El och inte el....

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Andréas wrote:Drar igång denna gamla tråden igen.

Jag håller på och fixar i ordning min gamle harv och funderar på om jag ska köpa ett kabel set från SIP. Vet nämligen inte vad som riktigt är felet för på V50 så funkar tutan när ljuset är på och dödaren funkar konstant. Men varken framljuset eller bakljuset lyser. Är detta logiskt?
Image[/url]

Vet inte om det här svarar på frågan men dödaren ligger i en egen krets och är således oberoende av lampor (se bild)

om jag tolkar shemat rätt så ligger däremot tutan och lysena på smma krets så om lamporna är avslagna så fungerar även inte tutan.

C
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Som så många andra så är el inte riktigt min grej, men skulle någon kunna förklara hur jag kan kontrollera om jag har kabelbrott på någon av kablarna som går till fram och baklampan? Vilka mackapärer behövs?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Andréas wrote:Som så många andra så är el inte riktigt min grej, men skulle någon kunna förklara hur jag kan kontrollera om jag har kabelbrott på någon av kablarna som går till fram och baklampan? Vilka mackapärer behövs?

1. lyser någon av lamporna? (testa både hel och halvljus)
2. Fungerar tutan?

C
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

crispin wrote:

1. lyser någon av lamporna? (testa både hel och halvljus)
2. Fungerar tutan?

C
He he... Det där har jag redan undersökt. Jag syftar mer på att jag vill ta reda på om det är kablarna som är boven i dramat eller om det är omkopplaren mm mm.

Jag har för tillfället monterat ner hela vespan så det är bara kablarna som är kvar i chassit.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Clas Ohlson
Multimeter analog CALTEK AG1100. Litet och smidigt universalinstrument....
Art. nr. 32-3179
149:-

Ställ in på motståndsmätning (resistans) och mät i kabelns ändar. :grin:
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Andréas wrote:
He he... Det där har jag redan undersökt. Jag syftar mer på att jag vill ta reda på om det är kablarna som är boven i dramat eller om det är omkopplaren mm mm.

Jag har för tillfället monterat ner hela vespan så det är bara kablarna som är kvar i chassit.
Jojo men jag har fortfarande inte fattat vad det är som inte fungerar? Vilka felsymptom har du?

C
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Jo, mitt problem är att varken framlampan eller baklampan lyser. Men både dödaren och tutan funkar som dem ska.Har provat med nya lampor både fram och bak. Så nu medans jag har den nerplockad vill jag passa på att kolla om jag har kabelbrott eller om det är något annat som spökar.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Du kan börja att kolla så att kontaktytorna för lamporna är ok och att ingen kabel har nötts av i övergången mellan styre och kaross.

Annars, köp mätaren som fritte rekomenderar eller nån annan billig på biltema t.ex och mät i ändarna på kablarna. kom ihåg att koppla bort ändarna innan du mäter så du inte får ett felaktigt värde pga mätströmmen tar en annan väg än genom kabeln.


Lycka till

C
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Så mätaren ska vara ställd på resistans. Vad får jag för värde om kablarna är hela?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

noll, eller nästan noll :mrgreen:
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Och om det är kabelbrott så misstänker jag att den visar tecken för oändligt motstånd?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Rätt! :mrgreen:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Nu får jag lov att dra igång denna tråd igen då 2 svänghjul avlidit inom loppet av 3 veckor, när de första dog så provade vi allt i elsystemet och hittade inget fel tills vi provade ett annat svänghjul då funkade det. Nu var det min tur att råka ut för samma sak, den startar och går på tomgång hur länge somhelst men såfort man gasar så dör den. Nytt svänghjul var dyrt så ja tänkte testa stället på surbrunnsgatan.

Någon som har några tips eller invändningar om det?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Jag har zappat upp mitt svänghjul på surbrunnsgatan
och det gick på 2 röda...Jag kollade inte om det gick att
lyftas med en skiftnyckel men jag tycker att det funkar bättre.
:smile:
Post Reply