Primavera trimmhjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

fritte wrote:Utväxling är kuggkransen på kopplingens kuggantal dividerat med kuggdrevet på vevens kuggantal, standard PV är 61/24 = 2,54, den duger bra.
Förtydligande: Siffran för utväxlingen, 2,54 i det här fallet, anger hur många varv vevaxeln måste rotera för att kopplingsaxeln skall rotera ett varv. :grin: :smile:
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Bustamente wrote:Aha, men då är det reed? Då skulle jag ha full cirkle vev och annan förgasare?
Det går att köra malossin med eller utan reed, du täcker helt enkelt för cylinderns insugsport med en medföljande platta om du ska köra vevstyrning. Men polinin blir nog bättre, följ frittes modell (alltså inte modell som i scootermodelltävlingen, där jag minsann tänker vinna i år, utan trim-modell, där jag villigt viker mig för frittes kunskap :) :wink: )
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nu börjar jag vela. Jag måste ta reda på lite mer om reed. Kommer nog ångra mig om jag inte konverterar till det. Vet för lite om det för att förstå vad jag behöver och vad som behöver göras med blocket. Vill ju få ut så mycket kraft jag någonsin kan ur primaveran, det var därför jag köpte den. Och om jag förstår rätt så är det reed som gäller då. Har sökt runt på forumet men hittar inte mycket info om reed. Finns det något tips om var man kan läsa sig till lite mer vad det innebär och vad som behövs? Gärna på något språk jag förstår (svenska eller engelska). Och tack för alla svar. Uppskattar verkligen hjälpen jag fått.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ursäkta röran, men om jag tänker ha reed (vilket jag nu bestämt mig för) och kör med samma som Fredrick:

Cylinder Malossi 136cc
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8e187b6d9e


Förgasarkit 25mm MALOSSI, direct intake
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8e187b6d9e

och sedan lägger till:

HP4 Svänghjul, Tändplatta, Spole, Regulator:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 16053c1bda

Kopplingslameller + Fjäder:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 2ef737a1c7

Då borde jag ha en fullcircle vev för bästa resultat? Vilken skulle funka bäst? De som är avrundade är för reedintag till vevhuset eller?

Det jag läst om att ta bort kompresionsplattan (vet inte äns vad det är) som jag läste i någon tråd här, och "massive milling" i vevhuset som jag läste på sip's sida, gäller det även vid direkt intake på cylindern?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

I princip borde du inte behöva ta bort kompressionsplattan om du har insuget endast på cylindern. Worb5's reed-anpassade vev tror jag personligen mer på är fullcirkelvevarna i sammanhanget, dock bara en känsla :)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Menar du denna?:

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... b347b40efd

Jag ska ändå dela motorn och byta ut i princip allt, så jag kan ta bort allt som är rekomenderat att ta bort. Men man vill ju veta vad man pysslar med när man slipar i motorblocket och det vet jag inte i det här fallet.

Vad är det som gör fullcirklevevar bättre än andra när det gäller reed? Ger de bättre effekt på något sätt eller är de bara mer ballanserade eftersom det inte är någon öppning, och därmed håller bättre?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Bustamente wrote:Menar du denna?:

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... b347b40efd

Jag ska ändå dela motorn och byta ut i princip allt, så jag kan ta bort allt som är rekomenderat att ta bort. Men man vill ju veta vad man pysslar med när man slipar i motorblocket och det vet jag inte i det här fallet.

Vad är det som gör fullcirklevevar bättre än andra när det gäller reed? Ger de bättre effekt på något sätt eller är de bara mer ballanserade eftersom det inte är någon öppning, och därmed håller bättre?
Prexis den menade jag :) Fullcirkelvevarna har ju förstås bra balans, men det har worb5's vevar säkerligen också. Vet inte om vanlig fullcirkel har någon annan fördel också. Det känns som om färskgaserna borde kunna slinka in fint i vevhuset med den rundade veven från worb5, men som sagt, bara en känsla (worb5's grejor brukar ju också vara poppis, kanske det som skapar känslan).

Kompressinsplattan är den del av vevhuset runt vevhusinsuget som tätar mot den stora platta delen av veven. Man ser den som en slät rektangel runt insuget från insidan (inringad i rött):

Image

Kan ju vara lite vits att lämna den kvar, eftersom motorn annars är mer eller mindre oåterkalleligt reed-konverterad och den borde inte göra någon större skada (om nu inte fullcirkelveven verkligen är så stor att komp-plattan alltid måste bort)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha, så anledningen att kompresionsplattan skulle bort är att det ska kunna komma runt bränsle i vevhuset? För att smörja lager då? Har det någon effekthöjande effekt också?

Ja jag lämnar den ju helst kvar om det inte ställer till några problem. Eftersom man verkar kunna köra med helt orginalvev så undrar man ju om det finns några andra nackdelar än att den är klenare och kan gå sönder. Om inte borde man ju kunna köra med en vanlig mazzucchelli racevev? För den är väl stabil nog att stå för trycket? Man sparar många hundralappar och så har man resurser om man skulle vilja konvertera tillbaka. Eller är jag ute och cyklar?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Nja, alltså kompressionsplattan är ju till för att insuget ska vara stängt medan kolven rör sig neråt och gasen komprimeras i vevhuset. Den konventionella veven tillsammans med kompressionsplattan fungerar som en slidventil och öppnar när kolven är på väg uppåt för att släppa in färskgaserna, samt stänger när kolven är på väg neråt för att skapa kompressionen i vevhuset. När man reedkonverterar vill man normalt ta bort kompressionsplattan för att veven inte ska ha någon inverkan på öppningen och stängningen av insuget. Detta gäller dock inte om du har insuget på cylindern, då kan veven stänga och öppna hur mycket den vill, insuget sitter ju ändå någon annan stans :)

I princip fungerar reed utmärkt med valfri vev, men en orginalvev är inte speciellt väl balanserad och har ju den klena konan. En rejsvev men 25/24-kona kommer fungera, även om en mer reedanpassad vev kan tänkas ge ännu lite mer.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vitsen med fullcirklevev är att den fyller ut vevhuset mer, & då ger en högre vevhuskompretion. :grin: :smile: :grin: :smile:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha. Så en fullcirkelvev skulle inte få plats om man inte tog bort komplattan? Men worb5s reed-anpassade vev får plats med plattan kvar? Hur pass stor skillnad skulle man märka av det ökade kompet i vevhuset? Jag tror inte jag skulle konvertera tillbaka igen, men handlar det inte om mycket så lämnar jag hellre kvar plattan, ifall man skulle ångra sig i framtiden. Och hur mycket skulle det skilja om jag slängde in raceveven med stor kona? Är det flera hästar mindre eller knappt märkbart?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

En fullcirkelvev får plats utan att man tar bort komplattan, men den saknar urtaget i veven för slidmatningen. Vet ej hur stor skillnad det gör, men du blir säkert nöjd med en vanlig mazzucchelli racevev. :smile:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha,ok. Ursäkta om jag är lite korkad nu, men varför ska man då ta bort plattan? Kommer fullcirkelveven att vara bäst så köper jag givetvis den, vill ju ha så bra som möjligt om man ändå ska köpa nytt...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Tror nog worb5s reed-anpassade vev är den bästa. :smile:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

He he... Ja jag kör nog på den. Återstår bara att se om de får in packboxen i lager, annars blir det problem....

Någon av dessa blås som skulle duga?

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8a5c682f9f

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8a5c682f9f
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vet ej, men http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8a5c682f9f är för motor med cylindern vänd med utblås framåt, den funkar inte för dig.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Down and forward funkar bra med högvarviga cylindrar, inte fullt så bra om du satsar på lite vrid.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det låter väl bra då. Malossi är väl högvarvig?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Till malossin bör den vara mycket bra.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Räknade lite på det och det blir närmare 10 papp :grin: Billigt nöje :/
Får spara ett par månader till... Det där med rakskurna drev är mest för att det låter häfftigt? Inget som man behöver?


Det här ska fungera bra ihop då?:

Carburetor kit 25mm MALOSSI V50/PV/ET3, direct intake
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8e187b6d9e

Racing cylinder 136cc MALOSSI
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8e187b6d9e

Racing crankshaft "Worb 5":
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Conversion kit HP4 ignition
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 16053c1bda

Kopplingslameller + Fjäder:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 2ef737a1c7

Bearing flywheel-side V50 / PV:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 6980e128d2

Oil seal flywheel-side:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 6980e128d2

Racing exhaust SIMONINI V50 / PV ET3, down & forward:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 8a5c682f9f


Packboxen som ser ut att ha dåligt lagerstatus hos sip verkar finnas här:
http://www.scoot-parts.com/servlet/the- ... for/Detail
Någon som har erfarenhet av att beställa därifrån?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote: Det där med rakskurna drev är mest för att det låter häfftigt? Inget som man behöver?
Rakskurna kugghjul är då man vill ändra utväxlingen, de är billigare att tillverka än snedskurna. Snedskurna ger en jämnare kraftöverföring. :smile:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nu har jag mer eller mindre sparat ihop pengar till beställningen. Problemet är bara att packboxen för svänghjulssidan ä fortfarande "gul status"... Frågan är om man törs beställa när man inte är säker att man får med packboxen. Kan det bli så illa så att man står där efter allt slit och typ 10 papp i nerlaggda pengar med en värdelös motor som inte går att använda för att det inte finns någon packbox att få tag på?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

15582000 finns väl i lager? :smile:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

De verkar vara olika mått. Hur vet man vilket som är rätt? 25x32x7B1SL eller 24x32x7B1SL. Hoppas verkligen på 24an som du nämndnu,r den finns ju i lager :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Axeln är 24, så boxen bör vara det också... :grin:
Post Reply