Vinter-plastis

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
Summa är att jag varmt rekommenderar kinesen som en ’bryr mig mindre om och kör på vintern’ moppe.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En EU klass 1-moppe, typ Baotian, skulle definitivt räcka för mig vintertid. Vore det inte för de skyhöga försäringspremierna och de notoriska stölderna skulle det vara det givna alternativet...

Baotian Retro har väl ganska låg tyngdpunkt? Man kan undra vilka 125'or det finns med motsvarande låg tyngdpunkt... Så kallade city-scootrar, typ piaggio fly och typhoon ser ju ganska små ut på bild, frågan är hur tyngdpunkten är på dem...?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jämfört med min vespa 50 så har min retro bra bättre premie.
De har ju tom special deal med ett föräkringsbolag.
Samt att kidssen inte verkar intresserade av att sno retro modellerna utan jagar ist. de tuffare varianterna (jag vet, folk har inte smak och känsla för utseende)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Jämfört med min vespa 50 så har min retro bra bättre premie.
De har ju tom special deal med ett föräkringsbolag.
Samt att kidssen inte verkar intresserade av att sno retro modellerna utan jagar ist. de tuffare varianterna (jag vet, folk har inte smak och känsla för utseende)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Minsann! Vad får man bella för Retron i månaden då? Det skulle ju vara perfekt med en sådan eftersom min fästmö eller något av barnen skulle kunna ta över den i vår!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

http://www.insplanet.com/moped/index.as ... ellerId=11

kanske inte var "bra mycket bättre" men bättre.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />http://www.insplanet.com/moped/index.as ... ellerId=11

kanske inte var "bra mycket bättre" men bättre.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Right! 3000 om året för helförsäkrad EU-moppe inlkusive trafik, det är ju helt OK! Riktigt bra tips! Tack!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

De säljs med denna föräkring genom kopenscooter.se
Retron tycker jag är den enda plast scootern som på någotsätt ser bäst ut, eller mest lik de gamla klassiska.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />De säljs med denna föräkring genom kopenscooter.se
Retron tycker jag är den enda plast scootern som på någotsätt ser bäst ut, eller mest lik de gamla klassiska.
Jo, den ser fin ut för att vara plast-automat! Mitt vanliga försäkringsbolag vill ha 2000 för trafiken, så det skulle sluta med 3500 om året med märkesförsäkring för resten (en tredjedel av nypriset för moppen:-D), men ändå kanske värt det med tanke på att fler kan använda den! Tyvärr vill försäkringsbolaget ha *ytterligare* 700 om året i trafik om någon under 18 ska köra, så det kanske blir dags för nytt bolag här...

Aprilia Habana Mojito är annars min favorit, men den är betydligt dyrare och har ingen märkesförsäkring som jag hittat, så den går väl bort...

Tack för alla tips:)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jo, den ser fin ut för att vara plast-automat! Mitt vanliga försäkringsbolag vill ha 2000 för trafiken, så det skulle sluta med 3500 om året med märkesförsäkring för resten <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sånt där brukar man kunna kringgå om man har någon form av veteran/klassiker-försäkring, om Du nu har det? Jag vet folk som har tillåtits medförsäkra helt andra och nyare fordon på sin veteranförsäkring. Ska höra efter vilket bolag det är...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Folksam är företaget jag använder för trafiken på baotian.
De är billigast på den. Fick dem rekommenderade av insplanet och kopenscooter.se så jag körde på det. Runt tusingen tror jag det blev.
Kommer inte exakt ihåg nu!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Sånt där brukar man kunna kringgå om man har någon form av veteran/klassiker-försäkring, om Du nu har det? Jag vet folk som har tillåtits medförsäkra helt andra och nyare fordon på sin veteranförsäkring. Ska höra efter vilket bolag det är...
Det låter intressant. Jag fick inte försäkra primaveran som veteran eftersom jag inte alltid kan ha den inomhus/inlåst över natten, men jag planerar att uppgradera boendet, så veteran och kombinationsförsäkring kanske är möjligt inom en överskådlig framtid!!!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">]<i>Originally posted by kejj</i>
1388:- tydligen, enligt folksam.
Låter ju jättebra, bye bye Trygg Hansa, Folksam - here I come:)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

För trafik alltså!
I kombination med modern eumoppe.
Det är allt de är billiga på!
När jag försökte försäkra min v50 där så ville de ha 8500:-

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... hTerms=v50

Bra försäkringstråd.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Jag kör en Piaggio Skipper 125 -96 (OK så var det avslöjat 8)) under vintern sedan jag helrenoverade min PX och den fungrerar alldeles utmärkt. Skipper är inte världens mest attraktiva modell och man hittar dem förhållandevis billigt på blocket (9-10k för en 125:a och 12-15k för en 150)
Tyngdpunkten är låg och växellådan snäll så även om det är slirigt så kör man med bra koll om man sätter på M+S däck typ Continental Navigator. Den gör kring 100 km/h otrimmad. Inte speciellt charmig men en bra & bekväm arbetshäst.

Har brukat köra vespa PX under vintern men denna är behändigare + att fukt/salt/grus mördar en plåtvespa-kaross med alla dess skarvar, veck och håligheter. Alla som såg min vita PX med rosa sadel vet vad jag talar om.

Försäkringen ligger på 640:-om året hos Bilsport&MC för halvförsäkring med 7.5K i självrisk

mvh/
HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hej!

Jag inser at erfarenheten av plast-automater inte är jättestor här på forumet, men hoppas på något litet tips iallafall:)
Kanske en piaggio av något billigt slag. Hur är typhoon 125? 2T och lika många hästar som en PX200 i ett litet plastskal, kan det vara något? Någon som råkar ha en sådan?

Hur är förresten automater på vintervägar? Är det bättre att skaffa något växlat, typ en PX?

Alla, jag menar verkligen all, idéer mottages tacksamt:)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Hej

Jag kör en Piaggio Skipper 125 -96 (OK så var det avslöjat 8)) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- åja det är väl inte det värsta fordonet som du (eller jag för den delen) färdas/färdats runt på?
Post Reply