k650 wrote:Lambritta, du borde gå och lägga dej! Så du hävdar på fullt allvar att Fiat, Lancia Och Alfa är bilar av hög kvalitet?! Det enda du visar är din otroliga okunnighet, därför så är det bättre att du håller tyst!
Jag tror faktist at om Du var 100% nöjd med din kinamoppe, skulle du vara gladare & gnälla mindre..
Men det är ju inte mitt fel att en del ägare till italienska scootrar måste attackera asien tillverkade scootrar bara för att känna sej bättre till mods!
Verkar som att när man förälskar sig ordentligt i sin billiga kina/asienmoppe måste man samtidigt intala sig att det är ett problemfritt fordon av mycket hög kvalitet som är bättre än alla andra. Varför?
Det är inte samma kvalitet på billighetsprodukter som på dyra märkesvaror, så är det bara. och det gäller allt; mat, kläder, verktyg, fordon.
Det handlar inte om i vilket land varorna produceras, det handlar om kvalitetsnivåer. Man får faktiskt vad man betalar för upp till en viss gräns.
Sedan kan ju vissa varor ha ett överpris beroende på att det är en "märkesvara" som står för en viss design eller livsstil eller vad det nu kan vara, där betalar man inte extra för ökad kvalitet.
Man kan ju bara titta på vilka produkter som används av olika yrkeskårer för att få bekräftat hur det ligger till. Kollar man på taxi och budfordonen i t.ex stockholm så är det Mercedes, SAAB, Volvo, VW m.m. på taxisidan. budscooters brukar vara piaggio eller ibland peugeot, sorry har aldrig sett en baotian med buddekaler.
Kika in på ett bygge och försök hitta verktyg från Biltema... nej ,det är devalt och hilti m.m.
Kan inte ni som har en problemfri kinamoppe bara vara glada över det. Ni kommer aldrig att kunna övertala oss andra att det är ett bättre fordon, än mindre genom att snacka skit om Italienska fordon. Jag vet mycket väl vilka brister mina scooters har men har valt dem ändå, men skulle aldrig få för mig att övertala någon att problemen inte finns där. Det är just därför den här diskussionen är igång, ni påstår ju att det inte finns problem med era fordon.
Last edited by Federico on Tue 11 Sep 2007, 19:22, edited 1 time in total.
Federico wrote:Verkar som att när man förälskar sig ordentligt i sin billiga kina/asienmoppe måste man samtidigt intala sig att det är ett problemfritt fordon av mycket hög kvalitet som är bättre än alla andra. Varför?
Det är inte samma kvalitet på billighetsprodukter som på dyra märkesvaror, så är det bara. och det gäller allt; mat, kläder, verktyg, fordon.
Det handlar inte om i vilket land varorna produceras, det handlar om kvalitetsnivåer. Man får faktiskt vad man betalar för upp till en viss gräns.
Sedan kan ju vissa varor ha ett överpris beroende på att det är en "märkesvara" som står för en viss design eller livsstil eller vad det nu kan vara, där betalar man inte extra för ökad kvalitet.
Man kan ju bara titta på vilka produkter som används av olika yrkeskårer för att få bekräftat hur det ligger till. Kollar man på taxi och budfordonen i t.ex stockholm så är det Mercedes, SAAB, Volvo, VW m.m. på taxisidan. budscooters brukar vara piaggio eller ibland peugeot, sorry har aldrig sett en baotian med buddekaler.
Kika in på ett bygge och försök hitta verktyg från Biltema... nej ,det är devalt och hilti m.m.
Kan inte ni som har en problemfri kinamoppe inte bara vara glada över det. Ni kommer aldrig att kunna övertala oss andra att det är ett bättre fordon, än mindre genom att snacka skit om Italienska fordon. Jag vet mycket väl vilka brister mina scooters har men har valt dem ändå, men skulle aldrig få för mig att övertala någon att problemen inte finns där. Det är just därför den här diskussionen är igång, ni påstår ju att det inte finns problem med era fordon.
Jag känner igen detta fundamentala beteende från den tiden då jag körde HD, och kanske en av anledningarna till att jag sålde.......Man hävdar outröttat att "De e bara amerikanskt som gäller" allt annat är skit. Och snackar dynga som att japshojar har ingen själ å sånt ytligt skitsnack.
För att klargöra vilka scootar jag själv har ägt så radar jag upp dem här nere...
Öhh, ja, jag för min del vill bara säga att jag kör Fiat Punto nästan dagligen och bättre bil får man leta efter.
Men visst det finns skräp inom alla kategorier. Problemet med Kineser och övriga som är nya på en marknad är många gånger att generalagenterna brister vad avser service och reservdelhantering. Mycket tillverkas så snabbt och med tvivelaktig kvalitét på grund av arbetsmarknadsläget i Kina, vilket inte är någon vacker syn har jag förstått.(min svåger är kvalitétsansvarig på ett stort Svenskt bolag och reser mycket i Kina). När vår egna slit och släng mentalitet samt priserna på Kina tillverkade saker gått upp så tror jag kvalitéten ökar i alla led. Sen behöver vi inte dra alltför stora växlar vad avser kvalitet då det är en överenskommelse mellan säljare och köpare, för mig är min Fiat Punto kvalitét för k650, eller vem som helst, är BMW kvalitét."Man får vad man betalar för"
k650 wrote:Jag känner igen detta fundamentala beteende från den tiden då jag körde HD, och kanske en av anledningarna till att jag sålde.......Man hävdar outröttat att "De e bara amerikanskt som gäller" allt annat är skit. Och snackar dynga som att japshojar har ingen själ å sånt ytligt skitsnack.
För att klargöra vilka scootar jag själv har ägt så radar jag upp dem här nere...
Fundamentala beteende? va? för att några få på forumet tycker att en eller flera mopedtillverkare inte håller måttet.
Försökte du övertala HD åkarna att japshojar och HD är samma sak? Grattis!
PS: sorry, jag hann inte se att du avslutat diskussionen. tänk på att många av oss här har fastnat rejält i italienska-scooter-träsket, men det är inte likhetstecken med att vara trångsynt
Den här diskussionen väcker minnen från min tid i yngre tonåren....
I rockens barndom, när Bill Haleys musik tonat ut, dök det upp två nya stjärnor på rockens himmel, en engelsk pöjk & en grabb från Memphis, USA. Tommy Steele (foto) & Elvis Presley.
Det eviga tjatet mellan oss ungar var då,"vem håller du på?" och vem tycker du e bäst? (jag höll på Tommy)
Med facit i hand så vet vi ju vem som hade mest framgång...
Låt oss vila med den här diskussionen ett antal år, och då ge den tillfredställande möjligheten för vinnande sida att säga:
Piaggio Fly (50 och 125) görs i Kina. Hyrde en sådan i somras under 10 dagar. Helt ok, kändes väldigt lik min ET4:a "made in Italy".
Detta är Piaggios första försök till helproduktion i Kina, och det har gått över förväntan måste jag säga.
BMW bygger sin Rotax-paralleltwin (800 cc) i Kina, över hälften av komponenterna på HD:s Sporstermodeller görs där (detta kallar jag "american power" ...)
Jag rekommenderar en läsning av boken No Logo av Naomi Klein; allt idag handlar om varumärken och vad de står för.
Om 30 år så är kanske din Baotian inte i rullande tillstånd, men då har landet Kina intagit en dominerande roll i världens ekonomi och politik...
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)