<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Lurade på det också, fast i så fall med en stångförbindelse. Kapslingen av mellanprylen blir även svår att få snygg. Men det finns gott om plats i lamphuset och det vore ett kul projekt, dessutom har jag beställt delar till det.
Nu är frågan om 50-blocket går att bygga 125?
Var det inte Dig jag nämnde bilden på "snöscootern" för? Jag la in den idag under "renoveras en pärla":):D:):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, din lösning blir ju snyggt kapslad i lyset, så den blir säkert snyggare till slut! Jag bytte ut stången i min första version mot pianotråden eftersom konstruktionen då inte behöver belasta sitt fäste och därmed blir mer lättplacerad, men med din lösning har man ju inga placeringsproblem alls:)
Angående 125 -konvertering är min gissning att det går utmärkt (fast det är ju förstås bara en gissning, att tas med en nypa salt:)). Jag baserar min gissning på att: Din motor sväljer enligt SIP en 115 ccm cylle för kort slaglängd och en sådan har ju större diameter är en 130 ccm för lång slaglängd. Cyllen borde alltså rimligen gå ner i blocket. Vevarna för smallframe skiljer sig såvitt jag vet bara när det gäller svänghjulskonans storlek (och slaglängden förstås), så där borde allt gå med rätt lager på svänghjulssidan. Primärutväxlingar borde du kunna använda valfritt "upgear kit" för smallframe, så jag kan inte se några uppenbara hinder. Dock är det ju en duktigt ovanlig modell, så du kanske ändå ska spela säkert och vänta med växelvajerkonverteringen tills du fått provmontera åtminstone cylinder och vev, man vet ju aldrig...
... och javisst var det för mig du berättade för om "snöscootern" - extremt kul bild, det är ju inte utan att man blir sugen på en liten "snökonvertering" själv:D:D:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Samtidigt som jag köpte blocken (till vänster) köpte jag 125 motorn till höger, som har v-låda, vev & primär. Det blocket är skadat, se pil, därför vill jag använda det andra. Har jämfört de båda blocken ikväll, den enda skillnaden jag fann var cylinderpinnbultarnas längd,, så dom får jag byta. (Vxl-mekanismen & 3-skruv insug skiljer också, fast det påverkar inte utbytbarheten)