Jens Vespa PX125 1984 som blev PX200 2002

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det är väl bara kul att folk gör sina scooters lite personliga? :evil:

PS
Information utan värde.
Windows svenska stavningsprogram godkänner inte pluralformen scootrar, men däremot skotrar o scooters :grin: :grin: :grin:
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Clear! Återupplivning av topic!!!
Herr Clausen.
I din artikel om din retrovespa i Scooteristen så skrev du att du har bytt ut ändbitarna på fotlisterna till klassiska i metall. När du gjorde det, behöll du själva PX listerna och satte bara på de gamla ändbitarna eller bytte du rubbet? Tack

Calle
Ung är yngst
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hmmm, det var flera år sedan nu, på den gamla PX-125-an. Men jag är rätt säker på att jag bara bytte ändbitarna. Om jag minns rätt var det inte helt enkelt att få bort de ursprungliga ändbitarna, krävde visst våld. De nya "gamla" ändbitarna skruvade jag fast med rostfria skruvar (tror det var M3) fast de skulle väl egentligen vara nitade.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Ok då förstår jag precis.
Jag har nya lister till PX'n färdiga att monteras. Fast nu blir det metall ändbitar istället för plast. :grin: Tack för svaret Jens.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Nu har den här hojen varit sitt andra varv till Sauna Run i Finland, 130 mil t.o.r. från Göteborg, och jag blir bara mer och mer imponerad av den! Ryktet säger ju att PX blivit sämre och svagare på senare årsmodeller men det stämmer inte alls på min, detta är den snabbaste PX200 med standardmotor jag kört! Dessutom bekväm, med den extra fjädringen i enkelsadeln.

Hemresan på mestadels motorväg Stockholm-Göteborg via Norrköping-Linköping-Jönköping-Borås, 49 mil, gick på ganska exakt 6 timmar, inkl tre tankstopp varav ett med snabbfika samt en snabblunch på McD. Alltså en snitthastighet runt 100 km/h, med stoppen avdragna, för de tog nog sammanlagt uppåt en timme!

På halvgas på fyran ligger den och lufsar 105-110 mätarfart och drar jag botten, förbi långtradarna, sticker den glatt upp närmare 120! Med en helt orörd standardmotor, och utan hjälp av medvind, det var i princip vindstilla. Förbrukning ganska prick 0,4 l/mil, klart godkänt det också. Jag älskar den här lille hojen!
/jens
k650
Entusiast
Entusiast

Re:

Post by k650 »

jencla wrote:
kejj wrote:Se upp för vad du önskar :) (rapport kommer senare)
Fast min PX200 2002, som den här tråden numera handlar om, har jag kört sådär 250 mil med sedan jag köpte den för knappt 2 månader sedan och den går fortfarande oförskämt bra. Drar bra på låga varv, varvar ut som en turbin, toppar 115 km/h mätarfart med mig sittande rakt upp.

Enda incidenten har varit att det blev allt trögare att växla men det visade sig bero på att växelhandtag och wirar verkade vara helt osmorda :( (Goddag Piaggio-tekniker, wakey, wakey!) Lite fett och olja så var det löst.
/jens
115 i toppfart på en original PX? Kan det verkligen stämma........i såfall fattas jag 15 km/h .... :(
Piaggio Skipper 172 -1994
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Re:

Post by Hedge »

Observera: Mätarfart. Men en frisk PX200 ska göra över 100 'verkliga' km/h.

/G
k650 wrote:
jencla wrote:
kejj wrote:Se upp för vad du önskar :) (rapport kommer senare)
Fast min PX200 2002, som den här tråden numera handlar om, har jag kört sådär 250 mil med sedan jag köpte den för knappt 2 månader sedan och den går fortfarande oförskämt bra. Drar bra på låga varv, varvar ut som en turbin, toppar 115 km/h mätarfart med mig sittande rakt upp.

Enda incidenten har varit att det blev allt trögare att växla men det visade sig bero på att växelhandtag och wirar verkade vara helt osmorda :( (Goddag Piaggio-tekniker, wakey, wakey!) Lite fett och olja så var det löst.
/jens
115 i toppfart på en original PX? Kan det verkligen stämma........i såfall fattas jag 15 km/h .... :(
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Jens Vespa PX125 1984 som blev PX200 2002

Post by jencla »

Alla PX är inte identiska. Jag har kört ett antal och den här maskinen är den piggaste jag råkat på, i otrimmat tillstånd. Mätarfart, jag vet, men läs min rapport från Finlandsresan sommaren 2009 tidigare i denna tråd så inser ni att den går rätt bra i verkligheten också 8)

Är det en lycklig kombination av delar? Eller att jag är ganska lätt? Eller är det så att den lilla rutan jag har fram förbättrar aerodynamiken i högre fart? Jag vet att det funkar så på Vespa GTS. Eller Vespa Magic, eller något helt annat? Jag är öppen för förslag :D
/jens
perdahlberg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Jens Vespa PX125 1984 som blev PX200 2002

Post by perdahlberg »

Det kan ha att göra med förarens luftmotstånd? Du Jens är kanske mer strömlinjeformad än andra.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93

Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Post Reply