vev V50
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Har limmat ett ramlager på en 125GTR med Loctite cylindrisk fastsättning efter att det börjat slira i blocket. Satt som berget och höll jättebra. Ska man ha loss det så värmer man bara blocket ordentligt så släpper det. Dock ska limmet ha en liten spalt så det kan sugas in av kapillärkraften mellan block och lager.
mvh/HB
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför ska man lägga lamellerna i olja innan man sätter i dem? Får de inte olja sen ändå?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
för att dom hinner inte suga åt sig direkt, då kommer dom gå "torra" ett tag i början och då går dom ner sig fortare.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Har limmat ett ramlager på en 125GTR med Loctite cylindrisk fastsättning efter att det börjat slira i blocket. Satt som berget och höll jättebra. Ska man ha loss det så värmer man bara blocket ordentligt så släpper det. Dock ska limmet ha en liten spalt så det kan sugas in av kapillärkraften mellan block och lager.
mvh/HB
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför ska man lägga lamellerna i olja innan man sätter i dem? Får de inte olja sen ändå?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
för att dom hinner inte suga åt sig direkt, då kommer dom gå "torra" ett tag i början och då går dom ner sig fortare.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
som jag fattar det så har ju inte den där låsringen till uppgift att hindra lagret att slira i blocket, utan att hindra förskjutning i sidled?
om lagret droppar rätt in i sitt "hål" då skulle ja överväga ett nytt block. annars kanske det räcker med lagerlåsning och en nerkyld vev när den ska i.
eller, om du har alla trasiga bitar kvar, så tar du med dig allt inklusive låsring och lager och åker bort till mc-proffsen i axelsberg och kollar med dom om det går att svetsa. risken är att det blir mkt efterarbete med dremeln.. annars kanske dom har en annan idé. är lite svårt att bara se hur det ser ut på en bild sådär.
edit: såg nu att det inte var vevlagret, går lagret trögt in i hålet så tror jag du klarar dig med lagerlåsning.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
om lagret droppar rätt in i sitt "hål" då skulle ja överväga ett nytt block. annars kanske det räcker med lagerlåsning och en nerkyld vev när den ska i.
eller, om du har alla trasiga bitar kvar, så tar du med dig allt inklusive låsring och lager och åker bort till mc-proffsen i axelsberg och kollar med dom om det går att svetsa. risken är att det blir mkt efterarbete med dremeln.. annars kanske dom har en annan idé. är lite svårt att bara se hur det ser ut på en bild sådär.
edit: såg nu att det inte var vevlagret, går lagret trögt in i hålet så tror jag du klarar dig med lagerlåsning.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />som jag fattar det så har ju inte den där låsringen till uppgift att hindra lagret att slira i blocket, utan att hindra förskjutning i sidled?
om lagret droppar rätt in i sitt "hål" då skulle ja överväga ett nytt block. annars kanske det räcker med lagerlåsning och en nerkyld vev när den ska i.
eller, om du har alla trasiga bitar kvar, så tar du med dig allt inklusive låsring och lager och åker bort till mc-proffsen i axelsberg och kollar med dom om det går att svetsa. risken är att det blir mkt efterarbete med dremeln.. annars kanske dom har en annan idé. är lite svårt att bara se hur det ser ut på en bild sådär.
edit: såg nu att det inte var vevlagret, går lagret trögt in i hålet så tror jag du klarar dig med lagerlåsning.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När jag väl hittar rätt lager så ska jag testa. Skrev av siffrorna på de lager som var till V50, men måste åka och köpa dem någonstans. Sen ska jag se om de sitter löst eller fast. Skönt att ni finns!
<br />som jag fattar det så har ju inte den där låsringen till uppgift att hindra lagret att slira i blocket, utan att hindra förskjutning i sidled?
om lagret droppar rätt in i sitt "hål" då skulle ja överväga ett nytt block. annars kanske det räcker med lagerlåsning och en nerkyld vev när den ska i.
eller, om du har alla trasiga bitar kvar, så tar du med dig allt inklusive låsring och lager och åker bort till mc-proffsen i axelsberg och kollar med dom om det går att svetsa. risken är att det blir mkt efterarbete med dremeln.. annars kanske dom har en annan idé. är lite svårt att bara se hur det ser ut på en bild sådär.
edit: såg nu att det inte var vevlagret, går lagret trögt in i hålet så tror jag du klarar dig med lagerlåsning.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När jag väl hittar rätt lager så ska jag testa. Skrev av siffrorna på de lager som var till V50, men måste åka och köpa dem någonstans. Sen ska jag se om de sitter löst eller fast. Skönt att ni finns!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
När jag väl hittar rätt lager så ska jag testa. Skrev av siffrorna på de lager som var till V50, men måste åka och köpa dem någonstans. Sen ska jag se om de sitter löst eller fast. Skönt att ni finns!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag "smetade" vanlig "hård" locktite på noggrant rengjort lager och säte, tryckte det sedan på plats och lät det torka (skyddade förstås lagerbanan), det var det hela... Vanlig locktite på så "stor" yta klarar betydligt större påfrestningar än vad godset vid låsringen klarar (som du märkte, tål godset inte mycket...), så får man limfogen bra är det inga problem, använder du sedan riktig lagerlåsning, sitter det ännu bättre:) Fogen belastas endast vid "motorbromsning" (om du har vanliga snedställda kuggar i primären). Jag har dock inte gjort klart min V50 och provkört ordentligt, bara belastat lagret genom manuellt tryck, vilket var samma belastning som knäckte låsringsspåret... Den förmodade hållfastheten hos fogen är beräknad efter datablad och antagandet att limfogen blev bra, inte mätt genom experiment... Glöm inte thinner:)
När jag väl hittar rätt lager så ska jag testa. Skrev av siffrorna på de lager som var till V50, men måste åka och köpa dem någonstans. Sen ska jag se om de sitter löst eller fast. Skönt att ni finns!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag "smetade" vanlig "hård" locktite på noggrant rengjort lager och säte, tryckte det sedan på plats och lät det torka (skyddade förstås lagerbanan), det var det hela... Vanlig locktite på så "stor" yta klarar betydligt större påfrestningar än vad godset vid låsringen klarar (som du märkte, tål godset inte mycket...), så får man limfogen bra är det inga problem, använder du sedan riktig lagerlåsning, sitter det ännu bättre:) Fogen belastas endast vid "motorbromsning" (om du har vanliga snedställda kuggar i primären). Jag har dock inte gjort klart min V50 och provkört ordentligt, bara belastat lagret genom manuellt tryck, vilket var samma belastning som knäckte låsringsspåret... Den förmodade hållfastheten hos fogen är beräknad efter datablad och antagandet att limfogen blev bra, inte mätt genom experiment... Glöm inte thinner:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag "smetade" vanlig "hård" locktite på noggrant rengjort lager och säte, tryckte det sedan på plats och lät det torka (skyddade förstås lagerbanan), det var det hela... Vanlig locktite på så "stor" yta klarar betydligt större påfrestningar än vad godset vid låsringen klarar (som du märkte, tål godset inte mycket...), så får man limfogen bra är det inga problem, använder du sedan riktig lagerlåsning, sitter det ännu bättre:) Fogen belastas endast vid "motorbromsning" (om du har vanliga snedställda kuggar i primären). Jag har dock inte gjort klart min V50 och provkört ordentligt, bara belastat lagret genom manuellt tryck, vilket var samma belastning som knäckte låsringsspåret... Den förmodade hållfastheten hos fogen är beräknad efter datablad och antagandet att limfogen blev bra, inte mätt genom experiment... Glöm inte thinner:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska byta till Primärdrev med raka kugg, vilket kanske tar bort lite av påfrestningen. Ska inte glömma thinner...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska byta till Primärdrev med raka kugg, vilket kanske tar bort lite av påfrestningen. Ska inte glömma thinner...
Hej igen! Kan någon hjälpa mig att reda ut vilka benämningar alla lager har som jag behöver till min lilla renovering. Det är 4 stycken plus nållagrat. Kopplingssidan, Svänghjul samt de två andra. på Scooterhelp finns inte nållagrat med... Kan iofs åka och hämta lagren, men det är några mil bort. Vore skoj om någon vill anta utmaningen 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Ska byta till Primärdrev med raka kugg, vilket kanske tar bort lite av påfrestningen. Ska inte glömma thinner...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm, då trycks inte heller lagret åt "rätt" håll vid normal körning. Vet inte om det är bättre eller sämre. Den riktiga lagerlåsningen från loctite har ännu bättre hållfasthet än den Loctite jag använde, kanske lika bra att ta den, det finns inte på bensinmacken, men kanske där du handlar lagren:)
Ingen aning om nållagrets benämning tyvärr, har bara beställt från SIP eller EM... Kanske EHR motor (aka vespa service) har? Det skadar inte att ringa och fråga:)
Ska byta till Primärdrev med raka kugg, vilket kanske tar bort lite av påfrestningen. Ska inte glömma thinner...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm, då trycks inte heller lagret åt "rätt" håll vid normal körning. Vet inte om det är bättre eller sämre. Den riktiga lagerlåsningen från loctite har ännu bättre hållfasthet än den Loctite jag använde, kanske lika bra att ta den, det finns inte på bensinmacken, men kanske där du handlar lagren:)
Ingen aning om nållagrets benämning tyvärr, har bara beställt från SIP eller EM... Kanske EHR motor (aka vespa service) har? Det skadar inte att ringa och fråga:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Ska byta till Primärdrev med raka kugg, vilket kanske tar bort lite av påfrestningen. Ska inte glömma thinner...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm, då trycks inte heller lagret åt "rätt" håll vid normal körning. Vet inte om det är bättre eller sämre. Den riktiga lagerlåsningen från loctite har ännu bättre hållfasthet än den Loctite jag använde, kanske lika bra att ta den, det finns inte på bensinmacken, men kanske där du handlar lagren:)
Ingen aning om nållagrets benämning tyvärr, har bara beställt från SIP eller EM... Kanske EHR motor (aka vespa service) har? Det skadar inte att ringa och fråga:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag åker och hämtar lagren och tar med dem till Sverull. Ska även kolla med EHR, för EM har inte gjort så bra reklam hos mig, då det var 2 veckor sedan jag beställde min koppling hos dem, och de hade igår inte skickat den än. Än så länge leder SIP med hästlängder vad gäller service...tyvärr.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
Ska byta till Primärdrev med raka kugg, vilket kanske tar bort lite av påfrestningen. Ska inte glömma thinner...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm, då trycks inte heller lagret åt "rätt" håll vid normal körning. Vet inte om det är bättre eller sämre. Den riktiga lagerlåsningen från loctite har ännu bättre hållfasthet än den Loctite jag använde, kanske lika bra att ta den, det finns inte på bensinmacken, men kanske där du handlar lagren:)
Ingen aning om nållagrets benämning tyvärr, har bara beställt från SIP eller EM... Kanske EHR motor (aka vespa service) har? Det skadar inte att ringa och fråga:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag åker och hämtar lagren och tar med dem till Sverull. Ska även kolla med EHR, för EM har inte gjort så bra reklam hos mig, då det var 2 veckor sedan jag beställde min koppling hos dem, och de hade igår inte skickat den än. Än så länge leder SIP med hästlängder vad gäller service...tyvärr.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag vet, men nållagret är väl inget av dem? Samt att min kullager-handlar inte vet vad jag surrar om. Får gå till Sverull då.
Thanx again!
<br />Hej!
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag vet, men nållagret är väl inget av dem? Samt att min kullager-handlar inte vet vad jag surrar om. Får gå till Sverull då.
Thanx again!
aha, tack! Är det måttena på alla som står bakom benämningarna? Har 6204:an olika mått? Två av lagren, kommer inte ihåg vilka, verkade vara exakt likadana. Detta förklarar varför det står 2 st 6204 i listan, men det är olika mått angivet efter just "6204"
Som du säkert förstår är jag lite förvirrad...men är glad åt all hjälp
Som du säkert förstår är jag lite förvirrad...men är glad åt all hjälp

Hej igen igen
Storlekarna som är angivna så här "19-32-7" är storlekarna på packboxar.
6204 är typen av bakhjulslagret.
Ramlagret på svänghjulssidan är av typen 6204 original på Vespa 50 fast på Primavera etc. sitter NU204 vilket klarar en hel del mer.
Så om du skall trimma använd NU204.
NU som är tvådelat gör också att motorn är mycket lättare att öppna. Dock är priset på NU204 i Sverige löjligt högt...
Skall ändra listan så att packboxarna anges i blått.
...skall faktiskt själv skaffa lite kullager imorgon till den Vespan (Bajaj Nice) jag köpte igår, i Hong Kong är det mycket mycket billigare med kullager (även SKF, NSK etc.)
/C
Storlekarna som är angivna så här "19-32-7" är storlekarna på packboxar.
6204 är typen av bakhjulslagret.
Ramlagret på svänghjulssidan är av typen 6204 original på Vespa 50 fast på Primavera etc. sitter NU204 vilket klarar en hel del mer.
Så om du skall trimma använd NU204.
NU som är tvådelat gör också att motorn är mycket lättare att öppna. Dock är priset på NU204 i Sverige löjligt högt...
Skall ändra listan så att packboxarna anges i blått.
...skall faktiskt själv skaffa lite kullager imorgon till den Vespan (Bajaj Nice) jag köpte igår, i Hong Kong är det mycket mycket billigare med kullager (även SKF, NSK etc.)
/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej igen igen
Storlekarna som är angivna så här "19-32-7" är storlekarna på packboxar.
6204 är typen av bakhjulslagret.
Ramlagret på svänghjulssidan är av typen 6204 original på Vespa 50 fast på Primavera etc. sitter NU204 vilket klarar en hel del mer.
Så om du skall trimma använd NU204.
NU som är tvådelat gör också att motorn är mycket lättare att öppna. Dock är priset på NU204 i Sverige löjligt högt...
Skall ändra listan så att packboxarna anges i blått.
...skall faktiskt själv skaffa lite kullager imorgon till den Vespan (Bajaj Nice) jag köpte igår, i Hong Kong är det mycket mycket billigare med kullager (även SKF, NSK etc.)
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Underbart att du och de andra som är lika godhjärtade finns när vi noviser behöver hjälp. Tack som fan!
<br />Hej igen igen
Storlekarna som är angivna så här "19-32-7" är storlekarna på packboxar.
6204 är typen av bakhjulslagret.
Ramlagret på svänghjulssidan är av typen 6204 original på Vespa 50 fast på Primavera etc. sitter NU204 vilket klarar en hel del mer.
Så om du skall trimma använd NU204.
NU som är tvådelat gör också att motorn är mycket lättare att öppna. Dock är priset på NU204 i Sverige löjligt högt...
Skall ändra listan så att packboxarna anges i blått.
...skall faktiskt själv skaffa lite kullager imorgon till den Vespan (Bajaj Nice) jag köpte igår, i Hong Kong är det mycket mycket billigare med kullager (även SKF, NSK etc.)
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Underbart att du och de andra som är lika godhjärtade finns när vi noviser behöver hjälp. Tack som fan!
Nu har jag hittat alla lager, och satan så skönt att mitt jobb har massa rabatter överallt. Fick 40% på priset, vilket gjorde att mina 6 lager gick på drygt 300 spänn, inte illa va?
Tyvärr får jag inte bort nållagret, och lättare blev det inte när det pajade och det som återstår är yttersta delen, alltså mot blocket. Fan att jag har krafterna emot mig i detta projekt.
Tyvärr får jag inte bort nållagret, och lättare blev det inte när det pajade och det som återstår är yttersta delen, alltså mot blocket. Fan att jag har krafterna emot mig i detta projekt.