Vespa 50 -68

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Så nu är din hemmaomklädda långsadel till salu för en billig penning? Hint, Hint:wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nja, eventuellt...vi kan se. Det kan vara bra att ha att byta med, men samtidigt har jag bestämt mig för att inte samla på mig en massa bra-att-ha-prylar längre. Låt mig fundera... :wink:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Djäkligt snygg är den iallafall, din metallicblåa! Är det rostfritt blås eller har du lackat det med något glänsande och värmebeständigt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar! Jag provade tre värmebeständiga färger innan jag hittade rätt. Biltemas värmebeständiga färg funkar kalasbra. Ger en glansig yta och kladdar inte när den blir varm, som några andra gjorde. Köp!

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Låt mig fundera... :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Absolut, jag stressar inte, jag vinner nog snart en plats i Guinnes rekordbok som tidernas långsammaste V50-renoverare, så det finns oceaner av tid8):D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Köp!
Det ska jag, tack för tipset:)!
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Toksnygg!!

Lite nyfikna frågor inför ev framtida projekt. Varför blästrar man? Räcker det inte med att slipa själv? Hur gör man "normalt" med framskärmens insida, är den också lackad i samma färg eller har man nåt mer tåligt där?

-----------------------------------------------------
...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengan</i>
<br />Toksnygg!!

Lite nyfikna frågor inför ev framtida projekt. Varför blästrar man? Räcker det inte med att slipa själv? Hur gör man "normalt" med framskärmens insida, är den också lackad i samma färg eller har man nåt mer tåligt där?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack!

Man blästrar för att det är ett snabbt och enkelt sätt att bli av med färg, eventuellt spackel och rost. Det går precis lika bra att slipa själv, men det tar en hel del tid. Under skärmar och på underrede lackar man normalt precis som vanligt. En del är mindre noga på de områdena eftersom det inte syns.

/ Fredrik
stomper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stomper »

Jag föreslår att man lägger en body i skärmar och under golv så slipper man få sin nylackade scooter blästrad av stenskott. Bodyn under golvet kan du sedan lacka över så syns den knappast.

/Anders
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stomper</i>
<br />Jag föreslår att man lägger en body i skärmar och under golv så slipper man få sin nylackade scooter blästrad av stenskott. Bodyn under golvet kan du sedan lacka över så syns den knappast.

/Anders
Något speciellt märke/någon speciell kvalisort som rekommenderas? Någon som använt denna t ex:http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=48756? Jag tycker det låter som en utmärkt idé med tanke på hur min V50 såg ut på dessa ställen...

(För jag antar att man kan få svårt att få lacken att fästa på denna...http://www.iob-butiken.se/shop/?artnr=41036:):D)
stomper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stomper »

Den funkar perfekt. Hagmans är ju kvalitetsprodukter som många verkstäder använder. Se till att den sprutas på, stryker man på den med pensel så blir det randigt. Tänkte mest under golvet där det kan syna lite. Min är sprutad upp till där framskärmen börjar. Syns ju ganka väl hur långt upp som behövs sprutas. Visa lakeraren så fixar han det.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stomper</i>
<br />Den funkar perfekt. Hagmans är ju kvalitetsprodukter som många verkstäder använder. Se till att den sprutas på, stryker man på den med pensel så blir det randigt. Tänkte mest under golvet där det kan syna lite. Min är sprutad upp till där framskärmen börjar. Syns ju ganka väl hur långt upp som behövs sprutas. Visa lakeraren så fixar han det.
Lackeraren, det är jag i det här fallet:) Såg att en speciell sprutpistol behövdes för att spruta body'n på enlitersflaska som jag länkade till. Kanske ska man nöja sig med varianten på sprayflaska, det borde väl inte gå åt några mängder till en V50 (?)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Den blev snygg!Har du sett min?http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=2289
Och ni,stomper och bufflig,
vadå body?till vilken nytta?jag hävdar att man inte behöver det till hobby fordon.snyggare att lacka under skärmar.Så skit i bodyn,den e till för bilar som går på vägarna året runt!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Terraplane Blues

blizzy wrote:Den blev snygg!Har du sett min?http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=2289
Tack! Jo, det ska bli spännade att se din fina 50 cc Primmy när den är färdig. Du har gjort ett kalasfint jobb och valt en enastående vacker färg. Ser fram emot nya bilder!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

blizzy wrote:jag hävdar att man inte behöver det till hobby fordon.snyggare att lacka under skärmar.Så skit i bodyn,den e till för bilar som går på vägarna året runt!
Håller med.
Image
Sikkens 2k efter 7000 mil, varav över 50% över 90 kph :smile:
Terraplane Blues

fritte wrote:
blizzy wrote:jag hävdar att man inte behöver det till hobby fordon.snyggare att lacka under skärmar.Så skit i bodyn,den e till för bilar som går på vägarna året runt!
Håller med.
http://img166.imageshack.us/img166/5794/jag005rd3.jpg
Sikkens 2k efter 7000 mil, varav över 50% över 90 kph :smile:
7000 mil?!?! Fördelat på hur många år? Jag kör ca 1000 mil per år med min Primmy och den är len som en barnrumpa under skärmarna, åretruntkörning till trots! Body är till för pentaraggare som bor på landet och leker rally på lokala grusvägar med sin hottade 142:a... :grin:
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

jag jobbar som lackerare och vi brukar säga:"body har räddat många målare",alltså bra att ha när man vill dölja nåt!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Terraplane Blues wrote:7000 mil?!?! Fördelat på hur många år?
Fritte och hans turkosa Vespa har varit i luften ett tag, TF. Jag såg den på ett run i Göteborg 1992 och ungefär samtidigt var det ett reportage om den i ett av de allra första numren av Scooteristen. Vespor är slitstarka.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

bufflig wrote:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stomper</i>
<br />Den funkar perfekt. Hagmans är ju kvalitetsprodukter som många verkstäder använder. Se till att den sprutas på, stryker man på den med pensel så blir det randigt. Tänkte mest under golvet där det kan syna lite. Min är sprutad upp till där framskärmen börjar. Syns ju ganka väl hur långt upp som behövs sprutas. Visa lakeraren så fixar han det.
Lackeraren, det är jag i det här fallet:) Såg att en speciell sprutpistol behövdes för att spruta body'n på enlitersflaska som jag länkade till. Kanske ska man nöja sig med varianten på sprayflaska, det borde väl inte gå åt några mängder till en V50 (?)
Image
behövs ingen ingen body ser ni väl...
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Post Reply