mmw kopplingskorg

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Men Patrik, inte är väl centrumet från MMW? Det är väl ett standard som du har övertrakasserat? 8)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jodå! Har inte så mycket med korgen att göra, helt rätt! Får sluta trimma så grejorna håller.... NOT!
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

jag antar att du har haft ganska många leenden innan den blev så där...

har noterat att dom flesta kopplingscentrumen är rätt glappa på axeln, så jag brukar alltid fylla förbandet med loctite 642 lagerlåsning... det blir bökigare att demontera kopplingen, men nån gång får man väl dra dit en avdragare.... .
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jo, lite ler man allt när man passerar "vanliga" hojar i drygt 140 blås.. :grin:
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Då har jag också hunnit testa lite och få till et koncept som jag hoppas lirar ganska bra.

Vad som inte funkar med MMW korgen är 4 tunna malossi lameller, det går inte att få att frikopla.

3 tjocka skivor typ RMS eller surflex funkar OK, men fortfarande får man ställa ned spelet till typ 0 för att det ska frikoppla med varm koppling.
Beaktas skall att RMS lamellerna är 3,25 tjocka och surflex är 3,00 så det skiljer ju nästan 1 mm på ett helt lamellpaket, dock så verkar surflex-lamellerna vara av tunnare plåt så det vill visa sig vilka som håller best, jag tänkte att testa båda.

DRT har skrivit ett tips för sin CNC-kopplingskorg som verkar vara lite djupare än MMW korgen som är 1 mm djupare än original.
Deras tips går ut på att man skär bort beläggningen på den yttersta skivan som ligger närmast låsringen och bara har belägg på ena sidan, sedan lägger man mellan där en tjock lamellskiva och enligt dom ska detta funka klockrent, och innebär att kopplingskorgen inte går mot kopplingskåpan då man komprimerar kopplingen lite till.

Jag testade detta ganska spontant och kan intyga att det funkar, dock inte helt efter anvisningarna. Med en tjock ekstra lamell och malossi kopplingsfjädrar så bottnar kopplingen vid 1,4-1,6 mm kompression, och på kopplingshändelen har man 2 mm slag på kopplingen så får man alltså inte full vandring på händeln vilket nog ville vara lite konstigt att köra med. Med DR sina kopplingsfjädrar som är tunnare så funkar det nog klockrent då man kan komprimera kopplingen lite till och samma sak gäller säkert för DRT korgen som är djupare.

Så jag tog en tunn lamell som är 2 mm tjock i stället för 3 mm och då gick det att komprimera kopplingen 2 mm i skruvstället och det verkade snurra med lågt nogt motstånd att frikopla. Så i med kopplingen och nu frikoplar det helt som det ska. Man kan stå med hojen på låg tomgång och lägga i växeln utan att den dör, och det kan man med fortfarande någon tiondel spel på kopplingshändeln.

så ni som redan kör med denna koppling och har fått det att fungera säg gärna till vad ni kör med för märke på lameller och stålskivor så kan man laga en lista över vilka som funkar och vilka som inte gör det.

med hårda malossi fjädrar så beter sig kopplingen precis så man förväntar att en en koppling ska på en trimmad motor. Lite hårdare på handen, men en del lättare att dosera vid fullgas starter än cosan.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply