Project "Lucy Vespa"...
ola in da house:
den var Syrabehandlad Inte en buckla på den minsann!!!!
Har testat syra ett par gånger och känt mig duktigt bucklig efteråt...
Hade jag bara anat hur det såg ut under så vete f*n om jag gått åt den så hårt med slipen men nu är det som det är, vore såååå cool med en plåtren 100% straight scoot a'la Cole Fosters Hammet 36 Coupe.
Edit: Ju mer jag tittar på bilderna ju mer ser jag Vespa linjer i den, helt otroligt att Italienarna skulle kopiera världens IMHO smootaste bil, det finns en dröm i mitt bakhuvud om en 36'a 3 fönsters, one day....




Men det är bara att glömma så bulig som den är men jag kör vidare och får jag bort all färg får den förbli plåtren på utsidan och någon form av lackering inuti & under skärm & motorutrymme, gillar skarpt texturen på motoremalj, kanske Volvo Penta grön, Chevy Orange eller Ford Blue, vi får se.....
DP says: Kul att kunna ta ut svängarna lite.....
den var Syrabehandlad Inte en buckla på den minsann!!!!
Har testat syra ett par gånger och känt mig duktigt bucklig efteråt...
Hade jag bara anat hur det såg ut under så vete f*n om jag gått åt den så hårt med slipen men nu är det som det är, vore såååå cool med en plåtren 100% straight scoot a'la Cole Fosters Hammet 36 Coupe.
Edit: Ju mer jag tittar på bilderna ju mer ser jag Vespa linjer i den, helt otroligt att Italienarna skulle kopiera världens IMHO smootaste bil, det finns en dröm i mitt bakhuvud om en 36'a 3 fönsters, one day....




Men det är bara att glömma så bulig som den är men jag kör vidare och får jag bort all färg får den förbli plåtren på utsidan och någon form av lackering inuti & under skärm & motorutrymme, gillar skarpt texturen på motoremalj, kanske Volvo Penta grön, Chevy Orange eller Ford Blue, vi får se.....
DP says: Kul att kunna ta ut svängarna lite.....
fritte in da house:
blue dot..YES!!
YES men då måste man ju ha bromsljus för att få den riktiga effeketen, NO då blir den lite renare men jag tror nog att det lutar åt vad du säger, men jag har ju båda glasen så man kan ju variera lite....
federico in da house:
men då måste den kompletteras med tärningsventilhattar och lite annat smått och gott
Eftersom jag kommer att åka med Moon Discs så syns inte ventilhattarna men bara för att så kommer det med största sannolikhet sitta någon form a Hot Rod era ventilhattar bakom kapslarna och på crossdäcket för Hillclimb & bus på grus så kommer det deffinitivt sitta en tärning på ventilen...
Som någon påpekade (och även jag) måste lyset ner lite men jag får nog vänta med den exakta montering till den står på hjul, måste finnas plats för armaturen bakom så att den inte tar i bakhjulet och sen ser man bättre vart den ska sitta när den står i rätt höjd....
federico in da house:
själv försöker jag leva efter måttot "less is more", i alla fall när det gäller min LowRider
Hittar jag något pågående project med bilder på den någonstans???? Har tillsammans med Max på Hot Rods by Max landat en komplett men sliten Vespa 180cc av modell sent 50 tidigt 60-tal, den är mörkblå och alla delar är där och ställdes undan när jag blev missionär i Afrika sluted av 70-talet enligt förre ägaren en präst i Svenska Kyrkan. Max har kollat den men han har ingen jättekoll på annat än SmallFrame och en så var det inte men tydligen var den 99.99% komplett och motorn gick runt så till nästa sommar blir den ytterligare en Hot Rod Vespa i Enköping coertesy of DP Race Tech & Hot Rods by Max....
Lite gnäll, beställde Dropped Bars från Worb5 och hade (vad jag tyckte) en fin dialog med Andreas Wrobel via mail, fick ett bra pris på ett komplett styre, gas, broms, koppling, etc. gick till banken och förde över nästan €300 för ca en månda sedan, NU är det TYST som i graven från dom, svarar inte på mail, inget styre här, omöjligt att få ett trackingnummer, on and on.... Ska ta mig i kragen och ge mig på telefonen och jaga dom där i Tysklandet men jag tycker att man borde kunna lita på folk, eller??? Visst inga stora pengar men jag har handlat från SIP länge & väl och därifrån funkar det 100%.....
DP says: Beställda & betalda delar som inte kommer suger!!!! Kan (just nu) inte rekommendera Worb5 för delar....
blue dot..YES!!
YES men då måste man ju ha bromsljus för att få den riktiga effeketen, NO då blir den lite renare men jag tror nog att det lutar åt vad du säger, men jag har ju båda glasen så man kan ju variera lite....
federico in da house:
men då måste den kompletteras med tärningsventilhattar och lite annat smått och gott
Eftersom jag kommer att åka med Moon Discs så syns inte ventilhattarna men bara för att så kommer det med största sannolikhet sitta någon form a Hot Rod era ventilhattar bakom kapslarna och på crossdäcket för Hillclimb & bus på grus så kommer det deffinitivt sitta en tärning på ventilen...
Som någon påpekade (och även jag) måste lyset ner lite men jag får nog vänta med den exakta montering till den står på hjul, måste finnas plats för armaturen bakom så att den inte tar i bakhjulet och sen ser man bättre vart den ska sitta när den står i rätt höjd....
federico in da house:
själv försöker jag leva efter måttot "less is more", i alla fall när det gäller min LowRider
Hittar jag något pågående project med bilder på den någonstans???? Har tillsammans med Max på Hot Rods by Max landat en komplett men sliten Vespa 180cc av modell sent 50 tidigt 60-tal, den är mörkblå och alla delar är där och ställdes undan när jag blev missionär i Afrika sluted av 70-talet enligt förre ägaren en präst i Svenska Kyrkan. Max har kollat den men han har ingen jättekoll på annat än SmallFrame och en så var det inte men tydligen var den 99.99% komplett och motorn gick runt så till nästa sommar blir den ytterligare en Hot Rod Vespa i Enköping coertesy of DP Race Tech & Hot Rods by Max....
Lite gnäll, beställde Dropped Bars från Worb5 och hade (vad jag tyckte) en fin dialog med Andreas Wrobel via mail, fick ett bra pris på ett komplett styre, gas, broms, koppling, etc. gick till banken och förde över nästan €300 för ca en månda sedan, NU är det TYST som i graven från dom, svarar inte på mail, inget styre här, omöjligt att få ett trackingnummer, on and on.... Ska ta mig i kragen och ge mig på telefonen och jaga dom där i Tysklandet men jag tycker att man borde kunna lita på folk, eller??? Visst inga stora pengar men jag har handlat från SIP länge & väl och därifrån funkar det 100%.....
DP says: Beställda & betalda delar som inte kommer suger!!!! Kan (just nu) inte rekommendera Worb5 för delar....
Projektet blev klart 2006:DP wrote: federico in da house:
själv försöker jag leva efter måttot "less is more", i alla fall när det gäller min LowRider
Hittar jag något pågående project med bilder på den någonstans????
Vespa GS 160 1962. Modifierad ram, droppat styre, sänkt 1" fram och bak, 110 däck fram och 130 bak m.m. Färg: Volvo dark-grey från 1969






[/list]DP wrote: Lite gnäll, beställde Dropped Bars från Worb5 och hade (vad jag tyckte) en fin dialog med Andreas Wrobel via mail...
Worb 5 har jag handlat av vid ett flertal tillfällen utan problemas, ring och kolla, min uppfattning är inte att han är den typen som försöker blåsa eller trixa med leveranser.
Federico
federico in da house:
Vespa GS 160 1962. Modifierad ram, droppat styre, sänkt 1" fram och bak, 110 däck fram och 130 bak m.m. Färg: Volvo dark-grey från 1969
YES YES sååååå rätt stuk!!!! Som du säger Less is more!!!! Färgen är en favorit, lite mörkare än Audis gråa, bara så snyggt med grå icke metallic lackeringar. Ska försöka hålla vårat project ganska stramt, lite ditt stuk men mer Hot Rod, sänkt JA, utan lister JA, metallflake KANSKE, breda chromade fälgar JA, whitewalls JA, modifierade Cadillac 57 kapslar KANSKE, Bellflower pipes KANSKE, etc. etc. etc......
DP says: Vill inte tro att Worbel blåst mig.....
Vespa GS 160 1962. Modifierad ram, droppat styre, sänkt 1" fram och bak, 110 däck fram och 130 bak m.m. Färg: Volvo dark-grey från 1969
YES YES sååååå rätt stuk!!!! Som du säger Less is more!!!! Färgen är en favorit, lite mörkare än Audis gråa, bara så snyggt med grå icke metallic lackeringar. Ska försöka hålla vårat project ganska stramt, lite ditt stuk men mer Hot Rod, sänkt JA, utan lister JA, metallflake KANSKE, breda chromade fälgar JA, whitewalls JA, modifierade Cadillac 57 kapslar KANSKE, Bellflower pipes KANSKE, etc. etc. etc......
DP says: Vill inte tro att Worbel blåst mig.....
Tack DP!DP wrote:federico in da house:
Vespa GS 160 1962. Modifierad ram, droppat styre, sänkt 1" fram och bak, 110 däck fram och 130 bak m.m. Färg: Volvo dark-grey från 1969
YES YES sååååå rätt stuk!!!! Som du säger Less is more!!!! Färgen är en favorit, lite mörkare än Audis gråa, bara så snyggt med grå icke metallic lackeringar. Ska försöka hålla vårat project ganska stramt, lite ditt stuk men mer Hot Rod, sänkt JA, utan lister JA, metallflake KANSKE, breda chromade fälgar JA, whitewalls JA, modifierade Cadillac 57 kapslar KANSKE, Bellflower pipes KANSKE, etc. etc. etc......
DP says: Vill inte tro att Worbel blåst mig.....
När vi var i norge med den grå och den gröna 2006 så var det faktiskt en kille med en GS160 i Audis grå. Audifärgen (om vi pratar den matta TT-färgen) är betyligt mycket mer blågrå än min. För min del var det Volvos Dark Grey eller Saab:s Malmgrå från -66. Men det blev Volvofärgen till slut. Lustigt nog såg jag en ny Fiat 500 i Skokloster som hade en väldigt lik grå färg, kollade fiats hemsida och hittade den under specialfärger för 500:an. ( http://www.meshmen.com/skokloster/images/IMG_4590.JPG ).
Annars gillar jag Volvos Graphite grey (1963 - 1966), det hade ju varit mer tidsenligt, men den är för mörk, man ser inte skillnaden på gråfärgen och de svarta detaljerna.
ps. den gröna Touringen har en VW-färg från 1974 (moss green metallic), en olivgrön som skiftar i guld. Näst intill exakt samma färg på amerikanska Ford i slutet av sextiotalet. Bl.a en Mustang 1970 har den. Tyvärr blir den alltid fel i nyans på digitalbilder (Vespan syns på omslaget till SSK:s kalender).
Federico
calle in da house:
Känner Andreas Wrobel lite och han en ytterst ärlig man, men har inte samma tyska ordning som vissa andra.
HÖJJ till det kan jag bara säga, igår landade en låda och när jag packade upp styret verkar det vid första anblick vara ett helt standard och inte det 4.5 cm dropped som vi var överrens om, måste ta en closer look, man borde ju se någon form av svets på undersidan eller???? ska jag behöva skicka tillbaka och sen vänta ytterligare 5 veckor på ett nytt, där rök Scooter Premiären i Tokholm men hoppas att ha den klar till Rat Fink Reunion den 26 Juli men vore kul att hoppa runt på den på Hälla parkeringen den 4 juli, vi får se.....
DP says: Hatar (är ett stort ord men...) att inte få det man betalar för, det suger....
Känner Andreas Wrobel lite och han en ytterst ärlig man, men har inte samma tyska ordning som vissa andra.
HÖJJ till det kan jag bara säga, igår landade en låda och när jag packade upp styret verkar det vid första anblick vara ett helt standard och inte det 4.5 cm dropped som vi var överrens om, måste ta en closer look, man borde ju se någon form av svets på undersidan eller???? ska jag behöva skicka tillbaka och sen vänta ytterligare 5 veckor på ett nytt, där rök Scooter Premiären i Tokholm men hoppas att ha den klar till Rat Fink Reunion den 26 Juli men vore kul att hoppa runt på den på Hälla parkeringen den 4 juli, vi får se.....
DP says: Hatar (är ett stort ord men...) att inte få det man betalar för, det suger....
svetsen kan vara osynlig när den mannen varit i farten. kan du inte knäppa en bild på styret, det är ju trots allt uppvinklat original på V50S (om du har den fyrkantiga lampan). se bara på mitt GS styre som är rakt från början, 20mm dropp på var sida syns nästan inte:DP wrote:calle in da house:
Känner Andreas Wrobel lite och han en ytterst ärlig man, men har inte samma tyska ordning som vissa andra.
HÖJJ till det kan jag bara säga, igår landade en låda och när jag packade upp styret verkar det vid första anblick vara ett helt standard och inte det 4.5 cm dropped som vi var överrens om, måste ta en closer look, man borde ju se någon form av svets på undersidan eller???? ska jag behöva skicka tillbaka och sen vänta ytterligare 5 veckor på ett nytt, där rök Scooter Premiären i Tokholm men hoppas att ha den klar till Rat Fink Reunion den 26 Juli men vore kul att hoppa runt på den på Hälla parkeringen den 4 juli, vi får se.....
DP says: Hatar (är ett stort ord men...) att inte få det man betalar för, det suger....

Federico
federico in da house:
kan du inte knäppa en bild på styret
Sagt & gjort.....


Ser nog ut som det är droppat så jag kan nog sova gott, eller vad säger expertisen????
Kunde inte hålla mig!!!! Hittade en gammal bagagekärra i en lada hos en polare, Ta den det e' ju punka på den, skojjar du sånt säger man inte nej till, dessutom var det en Tellus Maskin gjord I Vallentuna, jag pryade på Tellus i 8'an och många polare från uppväxten i Täby fick sina första jobb på Tellus, tillochmed Europamästaren i dragracing (på 2-hjul) Charley Karling började sitt arbetsliv där. Efter en omgång med stålborste för att få bort ca 20år av fågelbajs, mossa & annat otäckt så känndes den genast Hot Rod, målade fälgarna röda och slösade duktigt med kromade kupolmuttrar (5 på varje hjul), nya däck & slang sen behövde den något som man kan hålla i när man rullar runt den, 70'tals röda metallflake handtag passade som hansken och vad är en Hot Rod utan malteserkors lampa och lite klibbor!!! Nu kan jag dra runt blomkrukor, sopor, grenar, och den lär funka bra som arbetsbänk med saxlyften ovanpå.....




DP says: Blev ett litet sidospår där.....
kan du inte knäppa en bild på styret
Sagt & gjort.....


Ser nog ut som det är droppat så jag kan nog sova gott, eller vad säger expertisen????
Kunde inte hålla mig!!!! Hittade en gammal bagagekärra i en lada hos en polare, Ta den det e' ju punka på den, skojjar du sånt säger man inte nej till, dessutom var det en Tellus Maskin gjord I Vallentuna, jag pryade på Tellus i 8'an och många polare från uppväxten i Täby fick sina första jobb på Tellus, tillochmed Europamästaren i dragracing (på 2-hjul) Charley Karling började sitt arbetsliv där. Efter en omgång med stålborste för att få bort ca 20år av fågelbajs, mossa & annat otäckt så känndes den genast Hot Rod, målade fälgarna röda och slösade duktigt med kromade kupolmuttrar (5 på varje hjul), nya däck & slang sen behövde den något som man kan hålla i när man rullar runt den, 70'tals röda metallflake handtag passade som hansken och vad är en Hot Rod utan malteserkors lampa och lite klibbor!!! Nu kan jag dra runt blomkrukor, sopor, grenar, och den lär funka bra som arbetsbänk med saxlyften ovanpå.....




DP says: Blev ett litet sidospår där.....
det ser dessvärre inte droppat ut, jag trodde att du hade V50 styret med fyrkanting lampa och det är lite uppåtvinklat original. men det på dina bilder är vad jag kan se original som de runda ser ut från fabrikDP wrote:federico in da house:
kan du inte knäppa en bild på styret
Sagt & gjort.....
Ser nog ut som det är droppat så jag kan nog sova gott, eller vad säger expertisen????
Federico
federico in da house:
det ser dessvärre inte droppat ut, jag trodde att du hade V50 styret med fyrkanting lampa och det är lite uppåtvinklat original
Just det jag INTE ville höra, tyckte också det så misstänkt rakt ut, s*it!!! Den 4-kantiga lampan skrotade jag för jag ville ha en rund, passar mig mycket bättre. Måste slå en signal till Herr Worbel och reda ut detta.....
DP says: Jag som skulle få det kromat i dagarna, s*it....
det ser dessvärre inte droppat ut, jag trodde att du hade V50 styret med fyrkanting lampa och det är lite uppåtvinklat original
Just det jag INTE ville höra, tyckte också det så misstänkt rakt ut, s*it!!! Den 4-kantiga lampan skrotade jag för jag ville ha en rund, passar mig mycket bättre. Måste slå en signal till Herr Worbel och reda ut detta.....
DP says: Jag som skulle få det kromat i dagarna, s*it....
Vilken tomte som skickar ett obearbetat tillbaka! Gick han i sömnen och postade? Hoppas det fixar sig. Ses vi på Lördag?DP wrote:federico in da house:
det ser dessvärre inte droppat ut, jag trodde att du hade V50 styret med fyrkanting lampa och det är lite uppåtvinklat original
Just det jag INTE ville höra, tyckte också det så misstänkt rakt ut, s*it!!! Den 4-kantiga lampan skrotade jag för jag ville ha en rund, passar mig mycket bättre. Måste slå en signal till Herr Worbel och reda ut detta.....
DP says: Jag som skulle få det kromat i dagarna, s*it....
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
federico in da house:
Vilken tomte som skickar ett obearbetat tillbaka! Gick han i sömnen och postade? Hoppas det fixar sig. Ses vi på Lördag
Ja Tomte är väl bland det snällaste om honom i mitt vokabulär just nu, kunde ha köpt från SIP och fått RÄTT bitar men jag fick ett pris på komplett styre med gashandtag, växel och tillhörande smådelar, då jag var osäker på vad jag skulle behöva beställa från SIP för att få komplett (rookie Vespa skruvare) så drog jag iväg ett mail till dom som gör styrena SIP säljer och fick ett quote, jag brukar lita på folk, gör det dagligen i min verksamhet, och blir då slightly peed of när fel delar dimper ner. Ska göra ett försök att få rätt bitar från Herr Worbel ASAP, annars vet jag inte riktigt hur jag gör....
Hoppar nog över Scooter Premiären i Tokholm på lördag, ingen plåtis att åka på och PVC scootern börnade jag av bakdäcket på förra helgen, åka bil passar inte riktigt, trist.....
DP says: Just nu ganska trött på allt Vespa, det ska regna i helgen och det kom en last (flytande) från Tyskland igår så jag stannar nog hemma & dränker sorgen i helgen....
Vilken tomte som skickar ett obearbetat tillbaka! Gick han i sömnen och postade? Hoppas det fixar sig. Ses vi på Lördag
Ja Tomte är väl bland det snällaste om honom i mitt vokabulär just nu, kunde ha köpt från SIP och fått RÄTT bitar men jag fick ett pris på komplett styre med gashandtag, växel och tillhörande smådelar, då jag var osäker på vad jag skulle behöva beställa från SIP för att få komplett (rookie Vespa skruvare) så drog jag iväg ett mail till dom som gör styrena SIP säljer och fick ett quote, jag brukar lita på folk, gör det dagligen i min verksamhet, och blir då slightly peed of när fel delar dimper ner. Ska göra ett försök att få rätt bitar från Herr Worbel ASAP, annars vet jag inte riktigt hur jag gör....
Hoppar nog över Scooter Premiären i Tokholm på lördag, ingen plåtis att åka på och PVC scootern börnade jag av bakdäcket på förra helgen, åka bil passar inte riktigt, trist.....
DP says: Just nu ganska trött på allt Vespa, det ska regna i helgen och det kom en last (flytande) från Tyskland igår så jag stannar nog hemma & dränker sorgen i helgen....
Problem solved (hopefully)......
Fick ett snabbt svar (ca 2 timmar) från Herr Worbel som löd: Skicka tillbaka så fixar vi den ASAP Så nu måste jag packa om den, betala frakt till Tysklandet och hoppas att den kommer tillbaka snart med 4.5 cm dropp....
DP says: Helt plödsligt skiner solen och livet är lite lättare....
Fick ett snabbt svar (ca 2 timmar) från Herr Worbel som löd: Skicka tillbaka så fixar vi den ASAP Så nu måste jag packa om den, betala frakt till Tysklandet och hoppas att den kommer tillbaka snart med 4.5 cm dropp....
DP says: Helt plödsligt skiner solen och livet är lite lättare....
härligt! tänkte på ytbehandlingen du pratade om (krom)... är det inte snyggt med någon skalblästring eller annan polerad alu yta? krom i all ära, det kanske är det extrema du är ute efter? ska bli spännande att seDP wrote:Problem solved (hopefully)......
Fick ett snabbt svar (ca 2 timmar) från Herr Worbel som löd: Skicka tillbaka så fixar vi den ASAP Så nu måste jag packa om den, betala frakt till Tysklandet och hoppas att den kommer tillbaka snart med 4.5 cm dropp....
DP says: Helt plödsligt skiner solen och livet är lite lättare....
Federico