1960 Vespa Touring -UPDATE-
INGEN VEI TILBAKE!
Da har jeg begynt å sage i motoren;

Og jeg ble enda mer nervøs når dette skjedde;

Men til slutt var jeg kommet rundt;

Så nå er det bare å ordne gummi'en og kappe innerrøret 10mm...
Pluss en hel haug med arbeid som gjenstår på scooteren....
Spøker for 1. Mai....
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Da har jeg begynt å sage i motoren;

Og jeg ble enda mer nervøs når dette skjedde;

Men til slutt var jeg kommet rundt;

Så nå er det bare å ordne gummi'en og kappe innerrøret 10mm...
Pluss en hel haug med arbeid som gjenstår på scooteren....
Spøker for 1. Mai....

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Endelig har jeg fått ut fingeren og gjort noe fornuftig på prosjektet.
Lakkering er alltid stas, da man endelig ser at ting skjer;
En ferdiglakkert Sip Conversion fork;

En ferdig lakkert festebrakett fra Grimeca til demper og kalipper;

Tror dette kan bli riktig så bra med en blank og rød Bitubo-demper og en enda blankere og fin bremseskive...
Ellers ble også tuten sort;

Og sort bremsepedal;

Ikke lenge til lakkering av selve scooteren nå!
Gleder meg!!!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Lakkering er alltid stas, da man endelig ser at ting skjer;
En ferdiglakkert Sip Conversion fork;

En ferdig lakkert festebrakett fra Grimeca til demper og kalipper;

Tror dette kan bli riktig så bra med en blank og rød Bitubo-demper og en enda blankere og fin bremseskive...
Ellers ble også tuten sort;

Og sort bremsepedal;

Ikke lenge til lakkering av selve scooteren nå!
Gleder meg!!!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
ENDELIG!!!:D
Endelig har jeg fått grunning på scooteren! Så nå er det enklere å se at all sparklingen og pussingen har fungert.
Bilder sier mer enn ord;





JUHU!!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Endelig har jeg fått grunning på scooteren! Så nå er det enklere å se at all sparklingen og pussingen har fungert.
Bilder sier mer enn ord;





JUHU!!

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />fantastiskt! svart tuta! bra val!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Takker!
Tenkte at litt sorte detaljer ville gjøre seg godt sammen med den sølvgrå lakken som ettervert kommer på scooteren snart...
Satser på at kombinasjonen med "Sparkling Silver" (sølvgrå) blir bra som bunnfarge med noen sorte detaljer og noen røde detaljer...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<br />fantastiskt! svart tuta! bra val!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Takker!

Tenkte at litt sorte detaljer ville gjøre seg godt sammen med den sølvgrå lakken som ettervert kommer på scooteren snart...

Satser på at kombinasjonen med "Sparkling Silver" (sølvgrå) blir bra som bunnfarge med noen sorte detaljer og noen røde detaljer...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />blir det röda fälgar?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, om jeg får fatt i rett lakk-kode til rød-fargen på Bitubo-demperene...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<br />blir det röda fälgar?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, om jeg får fatt i rett lakk-kode til rød-fargen på Bitubo-demperene...

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
He he, ENDELIG!!! 
Omsider fikk gamle Touring-bastarden ny farge;



Brukbart?
Trenger ikke si så mye hva jeg syns;





www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo

Omsider fikk gamle Touring-bastarden ny farge;



Brukbart?

Trenger ikke si så mye hva jeg syns;





www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Bygging av forgaffel mm.
Kjekt å komme igang med noe som ikke skal rives igjen

Men for all del, det er mye arbeid før alt er 100%

Har blant annet funnet ut at det kan bli en utfordring med å få skjermen til å passe, da oljereservoaret til bremsen bygger for mye i bredden i forhold til skjermfeste på gaffelen...

Men hva gjør vel det så lenge jeg endelig er igang med å bygge scooteren!!!?!!!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Kjekt å komme igang med noe som ikke skal rives igjen

Men for all del, det er mye arbeid før alt er 100%

Har blant annet funnet ut at det kan bli en utfordring med å få skjermen til å passe, da oljereservoaret til bremsen bygger for mye i bredden i forhold til skjermfeste på gaffelen...

Men hva gjør vel det så lenge jeg endelig er igang med å bygge scooteren!!!?!!!

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
JUHU!!!
Endelig fikk jeg gaffelen til å stemme;

Måtte slipe mye på det ene hodet til den ene bolten til bremsekaliperen;

Det ble også i trangeste laget med oljereservoaret til Grimeca'en;

Faktisk så trangt at reservoaret blir stående litt ut til siden under skjermen;

Etterhvert kom skjermen også på;


Ble et forsøk med hjulet på, dog ikke det hjulet som egentlig skal på. Det ble litt høyt, men det er jo vanlig med PK-gaffel og gammel skjerm;

Uansett ble i allefall hjulet og skjermen sentrert i forhold til hverandre;

Så med gaffelen tilnærmet ferdig, var det stas å få inn selve scooteren i verkstedet.
Burde ikke, men klarte ikke la være, jeg måtte montere noe;

Ikke mange svenske Touringer med det baklyset!8)
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Endelig fikk jeg gaffelen til å stemme;

Måtte slipe mye på det ene hodet til den ene bolten til bremsekaliperen;

Det ble også i trangeste laget med oljereservoaret til Grimeca'en;

Faktisk så trangt at reservoaret blir stående litt ut til siden under skjermen;

Etterhvert kom skjermen også på;


Ble et forsøk med hjulet på, dog ikke det hjulet som egentlig skal på. Det ble litt høyt, men det er jo vanlig med PK-gaffel og gammel skjerm;

Uansett ble i allefall hjulet og skjermen sentrert i forhold til hverandre;

Så med gaffelen tilnærmet ferdig, var det stas å få inn selve scooteren i verkstedet.
Burde ikke, men klarte ikke la være, jeg måtte montere noe;

Ikke mange svenske Touringer med det baklyset!8)
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Rart hvordan noe som egentlig er hat-arbeid, plutselig kan bli riktig så gøy!??
Å trekke wire/hylser er hat til vanlig... Men å trekke dette i en nylakkert scooter er fantastisk gøy!

Fikk også lagt klar lednignene for kobling;

Nytt låsbart tanklokk kom også på plass;

Endelig fikk jeg også satt i ny lås til gaffelen. Endelig to nøkler;


www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Å trekke wire/hylser er hat til vanlig... Men å trekke dette i en nylakkert scooter er fantastisk gøy!

Fikk også lagt klar lednignene for kobling;

Nytt låsbart tanklokk kom også på plass;

Endelig fikk jeg også satt i ny lås til gaffelen. Endelig to nøkler;


www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Omsider fikk jeg gjort litt mer på scooteren.
Fikk montert gulvlistene, så nær på den lengste på venstre side.


Men ser dere noe som "mangler";


Ja ja, det nærmer seg stadig!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Fikk montert gulvlistene, så nær på den lengste på venstre side.


Men ser dere noe som "mangler";


Ja ja, det nærmer seg stadig!

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Heisann!
Takker for tilbakemeldinger! Kjekt at andre også liker det en gjør!:oops:
<font color="blue">Ola</font id="blue">; Jeg har sveiset igjen hullene. Tror det blir litt mer "clean"-look uten. I tillegg har jeg en plan for å montere noe ekstra over tunellen..
<font color="blue">Fredrik</font id="blue">; Det er ikke jeg som har lakkert, men lakkereren er usikker på om han la 4 eller 5 strøk klarlakk...
Det skal uansett være nok nå. Lakken er forøvrig en Nissan-farge.
Ellers gleder jeg meg også til å få scooteren ferdig. Har tross alt en nybygget Polini/GS-motor som også skal kjøres inn (1000km) før Classic Scooter Run i Oslo i juni....
Men foreløpig mangler jeg 3 stk felger og 1 stk eksospotte...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Takker for tilbakemeldinger! Kjekt at andre også liker det en gjør!:oops:
<font color="blue">Ola</font id="blue">; Jeg har sveiset igjen hullene. Tror det blir litt mer "clean"-look uten. I tillegg har jeg en plan for å montere noe ekstra over tunellen..
<font color="blue">Fredrik</font id="blue">; Det er ikke jeg som har lakkert, men lakkereren er usikker på om han la 4 eller 5 strøk klarlakk...

Det skal uansett være nok nå. Lakken er forøvrig en Nissan-farge.
Ellers gleder jeg meg også til å få scooteren ferdig. Har tross alt en nybygget Polini/GS-motor som også skal kjøres inn (1000km) før Classic Scooter Run i Oslo i juni....
Men foreløpig mangler jeg 3 stk felger og 1 stk eksospotte...

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Endelig fått gjort litt mer.
Har ikke hastverk, da jeg fortsatt venter på eksosen...
Har fått smørt på Tectyl på innsiden av rammen bak;

Sikkert ikke nødvendig, men det skader ikke å være ekstra beskyttende da scooteren skal brukes det meste av året;

Så nå må bare tectylen tørke et par dager, så kan jeg jobbe videre...
Men jeg prøvde meg på å feste støtten også idag;

Kanskje litt optimistisk å tro at den ville passe hullene...
Blir nok å sveise og borre nye hull.

Ellers var planen å sette i gaffelen framme, slik at scooteren kunne stå på framhjulet og støtten mens jeg jobbet videre.
Når jeg montere, bruker jeg mest mulig nye deler i lager og slikt.
Jeg hørte derfor med en "kyndig" person i Oslo om hvilke kuler jeg skulle bruke i nedre lager på gaffelen/styret...
Gjøken kunne fortelle med 100% sikkerhet at det var 1/4"-kuler. Jeg kjøpte derfor inn slike kuler..
Burde sikkert sjekket, men gjorde ikke det. Så da jeg skulle montere gaffelen, fant jeg ut at 1/4"-kuler var alt for små...
Så nå må jeg vente til mandag for å få byttet kulene...
Tåpelig å måtte vente så lenge på å få jobbe videre....
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Har ikke hastverk, da jeg fortsatt venter på eksosen...
Har fått smørt på Tectyl på innsiden av rammen bak;

Sikkert ikke nødvendig, men det skader ikke å være ekstra beskyttende da scooteren skal brukes det meste av året;

Så nå må bare tectylen tørke et par dager, så kan jeg jobbe videre...
Men jeg prøvde meg på å feste støtten også idag;

Kanskje litt optimistisk å tro at den ville passe hullene...
Blir nok å sveise og borre nye hull.

Ellers var planen å sette i gaffelen framme, slik at scooteren kunne stå på framhjulet og støtten mens jeg jobbet videre.
Når jeg montere, bruker jeg mest mulig nye deler i lager og slikt.
Jeg hørte derfor med en "kyndig" person i Oslo om hvilke kuler jeg skulle bruke i nedre lager på gaffelen/styret...
Gjøken kunne fortelle med 100% sikkerhet at det var 1/4"-kuler. Jeg kjøpte derfor inn slike kuler..
Burde sikkert sjekket, men gjorde ikke det. Så da jeg skulle montere gaffelen, fant jeg ut at 1/4"-kuler var alt for små...
Så nå må jeg vente til mandag for å få byttet kulene...
Tåpelig å måtte vente så lenge på å få jobbe videre....

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Hei hei!
Gledeer meg til å se det ferdige produktet på 10th Classic Scooter Run i sommer
Tenkte å gi deg et tips ang sidestøtten: Den bør stives opp ekstra under, hvis ikke så vil gulvet på scooteren bli bøyd etter hvert.
Jeg har brukt et firkantrør, skråskjært det i enden og sveiset det fast i den skrå delen av braketten der selve støttebenet går igjennom braketten. Videre ligger røret langsetter den delen av braketten som går under gulvet.
Ved å gjøre det slik blir den ingen svikt i støttebraketten når en eller annen tulling lener seg på scooteren mens den står på støtta (for det kan du banne på kommer til å skje en gang).
Lykke til videre!
Mvh
Stein, Oslo
Gledeer meg til å se det ferdige produktet på 10th Classic Scooter Run i sommer

Tenkte å gi deg et tips ang sidestøtten: Den bør stives opp ekstra under, hvis ikke så vil gulvet på scooteren bli bøyd etter hvert.
Jeg har brukt et firkantrør, skråskjært det i enden og sveiset det fast i den skrå delen av braketten der selve støttebenet går igjennom braketten. Videre ligger røret langsetter den delen av braketten som går under gulvet.
Ved å gjøre det slik blir den ingen svikt i støttebraketten når en eller annen tulling lener seg på scooteren mens den står på støtta (for det kan du banne på kommer til å skje en gang).
Lykke til videre!
Mvh
Stein, Oslo
Takker Stein!
Gleder meg selv til treffet! Må bare få scooteren sammen, slik at jeg kan få kjørt inn sylinder/stempel... Skal tross alt kjøre med Rob og gjengen fra Kristiansand, så da må alt være 110% for å holde følge med lynet til Rob...
Men ellers fikk jeg gjort litt mer idag.
Fikk montert støttene, dog uten forsterkningen til Svein;

Hovedstøtten blir fortsatt primærstøtten, så jeg satser på å klare meg uten forsterkning;

Ellers fikk jeg også montert en slags list på benskjoldet;

En simpel kromlist i plast(!), men jeg har ikke verktøy til å montere "ekte", så det får holde inntill videre;

Fikk også fatt i nye kuler til nedre kulelager på gaffel/ramme, så i morgen kommer kanskje gaffelen på plass i rammen?
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Gleder meg selv til treffet! Må bare få scooteren sammen, slik at jeg kan få kjørt inn sylinder/stempel... Skal tross alt kjøre med Rob og gjengen fra Kristiansand, så da må alt være 110% for å holde følge med lynet til Rob...
Men ellers fikk jeg gjort litt mer idag.
Fikk montert støttene, dog uten forsterkningen til Svein;

Hovedstøtten blir fortsatt primærstøtten, så jeg satser på å klare meg uten forsterkning;

Ellers fikk jeg også montert en slags list på benskjoldet;

En simpel kromlist i plast(!), men jeg har ikke verktøy til å montere "ekte", så det får holde inntill videre;

Fikk også fatt i nye kuler til nedre kulelager på gaffel/ramme, så i morgen kommer kanskje gaffelen på plass i rammen?
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Gaffelen er endelig på plass i rammen;

Ikke så mye plass å gå på mot benskjoldet, men nok. Fikk endelig igjen for å bruke litt ekstra tid på tilpassing av skjermen...
Synes det ble litt vel åpent over skjermen, men det får jeg bare leve med enn så lenge...
Her uten blitz;

Nede på gaffelen brukte jeg gamle kulelagerskåler med nye kuler, mens øverst ble det helt nytt;

Dristet meg til et forsøk med sideballene på idag;

:D:D:D
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo

Ikke så mye plass å gå på mot benskjoldet, men nok. Fikk endelig igjen for å bruke litt ekstra tid på tilpassing av skjermen...
Synes det ble litt vel åpent over skjermen, men det får jeg bare leve med enn så lenge...
Her uten blitz;

Nede på gaffelen brukte jeg gamle kulelagerskåler med nye kuler, mens øverst ble det helt nytt;

Dristet meg til et forsøk med sideballene på idag;


www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo