Vespa GTS 250 i.e

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Och sedan kan det vara bra att veta om det finns skillnader mellan modellerna i olika land. Grekerna kanske får ett uselt batteri, däck som får oss att rysa och vissa säkerhetsfarliga lösningar enligt vad vi förväntar oss.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dessutom kan det hända att det tillkommer avgifter som inte är inräknade i priset i en del länder. Det kan vara saker som skatt och avgift för registreringen. Jag vet att i Italien är det så. Visserligen är det inga stora summor som tillkommer, men de är inte försumbara. En 1000-lapp kan det nog röra sig om. I USA är aldrig momsen inräknad i priser, så där tillkommer i alla fall 8 - 9 %.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och kom nu ihåg att i Britannien kör de på fel sida så styret är väl då också på fel sida... :):):):)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Och kom nu ihåg att i Britannien kör de på fel sida så styret är väl då också på fel sida... :):):):)
Nä, men kanske strålkastarbilden?:D:D
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Och sedan kan det vara bra att veta om det finns skillnader mellan modellerna i olika land. Grekerna kanske får ett uselt batteri, däck som får oss att rysa och vissa säkerhetsfarliga lösningar enligt vad vi förväntar oss.

Dessutom kan det hända att det tillkommer avgifter som inte är inräknade i priset i en del länder. Det kan vara saker som skatt och avgift för registreringen. Jag vet att i Italien är det så. Visserligen är det inga stora summor som tillkommer, men de är inte försumbara. En 1000-lapp kan det nog röra sig om. I USA är aldrig momsen inräknad i priser, så där tillkommer i alla fall 8 - 9 %.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"

Men på nya fordon betalas ju momsen här hemma när man tar in den.
Man ska alltså inte betala momsen i det landet man köper den.
Danmark brukar vara bra att köpa ny bil i eftersom deras skatt är så hög att bilhandlarna har små marginaler för att hålla totalpriset nere vilket gör det oskattade priset extra gynnsamt för oss.
Belgien har låg skatt vilket gör det gynnsamt att köpa begagnad bil där eftersom totalpriset då också är lågt.

// Bobo
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tror mig minnas att jag hört att tillverkarna sätter ett pris som är anpassat till landets ekonomi och kultur, för att få sålt så många enheter som möjligt totalt sett. Eftersom tillverkningskostnaden sjunker vid fler tillverkade enheter, verktygs- & utvecklingskostnader fördelas på fler, gäller det att sälja så många maskiner som möjligt.Sen gäller att priserna är så finurligt satta att totala intäkterna ger en god intäkt per tillverkad enhet.:):D:):D
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Tror mig minnas att jag hört att tillverkarna sätter ett pris som är anpassat till landets ekonomi och kultur, för att få sålt så många enheter som möjligt totalt sett. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, men det avgörande är ändå konkurrenssituationen i varje land och hur intressant marknaden är. Eftersom dit inte finns mycket komkurrens för en 250 cc scooter i Sverige och marknaden är liten = rätt ointressant, blir priset tyvärr högt.
Eftersom vi har långt att åka till andra länder riskerar de inte heller att så många svenskar handlar i länder där det är billigare. Skillnad är det på kontinenten, där det inte är långt att åka över till ett grannland och handla.

/Jörgen

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Tror mig minnas att jag hört att tillverkarna sätter ett pris som är anpassat till landets ekonomi och kultur, för att få sålt så många enheter som möjligt totalt sett. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, men det avgörande är ändå konkurrenssituationen i varje land och hur intressant marknaden är. Eftersom dit inte finns mycket komkurrens för en 250 cc scooter i Sverige och marknaden är liten = rätt ointressant, blir priset tyvärr högt.
Eftersom vi har långt att åka till andra länder riskerar de inte heller att så många svenskar handlar i länder där det är billigare. Skillnad är det på kontinenten, där det inte är långt att åka över till ett grannland och handla.

/Jörgen

Visst spelar konkurrensen en viss roll, men vårt klimat bidrar också. Vår fordonspark består till största delen av bilar, motorcyklar & EU-mopeder, om jag fattat det rätt är intresset för MC-scooters rätt litet. Det är nog skälet att det inte finns någon konkurrens, ingen vill satsa på vår marknad. Vår körkortslag hjälper inte heller till att öka marknaden.
Geografiskt ligger väl Tyskland rätt nära Danmark?:):D:):D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om man nu bor i Skåne så hinner man lätt med en inköpstripp över dagen till Tyskland.

ToR med släp till t.ex. Lübeck skall man klara på 8 - 10h inkusive att handla ett par flak med bröd på burk.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Om man nu bor i Skåne så hinner man lätt med en inköpstripp över dagen till Tyskland.

Om jag bodde i Skåne skulle jag definitivt handla ny Vespa i Tyskland.

/Jörgen

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Om man nu bor i Skåne så hinner man lätt med en inköpstripp över dagen till Tyskland.

Om jag bodde i Skåne skulle jag definitivt handla ny Vespa i Tyskland.

/Jörgen

Om jag bodde i Skåne skulle jag köpa bröd på burk i Tyskland.:wink:

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Om man nu bor i Skåne så hinner man lätt med en inköpstripp över dagen till Tyskland.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om jag bodde i Skåne skulle jag definitivt handla ny Vespa i Tyskland.

/Jörgen

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om jag bodde i Skåne skulle jag köpa bröd på burk i Tyskland.:wink:

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är lycklig, för jag bor verkligen i Skåne och handlar bröd på burk i Tyskland! :D Nya Vespor intresserar mig inte överhuvudtaget, så det blir bara bröd på burk, surkål och några flak tysk slabb-öl när jag är över... :)

Auf wienerschnitzel!

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag är lycklig, för jag bor verkligen i Skåne och handlar bröd på burk i Tyskland!...och några flak tysk slabb-öl när jag är över...
- Vad är det för skillnad på bröd på burk och tysk slabb-öl?? :D
(Egentligen borde det vara bröd på flaska men jag modifierade talesättet för att passa moderna tiden, uttrycket kommer från Danmark som producerar mer öl än bröd av sitt spannmål)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag är lycklig, för jag bor verkligen i Skåne och handlar bröd på burk i Tyskland!...och några flak tysk slabb-öl när jag är över... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Vad är det för skillnad på bröd på burk och tysk slabb-öl??
(Egentligen borde det vara bröd på flaska men jag modifierade talesättet för att passa moderna tiden, uttrycket kommer från Danmark som producerar mer öl än bröd av sitt spannmål)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Okej, så det är öl som åsyftas? Trodde verkligen att tyskarna sålde bröd på burk, obskyra och märkliga som de är. Tyskar, danskar, svenskar - det enda gemensamma är att de alla har en tradition av att producera slabb-öl. Tyskar är märkliga, danskar är luriga och svenskar är ärliga. Så är det med den saken! Jodå, så att... :wink:

Ärliga och vänliga hälsningar

/ "En som vet vad han talar om i alla lägen" (a k a Messerchmidt)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

När vi är i Skåne brukar vi ta en runda i Mellaneuropa och komma med bilen fullpackad med öl. På flaska. Men det brukar mest vara belgiskt då vi "råkat" åka via Belgien. 8)

Nå skämt åsido, det är nog inte så väldigt roligt att åka till Tyskland bara för att köpa öl. Går massor med tid och att sitta timtals i en bil är nog inte något speciellt njutbart. Om man kan kombinera ihop det med något annat skoj (köpa ny eller gammal skoter :P, romantisk resa eller vad man nu gillar) så är det redan en annan femma.
jontaw
Nybörjare
Nybörjare

Post by jontaw »

Tjena.

Jag har kollat runt lite och det verkar som att det här är det billigaste i Sverige.

http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=BE ... rohalmstad

Och i Tyskland tycker jag att det verkar som att den här butiken här vettigast pris och den ligger i norra delen av landet. Det går att köpa den billigare men då måste man åka ner till södra Tyskland och det vore ju skönt att slippa köra igenom halva Europa för att köpa Vespan.

http://home.mobile.de/Rollerland-Luebeck

Frågan är nu om man ska ta några semesterdagar och åka ner till Tyskland och hålla på med omregistrering eller om inte bara ska åka ut till Tulegatan 39 och slänga upp 55 000:- på disken och stödja EHR.
/ jonte
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jontaw</i>
Frågan är nu ... eller om inte bara ska åka ut till Tulegatan 39 och slänga upp 55 000:- på disken och stödja EHR.

Har du provat att pruta? Min förrförra chef sa alltid att listpriset bara ska betraktas som ett förslag...

/Jörgen

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jontaw</i>
Frågan är nu ... eller om inte bara ska åka ut till Tulegatan 39 och slänga upp 55 000:- på disken och stödja EHR.

Har du provat att pruta? Min förrförra chef sa alltid att listpriset bara ska betraktas som ett förslag...

/Jörgen

Påstå att man kan köpa den i Gbg för 49.500:- och så ringer du dit och säger samma sak om EHR :P... kanske kan vara värt ett försök..

// Bobo
Halloween Jack
Nybörjare
Nybörjare

Post by Halloween Jack »

Hej!

Lite off topic, men jag gjorde en mindre variant av undersökningen som jag gjorde häromdan, denna gång på Yamaha Cygnus X (125cc) bara för att jämföra prisskillnaderna som fanns på GTS'en. Det är en del spridning även på Yamahan. Hoppas jag fick ordning på växelkurserna denna gång...:P

Norge 37.545 (NK32.900)
Danmark 37.165 (DK29.998)
England 31.014 (£2199)
Tyskland 25.071 (€2708)
Sverige 24.900
Italien 23.099 (€2495)
Österrike 23.099 (€2495)
Australien 22.658 ($3999)
Frankrike 22.127 (€2390)
Japan 19.391 (¥325.500)

Passade även på att kolla priser på mc i största allmänhet i Danmark, och tusan så dyrt det är där. Om jag inte är felinformerad har de nån extraskatt på hojar. En Honda Goldwing (svor jag nu? :D ) kostar över en halv miljon i svenska kronor...
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halloween Jack</i>
<br />Hej!

Lite off topic, men jag gjorde en mindre variant av undersökningen som jag gjorde häromdan, denna gång på Yamaha Cygnus X (125cc) bara för att jämföra prisskillnaderna som fanns på GTS'en. Det är en del spridning även på Yamahan. Hoppas jag fick ordning på växelkurserna denna gång...:P

Norge 37.545 (NK32.900)
Danmark 37.165 (DK29.998)
England 31.014 (£2199)
Tyskland 25.071 (€2708)
Sverige 24.900
Italien 23.099 (€2495)
Österrike 23.099 (€2495)
Australien 22.658 ($3999)
Frankrike 22.127 (€2390)
Japan 19.391 (¥325.500)

Passade även på att kolla priser på mc i största allmänhet i Danmark, och tusan så dyrt det är där. <font size="3">Om jag inte är felinformerad har de nån extraskatt på hojar.</font id="size3"> En Honda Goldwing (svor jag nu? :D ) kostar över en halv miljon i svenska kronor...

Det är samma som med bilar men skatten ska räknas bort, det är därför det är bra att köpa nytt i Danmark. Handlarnas pris utan skatt är betydligt lägre än i Sverige. Sedan betalas 25% moms när du tar in den hit. (Så var det iallafall för några år sedan när svågern köpte en ny Renault i Danmark och sparade 35000)

// Bobo
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
Påstå att man kan köpa den i Gbg för 49.500:- och så ringer du dit och säger samma sak om EHR :P... kanske kan vara värt ett försök..

Hade inte EHR ett erbjudande om att man fick 6000:- för sin gamla Vespa, om man köpte en ny av dem? Ett sådant erbjudande brukar i praktiken betyda att det finns 6000:- prutmån.
Det är alltid lättare att pruta om man köper några tillbehör samtidigt. Man kan ju köpa toppboxen och kanske en hjälm...
När jag köpte min bil lyckades jag pruta 20000:- (=10%). Jag beställde den med skinnklädsel och vinterhjul, vilka tillsammans kostade ungefär 20000:-. Jag fick med andra ord tillbehören gratis.
Hur många är det som säljer Vespan i Stockholmsområdet? Kolla det först. Sedan kan du låta förstå att du tänker gå ut med en prisförfrågan till samtliga. Det var så jag gjorde när jag köpte bilen.

/Jörgen

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Bristen på nya hojar i sverige gör att du knappast kan lyckas med en prutning. Dessutom, EM och EHR har nog rätt bra koll på vad den andre har för priser, och dessutom tror jag inte att Piaggio ger en handlare så värst stort marginalsvängrum vad gäller priset.

Så...Vilken anledning har t ex EHR att pruta på priset? Att du ska köpa hojen nån annanstans är ju inte speciellt troligt, med tanke på hojbristen. Det saknas inte direkt spekulanter på dom få hojar som finns för leverans.

/G

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jontaw</i>

/Jörgen

// Bobo

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Bristen på nya hojar i sverige gör att du knappast kan lyckas med en prutning. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vilken är din källa angående denna påstådda brist och vad får dig att tro att bristen kommer att bestå i all framtid?

/Jörgen

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Källan kan du snacka med själv om du kvistar ner till EHR och fösöker boka en GTS. Bristen på hojar har varit densamma i flera år här i sverige, så att den skulle åtgärdas inom någon snar framtid förefaller inte speciellt sannolikt. Såvida inte generalagenten byts ut, vilket ju det förs diskussioner kring vad jag vet.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Bristen på nya hojar i sverige gör att du knappast kan lyckas med en prutning. Dessutom, EM och EHR har nog rätt bra koll på vad den andre har för priser, och dessutom tror jag inte att Piaggio ger en handlare så värst stort marginalsvängrum vad gäller priset.

Så...Vilken anledning har t ex EHR att pruta på priset? Att du ska köpa hojen nån annanstans är ju inte speciellt troligt, med tanke på hojbristen. Det saknas inte direkt spekulanter på dom få hojar som finns för leverans.

/G

/Jörgen

// Bobo

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />Källan kan du snacka med själv om du kvistar ner till EHR och fösöker boka en GTS. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har du pratat med andra än EHR, så du vet att bristen inte är "uppfunnen" av dem?
Jag påstår inte att så är fallet, men de skulle ju kunna vara så att EHR inte får maskiner för att de är en för liten kund, betalar sent eller någon annan anledning som gör att generalagenten prioriterar ned dem.

/Jörgen

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Känns lite krystat att EHR skulle "uppfinna" ett skäl till att dom inte får tag i hojar...jag menar, vad vinner dom på det? Oavsett skälet så kan dom ju inte tillmötesgå kunden som vill köpa en GTS för en massa stålar. Så varför? Skyla över sin egen uselhet? Bättre då att inte säga nåt alls, eller?

Sen är det min helt egen erfarenhet att gamla generalagenten för Piaggio var helt hopplösa på alla sätt och vis, och den nya, danska, inte verkar bättre den.

/guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Källan kan du snacka med själv om du kvistar ner till EHR och fösöker boka en GTS. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har du pratat med andra än EHR, så du vet att bristen inte är "uppfunnen" av dem?
Jag påstår inte att så är fallet, men de skulle ju kunna vara så att EHR inte får maskiner för att de är en för liten kund, betalar sent eller någon annan anledning som gör att generalagenten prioriterar ned dem.

/Jörgen

Post Reply