Oljebad för lameller (kopplingsproblem)
Ja, titta! Den har jag inte lagt märke till på nån sprängskiss jag tittat på.calle wrote:Den sitter på denna, trädd över axeln s.a.s. http://www.scooterworks.com/Clutch_Back ... 120C78.cfm
Tack!
En fråga bara. Om man sätter en för tjock bricka där, finns inte en risk att man sedan med kopplingsmuttern låser hela kopplingen (alltså den inre http://www.scooterworks.com/Gear_Clutch ... 214C78.cfm med den bakre plattan)? Jag tyckte att höjdskillnaden (monterad) var väldigt liten mellan båda dessa redan utan någon bricka emellan, alltså att den inre axeln nästan inte stack ut tillräckligt mycket för att ge fritt spelrum mellan delarna? Eller har jag missförstått kopplingen då?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Ah, toppen, då har jag fattat monteringen och funktionen rätt i alla fall!calle wrote:ja, man borde låsa kopplingen om mässingsbrickan är för tjock, dock är mässingsbrickan väldigt tunn...
/C
Undrar vad det kostar att skicka en flaska whisky till HongKong...
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Ny säsong, ny lägenhet, nya tag med Vespan!hiblopp wrote:Det hemmabyggda består i att någon har filat upp hålet i en från början mindre bricka, man ser tydliga spår av verktyg i "innerhålet", plus att innerhålet inte är helt hundra procent cirkelformat. Utöver det är det en helt vanlig bricka, ca 25mm i ytterdiameter och 1mm tjock.Det är viktigt att distansbrickan är i bra skick för att kopplingen skall fungera bra! Så om den der hemmagjord ut...well.
Jag är dock ganska säker på att den hemmagjorda brickan kommer att göra en milsvid skillnad bakom min kopplingskorg när jag monterar ihop det igen.
När jag monterade motorn nu senast, den här gången med den hemmagjorda brickan (ca 1.8mm tjock) på plats bakom kopplingskorgen så slirade kopplingen redan av trycket som blir när jag monterat kopplingslocket (jag kunde dra runt motorn för hand på svänghjulet med växel i).
Fick fatt i en tunnare bricka (0,85mm) som jag filade upp hålet i bara för att testmontera med, men även denna relativt tunna bricka orsakade ett svagt tryck på kopplingskorgen med locket monterat.
Helt utan brickor bakom korgen går vespan att starta (Jippie!) och köra, men det går inte att frikoppla eller växla. Där sitter ny kopparplunger och kopplingsarmen löper fritt ända ner i sitt bottenläge, så jag är ganska säker på att det behövs en ännu tunnare bricka. Har epostat scooterworks, men ännu ej fått svar.
Någon annan som har en känsla för om brickan bakom kopplingskorgen är ännu tunnare än 0,85mm (men då börjar vi nästan prata shimsstorlek i stället väl?), eller om jag helt enkelt har fel kopplingskorg till min motor (vilket inte skulle förvåna mig, då det mesta med vespan känns som överblivna delar som nån tvingat ihop hjälpligt nog för att kunna sälja...)?
// Johnny -som letar 200-motor...
En ny fundering som dykt upp i huvet är huruvida jag kan ha fått hela veven på plats i motorn för långt "till vänster"?hiblopp wrote:När jag monterade motorn nu senast, den här gången med den hemmagjorda brickan (ca 1.8mm tjock) på plats bakom kopplingskorgen så slirade kopplingen redan av trycket som blir när jag monterat kopplingslocket (jag kunde dra runt motorn för hand på svänghjulet med växel i).
Fick fatt i en tunnare bricka (0,85mm) som jag filade upp hålet i bara för att testmontera med, men även denna relativt tunna bricka orsakade ett svagt tryck på kopplingskorgen med locket monterat.
Detta borde kunna ge samma fenomen, för det är veven som stoppar kopplingskorgen inåt och skapar mothållet när man kopplar ju.
Vad är det som styr var veven hamnar? Inte sitter den väl dikt an mot packboxen på vänster sida?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)