Toppfart

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Re: lx

Post by Bergfors »

davsen wrote: Själv har jag en LX som jag tycker är väldigt vacker. Förutom sadeln. Håller med om att lxs är snygg men igen, sadeln är ett minus.
LXS finns med två olika sadlar, en kort och en lång. Du kan skaffa en sadel till LXS eller LXV och sätta på din LX.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
NCR
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Thu 12 Jul 2007, 19:31
Location: Göteborg

Re: Toppfart

Post by NCR »

Bergfors wrote:
Jörgen wrote:Hur fort går Lx125 resp fly125?
För och nackdeöar med varje modell.
Fördelen med LX125 är ju förstås att det är en Vespa.
Jag menar, kan du tänka dig själv att säga:
–Älskling jag tar Flyn och åker till ned Konsum.
eller
–Vi åker väl Fly till stranden idag?

Nej, det är ju uppenbart att det enda ord som passar i de meningarna är VESPA!

/Jörgen
Spelar roll, alla kallar min fly för Vespa ändå... 8) Desutom är det samma plast i Vesporna som säljs idag så "kvalitets"-argumentet är bara rent fisförnämt bs.
Piaggio Fly
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

LX är gjord av plåt.
davsen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 22 Aug 2007, 15:52

Re: lx

Post by davsen »

Bergfors wrote:
davsen wrote: Själv har jag en LX som jag tycker är väldigt vacker. Förutom sadeln. Håller med om att lxs är snygg men igen, sadeln är ett minus.
LXS finns med två olika sadlar, en kort och en lång. Du kan skaffa en sadel till LXS eller LXV och sätta på din LX.

/Jörgen
Jag vet. det tråkiga är bara att vill man ha en lxv sadel får man betala 4-5 tusen minst.
davsen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 22 Aug 2007, 15:52

Re: Toppfart

Post by davsen »

NCR wrote:
Bergfors wrote:
Jörgen wrote:Hur fort går Lx125 resp fly125?
För och nackdeöar med varje modell.
Fördelen med LX125 är ju förstås att det är en Vespa.
Jag menar, kan du tänka dig själv att säga:
–Älskling jag tar Flyn och åker till ned Konsum.
eller
–Vi åker väl Fly till stranden idag?

Nej, det är ju uppenbart att det enda ord som passar i de meningarna är VESPA!

/Jörgen
Spelar roll, alla kallar min fly för Vespa ändå... 8) Desutom är det samma plast i Vesporna som säljs idag så "kvalitets"-argumentet är bara rent fisförnämt bs.
Det fulaste som finns är plast som försöker se ut som ett annat material. Till ex kromad plast får en att vilja kräkas.(tog i lite där, jag vet) Fly är ett fult stycke plast men gör säkert sitt jobb helt ok.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Re: Toppfart

Post by Bergfors »

davsen wrote:Till ex kromad plast får en att vilja kräkas.
Jag håller med om att kromad plast är en styggelse. Tyvärr verkar riktigt krom inte längre tillverkas. De kromade delar som trots allt finns nu håller inte alls den kvalitet som kromet hade förr. De rostar på nolltid och saknar den där djupa lystern som gammalt krom har.
Jag vet inte vad det beror på. Kanske traditionell kromning är för miljöfarlig? Eller för arbetskrävande = dyrt?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Toppfart

Post by Federico »

Bergfors wrote:
davsen wrote:Till ex kromad plast får en att vilja kräkas.
Jag håller med om att kromad plast är en styggelse. Tyvärr verkar riktigt krom inte längre tillverkas. De kromade delar som trots allt finns nu håller inte alls den kvalitet som kromet hade förr. De rostar på nolltid och saknar den där djupa lystern som gammalt krom har.
Jag vet inte vad det beror på. Kanske traditionell kromning är för miljöfarlig? Eller för arbetskrävande = dyrt?

/Jörgen
Djupet och lystern får man genom tidskrävande polering och annan underbehandling, det är ingen som betalar för sådant idag.
Federico
NCR
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Thu 12 Jul 2007, 19:31
Location: Göteborg

Re: Toppfart

Post by NCR »

davsen wrote:
NCR wrote:
Bergfors wrote: Fördelen med LX125 är ju förstås att det är en Vespa.
Jag menar, kan du tänka dig själv att säga:
–Älskling jag tar Flyn och åker till ned Konsum.
eller
–Vi åker väl Fly till stranden idag?

Nej, det är ju uppenbart att det enda ord som passar i de meningarna är VESPA!

/Jörgen
Spelar roll, alla kallar min fly för Vespa ändå... 8) Desutom är det samma plast i Vesporna som säljs idag så "kvalitets"-argumentet är bara rent fisförnämt bs.
Det fulaste som finns är plast som försöker se ut som ett annat material. Till ex kromad plast får en att vilja kräkas.(tog i lite där, jag vet) Fly är ett fult stycke plast men gör säkert sitt jobb helt ok.
Finns inte nån plastkrom på min Fly, däremot finns det samma motor & elektronik i denna som i den andra ni pratar så varmt om. Sak samma, både ni och jag vet att detta är inget annat än märkessnobberi som inte imponerar på någon än eventuellt en annan Vespa-nerd. Prylarna har samma bra/dåliga kvalitet hur man än vrider och vänder på det. Vad jag och tydligen flera andra tillfälliga medlemmar på detta forum stör sig på är er nedlåtande attityd mot allt annat än det ni själva äger (som man knappast kan påstå är humor utan nästan börjar närma sig mobbing på sina ställen) . Jag läste i en tråd hur ni fnissade över att bli kallade "skitungar" eller vad det var. Jag å andra sidan är helt övertygad om att flera här fick sitt mc-kort gratis på det glada 70-talet och av den anledningen vill uppleva sin ungdom igen genom att betala lite extra för att få just den-och-den plastloggan på sin sccoter. Det är helt ok, men försök inte vara kaxiga för att ni äger en sccoter av ett visst märke, då blir det bara lätt patetiskt (och det blir dåligt med tillväxten i er klubb för ryktet om er inställning sprider sig snabbt i vårt lilla land).
Piaggio Fly
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Håller med om att det är en väldigt nedlåtande attityd från vissa här inne, och när man försvarar sej ska man hålla en "lägre profil" tycker en av de värsta besserwissarna.
Det heter Scooterklubben och inte Vespaklubben.

Tex uttrycket "kinesmoppe" är bara så trendigt löjlig så man kan gråta, vad är då Vespa...Facistburk eller??..Låt oss se var Vespa lär tillverkas efter 2010....enligt Piaggio i Kina av Zongshen för att bli kostnadseffktivare då Piaggio-koncernen har ekonomiska problem. Detta står att läsa på nätet.

Låt oss vara en Scooterklubb och inget annat...men som det är nu har jag inget gott intryck av klubben och skulle definitvt inte köra på nån träff.... :/...typsikt svenskt beetende..."Volvo e bäst allt annat e skit"....prenumererar på både engelsk och tyska scooter tidningar och där är attityden betydligt trevligare!
Piaggio Skipper 172 -1994
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

intressant sätt du använder för att skapa nya vänner, lycka till! :smile: :smile:
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Såna vänner klarar jag mej utan, typ som du då!
Piaggio Skipper 172 -1994
davsen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 22 Aug 2007, 15:52

Re: Toppfart

Post by davsen »

NCR wrote:
davsen wrote:
NCR wrote: Spelar roll, alla kallar min fly för Vespa ändå... 8) Desutom är det samma plast i Vesporna som säljs idag så "kvalitets"-argumentet är bara rent fisförnämt bs.
Det fulaste som finns är plast som försöker se ut som ett annat material. Till ex kromad plast får en att vilja kräkas.(tog i lite där, jag vet) Fly är ett fult stycke plast men gör säkert sitt jobb helt ok.
Finns inte nån plastkrom på min Fly, däremot finns det samma motor & elektronik i denna som i den andra ni pratar så varmt om. Sak samma, både ni och jag vet att detta är inget annat än märkessnobberi som inte imponerar på någon än eventuellt en annan Vespa-nerd. Prylarna har samma bra/dåliga kvalitet hur man än vrider och vänder på det. Vad jag och tydligen flera andra tillfälliga medlemmar på detta forum stör sig på är er nedlåtande attityd mot allt annat än det ni själva äger (som man knappast kan påstå är humor utan nästan börjar närma sig mobbing på sina ställen) . Jag läste i en tråd hur ni fnissade över att bli kallade "skitungar" eller vad det var. Jag å andra sidan är helt övertygad om att flera här fick sitt mc-kort gratis på det glada 70-talet och av den anledningen vill uppleva sin ungdom igen genom att betala lite extra för att få just den-och-den plastloggan på sin sccoter. Det är helt ok, men försök inte vara kaxiga för att ni äger en sccoter av ett visst märke, då blir det bara lätt patetiskt (och det blir dåligt med tillväxten i er klubb för ryktet om er inställning sprider sig snabbt i vårt lilla land).
Det är ju väldigt uppenbart att någon här helst av allt skulle vilja ha en äkta vespa. Varför annars dessa långa "försvarstal"? Byt ut din plastchines mot en riktig Vespa om du nu känner så. Då ska du se att det blir bra.
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Utan Vespa och Lambretta hade det inte funnits någon Scooterklubb överhuvudtaget. 90% av medlemsscootrarna är just dessa märken och ytterligare 6-7% är andra plåtscootrar (Zündapp, Heinkel, Goggo, NSU, Crescent, Bajaj, Piatti, Rumi osv.) Två andra saker som de flesta i SSK delar är intresse för veteranfordon och annat gammalt mög samt kärlek till 60-talskultur.

Med detta i åtanke är det kanske inte så konstigt att det inte finns något brinnande intresse eller ens gillande för moderna "fula" plastscootrar hur praktiska de än må vara eftersom de har väldigt lite med scooterkultur att göra.

Hursomhelst har vi lämnat dörren öppen för vem som helst att delta i diskussionerna på forumet. Men om man är väldigt känslig för negativa omdömen/gliringar gällande kinesmoppar och annan automatplast, Honda Goldwing, matchande skinnställ med fransar eller sänkta Volvo 750 så är det kanske bättre att man hänger på något mer lämpligt forum.

"Man får ta det goda med det onda"
/Bill
davsen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 22 Aug 2007, 15:52

Post by davsen »

Bill Hicks wrote:Utan Vespa och Lambretta hade det inte funnits någon Scooterklubb överhuvudtaget. 90% av medlemsscootrarna är just dessa märken och ytterligare 6-7% är andra plåtscootrar (Zündapp, Heinkel, Goggo, NSU, Crescent, Bajaj, Piatti, Rumi osv.) Två andra saker som de flesta i SSK delar är intresse för veteranfordon och annat gammalt mög samt kärlek till 60-talskultur.

Med detta i åtanke är det kanske inte så konstigt att det inte finns något brinnande intresse eller ens gillande för moderna "fula" plastscootrar hur praktiska de än må vara eftersom de har väldigt lite med scooterkultur att göra.

Hursomhelst har vi lämnat dörren öppen för vem som helst att delta i diskussionerna på forumet. Men om man är väldigt känslig för negativa omdömen/gliringar gällande kinesmoppar och annan automatplast, Honda Goldwing, matchande skinnställ med fransar eller sänkta Volvo 750 så är det kanske bättre att man hänger på något mer lämpligt forum.

"Man får ta det goda med det onda"
/Bill
övertramp det där med automatplast tycker jag. 1. Det finns automatväxlade plåtvespor. 2. Svårt att argumentera bort att automat är överlägset manuellt i stadskörning. Varför skulle annars vespa sluta tillverka manuellt växlade vespor?
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Ok, då fick vi det klart då...som vissa av oss hävdat hela tiden....Man är inte välkommen i klubben om man inte kör typ veteran.
Piaggio Skipper 172 -1994
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

davsen:
-men inga manuella plastscootrar...vad jag vet
-inte för mig
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

k650: Så kan du tolka det om du vill men det är min helt personliga reflektion.

Alla med scooterintresse är välkomna i SSK men att mala om plastkinesers förtjänster är som att hylla Jönsson-ligan på ett Bergman-forum.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

tycker nog bättre om Jönssonligan än Bergmans alster... :grin:
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

fritte: Ok..."Bergman-filmer på ett Stefan & Krister-forum" då?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

OK!
NCR
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Thu 12 Jul 2007, 19:31
Location: Göteborg

Post by NCR »

k650 wrote:Ok, då fick vi det klart då...som vissa av oss hävdat hela tiden....Man är inte välkommen i klubben om man inte kör typ veteran.
Nej precis. Jag å min sida tänker nog fortsättningsvis hålla mig på de andra forumen där man diskuterar riktiga motorcyklar och där alla är välkomna tills mitt a-kort är klart. Dessutom slipper jag få gliringar när jag tankar om att jag kör moped, även om jag skulle komma på en tungviktsscooter av "fint" märke.
Bill Hicks wrote: Hursomhelst har vi lämnat dörren öppen för vem som helst att delta i diskussionerna på forumet. Men om man är väldigt känslig för negativa omdömen/gliringar gällande kinesmoppar och annan automatplast, Honda Goldwing, matchande skinnställ med fransar eller sänkta Volvo 750 så är det kanske bättre att man hänger på något mer lämpligt forum.
Det luktar absolut för mycket Autosol och Raketost här inne, nån som har tänkt på det?

I övrigt håller jag helt med k650 i hans förra inlägg och lämnar nu detta gubbdagis med en vift på min keps från 50-talet som farfar lämnade efter sig, alla som inte har en sån är idioter, bara så ni vet det. :razz:
Piaggio Fly
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Bill Hicks är typiskt en sån person som kan förstöra klubbanda med konservativt skitsnack......men gör som förra författare....vänder mej till mer seriösa forum än detta trams där tydligen fordonens tillverkningsland är viktigare än intresse.

Konstigt bara att om det nu verkligen är en seriös "scooterklubb" varför går då inte ordförande in och klargör detta.
Piaggio Skipper 172 -1994
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

NCR wrote:I övrigt håller jag helt med k650 i hans förra inlägg och lämnar nu detta gubbdagis med en vift på min keps från 50-talet som farfar lämnade efter sig, alla som inte har en sån är idioter, bara så ni vet det. :razz:
du är nog snart här igen & gnäller, då är du välkommen tillbaka :smile:
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

jag är 27 och kör vespa & lambretta.. har ingen gubbkeps..
btw, vad är raketost?
---------------------------------------------------------
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

k650 wrote: Konstigt bara att om det nu verkligen är en seriös "scooterklubb" varför går då inte ordförande in och klargör detta.
Jag tror dock forumet och Svenska Scooterklubben inte direkt är samma sak.

Forumet är precis vad det låter.
En del hävdar till och med att namnet kommer från det latinska ordet Forum :o


Alla äro vi sämst - alla äro bäst
Locked