill det också.
Det tråkiga med sämre materialval (lägre nivå) är ju att man lägger lika mycket tid på riktning av plåt, spackling m.m. sedan blåser man på en lack som inte håller. Det var kanske så du tänkte?

Förresten blizzy, har du några tips på att lacka utomhus? ska man bygga ett "tält" eller kan man köra i öppna luften?
jo,det va precis så jag menade,om man lägger ner så mkt jobb (och pengar) på rikt å spackling,sen börjar kladda med spray å roller etc.Så kan man lämna in den för lack,alltså om den e färdigslipad så blir det inte så dyrt,ska man köpa färg eller sprayburkar å grund å dyl. så e man snabbt uppe i en massa utlägg.
lacka utomhus?en stor fråga.....tält går ju,men dålig ventilation,sprutdimma!utan tält?nja,beror ju på hur kallt det är,var du är,i skogen?på ängen?på garageuppfarten?vilken färg?metallic?då e det ju vattenbaserat numera,du menar med kompressor å riktig färg?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Post Reply