Renovering av Vespa 50 L
funkar perfekt för mej,jag har vanlig xp.Bra renovering,liknar min renovering mycket,men jag blästrade aldrig ramen,endast hjulhuset.arfwidson wrote:inte pc och firefox heller, länkarna funkar inte...
tar bort lite av renoveringskänslan när man blästrar.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Ie firefox osv
Ok, jag tankade firefox och testade, funkade dåligt, det mesta beror på css, det fixar man lätt, men att det inte laddar bilder får jag titta på. Mac och safari kände jag inte ens till. PC fick jag kolla upp vad det var.
Grrr, browserkriget är riktigt surt, att det inte finns en standard.
Jag har några saker kvar på siten, så jag ska försöka fixa allt så småningom.
Blizzy, hur kan blästringen ta bort renoveringskänslan? Du menar att man ska slipa allt för hand. Blästring är det bästa och snabbaste sättet att få ramen rent, utan slit så klart.
Grrr, browserkriget är riktigt surt, att det inte finns en standard.
Jag har några saker kvar på siten, så jag ska försöka fixa allt så småningom.
Blizzy, hur kan blästringen ta bort renoveringskänslan? Du menar att man ska slipa allt för hand. Blästring är det bästa och snabbaste sättet att få ramen rent, utan slit så klart.
På webprojekt idag brukar man först se till att allt ser bra ut på firefox då denna följer alla webstandarder bäst och sedan anpassar man till de andra i ordningen safari, opera, IE7 och sist ie6 om kund kräver det.
Last edited by kejj on Tue 24 Jun 2008, 22:49, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Ie firefox osv
ja du svarar ju på frågan själv:renoveringskänsla=jobba(slita),dessutom ska man inte blästra om det verkligen inte behövs.slipa med maskin och för hand där man inte kommer åt.känna å smeka formerna,d e vespakänsla!anz wrote:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
-
- Administrator
Re: Ie firefox osv
Börjar bli något OT men då det ju faktiskt handlar om att bygga en site om scootrar så låter jag den hållas. (plus att det är mitt andra stora intresse i livet kanske har lkite med saken att göra...anz wrote:Grrr, browserkriget är riktigt surt, att det inte finns en standard.

För övrigt finns det en standard. www.w3c.org. Tyvärr följer inte Microsoft den standarden så bra. Men IE8 lär bli bättre säger de. Lär dröja ett tag innan den släpps dock.
Ett annat tips om man verkligen vill testa sin site i olika browsers är att Safari finns att ladda ner till PC nuförtiden. Firefox o Safari är störst på mac och de båda brusarna funkar i stort sett exakt likadant på PC resp Mac. Sen finns ju Opera även om den minskar i popularitet...
/JM, jobbar med att testa siter i olika browsers
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Inte är det lätt inte. Speciellt då man bygger en site lite som hobby för sitt intresse.
Firefox och installation av tillägget firebugg brukar kunna hjälpa en snabbt i webplatsbyggandet!
Fast nu har väl denna sida legat offline ganska länge eller hur? Får bara 404!
/KB en som lever på att bygga webplatser
Firefox och installation av tillägget firebugg brukar kunna hjälpa en snabbt i webplatsbyggandet!
Fast nu har väl denna sida legat offline ganska länge eller hur? Får bara 404!
/KB en som lever på att bygga webplatser
Små ändringar
Nu när allt är nästan klart tänkte bara tilläga hur jag löste ett problem som kanske kan hjälpa andra. Funkade fint för mig.
Jag saknade mutter till hastighetsmätaren. Ganska svår att hitta eftersom måttet är M11 med gängstigning 0,75. Tog en bit hårdplast, borrade ett hål några hundradelar mindre än själva mätaren och skruvade in plastbiten. Och tack vare det att hålet på muttern var lite mindre, skapades fina gängor på mutern, sen var det bara att såga av i lagom höjd och sätta fast. Sitter perfekt. Tänkte att det kunde kanske hjälpa andra. Har en till i reserv i fall någon behöver...
Ni kan se muttern på www.vespa50.se
Jag saknade mutter till hastighetsmätaren. Ganska svår att hitta eftersom måttet är M11 med gängstigning 0,75. Tog en bit hårdplast, borrade ett hål några hundradelar mindre än själva mätaren och skruvade in plastbiten. Och tack vare det att hålet på muttern var lite mindre, skapades fina gängor på mutern, sen var det bara att såga av i lagom höjd och sätta fast. Sitter perfekt. Tänkte att det kunde kanske hjälpa andra. Har en till i reserv i fall någon behöver...
Ni kan se muttern på www.vespa50.se
-
- Administrator
Just det! Och tro mig, det sitter ganska hårt men det går ändå lätt med en skifnyckel eller annat verktyg. Med fingrarna rubbar man den inte.
Det bästa är ju att det kostade inget. Snubben som sålde mätaren ville ha otroliga 4 Euro + frakt för en mutter som borde ha följt med från början.
Jag gjorde inte det för pengarna, utan för att ibland kan man faktist lösa det själv!
Det bästa är ju att det kostade inget. Snubben som sålde mätaren ville ha otroliga 4 Euro + frakt för en mutter som borde ha följt med från början.
Jag gjorde inte det för pengarna, utan för att ibland kan man faktist lösa det själv!
Jag är jättesugen på att se bilderna, men sidan fungerar fortfarande inte på en helt vanlig Macbook. Testade med Firefox och Safari.anz wrote:Har uppdaterat min lilla sida med några bilder samt nya Vespor. Check it out. Förresten så funderar jag på att byta ut nuvarande elsystem från 6 till 12 v med ett brytarlöst system. Någon som har gjort det på en vespa 50? i så fall vilka delar behöver man?
Hör av er...
Du kan inte länka in bilderna här i tråden?
Vh,
Johan
Hmmm, märkligt att det inte fungerar.
Ser du inget alls? Har du flashplugin installerat? Alltså, jag har ingen erfarenhet av mac men jag kollade med fiirefox och det funkade fint. Jag har även testat med linux och det funkade bra... Det är några småbuggar men inget jag fixar på ett tag...
Jag skulle kunna lägga in bilderna, men det handlar om ca 120 bilder och jag har tagit ytterliggare ca 70 bilder på den renoveringen jag gör på min senaste vespan. så det blir en del jobb...
Vet du vad, kan inte du kolla på en annan maskin med windows? Är det någon annan som har problem? för i så fall slänger jag webbsidan och gör en ny...
Ser du inget alls? Har du flashplugin installerat? Alltså, jag har ingen erfarenhet av mac men jag kollade med fiirefox och det funkade fint. Jag har även testat med linux och det funkade bra... Det är några småbuggar men inget jag fixar på ett tag...
Jag skulle kunna lägga in bilderna, men det handlar om ca 120 bilder och jag har tagit ytterliggare ca 70 bilder på den renoveringen jag gör på min senaste vespan. så det blir en del jobb...
Vet du vad, kan inte du kolla på en annan maskin med windows? Är det någon annan som har problem? för i så fall slänger jag webbsidan och gör en ny...
Intressant. Försökte kika runt lite i koden. Lösningen verkar bygga på någon sorts linlänkning av flashobjekt från php.
Förmodligen nått strul på själva flashobjektets fönster som den visas i.
Inte jobbat med Frameslösningar som denna på åratal men tror nog att det är där det brister nånstans. att själva flashobjektet och dess bild göms i FF, Safari o Opera.
Förmodligen nått strul på själva flashobjektets fönster som den visas i.
Inte jobbat med Frameslösningar som denna på åratal men tror nog att det är där det brister nånstans. att själva flashobjektet och dess bild göms i FF, Safari o Opera.
Jag har senaste Flashplayer installerat och alla andra Flash-sidor funkar perfekt.anz wrote:Hmmm, märkligt att det inte fungerar.
Nedan kan du se hur det ser ut:

/Johan
-
- Administrator
Fungerar inte i Firefox på PC heller, så det är något i ditt script som inte lirar med standards-följande browsers. Eller i Flashen, kanske.
Safari finns för övrigt till PC nuförtiden, så kan man enkelt kolla hur sitren ser ut för mac-användare.
/JM
Safari finns för övrigt till PC nuförtiden, så kan man enkelt kolla hur sitren ser ut för mac-användare.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ett tipps förrutom att hålla sig till W3C standard är att testa sin sites funktionalitet/utseende på en uppsjö av webbläsare och plattform med http://browsershots.org/ innan man släpper den.
Jag har i varje fall kommit på hur jag kan se bilderna i fullupplösning.
Bläddrar man fram till sidan med tumnageln man vill se, sedan högerklickar man på tumnageln man vill se och öppnar länken i ett nytt fönster, då får man upp ramen som inte funkar, t ex
http://www.vespa50.se/html_filer_bilder ... oto_id=142 (som förrutom texten inte innehåller någon bild)
Titta sedan på källan av den sidan där ser man bl a
../fotoalbum_bilder/vespa50_picture101.jpg är alltså relativa länken till bilden, klistra ihopp det till en länk http://www.vespa50.se/fotoalbum_bilder/ ... ure101.jpg
och man kan se bilden i full upplösning
/Aryan
Jag har i varje fall kommit på hur jag kan se bilderna i fullupplösning.
Bläddrar man fram till sidan med tumnageln man vill se, sedan högerklickar man på tumnageln man vill se och öppnar länken i ett nytt fönster, då får man upp ramen som inte funkar, t ex
http://www.vespa50.se/html_filer_bilder ... oto_id=142 (som förrutom texten inte innehåller någon bild)
Titta sedan på källan av den sidan där ser man bl a
Code: Select all
param name="movie" value="imageviewer.swf?image=../fotoalbum_bilder/vespa50_picture101.jpg&description=Den sitter riktigt bra! 40 kr plus frakt skulle det ha kostat. Aldrig i livet! Har en i reserv..."
och man kan se bilden i full upplösning

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ja, det stämmer att det finns många kunniga människor här på forumet.
Ok hoppas vi kan lämna webben åt sidan och prata "mopedos" istället. Jag tog mig lite tid idag och fixade några buggar. några återstår.
1- Huvudmenyn fungerar nu med både firefox och IE.
2- Har även kollat standard W3C så att texten ser likadan ut på bägge browsers.
3- Bilderna har faktist laddats hela tiden i Firefox. Men det verkar vara fel på "preloadern" så att bilderna laddas inte helt, utan väljer man en bild och väntar några sekunder och trycker på samma tumnagel då dyker bilden upp. Jag fick ändra genvägen från virtuellt (../bla/bla/) till roten där filer finns och nu funkar det. Ska bara fixa "preloadern".
Det som fattas är som sagt preloadern, att ÅÄÖ visas i firefox, och att tabellerna visas rätt till antal under album...
Tack för synpunkterna och kom med fler. Ska försöka att fixa även det sista...
Jag lägger in fler bilder snart...
Ok hoppas vi kan lämna webben åt sidan och prata "mopedos" istället. Jag tog mig lite tid idag och fixade några buggar. några återstår.
1- Huvudmenyn fungerar nu med både firefox och IE.
2- Har även kollat standard W3C så att texten ser likadan ut på bägge browsers.
3- Bilderna har faktist laddats hela tiden i Firefox. Men det verkar vara fel på "preloadern" så att bilderna laddas inte helt, utan väljer man en bild och väntar några sekunder och trycker på samma tumnagel då dyker bilden upp. Jag fick ändra genvägen från virtuellt (../bla/bla/) till roten där filer finns och nu funkar det. Ska bara fixa "preloadern".
Det som fattas är som sagt preloadern, att ÅÄÖ visas i firefox, och att tabellerna visas rätt till antal under album...
Tack för synpunkterna och kom med fler. Ska försöka att fixa även det sista...
Jag lägger in fler bilder snart...
-
- Entusiast
Tackar.
Just nu renoverar jag min tredje. En vespa 50 R. Fick den för 1500 kr men det var nästan ett överpris. Gosse, den var verkligen genomrostad, och det mesta var trasigt... som tur var så följde med nästan alla delar...
Har varit utomlands över nyår och köpte fint med reservdelar. Bästa fyndet var en ett komplett bryttarlöst system 12V med cdibox för en 1000 lapp. (Helt nytt) hoppas den passar, har inte kollat det ännu!
Roligt vintergöra...
Just nu renoverar jag min tredje. En vespa 50 R. Fick den för 1500 kr men det var nästan ett överpris. Gosse, den var verkligen genomrostad, och det mesta var trasigt... som tur var så följde med nästan alla delar...
Har varit utomlands över nyår och köpte fint med reservdelar. Bästa fyndet var en ett komplett bryttarlöst system 12V med cdibox för en 1000 lapp. (Helt nytt) hoppas den passar, har inte kollat det ännu!
Roligt vintergöra...
Jag har uppdaterat lite bilder på min Vespa 50R som jag renoverar under vintern (Hoppas den blir klar).
www.vespa50.se
Ciao
www.vespa50.se
Ciao