fritte wrote:Utväxling är kuggkransen på kopplingens kuggantal dividerat med kuggdrevet på vevens kuggantal, standard PV är 61/24 = 2,54, den duger bra.
Förtydligande: Siffran för utväxlingen, 2,54 i det här fallet, anger hur många varv vevaxeln måste rotera för att kopplingsaxeln skall rotera ett varv.
Bustamente wrote:Aha, men då är det reed? Då skulle jag ha full cirkle vev och annan förgasare?
Det går att köra malossin med eller utan reed, du täcker helt enkelt för cylinderns insugsport med en medföljande platta om du ska köra vevstyrning. Men polinin blir nog bättre, följ frittes modell (alltså inte modell som i scootermodelltävlingen, där jag minsann tänker vinna i år, utan trim-modell, där jag villigt viker mig för frittes kunskap )
Nu börjar jag vela. Jag måste ta reda på lite mer om reed. Kommer nog ångra mig om jag inte konverterar till det. Vet för lite om det för att förstå vad jag behöver och vad som behöver göras med blocket. Vill ju få ut så mycket kraft jag någonsin kan ur primaveran, det var därför jag köpte den. Och om jag förstår rätt så är det reed som gäller då. Har sökt runt på forumet men hittar inte mycket info om reed. Finns det något tips om var man kan läsa sig till lite mer vad det innebär och vad som behövs? Gärna på något språk jag förstår (svenska eller engelska). Och tack för alla svar. Uppskattar verkligen hjälpen jag fått.
Då borde jag ha en fullcircle vev för bästa resultat? Vilken skulle funka bäst? De som är avrundade är för reedintag till vevhuset eller?
Det jag läst om att ta bort kompresionsplattan (vet inte äns vad det är) som jag läste i någon tråd här, och "massive milling" i vevhuset som jag läste på sip's sida, gäller det även vid direkt intake på cylindern?
I princip borde du inte behöva ta bort kompressionsplattan om du har insuget endast på cylindern. Worb5's reed-anpassade vev tror jag personligen mer på är fullcirkelvevarna i sammanhanget, dock bara en känsla
Jag ska ändå dela motorn och byta ut i princip allt, så jag kan ta bort allt som är rekomenderat att ta bort. Men man vill ju veta vad man pysslar med när man slipar i motorblocket och det vet jag inte i det här fallet.
Vad är det som gör fullcirklevevar bättre än andra när det gäller reed? Ger de bättre effekt på något sätt eller är de bara mer ballanserade eftersom det inte är någon öppning, och därmed håller bättre?
Jag ska ändå dela motorn och byta ut i princip allt, så jag kan ta bort allt som är rekomenderat att ta bort. Men man vill ju veta vad man pysslar med när man slipar i motorblocket och det vet jag inte i det här fallet.
Vad är det som gör fullcirklevevar bättre än andra när det gäller reed? Ger de bättre effekt på något sätt eller är de bara mer ballanserade eftersom det inte är någon öppning, och därmed håller bättre?
Prexis den menade jag Fullcirkelvevarna har ju förstås bra balans, men det har worb5's vevar säkerligen också. Vet inte om vanlig fullcirkel har någon annan fördel också. Det känns som om färskgaserna borde kunna slinka in fint i vevhuset med den rundade veven från worb5, men som sagt, bara en känsla (worb5's grejor brukar ju också vara poppis, kanske det som skapar känslan).
Kompressinsplattan är den del av vevhuset runt vevhusinsuget som tätar mot den stora platta delen av veven. Man ser den som en slät rektangel runt insuget från insidan (inringad i rött):
Kan ju vara lite vits att lämna den kvar, eftersom motorn annars är mer eller mindre oåterkalleligt reed-konverterad och den borde inte göra någon större skada (om nu inte fullcirkelveven verkligen är så stor att komp-plattan alltid måste bort)
Aha, så anledningen att kompresionsplattan skulle bort är att det ska kunna komma runt bränsle i vevhuset? För att smörja lager då? Har det någon effekthöjande effekt också?
Ja jag lämnar den ju helst kvar om det inte ställer till några problem. Eftersom man verkar kunna köra med helt orginalvev så undrar man ju om det finns några andra nackdelar än att den är klenare och kan gå sönder. Om inte borde man ju kunna köra med en vanlig mazzucchelli racevev? För den är väl stabil nog att stå för trycket? Man sparar många hundralappar och så har man resurser om man skulle vilja konvertera tillbaka. Eller är jag ute och cyklar?
Nja, alltså kompressionsplattan är ju till för att insuget ska vara stängt medan kolven rör sig neråt och gasen komprimeras i vevhuset. Den konventionella veven tillsammans med kompressionsplattan fungerar som en slidventil och öppnar när kolven är på väg uppåt för att släppa in färskgaserna, samt stänger när kolven är på väg neråt för att skapa kompressionen i vevhuset. När man reedkonverterar vill man normalt ta bort kompressionsplattan för att veven inte ska ha någon inverkan på öppningen och stängningen av insuget. Detta gäller dock inte om du har insuget på cylindern, då kan veven stänga och öppna hur mycket den vill, insuget sitter ju ändå någon annan stans
I princip fungerar reed utmärkt med valfri vev, men en orginalvev är inte speciellt väl balanserad och har ju den klena konan. En rejsvev men 25/24-kona kommer fungera, även om en mer reedanpassad vev kan tänkas ge ännu lite mer.
Aha. Så en fullcirkelvev skulle inte få plats om man inte tog bort komplattan? Men worb5s reed-anpassade vev får plats med plattan kvar? Hur pass stor skillnad skulle man märka av det ökade kompet i vevhuset? Jag tror inte jag skulle konvertera tillbaka igen, men handlar det inte om mycket så lämnar jag hellre kvar plattan, ifall man skulle ångra sig i framtiden. Och hur mycket skulle det skilja om jag slängde in raceveven med stor kona? Är det flera hästar mindre eller knappt märkbart?
En fullcirkelvev får plats utan att man tar bort komplattan, men den saknar urtaget i veven för slidmatningen. Vet ej hur stor skillnad det gör, men du blir säkert nöjd med en vanlig mazzucchelli racevev.
Aha,ok. Ursäkta om jag är lite korkad nu, men varför ska man då ta bort plattan? Kommer fullcirkelveven att vara bäst så köper jag givetvis den, vill ju ha så bra som möjligt om man ändå ska köpa nytt...
Räknade lite på det och det blir närmare 10 papp Billigt nöje
Får spara ett par månader till... Det där med rakskurna drev är mest för att det låter häfftigt? Inget som man behöver?
Nu har jag mer eller mindre sparat ihop pengar till beställningen. Problemet är bara att packboxen för svänghjulssidan ä fortfarande "gul status"... Frågan är om man törs beställa när man inte är säker att man får med packboxen. Kan det bli så illa så att man står där efter allt slit och typ 10 papp i nerlaggda pengar med en värdelös motor som inte går att använda för att det inte finns någon packbox att få tag på?
De verkar vara olika mått. Hur vet man vilket som är rätt? 25x32x7B1SL eller 24x32x7B1SL. Hoppas verkligen på 24an som du nämndnu,r den finns ju i lager