Vespa Super -56

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja det kommer nog inte synas mycket. Har en gubbe på jobbet som är bättre att rikta plåt än mig. Därför jag vill ha den körbar innan jag börjar med listerna. Så kan jag fylla i lite om det spricker. Med list över är det nog ingen som tänker på det... Men jag var nära tårarna när jag upptäckte det...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Då skulel du se undertecknad som tryckte i gummilisterna i aluminiumprofilen med en skruvmejsel och slant. :cry:

jag brukar alltid köra med popnit på listerna (inte i ändstyckena). Det kan vara lite trögt att dra förbi gummilisten eftersom nitskallen sticker upp 1mm men det brukar ordna sig. man får ofta ha en liten rörbit mellan nit & tång för tångens skalle gör annars märke i aluminiumlisten (been there - done that)

mvh/HB
Bustamente wrote:Ja det kommer nog inte synas mycket. Har en gubbe på jobbet som är bättre att rikta plåt än mig. Därför jag vill ha den körbar innan jag börjar med listerna. Så kan jag fylla i lite om det spricker. Med list över är det nog ingen som tänker på det... Men jag var nära tårarna när jag upptäckte det...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för tipsen. Vad använder du i ändbitarna?

Nya kopplingen var en succe, fick höra det ljuvliga 2-tacktsljudet sent inatt i garaget :grin:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

AARRRGGHH! Popnitar!!! Räknas inte popnit som svordom??? Stopp omedelbums! Som extremnörd anser jag detta vara en kulturskandal! Så jobbigt är det inte att bulta fast de där aluminiumnitarna som dessutom finns att köpa till höger och vänster bara man kommer ihåg att kruxa med dem när man beställer annat. Eller går till EHR/EM. De finns ofta uppräknade i samband med fotlisterna. De långa rundhuvade är för ändlisterna och de korta platthuvade för hålen under gummina. Ändnitarna skall förkortas till ca 3 mm:s utstickning genom plåten.

Esa klämde in listerna från sidorna med skruvmejsel (som kan repa listen) med hjälp av tvål (rinnande). Tvål torkar jämfört med olja. Alltför många fula ord behövdes inte under processen.

Som realist kan jag bara säga att det var synd att popnitar inte var påhittade redan då.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bustamente wrote:Tack för tipsen. Vad använder du i ändbitarna?
jag lyxade till det på GS:n med rostfria försänkta insex och på utsidan hade jag motsvarande invändig/bult/skruv som sitter på lambretta (men av mindre dimension), mycket snyggare än nitar som sticker ut
man får modifiera ändbitarna för att genomföra detta
Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tyvärr har digitalkameran gått sönder, men jag kan lova att det går frammåt. Golvet är riktat och jag har fått på mer än hälften av fotlisterna. Använder poppnit under gummit och orginalnitarna längst ut. När de är klara har jag bara att montera tjokreglaget och sätta på nya sadelöverdraget, sen är det mer eller mindre klart. Besiktning är redan fixat så det är bara ut och köra (besiktningsmannen såg ut som en 7-åring på julafton när han skulle provköra)...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Sådär, då var det klart. Ska byta ut förgasaren till en orginal under vintern. Tråkigt att det är kasst väder, hade sett fram emot en jungfrutur...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Ser gediget och mycket fint ut Grattis!

/MQ
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Mm ljuvligt!
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Underbar!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Super-snygg :wink:

mvh/HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vädret hinner nog bli bra ännu för en jungfrutur. Hoppas du får en grann höstbild av tillfället. Som vi också får se! :grin:
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Trotsa vädergudarna och belöna dej själv med en stolt jungfrutur! Snyggt jobbat!
Ola.G
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja jag ska ta mig ut närmaste tillfälle. Har gått och blivit sjuk bara, men så fort de blir bättre ska den ut och synas en stund...
Jonas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonas »

Väldigt tjusig i sobert vitt.

Insperationen flödar. Det är nog dags att ta ett varv i garaget.
[b]// Jonas

[url]http://vespa.janfelt.se[/url][/b]
Post Reply