Fulaste kromet och extratillbehören

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

En kompis köpte så mycket vesparost att till och med Herr Backer hade varit imponerad!!! :D
Tyvärr så ville han köra sin vespa så han svetsade upp den och lackade den.
Eller som han uttrycker det: "Rost är inget problem, bara det finns rost har jag något att fästa den första svetsloppan i"
Kanske ska skaffa lite rost och lägga ut på försäljning! Intresserad Ola? :D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />räknas rost som ett extratillbehör?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Är Rost ett option? Absolut! Rost är inte vem som hels som köper loss och skruvar dit, det är få förunnat att kunna äga, vårda och njuta av sin Rostoptiontyngda Scooter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Rost är absolut det finaste extratillbehör man kan ha! Rosttyngd patina är ju något som tar oerhört lång tid att erhålla, så det gäller att ömt vårda dessa kulturskatter, precis som Ola säger. Man kan renovera ett fordon till nyskick på relativt kort tid, men det tar ca 30-40 år att odla fram genuin patina, unikt skapad av tidens tand...

Du hade verkligen hittat några sköna bilder på patinerade scootrar, Federico - även om vissa kanske hade mognat till sig litet väl mycket... Min Vespa 50 -69 har jag "förseglat" genom två lager matt klarlack, allt för att den skall hålla det - i mitt tycke - underbara skick den har erhållit på drygt 37 år. Jag är verkligen kär i den!

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />räknas rost som ett extratillbehör?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Är Rost ett option? Absolut! Rost är inte vem som hels som köper loss och skruvar dit, det är få förunnat att kunna äga, vårda och njuta av sin Rostoptiontyngda Scooter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Rost är absolut det finaste extratillbehör man kan ha! Rosttyngd patina är ju något som tar oerhört lång tid att erhålla, så det gäller att ömt vårda dessa kulturskatter, precis som Ola säger. Man kan renovera ett fordon till nyskick på relativt kort tid, men det tar ca 30-40 år att odla fram genuin patina, unikt skapad av tidens tand...

Du hade verkligen hittat några sköna bilder på patinerade scootrar, Federico - även om vissa kanske hade mognat till sig litet väl mycket... Min Vespa 50 -69 har jag "förseglat" genom två lager matt klarlack, allt för att den skall hålla det - i mitt tycke - underbara skick den har erhållit på drygt 37 år. Jag är verkligen kär i den!

Image

Scooterhälsningar

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

a work of fart.../L
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />a work of fart.../L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack, Leif! [^] Ja, HÄR är det verkligen berättigat att använda det uttrycket, även om jag förstår dina ironiska intentioner...

PS. Se upp så att fransarna inte fastnar i något på väg hem! DS.

Ride rusty (and free)!

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack, Leif! [^] Ja, HÄR är det verkligen berättigat att använda det uttrycket, även om jag förstår dina ironiska intentioner...

Ride rusty (and free)!

Scooterhälsningar

Hej, avsåg du den engelska eller svenska betydelsen av "fart"?
Minns inte vilken jag avsåg.........

Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif
:):D8):twisted::wink:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Ride rusty (and free)!

Scooterhälsningar

Hej, avsåg du den engelska eller svenska betydelsen av "fart"?
Minns inte vilken jag avsåg.........

Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif
:):D8):twisted::wink:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ti-hi...fniss! :) Tänk vad lätt man kan missa en bokstav! (Stod där verkligen inte "art" innan?). Ja, jag får väl erkänna: 1 - 0 till dig där! Grattis, Leif!

PS. Hellre 10 kg rost än 1 kg fransar! DS.

Ride free in fart!

Scooterhälsningar

Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />http://www.tradera.com/auction/aid_25994077
-> **** sicket bygge.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Image

ngt för cannonball?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Undrar om/hur den klarar vibrationerna, gummiupphängning? Och regnet. Fast det finns kanske prylar som är gjorda att klara sådant.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Undrar om/hur den klarar vibrationerna, gummiupphängning? Och regnet. Fast det finns kanske prylar som är gjorda att klara sådant.
/jens

har ni beställt regn till cannonball?

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

O nej, vi har beställt den stora solen 8)

Men även dina välskruvade scootrar viberar väl en del. Och ibland (t ex just nu, i Göteborg) plägar det ju regna.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />O nej, vi har beställt den stora solen 8)

Men även dina välskruvade scootrar viberar väl en del. Och ibland (t ex just nu, i Göteborg) plägar det ju regna.
/jens

Mina vibrerar som alla andra, tyvärr. det ingår liksom

Federico
fixarerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by fixarerik »

Klart vi måste ha en klass för mest patina när priser ska delas ut !!
Även lägst scooter eller vad säger du Ola ( Ho ho ).
Jag tror att frederico ligger bra till med höjden !

yes
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fixarerik</i>
<br />Klart vi måste ha en klass för mest patina när priser ska delas ut !!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket bra initiativ! Det är oerhört viktigt att sådan supermegaviktig kulturhistoria premieras mer i scootervärlden. Mer rost åt folket!!!

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fixarerik</i>
<br />Klart vi måste ha en klass för mest patina när priser ska delas ut !!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket bra initiativ! Det är oerhört viktigt att sådan supermegaviktig kulturhistoria premieras mer i scootervärlden. Mer rost åt folket!!!

Scooterhälsningar

MER ROST SA DU!!! kolla den här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VESPA-GS ... 1803QQrdZ1

www.ebay.com Item number: 8060451803

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
MER ROST SA DU!!! kolla den här:

"The scooter is covered in surface rust.I believe you could blast or chem-dip this and have a good amount of useable material"
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />MER ROST SA DU!!! kolla den här:

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj! Ja, den har helt klart potential... Det är obeskrivligt vackert med en sådan extrem rostpatina, tycker jag. Undrar vad Bilprovningen hade sagt? Renovering av maskinella och mekaniska delar samt en pietetsfull konservering (efter stilren lagning av de värsta hålen) av karossen hade kanske varit något?

För den som inte har varit på den underbara bilskroten på Kyrkö mosse i Ryd, Småland kan jag återigen bara säga: ÅK DIT!!! (inga scootrar där, men sagolikt ändå!).

http://www.geocities.com/skrotbilar/

http://kartor.eniro.se/query?what=map&m ... =&imgmode=

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Rost är ett tecken på vanvård, och stålets / järnets <font size="3"><b>spetälska</b></font id="size3">....

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Rost är ett tecken på vanvård, och stålets / järnets <font size="3"><b>spetälska</b></font id="size3">....

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">

håller med, är inte så attraherad av rost. däremot snygg patina. en snyggt sliten originallack är ungefär som en insliten skinnjacka...

Federico
Terraplane Blues

<br />Rost är ett tecken på vanvård, och stålets / järnets <font size="3"><b>spetälska</b></font id="size3">....

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, inte alls, Fritte! Rost är snarast att jämföra med ett klassiskt årgångsvin, en skotsk single maltwhiskey, eller en ljuvlig mögelost - de blir alla ännu finare till karaktären om de får mogna till sig och påverkas av Tidens tand.

Jag tycker att det är både fint och rörande när man får se ett fordon med påtaglig patina. Rost, bucklor och allmänt förfall visar att någon har brukat fordonet och att det har en gedigen och fantasieggande historia. Ett sådan fordon har en "själ". Man kan verkligen tala om att "känna historiens vingslag" när man står och betraktar något dylikt: "Den där bucklan kanske kom till i vrede när Nisse fick motorstopp i ösregn på E6 någon gång på sextiotalet" e t c, kan man ju fantisera och drömma bort om...

Rost på fordon, ja - är det inte fantastiskt att få bevittna Moder Jords idoga - och ständigt pågående - försök att ta tillbaks allt som människan grävt upp ur henne? Ställde du en fabriksny plåtscooter i en otillgänglig skog år 1960, så har tiden förmodligen demonterat de flesta delarna till återstoden av en rosthög huller-om-buller i horizontalläge till år 2060. Ytterligare några hundra år framåt syns, snarast troligt, inte många spår alls av det som en gång var en fabriksny plåtscooter.

"Vi skall alla bli maskmat en dag", som min gode vän brukar säga. Fransade väskor blir t ex maskmat snabbare än plåt, men de båda går ovillkorligen samma öde till mötes - bara att det tar olika lång tid...

Scooterhälsningar

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Rostscooters till salu på Jylland...
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=44500672
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Rostscooters till salu på Jylland...
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=44500672
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Coolt!

Bara Skylonen är värt vad det kostar! En kompis har just en sådan och det är en riktigt, riktigt ovanlig moped - även i sitt ursprungsland, Danmark. Hade det inte varit för att jag lovat mig själv att inte köpa på mig fler objekt, hade jag slagit till. Rost kan man aldrig få för mycket av... :wink:

Scooterhälsningar

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

det här var ganska fult...

Image

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Förevigade den här i Kroatien i somras,
Image
Image
Inte den snyggaste man sett kanske men omgivningen var det inget större fel på.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Post Reply