Vespa Super -56
-
- Lärling
Ja det kommer nog inte synas mycket. Har en gubbe på jobbet som är bättre att rikta plåt än mig. Därför jag vill ha den körbar innan jag börjar med listerna. Så kan jag fylla i lite om det spricker. Med list över är det nog ingen som tänker på det... Men jag var nära tårarna när jag upptäckte det...
-
- Mästare
Då skulel du se undertecknad som tryckte i gummilisterna i aluminiumprofilen med en skruvmejsel och slant.
jag brukar alltid köra med popnit på listerna (inte i ändstyckena). Det kan vara lite trögt att dra förbi gummilisten eftersom nitskallen sticker upp 1mm men det brukar ordna sig. man får ofta ha en liten rörbit mellan nit & tång för tångens skalle gör annars märke i aluminiumlisten (been there - done that)
mvh/HB

jag brukar alltid köra med popnit på listerna (inte i ändstyckena). Det kan vara lite trögt att dra förbi gummilisten eftersom nitskallen sticker upp 1mm men det brukar ordna sig. man får ofta ha en liten rörbit mellan nit & tång för tångens skalle gör annars märke i aluminiumlisten (been there - done that)
mvh/HB
Bustamente wrote:Ja det kommer nog inte synas mycket. Har en gubbe på jobbet som är bättre att rikta plåt än mig. Därför jag vill ha den körbar innan jag börjar med listerna. Så kan jag fylla i lite om det spricker. Med list över är det nog ingen som tänker på det... Men jag var nära tårarna när jag upptäckte det...
-
- Lärling
AARRRGGHH! Popnitar!!! Räknas inte popnit som svordom??? Stopp omedelbums! Som extremnörd anser jag detta vara en kulturskandal! Så jobbigt är det inte att bulta fast de där aluminiumnitarna som dessutom finns att köpa till höger och vänster bara man kommer ihåg att kruxa med dem när man beställer annat. Eller går till EHR/EM. De finns ofta uppräknade i samband med fotlisterna. De långa rundhuvade är för ändlisterna och de korta platthuvade för hålen under gummina. Ändnitarna skall förkortas till ca 3 mm:s utstickning genom plåten.
Esa klämde in listerna från sidorna med skruvmejsel (som kan repa listen) med hjälp av tvål (rinnande). Tvål torkar jämfört med olja. Alltför många fula ord behövdes inte under processen.
Som realist kan jag bara säga att det var synd att popnitar inte var påhittade redan då.
Esa klämde in listerna från sidorna med skruvmejsel (som kan repa listen) med hjälp av tvål (rinnande). Tvål torkar jämfört med olja. Alltför många fula ord behövdes inte under processen.
Som realist kan jag bara säga att det var synd att popnitar inte var påhittade redan då.
jag lyxade till det på GS:n med rostfria försänkta insex och på utsidan hade jag motsvarande invändig/bult/skruv som sitter på lambretta (men av mindre dimension), mycket snyggare än nitar som sticker utBustamente wrote:Tack för tipsen. Vad använder du i ändbitarna?
man får modifiera ändbitarna för att genomföra detta
Federico
-
- Lärling
Tyvärr har digitalkameran gått sönder, men jag kan lova att det går frammåt. Golvet är riktat och jag har fått på mer än hälften av fotlisterna. Använder poppnit under gummit och orginalnitarna längst ut. När de är klara har jag bara att montera tjokreglaget och sätta på nya sadelöverdraget, sen är det mer eller mindre klart. Besiktning är redan fixat så det är bara ut och köra (besiktningsmannen såg ut som en 7-åring på julafton när han skulle provköra)...
-
- Lärling
-
- Mästare
-
- Lärling