Vespaco, har skapat modell Nr 4

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Notera detta desperata försök till rökridåer av Bergfors! Och fotograferingsmanéret är bara ett utmärkt sätt att försöka vilseleda folk! Misstänker att innehållet i bakgrundsflaskan hjälpt till att bakgrunden kommit vilseledande bra fram! Jojo, försöka duger...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det måste ha gått åt många Lego-satser för att få tag i alla de rätta delarna i rätt färger.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Råkade till största del vara samlade under några års tid från fördelaktiga erbjudanden. Efter legoutställningarna i Hfors så såldes emellanåt de nedplockade utställningsföremålen litervis. Nu när behovet var konkret så kunde jag konstatera att jag säkert skulle ha plockat vissa andra bitar än vad jag gjort. Några byggsatser köpte jag till, men förutom gångjärnen och några få andra bitar hade jag inte så väldigt stor nytta av dem, tyvärr.

Meningen var att bygga en modell av min röda Vespa, men det fanns inte tillräckligt mycket röda specialbitar. Vita fanns det bättre av, antagligen tack vare Star Wars-byggsatserna! :D Och eftersom 150 GL, vilket modellen alltså verkligen skall föreställa, gjordes i vitt så blev den då vit. På vissa jobbiga platser fick jag ge med, gångjärnen, som jag vinklade skölden med, syns som gula eller röda. Vinklingen var svår att få korrekt, enbart med vissa gångjärn lyckades det.

Det mest deppiga var att notera att gångjärnen inte orkade hålla upp alltför mycket tyngd så jag blev tvungen att fixa litet stöd för att inte allt skulle gå i bitar vid hopsättningen. Bara legobitar har använts och inget lim.

Att få runda former med kantiga bitar var en utmaning. Och de vita takbrickorna tog slut, kunde slutligen inte få en bättre design. Lampan blev ett fiasko, fanns inga vettiga fönster att få och specialbitarna var då på kort.

Och jag hade Tecnicaboken som hjälp för att få proportioner och detaljer korrekta... 8)

Javisst ja, den mycket omdiskuterade flaskan är en Madeira från ön Madeira! :P Antagligen en H&H.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hmmm, det måste bara ha blivit något mankemang med röstningen, för hur i hela friden kan du bara ha fått ynka tre poäng för en sådan fantastisk skapelse som denna? Det finns inte en chans att någon annan har lagt ned så mycket arbete och druckit så många flaskor Madeira som du har gjort under tävlingsperioden! :)

Vad ska hon fundera ut som bidrag till nästa års scootermodellbyggartävling, tro? Ett tips: kanske man kan få ihop en modellscooter i fullskala av förbrukade Madeiraflaskor? Ställ dem inte på fönsterbrädan bara - er St Berhardshund har ju en vana av att spatsera omkring just där, har jag hört... :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik

PS. Jag avstår gärna mitt tredjepris (en fotvandring t o r till Lund, om jag inte minns fel) för din fina scootermodell. Den förtjänade verkligen att komma högre upp! DS.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

St Berhardshund... Nej, ingen vofse hos oss. Det var den desperata fotografen som hamnade i slagsmål med en orkidé. Den attackerade först, vill jag försvara mig med, och jag bara försvarade mig! Mycket lömsk legym, men vi har slipat fram ett fredsavtal igen. Den blir nog omplacerad, misstänker jag, för den hade litet faxer för sig igen förra veckoslutet. :D

Tack för tröstandet, TF! Jag litar att Bobo räknade helt rätt! Kanske man placerat sig bättre om man hade lärt sig använda den där kameran. Den nya moderna grejan (Pentax *ist) skiljer sig från min(a) gamla trotjänare (Pentax ME Super). Med bättre tilläggsutrustning kanske man äntligen skulle få pli på eländet. Tala om kulturkrasch på den här fronten... :cry: Jag kunde faktiskt ta bra bilder förr... Men oberoende så tycker jag att rätt pristagare vann!

Vi kan ju dela på ditt pris och gå tillsammans till fots till Lund nästa gång vi kommer till Skåne... :D
Post Reply