Federico wrote:he he! 100% Italienska delar i den...Paka wrote:Ja, varför inte den Polo som Rimini har till salu nu? Det är ju mycket roligare att vara ensam om något.
/P
http://www.riminilambrettacentre.com/sc ... ter13.html
Li 150 Special Silver
Eller dra till Hamburg. Ebay number: 160151615887
SX200-motornumret ger jag dock inte mycket för.
/P
SX200-motornumret ger jag dock inte mycket för.
/P
SoulBoy wrote:England måste väl ändå vara ett av de dyraste ställen att gå via, både när det gäller priset och frakten? Fast det beror väl på om man har möjlighet eller intresse att renovera själv. Men om man ändå behöver byta allt innehåll i motorn så kanske en egen renovering är att föredra.
Jag tycker det verkar finnas gott om Lambrettor att få tag i ifrån Italien. Kolla in www.subito.it eller tex www.motovintage.it. Inga överpriser direkt. Och så får man ge igen för den italienske exportören.
/Ronny
är säkert helt ok att handla på plats nere i Italien med egen skåpbil, men jag skulle aldrig förskottsbetala och lita på att personen som säljer paketerar bra eller att fraktbolaget tog hand om den som jag ville.SoulBoy wrote:England måste väl ändå vara ett av de dyraste ställen att gå via, både när det gäller priset och frakten? Fast det beror väl på om man har möjlighet eller intresse att renovera själv. Men om man ändå behöver byta allt innehåll i motorn så kanske en egen renovering är att föredra.
Jag tycker det verkar finnas gott om Lambrettor att få tag i ifrån Italien. Kolla in www.subito.it eller tex www.motovintage.it. Inga överpriser direkt. Och så får man ge igen för den italienske exportören.
/Ronny
Federico
Ganskla juste grejor faktiskt om man vill bygga sig en juste Lambretta... skoj att de vänt S-stansen upp och ner på motorblocket...SoulBoy wrote:Vilken härlig byggsats! Ramen är en 125:a dessutom.Paka wrote:Eller dra till Hamburg. Ebay number: 160151615887
SX200-motornumret ger jag dock inte mycket för.
/P
/r.
Jag tycker mig mest se att våra höga renoveringskvalitet är mest en myt.Federico wrote:Däremot har man inte samma standard för renovering i Vietnam som vi är vana med
Det mesta är hemmabygge av folk som tycker sig vara händiga. Det ser oftast bra ut men faller ihop så fort man kört ett par dar.
Vettefan om jag tycker vi är så bra ändå.
Bara det är gjord av plåt så....
he he...håller med dig delvis, otroligt många kassa renoveringar i Sverige också.
Har ett litet fotoalbum från tiden då man hade scooterbutik där vi fotade skumma lösningar och dåliga reparationer, mörkrädd blir man ibland.
Men det finns också massa bra renoveringar i Sverige också för den delen!
I hong Kong är det en massa vespafirmor och massa vespor och de har allt från toppenkvalité på renovering till halvkasst.
/C
Har ett litet fotoalbum från tiden då man hade scooterbutik där vi fotade skumma lösningar och dåliga reparationer, mörkrädd blir man ibland.
Men det finns också massa bra renoveringar i Sverige också för den delen!
I hong Kong är det en massa vespafirmor och massa vespor och de har allt från toppenkvalité på renovering till halvkasst.
/C
Kvalitetskillnaden är ingen myt, vi pratar bara om två olika saker här.kejj wrote:Jag tycker mig mest se att våra höga renoveringskvalitet är mest en myt.Federico wrote:Däremot har man inte samma standard för renovering i Vietnam som vi är vana med
Det mesta är hemmabygge av folk som tycker sig vara händiga. Det ser oftast bra ut men faller ihop så fort man kört ett par dar.
Vettefan om jag tycker vi är så bra ändå.
När en privatperson i Sverige renoverar får man ju verkligen kolla upp saker, det kan vara allt mellan superbra till dess motsats. Beskrivningar som "helrenoverad" eller "toppskick" på blocket behöver ju inte betyda något alls, det är ju försäljarens egen bedöming utifrån dess kunskap och eget krav på kvalitet
Men jag tänkte inte i första hand på privatpersoner utan jämförde specialicerade företag i europa jämfört med specialiserade företag i Vietnam.
EM scooters, Ricambi (i Danmark) eller Veteran Vespa service i Norge för att ta några exempel nära oss. Lämna in en motor på renovering till någon av dessa och jag kan garantera att den är bättre renoverad med bättre delar än det vi ser från Vietnam.
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
Jag har nu fått hjälp att gå igenom motorn på min Silver Special och konstaterat ett växellådan var utschimsad och verkade bra. Koppling var OK men veven var totalkass. Staken satt inte centrerat och bussning istället för lager i tippen.
Lite andra hemlagade lösningar av mindre allvarligt slag avslöjades även.
Problemet med Vitnamesiska renoveringar är att det är lättare för verkstan att sätta en gubbe på att hempula och modifiera en del än att beställa en ny. Även om det är en billig del och närheten till Indien gör att det inte är några problem att få tag på allt, så kostar antagligen arbetskraft ännu mindre.
Nu rymmer antagligen scootern inga fler överraskningar av allvarligare slag.
Jag kan tyvärr inte rekommendera återförsäljaren eftersom jag tror att de medvetet sålde på mig denna cykel eftersom jag är från Sverige och inte kan bråka lika mycket med dem som en engelsk kund kan.
Summan av det hela är: det kunde gått värre.
Lite andra hemlagade lösningar av mindre allvarligt slag avslöjades även.
Problemet med Vitnamesiska renoveringar är att det är lättare för verkstan att sätta en gubbe på att hempula och modifiera en del än att beställa en ny. Även om det är en billig del och närheten till Indien gör att det inte är några problem att få tag på allt, så kostar antagligen arbetskraft ännu mindre.
Nu rymmer antagligen scootern inga fler överraskningar av allvarligare slag.
Jag kan tyvärr inte rekommendera återförsäljaren eftersom jag tror att de medvetet sålde på mig denna cykel eftersom jag är från Sverige och inte kan bråka lika mycket med dem som en engelsk kund kan.
Summan av det hela är: det kunde gått värre.
Anton
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna
Okej! Här kommer länken. Om du gör en förfrågan får du gärna säga att du fått tipset av Anton from Sweden. Det ger mig lite extra cred när jag ska kräva nya delar.
Länk:
http://www.classiclambretta.co.uk
Länk:
http://www.classiclambretta.co.uk
Anton
apeman2006 wrote:Okej! Här kommer länken. Om du gör en förfrågan får du gärna säga att du fått tipset av Anton from Sweden. Det ger mig lite extra cred när jag ska kräva nya delar.
Länk:
http://www.classiclambretta.co.uk
Jag kan göra det lite på skoj om du vill...
Som webutvecklare så har jag använt en sajts utseende som ett måttstock på hur seriösa ett företag är.
Den där sidan är helt bedrövlig och dem skulle jag aldrig köpa nått ifrån.
lcgb.co.uk hade någon jättebra guide på hur man bedömer kvalitet och fel på nyinköpta lambrettor. kommer inte ihåg länken. Men det verkar som att man tar den importfirman som de flesta verkar nöjda med.
Hade aldrig hört talas om Classic Lambretta förr.
Den där sidan är helt bedrövlig och dem skulle jag aldrig köpa nått ifrån.
lcgb.co.uk hade någon jättebra guide på hur man bedömer kvalitet och fel på nyinköpta lambrettor. kommer inte ihåg länken. Men det verkar som att man tar den importfirman som de flesta verkar nöjda med.
Hade aldrig hört talas om Classic Lambretta förr.
Bara det är gjord av plåt så....
kollade lite lite på classiclambretta sidan.
hur kan man lägga ut en bild som denna? ( http://www.classiclambretta.co.uk/brakes_.html )?
är man stolt över att sälja en lambretta som är renoverad på det här viset, kolla "vajerspännaren", kolla den överlackade smörjnippeln m.m. usch.
hur kan man lägga ut en bild som denna? ( http://www.classiclambretta.co.uk/brakes_.html )?
är man stolt över att sälja en lambretta som är renoverad på det här viset, kolla "vajerspännaren", kolla den överlackade smörjnippeln m.m. usch.
Federico
Ja, fy tusan, att inte byta gummiklossarna i gaffeln vid renovering är rent trafikfarligt, sen saknad smörjnippel till h-mätardrevningen är ju inte så bra.Federico wrote:hur kan man lägga ut en bild som denna? ( http://www.classiclambretta.co.uk/brakes_.html )?
Avsaknaden av brickan som låser framaxeln är totalt livsfarligt.
Uhu, man blir mörkrädd. Redan tidigare var man rädd för att provköra andras scootrar, men efter det här...
Jag håller med dig Kejj, eftersom jag är precis likadan.kejj wrote:Som webutvecklare så har jag använt en sajts utseende som ett måttstock på hur seriösa ett företag är.
Den där sidan är helt bedrövlig och dem skulle jag aldrig köpa nått ifrån.
Men faktum är att länder som exempelvis Italien lider brist på stil vad gäller webbsidor. ex: http://www.lambrettaclubitalia.it/
Detta till trots betyder det inte alltid att det är någon oproffsig människa/företag/organisation som ligger bakom.
se bara hur Mauro Pascolis hemsida såg ut i många år eller casalambretta.itMancino wrote:Jag håller med dig Kejj, eftersom jag är precis likadan.kejj wrote:Som webutvecklare så har jag använt en sajts utseende som ett måttstock på hur seriösa ett företag är.
Den där sidan är helt bedrövlig och dem skulle jag aldrig köpa nått ifrån.
Men faktum är att länder som exempelvis Italien lider brist på stil vad gäller webbsidor. ex: http://www.lambrettaclubitalia.it/
Detta till trots betyder det inte alltid att det är någon oproffsig människa/företag/organisation som ligger bakom.
Federico
jag säger bara UK:
http://www.afrayspeed.co.uk/index-frames.html
http://www.taffspeed.co.uk/
Två bra firmor men hemsidorna...
http://www.afrayspeed.co.uk/index-frames.html
http://www.taffspeed.co.uk/
Två bra firmor men hemsidorna...
Sorry to hear about your bad deal, the company you used is not a company i would recomend and there are a few more. As for importing from Italy go for it that is where all the brit firms pick up there stuff and India for the GP. The prices of Lambrettas is sky high because the people riding them are often 35+ have money to spend and will pay silly money. If you want a new motor it is best to buy a new sil200 curry burner and change the crank etc. This is the cheapest way of getting a quick reliable motor. If you would like to ask me about a company in England send me a pm and will give you an honest opinion.
Jag försökte ta kontakt med dem, men de verkar inte vara intresserade att sälja till Sverige merapeman2006 wrote:Okej! Här kommer länken. Om du gör en förfrågan får du gärna säga att du fått tipset av Anton from Sweden. Det ger mig lite extra cred när jag ska kräva nya delar.
Länk:
http://www.classiclambretta.co.uk

Tur att jag har ett objekt redan

/LambRicki(?)
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
- Location: Solna